Af! M8 HMC een twintig jaar oude shelf queen

Dit model is af!
En ik er nu net een eerste wash had gedaan, gevolgd door een satin varnish laagje 😉
Is wel al lichter geworden. Ik denk dat als de dust washes erover heen gaan hij nog lichter wordt.
Ik heb nog geen washes aan de onderkant toegepast, vanwege het vasthouden en de tracks erop leggen.

B4E63FC4-0949-4D1B-9DFA-90DDC35DDA76.jpeg

Bijlagen

• AD962F34-5B8E-4C85-9D5A-70F3E94C826F.jpeg
    AD962F34-5B8E-4C85-9D5A-70F3E94C826F.jpeg
    194,3 KB · Weergaven: 14
  • 837E97FA-AAFD-466F-ABEE-AE64A6841425.jpeg
    837E97FA-AAFD-466F-ABEE-AE64A6841425.jpeg
    171,5 KB · Weergaven: 14
De decals zitten netjes, hij krijgt een mooie jas.

Daar moet inderdaad nog een schakel uit, als dat lukt 🙂 De rupsbanden horen strak rond de wielen te staan, en amper of niet door te hangen.

Gewasht en geweatherd.
Aangezien mijn inspiratie een foto van een M8 in het koude najaar ‘44 in het Hürtgenwald is zijn regenstrepen goed zichtbaar.
De modder moet nog, maar daar moet ik eerst een masterclass in volgen 😉
Nu wachten op de rugzakken en bedrollen.

10643029-F70F-44E0-AC75-1BB83194E3C7.jpeg

9F0F0332-5503-494F-AED0-B2C1B0D952DD.jpeg

Ik ben niet erg thuis in het jongere materieel, maar zo'n 'tussendoor' is ook erg mooi. En 'ineens' zie je er dan 2 op het forum. Een soort achterkamertjesmodelbouw zeg maar.

Hoi, top man, zo haal je wel echt weer de hobby op, waar het met de hogere al wel meer voorgekauwde standaarden van vandaag de dag het creatieve er toch echt wel een pietsie uit vertrokken gaat zijn, bedankt!

Ben toch weer 's door dit draadje gespit..... die achterkant opnieuw bouwen... kweetnie..... De romp langer maken moet nog wel lukken, maar dan....
En waar heb je die losse grousers uitgehaald? Ik heb een aantal nodig voor de Aussie!

Op zich is de vorm van de achterkant niet zo moeilijk, die zou goed te bouwen moeten zijn uit een stuk of zeven of acht stukken plastic plaat. Volgens mij is er een artikel van Steve Zaloga in een oude Military Modelling waarij hij deze correctie maakt, met tekeningen. Ik kan wel even voor je op zoek gaan?

Op zich is de vorm van de achterkant niet zo moeilijk, die zou goed te bouwen moeten zijn uit een stuk of zeven of acht stukken plastic plaat. Volgens mij is er een artikel van Steve Zaloga in een oude Military Modelling waarij hij deze correctie maakt, met tekeningen. Ik kan wel even voor je op zoek gaan?
Dat zou geweldig zijn!
Kan ik het namaken en wellicht mijn lat verleggen. Beter goed gejat dan slecht verzonnen.

@Tini Hendriks Waar is trouwens de rest van het bouwverhaal? Met de aanhanger en zo?

He @Ron van Wiggen , ik heb je de artikelen van Zaloga en cookie gemaild. no prob💪🏼
De losse grousers zijn van Voyager Models (a real pain in the a..)
Geen idee waar en waarom er geen M10 verslagje is. Dacht dat dat ook gepost was 🤔

DSCF1925.jpeg
DSCF1926.jpegDSCF1931.jpeg
image0.jpeg

Laatst bewerkt:
Ps @Ron van Wiggen
De M10 Ammo trailer staat hier:

Als ik het goed begrijp heeft Tini je artikels van Zaloga gestuurd? Dan is de kans dat dat precies het artikel is wat ik bedoelde.
Ja, een MilMod artikel kreeg ik vanochtend.
Helaas kan ik Zaloga's M3/M5 Osprey niet als hardcopy vinden. Wel vond ik, per toeval, een pdf hiervan op een oude HD.
Als ik die conversies zo bekijk.... brrr..... eens kijken of ik de maten kan vinden.

Nu ik er nog eens over nadenk, geloof ik dat ik het me verkeerd herinnerde: Cookie Sewell heeft volgens mij er ooit een artikel over geschreven in Military Modelling. Alleen kan ik dat zo snel niet terugvinden in m’n verzameling daarvan … wel eentje van Zaloga waarin hij de Tamiya M8 HMC corrigeert, die hetzelfde motordek heeft als de M5 lichte tank (en het model daarom ook hetzelfde probleem) maar daar staan geen tekeningen e.d. in, alleen uitleg en foto’s. Ik zal later nog eens verder zoeken.

Met die maten en een paar foto’s of tekeningen van het motordek heb je volgens mij genoeg om het in 1:35 na te bouwen, ja. Dat is waarom ik op zoek was naar het nummer met dat artikel, want ik wist dat er zoiets in stond. Misschien heeft Ron hier ook nog iets aan voor de verhoudingen, een bijna-zijaanzicht van een echte M5A1 die ik meer dan 20 jaar geleden in Engeland tegenkwam:

41975677-4F73-40E0-ABFA-55D530BED58D_1_105_c.jpeg

Wat ik nog kan bijdragen over het achterdek is het volgende (het kostte me een Tamiya M5, om 4 doppen heelhuids eruit te krijgen.
(Wellicht niet meer nodig in dit 3D tijdperk)
Zaloga‘s manier om de 2 grote en 2 kleine vuldoppen na te maken was om via de achterkant van het Tamiya dek met een freesje in een mini boor het plastic weg te frezen totdat je nét niet er doorheen was maar er wel doorheen kon “kijken”.
Dan kon je met een scalpel/hobbymesje de vuldoppen uitsnijden.

Wie het avontuur wil aangaan moet maar even een mailtje sturen dan “wetransfer” ik de artikelen
Gebruikt zijn de artikelen uit Military Modelling:
Vol. 29 No. 10 1999 (Steve Zaloga)
Vol. 31 No. 4 2001 (Cookie Sewell)

IMG_4195.jpeg

En waar heb je die losse grousers uitgehaald? Ik heb een aantal nodig voor de Aussie!
Ron,

Ik weet niet of het er genoeg zijn, maar ik heb nog wel een paar Tamiya grousers voor je.....en ook nog wel een scrap M5A1 bovendek om de benzinedoppen e.d. uit te hakken als je dat avontuur wilt aangaan.
Als je interesse hebt, stuur je adres per PB en ik stuur ze in een envelop naar het Zweedse.

Zijn de vuldoppen even groot als die van een Sherman? Bij veel moderne modellen daarvan krijg je er namelijk meer dan je nodig hebt.

Terug
Bovenaan