Af! M4A1 Sherman Italeri No 0225

Dit model is af!

André Meere

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. Waar ik maar zin in heb
Goedeavond,

Aangestoken door alle leuke Italeri modellen heb ik toch maar besloten om aan te haken bij de Italeri groepsbouw. Wat mij betreft ook met mijn favoriet, alhoewel er toch heel wat meer zijn die hem op de hielen volgen.

De oude doos had ik niet meer, dus heb ik enige dagen geleden de heruitgave maar besteld. Echter het enige wat daar aan gewijzigd is, is de verpakking.

inhoud van de doos , 3 sprues, lekker overzichtelijk:

IMG_5654.webpIMG_5653.webpIMG_5656.webp

En gelijk maar een beginnetje gemaakt met het onderstel / loopwielen

Tot zover!

Als er één model „old-school Italeri” voor mij is, dan is het dit wel 🙂
Ja echt heh, beetje ''the mother of all''

Welkom in de Old School werkplaats André 😃 Happy Modelling 👍
Dankjewel Peter, komt goed!

Dit was mijn allereerste 1/35 kit , daarvoor airfix en matchbox 1/76 .Matchbox heeft deze zelfde trouwens ook nog een tijd als kit uitgegeven .Was een prima en goedkope donor voor Verlinden sherman ombouwen. Nostalgie
Ja voor mij ook, trouwens die Matchbox doosjes 1/76 heb ik er ook wat van weggebouwd, leuk met stukje dio erbij!

Met dit model komt automatisch de associatie met Verlinden naar boven inderdaad.
Lekker simpel, 3 sprues, kom daar nog maar eens om🙂
Veel bouwplezier André!
Ja idd, Boekje volume 2 van verlinden was het toch?

💘 Wie heeft um niet?
omgebouwd naar een E8
Dat stond inderdaad ook altijd op mijn wenslijst, maar is er nooit van gekomen helaas. Nou ja, binnenkort met die Takom kit!

Ik niet, niet duits genoeg 🙂
Als Beute wel (maar misschien niet op Texel 😉)

Ook nooit gebouwd. (Niet door de engelsen gebruikt)
ze hebben er toch een berg gekregen voor inzet Italië? Montgomery zag ze inderdaad niet zitten

Dat is m'n eerste tank wat ik gebouwd heb samen met m'n pa. #jeugdsentiment
Ja hier idem (nou was mijn vader ook als de dood, dat ik aan zijn Tamiya voorraad zou gaan beginnen 😉

Goeie keus, André! Leuk om deze ook in het rijtje te zien bij de groepsbouw.
Dankjewel, je gevoel zei ook dat deze er wel bij moest

Bouwde de mijne ooit met 3AD Summerfield matting.
Kon ik niet, maar heb het even opgezocht. Gaaf ook na te maken idd

Niet heel veel vorderingen vandaag, althans voor mij een nieuwe techniek toegepast, steel cast oppervlakte maken met Tamiya Putty en extra Thin Cement. Nu een berichtje typen terwijl de rook en oplosmiddel dampen kunnen optrekken in mijn hobby kamer 🤪
Het oppervlakte lijkt meer geveegd als het daadwerkelijk is. Zal het morgen vroeg met natuurlijk licht eens goed nalopen, maar volgens mij is het best aardig gelukt

IMG_5689.webpIMG_5690.webpIMG_5691.webp

Laatst bewerkt door een moderator:
Vreemd is dat. Nu roept het model direct zwaar nostalgische gevoelens op …maar toen vond ik hem maar niets. Ik vond die “ronde hoeken” Shermans oerlelijk. Veel liever zag ik die stoere “hoekige” Shermans (nog steeds trouwens een beetje eigenlijk). Ik heb hem wel gebouwd destijds, één van mijn eerste Italeri kits bij gebrek aan die andere (wat was ik blij toen Tamiya die uitbracht !). Ik herinner me nog die dikke taaie rupsbanden die maar bol over de wielen bleven staan (nu weten we ons daar wel raad mee…maar ik was toen, 10 jaar oud, ten einde raad..).

Als je het er nu ook nog een beetje afschuurt, zal het er nog beter uitzien 🙂
Yes, gedaan. Links en rechts ook nog wat plekjes bijgewerkt enzo

Vreemd is dat. Nu roept het model direct zwaar nostalgische gevoelens op …maar toen vond ik hem maar niets. Ik vond die “ronde hoeken” Shermans oerlelijk. Veel liever zag ik die stoere “hoekige” Shermans (nog steeds trouwens een beetje eigenlijk). Ik heb hem wel gebouwd destijds, één van mijn eerste Italeri kits bij gebrek aan die andere (wat was ik blij toen Tamiya die uitbracht !). Ik herinner me nog die dikke taaie rupsbanden die maar bol over de wielen bleven staan (nu weten we ons daar wel raad mee…maar ik was toen, 10 jaar oud, ten einde raad..).
Ik weet niet eens welke uitvoering er toendertijd van tamiya in de winkels lag. Maar dat zwak voor de hoekerige herken ik trouwens wel.

Ik had wel het idee dat destijds mijn Italeri kit wat makkelijker in elkaar ging zeg, maar waarschijnlijk keken we toen gewoon niet zo nauw.
Jemig wat gaat er een hoop tijd in het op schoonwerk zitten van alle flash. (ps. Gunshield moet nog behandeld worden)

IMG_5741.webp
IMG_5743.webp

Van de week het de Sherman helemaal nagelopen, in de primer gezet (action spuitbus, teven gelijk laatste keer 😉) en gister avond vol enthousiasme (na mijn eerste kennismaking 2 weken geleden) m'n airbrush erbij gepakt om de Shermanin de OD te spuiten. Beetje XF-62 aangemaakt, toefje mat zwart erbij en wat thinner en spuiten maar. Dat ging in eerste instantie best lekker, maar toen............... 😡
Nog geprobeerd de boel , en spuitpistool te reinigen tussendoor maar dat wilde niet meer

IMG_5801.webp

IMG_5802.webp

IMG_5803.webp

IMG_5804.webp

Werkt ovencleaner ook op Tamiya XF verf ?

Je doelt op de zwarte stippels? Ook op de onderkant? Anders is het misschien een idee daar eerst eens te kijken wat er nog van resteerd na wat geweather. Misschien valt het wel weg in de verwering en hou je gewoon 'n prima tankie over. Als het niet zo is kan je nog altijd naar de wat rigoureuzere middelen grijpen.

Dit heb ik nog niet eerder gezien 😮🤔 wel een mooi effect maar niet als het zich ongevraagd voor doet...

Het lijkt erop dat de twee kleuren zich ontmengt hebben ? Zijn alle ingrediënten wel compatible met elkaar ? Zat er water in de luchtslang ?
Is er een reactie opgetreden tussen de primer en de verf of de verdunner ?

Vragen genoeg maar ik heb er zo geen verhelderend antwoord op...

@André Meere
Je schrijft dat je "thinner" gebruikt hebt?
Tamya X en XF verf is op gemaakt alcohol basis en moet je het liefst verdunnen met Isopropyl alcohol. (IPA)
De Tamiya X verdunner is 95% IPA met waarschijnlijk iets van glycerine en 5 keer zo duur als pure IPA die je makkelijk online kan bestellen.
Daar kan je perfect je Tamiya X en XF verf mee spuiten en ook je spullen mee schoonmaken zonder gelijk vele euro's per spuit sessie er doorheen te jagen.
En dat toefje zwart, was dat van een ander merk misschien? Want bijvoorbeeld Tamiya en AK acrylverf lusten elkaar echt niet, bij een groter percentage AK bij Tamiyaverf hou je een rubberachtige, taaie dradenblubber over waarbij het ook nog eens heel lastig is om je airbrush weer schoon te maken.

Wel een geslaagde olive drab kleur trouwens 👍

Laatst bewerkt:
Tamiya X en XF verf laat zich perfect (probleemloos) verdunnen en verspuiten wanneer dat gedaan wordt
met gebruik van : Tamiya Laquer Thinner, Cellulose Thinner en Mr.Hobby Leveling Thinner.

Cellulose Thinner
Dat is wat hier in de DHZ-zaak gewoon „thinner” heet. Water werkt ook, evenals (blauwe) ruitensproeiervloeistof en zoals Rob zegt: isopropanol.

Gelet op de opmerking dat André blijkbaar twee weken geleden voor het eerst ge-airbrusht heeft, denk ik dat die vlekjes vooral komen door gebrek aan ervaring. De enige manier om daaraan te komen is door het te doen, en door fouten te maken zodat je leert wat níét werkt 🙂

Tamiya X en XF verf laat zich perfect (probleemloos) verdunnen en verspuiten wanneer dat gedaan wordt
met gebruik van : Tamiya Laquer Thinner, Cellulose Thinner en Mr.Hobby Leveling Thinner.
Hmmmm, dan kies ik toch liever voor IPA, die dampen zijn al niet supergezond, maar om nu met mijn neus bovenop een echte thinnerwolk te gaan zitten... Een masker helpt maar deels, thinner werkt ook in op de huid.
IPA is wat vriendelijker voor de huid, het was heel vaak ook het hoofdbestanddeel van de vele ontsmettings vloeistoffen waar we vele keren per dag onze handen mee moesten schoonmaken tijdens de corona periode.

O lieve help ….mijn spuitdrempel is direct weer tot aan het plafond gerezen. Wat verwarringen toch met die verdunners, reinigers en verfmerken die elkaar niet lusten ….

Ja, ovencleaner werkt erg goed op Tamiya XF verf!
Dankjewel Hilbert!, gelukkig heb ik nog 3 bussen staan dus denk dat er iemand binnenkort gaat badderen 😉

Je doelt op de zwarte stippels? Ook op de onderkant? Anders is het misschien een idee daar eerst eens te kijken wat er nog van resteerd na wat geweather. Misschien valt het wel weg in de verwering en hou je gewoon 'n prima tankie over. Als het niet zo is kan je nog altijd naar de wat rigoureuzere middelen grijpen.
Ja heb ik ook even aangedacht, ik had ook al het nodige modder etc klaar staan maar er zitten nu spetters ook op plekken, die niet meer logisch te verklaren zouden zijn.

Afgezien van de spetters heb je enkele flenzen van de wielen niet geheel meegenomen.
Klopt Maarten, maar ik was er ook enigszins klaar mee gister avond. Dacht zie de rest morgen wel. Trouwens volgende Sherman spuit ik denk ik bogies en romp apart (zoals ik overigens ook met m'n Kangaroo in topic Allerhand had gedaan)

Dit heb ik nog niet eerder gezien 😮🤔 wel een mooi effect maar niet als het zich ongevraagd voor doet...

Het lijkt erop dat de twee kleuren zich ontmengt hebben ? Zijn alle ingrediënten wel compatible met elkaar ? Zat er water in de luchtslang ?
Is er een reactie opgetreden tussen de primer en de verf of de verdunner ?

Vragen genoeg maar ik heb er zo geen verhelderend antwoord op...
Kijk zo zie je maar weer, zie je toch weer iets nieuws. Tis bijna reversed Steel Casting surface application. Alle verven OD en Zwart zijn van Tamiya, de Thinner ook: X-20A (in die kleine plastig cans. Action primer en Tamiya XF (maar dan gekwast gaat overigens prima, doe ik al jaren met mijn treinen)

@André Meere
Je schrijft dat je "thinner" gebruikt hebt?
Tamya X en XF verf is op gemaakt alcohol basis en moet je het liefst verdunnen met Isopropyl alcohol. (IPA)
De Tamiya X verdunner is 95% IPA met waarschijnlijk iets van glycerine en 5 keer zo duur als pure IPA die je makkelijk online kan bestellen.
Daar kan je perfect je Tamiya X en XF verf mee spuiten en ook je spullen mee schoonmaken zonder gelijk vele euro's per spuit sessie er doorheen te jagen.
En dat toefje zwart, was dat van een ander merk misschien? Want bijvoorbeeld Tamiya en AK acrylverf lusten elkaar echt niet, bij een groter percentage AK bij Tamiyaverf hou je een rubberachtige, taaie dradenblubber over waarbij het ook nog eens heel lastig is om je airbrush weer schoon te maken.

Wel een geslaagde olive drab kleur trouwens 👍
X-20A van Tamiya Rob, en die is inderdaad lekker aan de prijs. Ik zal een online opzoek gaan naar IPA. Wat de kleur betreft, ja daar was ik wel blij mee. bij de fotoos hierboven heb ik m'n werklamp er boven hangen, maar zonder is ie bijna zwart, met een groene onderkleur

Dat is wat hier in de DHZ-zaak gewoon „thinner” heet. Water werkt ook, evenals (blauwe) ruitensproeiervloeistof en zoals Rob zegt: isopropanol.

Gelet op de opmerking dat André blijkbaar twee weken geleden voor het eerst ge-airbrusht heeft, denk ik dat die vlekjes vooral komen door gebrek aan ervaring. De enige manier om daaraan te komen is door het te doen, en door fouten te maken zodat je leert wat níét werkt 🙂
ja klopt idd, ik airbrush nog maar heel kort. Zat na dit avontuur gister nog een filmpje te kijken op YT. Starten spuiten: Eerst lucht open, dan verf toedienen. Stoppen, eerst verf dicht, dan lucht er eraf. Zou houdt je je nozzle schoon en begint je pistool niet te spetteren. Oh ja dacht Dre 🤔

Als ik 'm zo nog eens bekijk denk ik dat de oplossing makkelijker is dan je denkt. De tank is nu in één laag xf 62 gespoten. Als je daar 'n drupje of wat buff of deck tan doorheen mengt en je spuit dit in een dunne/transparante laag als tweede over je model ben je de spikkels ook al 'n eind kwijt:

20250609_122721.webp

Beetje 'wolken' er van maken zeg maar. Geeft ook meteen wat meer diepte. En bij twijfel eerst maar de onderkant proberen.
Maar ik zou dat verwijderen van verf echt zien te vermijden.

Een masker helpt maar deels, thinner werkt ook in op de huid.
Ja, en erger zelfs! in 1988 heb ik tijdens een airbrush cursus o.a. geleerd dat Tolueen (een bestanddeel van Thinner) de eigenschap heeft
direct door je huid heen in de bloedbaan opgenomen te worden bij direct contact. 😬

Klopt, en ik heb vroeger in de procesindustrie genoeg met grote hoeveelheden van dat soort stoffen zoals fenol, aceton en tolueen gewerkt om me daar nu maar niet meer te veel aan bloot te stellen.

Laatst bewerkt:
Hi Andre, wat jammer zeg. Bekende taferelen, ik heb ze helaas met eerdere modellen ook meegemaakt. Ik schat dat bovenstaande tips je al genoeg info geven. Ik zelf ga goed met tamiya en isopropanol en ook de verdunner van tamiya zelf gaat goed. Ik vind zoals getoonde kleur, de xf62 met druppie zwart wel erg geslaagd. Succes met de hersteloperatie.

O lieve help ….mijn spuitdrempel is direct weer tot aan het plafond gerezen. Wat verwarringen toch met die verdunners, reinigers en verfmerken die elkaar niet lusten ….
Van te voren keuzes maken voor 1 merk en 1 type verf, dan alleen spul daarvan gebruiken.
Wou dat dat destijds zelf had gedaan..... 🙄

Ik gebruik allerlei soorten verf, maar ik moet zeggen dat ik voor grote vlakken toch Tamiya en Mr. Aqueous het lekkerst vind werken — spuit goed, dekt goed en ik kan het (door ervaring) op het oog verdunnen zonder dat het moeilijk gaat doen. Helaas zijn er van die merken alleen niet zoveel kleuren beschikbaar als van de nieuwere fabrikanten, en ik heb vaak toch liever iets rechtstreeks uit een potje/flesje dan dat ik specifieke kleuren moet gaan mengen.

Tegelijk gebruik ik voor details, camouflage e.d. liever voorverdunde airbrushverf, deels ook weer uit gemak, maar ook omdat het moeilijk is om de verf te verdunnen in het piepkleine bakje van m’n „goede” airbrush — en het eerst verdunnen en dan pas in de airbrush doen is ook weer niet handig als je maar een paar druppels nodig hebt.

Beetje verf in het bekertje druppelen, beetke verdunner erbij, backflushen om te mengen en voila, beetje aanklooien en het is meestal wel goed.

X-20A van Tamiya Rob, en die is inderdaad lekker aan de prijs.
Al dat gedoe om een paar euro's uit te sparen.

X-20A en de Acryls van Tamiya zijn voor elkaar gemaakt. Dus zeg ik:

houd het simpel

En hoe lang doe je wel niet met zo'n fles van 250 ml?

Reinigen met Tamiya Airbrush cleaner
En als niets meer wil pas 'echte' thinner gebruiken.
Daarmee krijg je zelfs je schoonmoeder weg.

Al dat gedoe om een paar euro's uit te sparen.

X-20A en de Acryls van Tamiya zijn voor elkaar gemaakt. Dus zeg ik:

houd het simpel

En hoe lang doe je wel niet met zo'n fles van 250 ml?

Reinigen met Tamiya Airbrush cleaner
En als niets meer wil pas 'echte' thinner gebruiken.
Daarmee krijg je zelfs je schoonmoeder weg.
Hier verschil ik van mening met je, het is precies het zelfde spul met een serieus verschil in prijs. 13 euro voor een kwart liter of 18 euro voor een liter is niet een "paar euro"
En omdat ik het daarom makkelijk pak voor ontvetten van mijn model voor het schilderen, verdunnen van de verf en alles reinigen na afloop gebruik ik er best aardig wat van.
En herken ik nauwelijks de problemen met airbrush pistolen die ik hier maar terug zie keren.
Veel van de hier geplaatste problemen komen voort uit, en ik bedoel dit niet negatief, echt niet, "gerommel in de marge".
Verschillende merken verf gebruiken resulteert vaak tot verstoppen: AK plus Tamiya geeft bijvoorbeeld een dikke taaie slurry, in kleine restanten door onvolledig schoonmaken tussendoor, verstoppingen.
Ik werk vrijwel uitsluitend met Tamiya en IPA 99,9% en meng vaak zelf kleuren. Bij kleine hoeveelheden gooi ik wel eens wat weg, bij grotere projecten bewaar ik de mix in lege Tamiya potjes waarvan ik de deksel even in de kleur van de inhoud spuit. Blijft maanden goed zo.
Door het "gerommel" krijg je problemen, gaan mensen van alles doen zoals terug spoelen van lucht waardoor je de verf juist overal perst waar je het niet wil hebben. En moet de airbrush weer even vlug gestript worden met schade aan naald en nozzle tot gevolg.
Verder loont het om in China afsluitbare potjes, pipetjes en mengbekertjes in te slaan. Voor een paar euro heb je een jarenlange voorraad van dat spul.
Ik weet dat mensen er een aversie tegen hebben en liever 5 euro voor 10 pipetjes betalen op een beurs dan voor 2,50 100 van die dingen aan te schaffen.

Ik zal eens een groepsinkoop overwegen voor dit spul.

Ik wil verder met alle plezier e.e.a. demonstreren op de a.s. plakdag in Nieuwdorp

Laatst bewerkt:
Ik ben misschien geen goed referentiepunt, maar ik heb een 200ml fles airbrusreiniger op 3-2-23 in gebruik genomen, en hij is nog voor 2/3e vol. Nu zal het misschien schelen dat ik de meeste verf wegwas met water, maar ik snap Arne's argument volledig

Heren, dank voor alle tips en adviezen. Ik neem ze van harte aan! Hier overigens ook een assortiment aan verschillende verfsoorten, maar voor mengen etc, gebruik ik wel altijd gelijke soorten, en pak ik de fabrikant voorgeschreven verdunners / thinners/ oplosmiddelen erbij

Bij kleine hoeveelheden gooi ik wel eens wat weg, bij grotere projecten bewaar ik de mix in lege Tamiya potjes waarvan ik de deksel even in de kleur van de inhoud spuit. Blijft maanden goed zo.

Ik wil verder met alle plezier e.e.a. demonstreren op de a.s. plakdag in Nieuwdorp
Grappig, ik heb hier nu inderdaad een spuitklaar potje donkere Tamiya OD staan, die zo in eeen lege flat black kon van de week

Ik zou overigens best een demo willen zien Rob, maar nieuwkoop is mij net ff te ver (ik kom uit Friesland Noord 😉)

Even terug naar het lijdend voorwerp 🙂
Kun je de spetters niet voorzichtig weg schuren met een hele fijne korrel? Eventuele kale plekken kun je daarna dan nog bijwerken met penseel of luchtkwast.
Ik vind de OD kleur die je nu hebt erg mooi overkomen 👍🏻
Nou, ik ben toch gewoon doorgegaan met het spuiten, oplichten van de eerste laag, en daarna vielen de spetters al weer wat minder op. Gisteravond heb ik haar in de vernis gespoten (Mig hard rock), en zie hier onder het resultaat. Eerst foto is overigens zonder vernislaag, want die heeft de kleur wel weer war donkerder gemaakt. Eens kijken hoe we daar een draai aan kunnen geven.

IMG_5831.webp

IMG_5855.webp

IMG_5856.webp

IMG_5857.webp

IMG_5861.webp

Helemaal mee eens, dat groffe is zo gek nog niet, denk als je een echte neemt dat die ook zo'n huidje heeft, vind en blijf de kleur geslaagd vinden, bekend onderstel trouwens 😉 Al kijkend nieuwsgierig naar de kleur die je hebt gebruikt de houten stelen van het gereedschap.

Helemaal mee eens, dat groffe is zo gek nog niet, denk als je een echte neemt dat die ook zo'n huidje heeft, vind en blijf de kleur geslaagd vinden, bekend onderstel trouwens 😉 Al kijkend nieuwsgierig naar de kleur die je hebt gebruikt de houten stelen van het gereedschap.
Dankjewel heren ! De houten stelen zijn New Wood 311 van Vallejo uit de panzer aces lijn Richard. Lijkt wat mij betreft redelijk op gevernist hout 👍🏻

Door met de Sherman. Omdat ie toch wel donker is, was ik bang dat met washes e.d. de boel nog donkerder zou worden. Dit heb ik gepoogd te ondervangen vallejo oker wash (76.520) als een soort filter aan te brengen. De horizontale vlakken wat meer vanwege stof en slijtage. Dat ging redelijk naar wens. Vanavond met een bruine enemal wash Mig1005 aan de gang gegaan en op de verticale delen een streaming grime AK012 aangebracht.

Voor een eerste keer, ben ik eigenlijk niet ontevreden 😉

Morgen maar eens aan de gang met het vervuilen van het rijwerk

IMG_5918.webp

IMG_5917.webp

IMG_5916.webp

Hi Andre, dank voor de kleur, staat genoteerd, mbt 'voor een eerste keer, ben ik eigenijk niet ontevreden' HAHA, ik zou er bij de 10e keer nog blij mee zijn als ik 'm zo aanschouw 😉 Absoluut goed gelukt ! Succes met het rijwerk 😉

Terug
Bovenaan