M60A2 eindelijk in gekleurd jasje?

Walter Jonkers

(Bijna) geen detail te gek …
Moderator
Regiocoördinator Zuid-West
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
AMX-13/105mm, NEKAF-TOW groep, Centurion Mk5/2, Dodge WC54, YP408, VW T2a KMAR

Dit model nam deel aan FOC 27: Shelf Queens maar kwam daarin niet af.

Oké, het gaat gebeuren de komende FOC periode. Ik ga een M60A2 van Tamiya afmaken. In 1985 heb ik er voor het laatst aan gewerkt. Fillers en schuurpapier durfde ik nauwelijks aan te raken toen (ik bouwde echt recht uit de doos). Halverwege model ging ik studeren en verhuisde ik naar een grote spannende studentenstad en was het gedaan met de bouwdoosjes plakken.
Omdat dit voertuig een therapeutisch object voor de “Verfspuitvrees” kan gaan worden (let op …ik dek mij nu al in) wil ik de bouwfase zo beperkt mogelijk houden. Geen extra details en dat soort dingen.
Wel vraag: wie heeft er M60 rupsgeleidingswielen liggen. Destijds heb ik er een in de lijm laten vallen. Ik mis dus zo’n bovenwieletje. Mocht iemand iemand ook nog mooie rupsen hebben liggen … er zitten nu Tamiya dropveters op.
Met knikkende knieën ga ik het experiment aan…..en ik ga jullie bij iedere stap vragen wat ik moet doen (zal wel nodige tegenstrijdige tips op gaan leveren). 10 therapeuten moet toch voldoende zijn…🧐👨🏻‍🦳🧓🏻🧔🏼‍♂️👴🏻🐵🍺🩺🛋🎨92A3198F-1AB5-458E-B948-9D73E9CB485E.jpeg

Laatst bewerkt door een moderator:
Oei, dat is een model dat zelfs met jouw bouwvaardigheden en doorzetting moeilijk is om écht goed te maken 🙂 Ik heb even gekeken omdat ik dacht dat ik nog wel terugloopwielen zou hebben van een Tamiya M60, maar ik kan alleen de pennen vinden waar die mee aan de romp zitten, gek genoeg niet de wieltjes zelf. Rupsbanden heb ik wel voor je: een raampje met link-&-length T142 rupsbanden uit een Esci-M60 (of een Italeri-heruitgave daarvan). Dit zijn de rupsbanden met achthoekige blokken erop, die zijn later dan de T97s met chevrons die Tamiya bij dit model stak, maar ze werden in de jaren ’70 en ’80 ook op de M60A2 gebruikt — zowel op tanks geheel in olive drab als in MERDC-camouflage.

Oei, dat is een model dat zelfs met jouw bouwvaardigheden en doorzetting moeilijk is om écht goed te maken 🙂
Oei, dat klinkt hoopvol! Ik ben ook niet zo gericht op een volledig gedetailleerde weergave. Het is een oude Tamiya kit die tamelijk rudimentair is. Ik ga daar niet al te veel aan verbeteren. Doel is verven met de airbrush en wat basis verwerings- en weathering technieken.
Ik hou me aanbevolen voor de rupsen

De grote problemen zijn heel erge vereenvoudiging van details (Tamiya uit de jaren ’70, hè?) en dat de toren aan de achterkant te lang is. Maar als het vooral om het schilderen gaat is dat allemaal denk ik niet zo’n probleem. Stuur me even een berichtje voor die rupsbanden?

Top dat je het gaat proberen!

Klinkt heel goed Walther 😀
Ik heb ooit eens geleerd dat men alles in het leven kan benaderen en uitvoeren in drie stappen :
  • Weet waar je zin in hebt..
  • Ontwikkel die zin,
  • Doe het !

Je weet waar je zin in hebt : spuitangst overwinnen..
Die zin heb je nu ontwikkeld : alle benodigdheden heb je in huis en je hebt je plan ook al gepresenteerd,
Nu rest je nog maar één stap : DOEN !

Veel plezier

Dit is hem dan, gebouwd in 1984. Ook de bouwbeschrijving en ook de decals heb ik nog. Vreselijk met lijmresten, kieren, slecht bijgewerkte onderdelen
8263F49A-D646-4BA3-A9B0-6520C8F35184.jpeg
4647BA23-D158-4FD2-89CE-B085A6A13279.jpeg
35359831-E5EA-4D4C-8126-47F1824A2469.jpegCB281611-FCBB-4341-8C77-265A846F080E.jpeg44E0C7A1-867E-4049-B554-C349B8629E17.jpeg
Als grote verassing: de Tamiya tapijt-rij motor zit er zelfs in.
0F1E8FD6-806E-46F0-85C6-B9AFDEEAE622.jpeg
Het bovenste wiel mist de achterzijde. Ik heb daar destijds een ander wiel tegenaan geplakt maar het wijkt af. Ook de bevestigingspin ontbreekt (@Jakko Westerbeke die had jij toch nog?)
2C25ABF2-17D7-42B6-87C5-EC43CAF76EF5.jpegA0F74D3C-36CE-4853-A82E-79D4D8DB2370.jpeg
Kortom: wat een oerlelijk ding. Gelukkig maar…hier durf ik de spuit wel op te zetten.
Eerst beetje bijwerken toch maar (maar niet teveel dus).

Nee geen bluf…. Als ik er teveel tijd aan besteed wil/durf ik hem straks weer niet te spuiten…..vooral nu geen binding mee opbouwen (dit projectje wordt cursus psychologie voor faalangstige modelbouwers😳)

Ik ben benieuwd Walter! Mooi project om ervaring mee op te doen. Fascinerend voertuig trouwens qua model. Heel apart!

En de binnenkant:

Waarbij de opmerking dat schijnbaar niemand in het Amerikaanse leger deze tank „Starship” noemde toen hij in dienst was. Normale bijnamen waren „A-Deuce” of „Deuce” (deuce zijnde twee in kaart- en dobbelspellen e.d.).

Walter,

Heel gaaf dat we je toch bij deze FOC mogen verwelkomen!
Eerst beetje bijwerken toch maar (maar niet teveel dus)
Inderdaad, ik denk dat dat vooral de valkuil is .....ik ken die situatie maar al te goed.

Hopelijk helpt dit model je om van de spuitvrees af te komen......de temperatuur gaat ook weer omhoog, dus de betere spuit-momenten komen er weer aan!

En de binnenkant:

Waarbij de opmerking dat schijnbaar niemand in het Amerikaanse leger deze tank „Starship” noemde toen hij in dienst was. Normale bijnamen waren „A-Deuce” of „Deuce” (deuce zijnde twee in kaart- en dobbelspellen e.d.).
Zeker het eerste filmpje is erg nuttig….maar oei oei ik zie veel te veel ontbrekende details en foute vormen bij het huidige model…. De grote “Evergreen verleider” staat op de loer merk ik. Het interieurfilmpje sla ik maar even over….nu even geen interieur na de vorige FOC en mijn huidige PRAT projectje.
Maar ik zie wel wat dingen die in een snelle slag tot verbetering gaan leiden.
Betere tracks en een pin zijn inmiddels geregeld (met dank aan @Jakko Westerbeke) en ik heb uit de jaren tachtig en negentig nog de nodige setjes met US tank aankleding rotzooi liggen. Het werk gaat beginnen!

deze heb ik ruim een jaar geleden nog geplaatst misschien heb je er nog wat aan

deze heb ik ruim een jaar geleden nog geplaatst misschien heb je er nog wat aan
Dan zie je toch wel verschil met deze oude Tamiya! Zo verweerd zal deze niet worden maar ik kan er zeker inspiratie uit halen!

Evergreen verleider
Als je in staat bent om het motorluik van de YPR dicht te laten, moet het ook lukken om de kast met evergreen (tijdelijk) te sluiten.

Veel succes, en spuiten gaat je lukken. Gebruik de middelen van een merk en bouw de lagen op. Geduld en doorzettingsvermogen heb je al laten zien. En hulp vragen mag altijd als je iets niet weet.

Groeten, Jan

Maar ik zie wel wat dingen die in een snelle slag tot verbetering gaan leiden.
Uit m’n hoofd zijn een paar dingen die de aanblik van een M60-model gelijk sterk verbeteren, om de ophangbeugels van de spatborden te vervangen (ze zijn eraan gegoten op het model, in het echt zaten er ronde gaten in) en om de koplampbeugels om te bouwen tot L-profiel (afvijlen van de achterkant en dan plastic strip erlangs lijmen is hoe ik dat twintig jaar geleden deed).

Uit m’n hoofd zijn een paar dingen die de aanblik van een M60-model gelijk sterk verbeteren, om de ophangbeugels van de spatborden te vervangen (ze zijn eraan gegoten op het model, in het echt zaten er ronde gaten in) en om de koplampbeugels om te bouwen tot L-profiel (afvijlen van de achterkant en dan plastic strip erlangs lijmen is hoe ik dat twintig jaar geleden deed).
Probleem met die ophangbeugels is dat ze vastzitten en er ook al vastgegoten onderdelen tegenaan zitten of er vlak voor staan. Eigenlijk is er maar één steun waar ik de gaten goed in kan maken. En als ik dit netjes overal wil doen gaat de nadruk toch weer met veel tijd op dit soort dingen zitten …. en dan weet ik nu al wat er uiteindelijk (niet) gaat gebeuren….
De L-profielen van de lampbeugels had ik ook gezien. Omdat ik belachelijk veel lijm heb gebruikt destijds (we zaten immers in de Koude Oorlog dus vechtspul moest stevig in elkaar zitten) ben ik bang dat ik die niet zonder kleerscheuren er af kan krijgen……het is immers een al gebouwd model…..
Ik ben me na twee avonden al aan het aanleren om echt de ogen maar wat dicht te knijpen wat betreft de goede detail weergave….gelukkig heeft deze nooit bij de KL gediend, anders had ik nu een conflict met mezelf!

Walter, volgens mij beter om de focus op de paintjob te houden :
Kortom: wat een oerlelijk ding. Gelukkig maar…hier durf ik de spuit wel op te zetten.

Als ik er teveel tijd aan besteed wil/durf ik hem straks weer niet te spuiten…..vooral nu geen binding mee opbouwen (dit projectje wordt cursus psychologie voor faalangstige modelbouwers😳)

Helemaal mee eens
Walter, volgens mij beter om de focus op de paintjob te houden
Helemaal mee eens! Dat wordt het echte doel van deze tank. De details en de juistheid zitten bij de KL modellen. Op een oude fiets ….eh…tank…moet je het leren!

Aan de andere kant, de eerste keer dat ik de airbrush gebruikte was op een prima gebouwd model, die ouwe fiets rijd wel prima, maar een nieuwe rijd beter😂

Aan de andere kant, de eerste keer dat ik de airbrush gebruikte was op een prima gebouwd model, die ouwe fiets rijd wel prima, maar een nieuwe rijd beter😂
Maar op een nieuwe wil ik geen krassen en uitglijders maken….Ubung (op een oude) macht den Meister en dan is het genot van een mooie nieuwe des te groter!

Eerst maar eens de gaten een beetje stoppen….waarom deed ik dat vroeger nooit???? Overal van de mooi ronde bobbels of gaten 🙄😔629B2303-80F9-47AD-AF5E-CEE14AF0AC3D.jpeg

Van mijn kinderen heb ik het werkwoord soggen geleerd:
Ik sog
Jij sogt
hij/zij/het sogt
wij soggen

Studie-Ontwijkend-Gedrag. (eigenlijk meer een niet-werkwoord trouwens)

Hoe zou dit heten? aoggen?
ik ontwijk de airbrush
jij ontwijkt de airbrush
hij/zij/het ontwijkt de airbrush
wij ontwijken de airbrush

Van mijn kinderen heb ik het werkwoord soggen geleerd:
Ik sog
Jij sogt
hij/zij/het sogt
wij soggen

Studie-Ontwijkend-Gedrag. (eigenlijk meer een niet-werkwoord trouwens)

Hoe zou dit heten? aoggen?
ik ontwijk de airbrush
jij ontwijkt de airbrush
hij/zij/het ontwijkt de airbrush
wij ontwijken de airbrush
Ja zeg. Ik heb nog wel wat eergevoel dat de afwerking van dit prehistorisch gedrog wel de basisbewerkingen heeft ondergaan en niet met slecht afgewerkte onderdelen zijn jasje aan gaat trekken. Bovendien hoeft dit US dinges niet morgen geverfd en al te zijn.
Als ik direct ga schilderen zegt de ene helft van de club dat er toch echt wel wat basisdetails of bewerkingen bij moeten (SVG spuit voorbereidend gedrag) en de andere helft wil direct dat ik de spuit op zet om SOG (spuit ontwijkend gedrag) te voorkomen. Ik hou het maar op TEP voor mezelf:

Ik tep
Jij tept
hij/zij tept
Wij teppen
Jullie teppen
Zij teppen

TEP = trek eigen plan 🧐

En om maar aan verwachtingsmanagement te doen:
  • De meest irritante injection molds worden aangepakt
  • Er komen sleepkabels aan beide zijden van de koepel
  • Er komt gaas op de stouwkasten rond achterzijde
  • Rond scharniersysteem van de loop komt een bescherm mantel
  • Geen dropveters maar losse tracks
  • De nodige zaken in en rond de stouwkasten
Waarom dit alles: als je leert fietsen moet je ook de verschillende facetten daarbij oppakken: hoe spuit gaaswerk, hoe werk je een beschermmantel af zodat deze een “doek-look” krijgt, etc.
Belangrijk is dat ik daar niet in blijf hangen. Ik wil dat dus vrij snel doen en mag dus wat basaal zijn (per slot van rekening werk ik liever aan een PRAT of ander KL spul).
Als ik teveel verval in detail mogen jullie uiteraard aan de bel trekken maar die basis die ik hierboven noem gaat er gewoon komen omdat ik dit US dinges echt als leerobject wil gaan gebruiken.

En onthou: Goed SVG (spuit voorbereidend gedrag) voorkomt een SOA (spuit ondermaatse afknapper)

Laatst bewerkt:
Een heel leerzame en inspirerende posting op velerlei vlak; wordt tijd voor spuit 11.
Ik lees gaas en denk meteen aan thee
20191011_191145.jpg
De vrouw blij en manlief heeft gaas
theegaas detail.jpg
moest het toch een keer kwijt dus dan nu maar.
Succes !!!

Nee, al mijn tijd is naar de YPR gegaan. Als ik daar mee zou stoppen zou het nieuwe shelfqueen worden …. Maar ook dit zal wel weer een ontwijkende smoes zijn. Volgens mij moet ik drie dagen ontvoerd worden en vastgebonden aan een stoel verplicht een voertuig gaan spuiten ….🙄😉

Ik begon me al een beetje af te vragen of je de rupsbanden nog nodig ging hebben 🙂

Ik denk dat deze M60a2 nog een tijdje shelfqueen blijft!
Doe dat nou niehiet! 🙄😢.

De YPR is er één waar je vast makkelijker weer bij terugkomt dan bij de M60A2 het geval zal zijn..........effe doorzetten Walter!💪

Terug
Bovenaan