Af! M7 Priest “Baboon”

Dit model is af!

Tini Hendriks

Lid van de TWENOT
Interesses
van Little Willie tot Leopard A4A1
Schalen
  1. Waar ik maar zin in heb
Nu bezig met
PLASTIC
Ik sta op het punt om de M7 Priest te gaan gaan bouwen. Het wordt een uitvoering van het tweede Alco contract (T-3882), sept 42-aug 43.
Ik heb, naar het nu blijkt, de verkeerde tracks besteld, namelijk de T48 rubber chevron. Dus moeten er andere komen.
Het model, de goed gedocumenteerde “Baboon”, heeft T41 of T51 tracks, maar welke is de vraag?
Bij de onderste foto neig ik naar T51. Daar lijken de blokken dikker.
Kan mijn hypothese kloppen dat ze af fabriek (Baboon heeft ook in Afrika gediend) in ‘42 de T41 kregen, tijdens de rit verslijten en dan op D-day +4 met glimmende T51 op het strand in Normandie staan?

Ik bouw de “nieuwe” Airfix M7, dat is de Academy kit.
Zijn er Sherman bouwers die weten hoe after market tracks zoals Friul of Masterclub zich verhouden met de drive sprockets van Academy?
Of dat andere tracks zich beter verhouden met de Academy sprockets?
Alvast bedankt!

6CEC5A1E-6660-4E71-A6F8-1BE54356A3DA.jpeg

05380FB4-26A2-4ED2-973E-627AF7A93F28.jpeg

Hoi Tini,

Op de 2e foto zie ik ongetwijfeld T51 tracks. De pennen liggen duidelijk uit het midden. Op de 1e foto neig ik naar dezelfde mening, maar is het minder duidelijk.

Zelf heb ik niet echt ervaring met aftermarket tracks voor de Shermen. Op perthmiliarymodelling.com staat wel een aantal reviews, even zoeken op subject. M4 Sherman reviews

Groeten, Jan

Wie kan mij helpen?
Baboon had een gegoten neus, die heb ik van Panzerart (RE35-097).
De bolted neus is eraf, maar de gegoten neus is een stuk smaller, 3mm.
Waar zit de fout, is de gegoten neus met 42 mm te smal of is de Airfix (=AFV Club) pan met 44 mm te breed?
Mijn M4A3 van Tamiya van 1843 😜 is ook 42 mm…

92F86F5A-3E05-4C82-8217-CD1962A61512.jpeg

Het Airfix-model is niet van AFV Club afkomstig maar van Academy 🙂 Makkelijk met al die A’s …

Ze hebben, denk ik, allebei problemen: ik heb net even de transmissiebehuizing en romp van een Tasca/Asuka M4A1 opgemeten, waarvan ik vermoed dat ze behoorlijk nauwkeurig zijn, en de behuizing is 43,5 mm terwijl de romp 46 mm is (tussen de wielstellen, dus niet gelijk achter de transmissiebehuizing).

Voor de duidelijkheid: de 43,5 mm heb ik gemeten waar ik hier de rode lijn getekend heb:

Hier gemeten.jpeg

De bovenkant, met de strip met bouten, zou dezelfde breedte moeten hebben als de rest van de romp.

Dat klopt wel zo’n beetje. Maar de bak is niet haaks
Ik denk dat ik eerst de bak maar grotendeels afbouw (oa fenders) zodat ik dan beter kan zien hoe het uitkomt.
bedankt iig
6F6754AD-E7C1-4887-ABB0-BB51B0F325FB.jpeg

Als het goed is, is de achterkant wel haaks wanneer daar de achterwand ingelijmd zit, en dan zou de voorkant ook redelijk uit te lijnen moeten zijn, lijkt me.

Er begint schot in Baboon te komen, de opbouw nu aan het detailleren. (In een laag komkommer tempo).
Dit doe ik vooraf, nu de delen nog los zijn. (Hoop niet dat ik daar spijt van krijg😜)
Ik denk dat ik ook maar eerst het interieur moet verven, anders ben ik bang dat ik er straks niet meer bij kom
met die hoge deepwading skirts.

nog een vraag, in een artikel op usarmymodels.com maakt de bouwer gewag van een Pathé newsreel waar Baboon gefilmd is

Ik kan het fragment niet meer vinden (id 23408), als ik op id zoek krijg ik de queen in 1928 of zo.
Ook als ik bij Pathé zoek naar M7, Priest en of Baboon krijg ik geen resultaten…
Doe ik iets fout? Of zijn fragmenten niet altijd beschikbaar? Alvast bedankt!

2C0C363B-35E9-4A4F-B17D-7914B1B5B43E.jpeg

C4B80357-30A4-447D-8605-BD0DE6E1B32C.jpeg

Ik kan het fragment niet meer vinden (id 23408), als ik op id zoek krijg ik de queen in 1928 of zo.
Ook als ik bij Pathé zoek naar M7, Priest en of Baboon krijg ik geen resultaten…
Doe ik iets fout? Of zijn fragmenten niet altijd beschikbaar? Alvast bedankt!
May queen is iets folkloristisch waarbij iemand tot lentekoningin uitgeroepen wordt. De link naar het filmpje werkt niet omdat Pathé de website omgegooid heeft: in plaats van http://www.britishpathe.com/record.php?id= is het nu https://www.britishpathe.com/search/query/, in allebei de gevallen met een getal erachter voor het filmpje — maar die nummers lijken óók veranderd te zijn, zodat je met een oud nummer de film die je wilt niet meer kunt vinden. Dit is slecht gedaan op twee niveau’s, maar het veranderen van de filmnummers is wel de stomste zet, want dan kun je ze ook met de hand niet meer vinden 🙁

Maar wat je foutdoet, denk ik, is zoeken op termen die wij als kenners zouden gebruiken. Bij Pathé weten ze echt niet wat een M7 Priest is, laat staan dat ze de naam van een voertuig opnemen in de metadata van een film. Je zult moeten weten waar en wanneer de film gemaakt is, vermoed ik, dan kun je daarop zoeken en hem hopelijk terugvinden. Maar zie dat maar eens te ontdekken …

Nogmaals dank aan Herman voor de mijnenrekken.
De foto in Engeland toont volle rekken, de foto in Normandie (D-day +6) toont lege rekken. Ik heb ze wat aangepast.
De eerste randen met Evergreen opgebouwd. Lasnaden wat meer uitgevuld met Evergreen.
T51 tracks ook al in elkaar, erg mooie kwaliteit van Masterclub. MTL35324 worn rubber pads. MTL35319 Wide guide horn

9D335896-8185-462B-951C-2D97BB90D305.jpeg

Motor compartiment gespoten en een wash (Abt 502 olieverf) gegeven
het stukje track blijft daar niet liggen 😉

D5287064-BAF6-4F6D-B1A2-598BCD9F029E.jpeg

Keurige scratch arbeid Tini 👍 gaat helemaal goed komen met deze Baboon !

Ondanks de warmte een productief weekend geweest.
De loopwielen geverfd (met de kwast) en de laatste pe onderdelen op de bak gelijmd.
De grote kist die bij Baboon achterop staat gebouwd en gespoten en de ammo racks en granaathulzen van Eduard in elkaar gezet.
De tracks gegrond, tire black gespoten en een laag matte lak erover.
Alles gegrond met AK 3rd generation black primer, verdund met een mix van 2/3 deel AK 3rd gen thinner en 1/3 Vallejo Flow Improver.
Deze verduntip kreeg ik van Luc Klinkers, en het werkt goed. Ik heb gegrond met een Iwata Neo 0.4, met een druk van ong 1,75 bar.
De olivedrab is ook van AK 3rd gen, de donkerste kleur van het US modulatiesetje van AK, gespoten met de H& S Evolution 0.2 , met gelijke druk. Met dezelfde verdunning.
Deze week wordt de howitzer verder afgemaakt als een nieuw potje brass (Extreme metal Brass van AK) binnen is. Ik ben benieuwd naar het werken met deze verfsoort. Het potje Humbrol van 1874 was uitgedroogd…

2D22FF02-EE96-405D-A5CC-0F68F381488C.jpeg

E9138022-6631-4873-813C-88F66C6A01BF.jpeg

9870759A-F70A-43A9-BA14-7D6342E82D87.jpeg

Dat ziet er prima uit. Dat je deze verf met deze temperaturen kunt spuiten zegt wel iets, hoewel ik niet weet hoe warm het op je werkplek was.

Zelf spuit ik ook de primer met de H&S 0,2. Ik heb maar een naaldset. Met 1 beginner op 3 delen Vallejo primer gast het net.

Ik kijk uit naar het vervolg.

Succes, Jan

Ik had bedacht @Peter van Dijk, dat met modulatie de open ruimte donkerder zal uitvallen, vooral onderin 🤔.
De buitenkant wordt lichter, zoals de howitzer De rand bovenin, aan de binnenkant (ja, die) wordt ook nog lichter.

By the way, met nog wat speurwerk heb ik eindelijk het gewraakte Pathé filmpje teruggevonden @Jakko Westerbeke , door te zoeken naar de plaatsnaam “Surrain”,
zoals in het filmpje op een wegwijzerpaal te zien is. Vanaf ongeveer 1:40 min komt ie in beeld:

De eerste M7 is “Conflict” een andere M7 van de 2nd Armoured Division, dan komt Baboon in beeld!

Laatst bewerkt:
De ”vergeten” asbesto grease aangebracht waarmee de naden van de deep wading opbouw waterdicht werden gemaakt.
With a little help van @Peter van Dijk over het aanbrengen van greenstuff/sculptingputty uit de draad van @Frank Langeler kevertje.

C62D3B1D-D0EC-493D-8247-D0101B2D7CE6.jpeg

Wat houtlijm hielp goed om de “vetertjes” op de plaats te houden.
4C87F2A4-38CB-418E-A421-09118DF3CF2F.jpeg

Ik heb ook nog een filmpje gevonden over de toepassing van asbestos.
(Het moge duidelijk zijn dat dit de nodige slachtoffers heeft veroorzaakt door militair personeel die dit gebruikte)
(“Asbestos is the only confirmed cause of mesothelioma, and veterans unfortunately comprise 33% of all mesothelioma cases. One reason why could be due to decades of handling asbestos compounds and products without any gloves, masks or protective gear.”)

Laatst bewerkt:
Nou Tini, je hebt het geloofwaardig toegepast 👍 zeker nu ik gezien heb hoe het in werkelijkheid ging.
Interessant om deze manier van waterbestendig maken te zien. Wel met een portie horror vanwege het 'lekker smeren' met die zooi 😱
En dan te bedenken dat die (opgedroogde en uitgeharde ?) troep weer verwijderd moet en her en der van de voertuigen losraakte/afbrokkelde (?).

Asbest is lang op vele manieren toegepast... in de jaren '80 kocht ik nog asbest koord om de doorvoer in een houten wand voor een
houtkachelpijp vuurvast te maken (welk klusje ik uitvoerde met een gezichtsbedekkend gasmasker).

Wel met een portie horror vanwege het 'lekker smeren' met die zooi 😱
Op scheepswerven werd asbest als isolatie gebruikt, door het als losse vezels in holle wanden e.d. te stoppen. Er zijn genoeg verhalen van „sneeuwballen”gevechten ermee …

Veel werk gestoken in de kist met inhoud
Dat is te zien ja, mooi hoor 👍 wat heb je gebruikt voor de riempjes ? (lekker priegelwerk zo te zien..😅)
Gaat de kist nog verder gevuld worden ? (ik zie de bodem namelijk 😱....😉)

Hij is groen. AK 11339 Olive Drab als basis gebruikt (Links)
Daarna losjes met AK 11334 Olive Drab Base erover heen gespoten (Midden)
Nu zouden de highlights met AK 11151 Brownish Green moeten worden gedaan, maar ik twijfel (Rechts).
Het is weliswaar een modulatiesetje van AK (11643), maar ik vind het erg afwijkend groen.
Toch doen of bijvoorbeeld de Base met wit verdunnen?

10039BAA-B415-4819-BF74-E49948BE1710.jpeg
09681AA0-03EA-4940-8B33-BB4EC23EAFF4.jpeg
0122999C-17CD-45AF-A3C4-5ABEB8B334BA.jpeg

3E5E0647-2D0F-44E0-A8E3-318190A87F81.jpegD5E72810-A0AF-44FB-ABB2-D541B79E7BD3.jpeg

Hij is groen. AK 11339 Olive Drab als basis gebruikt (Links)
Daarna losjes met AK 11334 Olive Drab Base erover heen gespoten (Midden)
Nu zouden de highlights met AK 11151 Brownish Green moeten worden gedaan, maar ik twijfel (Rechts).
Het is weliswaar een modulatiesetje van AK (11643), maar ik vind het erg afwijkend groen.
Toch doen of bijvoorbeeld de Base met wit verdunnen?

Bekijk bijlage 19472
Bekijk bijlage 19467
Bekijk bijlage 19471

Bekijk bijlage 19468Bekijk bijlage 19469
Wonderlijk voertuig eigenlijk met die hoge opbouw!

Geen groen gebruiken, Amerikaans olive drab is een bruingroene kleur en geen groen-groene. Wanneer het verweerd is, neigt het nog meer naar bruin. Als je over een bruingroene kleur groene lichten gaat spuiten, wordt de indruk groener i.p.v. bruin — zelf ben ik best tevreden met field drab (een andere Amerikaanse kleur, best te omschrijven als diareebruin 🙂 ) over OD.

highlights....Toch doen of bijvoorbeeld de Base met wit verdunnen?
Hooglichten durf ik van harte aan te bevelen, maar gebruik dan geen wit om de basiskleur (of middentoon) op te lichten .
Gebruik een tint die lichter uitziet dan de basis.... dat kan dus van alles zijn :
geel, lichtbruin, tan, lichtblauw.... als het maar lichter uitziet dan de basis (of middentoon). De kleur die je kiest kan afhangen van persoonlijke smaak of juist te maken hebben met bijv. weersomstandigheden, tijd van de dag...

Wees niet bang om de hooglichten ogenschijnlijk overdreven aan te brengen.... ze zullen met de latere verweerstappen in het geheel opgaan.

Hier een voorbeeld hoe mijn eerste keer er uitzag op 'Panzergrijs' :

Dit zijn airbrush hooglichten (hier kwam later het meer donkere blauw getinte grijs overheen) :
Stuhre_emil_modulatie0.jpg

Hier zie je nog het 'speelgoed effect' van de gepenseelde hooglichten :
Stuhre_emil_modulatie1a.jpg

na verweren :
Stuhre_emil_modulatie2.jpg

Stuhre_emil_modulatie3.jpg

De Olive Drab base lichter gemaakt met Green Ochre, ik vond het field drab te bruin.
De boel gehighlight, wat donkere shadow hier en daar en glanslak waar de decals komen.
Alles met airbrush H & S gedaan, met 0.2 naald. Het gaat me steeds beter af, dat doet goed 👌🏻

CE75D112-59FC-4CA3-96AD-EA7346A37319.jpeg
862F06C6-32EC-4F87-947A-FCED3AB31418.jpegBC4E67FF-C750-4DD3-96EE-A5432151258F.jpeg

Gaat lekker!
Ik ben ook met banden aan het stoeien; 4 onderdelen per link van Rye Field.... Ge-loe-ien-de!!!
Ik ben en blijf van de dropvetertjes.
Zit er een opening in de linkerkant van de luchthapper>?

Maar vier? Bronco geeft je er vijf voor Sherman-schakels, Model Kasten als ik het goed heb acht. Ik heb dan ook liever AFV Club of Panda Plastics, daarbij heb je er maar drie (maar het zou heel leuk zijn als er eens iemand die Panda-setjes zou importeren naar Europa …).

de luchthapper
Het bovenstuk werd met klemmen en Ducktape erop gefrommeld. (boven King Kong zie je nog tape zitten)
Zo konden ze gewoon met het onderstuk erop doorvechten.
Er zit n opening, is losgesprongen ca lijm🤬.
Ik hoop dat de tape die ik er nog omheen moet draaien het een beetje flikt.
Als je er al naar kijkt zakt het in elkaar…

De Masterclub tracks zijn zo’n beetje het enige goede wat nog uit Rusland komt/kwam.
Erg duur, erg mooi

BA65ABF4-FE85-451F-B6D4-3B3328D9B553.jpeg
7BF50932-75C2-4B13-9844-778EF896E89E.jpeg

Zo, weekend zit erop. Nog wat gedetailleerd, zoals de de “ingepakte” .50 (Panzerart)
en de Ducttape om de luchthapper ( @Ron van Wiggen )
Daarna de pinwash met sepia en umber olieverf verdunning en toen dat droog
was de boel stoffig gemaakt met Life Color Road Dust Liquid Pigments (ben ik fan van).
Verdere detailering, verweringen en natuurlijk de tracks nog en dan is ie klaar.

AEC6DAD7-5B99-4B9F-AE1E-CE360A6CB291.jpegFCB59927-18F4-4B85-8728-CA681E166F8C.jpeg
8A8A1C00-A686-4587-9E16-44942CABAC6E.jpeg

Lekker bezig Tini 👍 het begin van de verwering is er, maar die vreemde vlekken rond de details aan de linkerkant
ziet er niet best uit.... het lijkt alsof er iets mis is gegaan met het corrigeren van washes die te ver waren uitgelopen ?

En je zegt dat je de boel stoffig hebt gemaakt... is dit dan de opzet naar 'overtuigend stoffig' of kies je voor bescheiden stoffigheid ?

Moet nog veel stoffiger worden @Peter van Dijk , maar daar moet ik nog een beetje op oefenen. Geduldig in laagjes was mijn devies.
De vlekken lijken van de pinwash te zijn, Ik heb een andere techniek gevolgd deze keer, door eerst gedeeltes op het model “nat” te maken met
odourless thinner (abt 502) en daarna de pinwash te doen. Ik vind het niet verkeerd uitzien, maar sta natuurlijk open voor suggesties.
Een algehele wash eroverheen?

Ik vind het niet verkeerd uitzien,[...] Een algehele wash eroverheen?
Ieder zijn smaak uiteraard 😉
Persoonlijk zou ik de vlekken met olieverf of enamel in de omgeving blenden. Vooral de duidelijk zichtbare randen of kringen waar de washes
stopte met kruipen maken het tot (harde) vlekken, althans in mijn beleving.
Daarna verder gaan met de verwering zoals gewenst.

Over het stoffig maken pak je het goed aan. Beter rustig opbouwen. Loop dan ook iedere keer wanneer je iets gedaan hebt even weg bij
je werk zodat je bij terugkomst duidelijk het effect ziet.
Zonder onderbrekingen doorgaan met opbouwen voorkomt dat je in de gaten hebt dat je te ver gaat.

Terug
Bovenaan