M29C Weasel Vlissingen

Ben intussen al weer een paar dagen aan het bouwen aan de nieuwe Takom M29C kit. Het is wat mij betreft een geweldig kitje dat mooi in elkaar gaat als je nauwkeurig bouwt. Ik heb voor het monteren van de wielstellen een wat andere volgorde gevolgd dan Jakko en Peter. Grootste probleem vond ik het beweegbaar monteren van de bladveren A20 in de onderdelen A21. Gaatjes in eerstgenoemde horen in pinnetjes in de laatstgenoemde te klikken maar daar is toch vrij veel geweld voor nodig. Verder is het aanbrengen van de tracks een proces van trial and error. Dit is typisch zo'n kitje waarbij je een tweede exemplaar in een derde van de tijd zou kunnen bouwen, d.w.z. als je eenmaal weet hoe je het het best kunt aanpakken.

Het soort plastic dat Takom gebruikt smelt minder snel dan dat van de meest andere fabrikanten en verlijmt dan ook iets minder vlot. Groot voordeel vind ik dat Takom de achterkant van de sprues heeft afgeplat waardoor je makkelijk fragiele onderdeeltjes met een houten blokje kunt ondersteunen bij het eraf steken van de sprue (doe ik met een beitel vormig mesje). Mooi ook dat er op de onderdelen geen "sink marks" op het zicht zitten, dat scheelt een berg vul- en schuurwerk.

JmYrsWW.jpg

9UG5G2q.jpg

gKHkAGc.jpg

ZSiJJWk.jpg

Wel haast zonde van al het werk aan de wielstellen/ ophanging dat er bij deze versie een spatbord/afdekking over heen gaat :

QhQ5VSV.jpg

AS1Zozx.jpg

shh2gfP.jpg

Het is de bedoeling om uiteindelijk het modelletje in een LVT-4 te plaatsen (Sable of Shite Hawk). Grootste probleem is dat ik dan de ramps moet bouwen die gebruikt werden bij dit type transport. Ik heb nergens info kunnen vinden over de gebruikte ramps, wel heb ik een mooie foto uit Vlissingen en verder nog deze die de gebruikte ramps tonen (dit type ramps werd ook gebruikt voor het transport van 6-ponders).

rjxaq3h.png

hcjTm2f.jpg

Slu9WWd.jpg

TCmOR64.jpg

Ik denk dat de ramps hier voor de Universal Carrier aan de overkant ook van dit type zijn :

UdgzQn1.jpg

De gebruikte ramps zijn bepaald smaller en lichter dan deze ramps gebruikt in combinatie met opvouwbare boten :

UA7IvVr.jpg

Arjan

Laatst bewerkt:
Hier geldt duidelijk dat als er één Weasel over de ramps is er meer volgen….hoewel voor sommigen de Weasel zelf een al een ramp op zich was bij het bouwen. Ben benieuwd naar jouw verdere bevindingen.

Leuk Arjan! Al die Weasel en LVT activiteit hier op het forum de laatste tijd, is toch wel heel leuk om te zien.

Wel opvallend dat Takom ervoor heeft gekozen de voorste drijver door te hakken op die plek....hopelijk krijg je dat netjes naadloos in elkaar.

Best mogelijk dat je dan hier wel wat plamuur moet gebruiken om die naad weg te werken maar ik schat dat dat niet echt problematisch gaat zijn. Nogmaals ik ben vol lof over de pasvorm van de onderdelen en ik vind de prijs van het kitje ook erg schappelijk als je ziet wat je ervoor krijgt (€32 inclusief verzendkosten). Wel weer jammer dat er geen decals voor een Britse versie bij de kit zijn gevoegd maar die heb ik gelukkig al op voorraad.

Groet,

Arjan

Het valt mij ook op dat ze volledig nieuwe zijkanten gemaakt hebben met delen van de drijvers eraan. In elk geval zijn de uitlopers van de drijvers dan dun genoeg, maar zoals Alex zegt gok ik ook dat er geplamuurd zal moeten worden om de voorste er netjes uit te laten zien.

Wat het loopwerk betreft: voor mijn M29C Takom/LZ-hybride had ik allang door dat je niks van de bovenkant zult zien, daarom heb ik vanalles gewoon weggelaten 🙂

Ik ben weer eens verder gegaan met de bouw van mijn Takom Weaseltje. Ik wil em wel bouwen met een gesloten dak want zo zagen de Weasels eruit die aan boord van de LVT's "Sable" en "Shite Hawk" vanuit Breskens naar Vlissingen getransporteerd zijn. Ik heb geen zin om zelf een canvas dak te maken dus was ik van plan het dak van Blast Models aan te schaffen maar dat blijkt moeilijk te krijgen te zijn (alleen in Frankrijk) en ik vind de zijwanden ook wel erg dik. Al goochelend kwam ik erachter dat de Modellbaukönig twee van die Weasel dakken verkoopt van het voor mij onbekende merk "Pimp My Miniatures", een naam die mij de rillingen over de rug doet lopen maar dat even terzijde 🙂. Ik heb ze maar allebei besteld omdat ik geen idee had wat nu eigenlijk het verschil is. Achteraf denk ik dat ik de "open" variant beter had kunnen laten liggen want die opgevouwen huif zijwanden aan de binnenzijde van de huif lijken mij niet correct. Die dingen liggen op foto's namelijk altijd op de huif :

De Weasel aan boord van Sable had het nummer P5853212 en ik kwam er laatst achter dat deze foto uit Middelburg een Weasel toont die naar alle waarschijnlijkheid ook dit nummer heeft :

vLgY1tZ.jpg

Sable met Weasel, Uncle Beach Vlissingen :

ux80D2H.png

Middelburg:

farSBnz.png

Middelburg, Sable de middelste LVT :

dZJplWB.png

Arjan

Op Missing-Lynx was er vorig jaar een discussie over hoe die Weasels nu eigenlijk zo schuin in de laadbak stonden, en wat er eventueel onder zat als steunen.

O, en mocht je van die open huif afwillen, dan houd ik mezelf aanbevolen 🙂

Heb je misschien een link naar die ML discussie Jakko ? De ramps zelf kan ik denk ik wel maken met de foto's die ik heb als voorbeeld. Wat mij niet duidelijk is wat voor soort metalen scharnieren/beugels/beslag er op die houten ramps zat om ze in de laadruimte van de LVT te fixeren (aan zowel de onder-als bovenzijde).

Ik moet even kijken welke van de twee daken mij het meest aanstaat maar dan weet ik dat ik er 1 aan jou kwijt kan. Ik heb nog even getwijfeld over een AFV Club 6-ponder omdat die in de aanbieding waren bij MBK maar ik had er laatst al ergens 1 gekocht dus toch maar niet gedaan. Die AFV kit is dus wel de enige 6-pdr kit met de correcte wielen en die kit wil ik ook bouwen in combinatie met een LVT kit en de te bouwen ramps.

Arjan

Even zoeken, maar hier is die discussie te vinden:

Bedankt voor de link. Helaas niet echt veel nieuws, de nuttigste foto's in deze thread zijn indertijd door mezelf gepost op WW2talk of hier 🙂 Afmetingen is niet zo'n probleem daar kom je na wat trial en error tests zelf wel uit.

Arjan

Dat leek mij ook al, erg ingewikkeld kan het niet zijn en de maximale afmetingen kun je zo opmeten 🙂

Ik weet niet welke kit je gaat gebruiken voor de lvt, maar weet dat ik 3D tracks heb voor de AFV Club kit!

Hallo Hilbert, ik heb twee setjes spuitgiet plastic AFV Club LVT track links liggen. Ik werk sowieso liever met plastic dan met resin of 3d kunststof. Mijn AFV Club LVT-4 kit is net zoals mijn Weasel kit intussen voor driekwart gebouwd.

Arjan

Succes met tracks van AFV Arjan!😅
Elke link bestaat uit 5 delen!
Het is wel te doen,mocht je er aan gaan beginnen dan heb ik nog wel een tip waardoor het goed gaat!
Volg deze post trouwens in stilte!👍
Na de bouw van mijn LVT blijft deze periode mij interesseren!

Deze foto heb ik nog niet eerder gepost, gemaakt aan de Kogelparkstraat te Vlissingen. De screenshot is naar alle waarschijnlijkheid ook bij deze locatie gemaakt. Rode pijlen de ramps en gele pijlen opschriften op de brancards. Mogelijk is de LVT van de screenshot de LVT links op de foto en het zou zomaar kunnen dat de LVT rechts op de foto Sable is (heeft misschien ook een motorfietsband links achter, zichtbaar op alle foto's van Sable) :

tyC8vjZ.png

vZtmE7R.png

Mijn inschatting is dat deze drie LVT's oorspronkelijk Weasels vervoerden vanuit Breskens. Bij 2 van deze zijn die inmiddels gelost en worden ze nu gebruikt voor pendeldienst tussen Vlissingen en Breskens.

Arjan

Tot op heden geen reden tot klagen over de kwaliteit van de kit maar de bouwtekening is absoluut waardeloos. Het formaat is veel te klein en hierdoor zijn de afbeeldingen slecht zichtbaar en wordt het geheel veel te druk waardoor je dingen gaat missen. Duidelijk is dit een geval van bezuinigen op papier zoals dat vooral bij fabrikanten uit China gebruikelijk is. Erg dom want de meeste klanten van Takom zullen wat oudere mensen zijn die niet meer de haviksogen van een jonge god hebben ......

Vanmorgen op het foute been gezet door een misleidend tekeningetje dat suggereert dat je onderdeel H13 redelijk laag op de voorruit sponning moet plakken. Dit blijkt niet te kloppen want in een uitvergroting eronder zit het onderdeel veel verder naar boven. Best lullig want de hele voorruit, inclusief sponning, is een transparant onderdeel en dan wil je geen plastic lijm op een verkeerde plaats. Als ik zo'n domme fout zie dan word ik erg argwanend en nu twijfel ik of onderdeel H4 wel echt verticaal bevestigd moet worden. Ik denk dat dit een hendel is om de voorruit te vergrendelen. Nu vraag ik me af wat is de vergrendelingsstand voor een verticale ruit want bijgevoegde foto toont een horizontale hendel .

CjLm8fs.jpg

YfvM5YA.png

Arjan

Laatst bewerkt:
nu twijfel ik of onderdeel H4 wel echt verticaal bevestigd moet worden. Ik denk dat dit een hendel is om de voorruit te vergrendelen.
H4 is het stuur voor de roeren, links uit H13 komen twee bowdenkabels (nou ja, één lange die door twee buizen gaat) die daar naartoe lopen:

389F8E3C-D0F9-4920-A2AC-7182BD2386BA_1_105_c.webp
EB4A9833-F696-4020-81F8-94E0E09DCCFB_1_105_c.webp
D5E76DAC-A672-450E-B7B8-5166D7EE99AF_1_105_c.webp

Natuurlijk bediening voor de roeren, daar had ik stom genoeg nog niet eens aan gedacht. Heb ze er ook nog niet opzitten vandaar misschien. Dan lijkt het me toch het meest logisch dat de stuurhendel in neutrale positie horizontaal moet zitten. Als dat zo is dan zit er een serieuze fout in die Takom tekening. Ik heb intussen trouwens wel gemerkt dat het venijn bij deze kit in de staart zit , of liever gezegd in de boeg 🙂.

Arjan

Het ziet eruit alsof H4 in het echt in elke stand gezet kan worden wanneer de kabel losgemaakt is, maar ik zou ook denken dat hij horizontaal hoort want anders stuurt het zo moeilijk.

De stuurhendel van het oude Monogram kitje loopt ook horizontaal, niet dat dat alles zegt natuurlijk. Ik ga em in ieder geval horizontaal monteren. Wat opvalt bij de Sable Weasel is dat de buiswater kering op de boeg niet is gemonteerd dus die laat ik eraf. Ook bij deze twee Weasels uit Vlissingen ontbreekt de splash guard. Voor gewoon rijden op het land belemmerde zo'n ding natuurlijk ook enigszins het zicht.

LupsdUZ.jpg

pmbZoeZ.png

Bij deze in Middelburg ontbreekt ie ook :

3vNzMpv.png

Morgen zal de bouw van mijn modelletje klaar zijn en zal ik wat foto's maken.

Arjan

Die waterkering klapt weg naar achter, hij scharniert op de vaste zijkanten zodat hij daartussen kwam te liggen. Ik heb daar alleen zo gauw geen foto’s van.

Ik ben bang dat ik de juiste terminologie niet ken....maar een M29C heeft net wat Jakko zegt zo'n rand bovenop de voorste drijver, die 180 graden naar achter geroteerd kan worden. Bij de eerste foto (recht van voren) in Vlissingen, is die rand naar het raam toe gescharnierd; je ziet ook dat het raam oppervlak daardoor wat kleiner lijkt.

edit:
Hier zie je die rand gedeeltelijk naar achteren geklapt. "Surf guard" volgens het Technical Manual.

67a3baa77e2ba6123a79f56ebac3360a211f3189.webp
bron: M29 Weasel and Typhoon-K from TAKOM | Armorama™

en hier helemaal achterover. Je ziet hier ook de verticale steuntjes waarom het raam rust in neergeklapte stand.
IWM B 15003.webp
bron: https://www.iwm.org.uk/collections/item/object/205414458

Laatst bewerkt:
Als ik zo'n domme fout zie dan word ik erg argwanend en nu twijfel ik of onderdeel H4 wel echt verticaal bevestigd moet worden
Die hoort inderdaad Horizontaal in de neutrale (recht door) stand van de roeren.

Bij deze in Middelburg ontbreekt ie ook :
Daar lijkt ook een Chore Horse generator op de achterste drijver te staan....Jan van Harn heeft die ooit op Shapeways gezet 😉

Laatst bewerkt:
Bij de M113 heet zo'n klaprand, de BOEGGOLF KEERPLAAT, en dat is precies wat ie doet.

Het opklappen van de surf guard op het model is om twee redenen niet mogelijk. In de eerste plaats zitten er op het echte voertuig uitsparingen in de uiteinden van de opstaande rand op het voordek en bij het model niet. Die uitsparingen kun je natuurlijk wel eenvoudig aanbrengen. Heb hier zo'n uitsparing voor de surf guard gemarkeerd met gele pijlen :

AnMsVvb.png

Belangrijker is dat in het echt de guard binnen de vaste opstaande boeg rand valt terwijl de guard van het model precies aansluit op die vaste rand. Om dit op te lossen zouden de uiteinden van de vaste rand een beetje naar buiten omgezet moeten worden zoals dat ook bij het echte voertuig het geval is. Met dit scenario in het achterhoofd ga ik gewoon de surf guard op de door Takom bedoelde wijze vastlijmen 🙂.

Als je weet dat die guard opgeklapt kon worden dan zie je meer foto's waarbij zulks het geval is :

3TuPxCt.jpg

Rz6qxQQ.jpg

Arjan

Ben je niet in de war met de spray guard van de Ford GPA
Klopt, die had inderdaad ook zo’n ding, maar bij de M29C klapte hij op dezelfde manier weg. Ik zie hierboven dat de vraag al afdoende beantwoord is, maar dit is wat de TM erover zegt:

M29C Surf Guard.webp

Belangrijker is dat in het echt de guard binnen de vaste opstaande boeg rand valt terwijl de guard van het model precies aansluit op die vaste rand. Om dit op te lossen zouden de uiteinden van de vaste rand een beetje naar buiten omgezet moeten worden zoals dat ook bij het echte voertuig het geval is.
Het zou wel kunnen met geëtste delen, of natuurlijk door die hele rand te vervangen door dun metaal- of plasticplaat. Misschien is dat wel de beste oplossing voor die heel slecht passende splash guard van LZ 🙂

Het modelletje kan in de komende dagen in de primer gezet worden. Mijn conclusies m.b.t. deze kit overwegend positief maar met volgende minpunten:

Rupsschakels zijn het zwakste punt, men had beter wat meer enkele links kunnen toevoegen. Nu zit je met lelijke overgangen/kieren bij de sprockets en spanwielen. Ik heb al wel een aantal kieren gedicht met stukjes uitgerekt sprue en zag op de foto's dat ik nog een paar kieren moet dichten.

Bouwtekening is van een idioot klein formaat (kleiner dan een half A4 vel) waardoor de afbeeldingen onduidelijk en onoverzichtelijk worden.

Zoals zo vaak alleen Amerikaanse decals.

e4QZSf8.jpg

t6LZoEQ.jpg

UhkDRag.jpg

nXjTf0y.jpg

De stoeltjes zitten nog los om ze makkelijker te kunnen schilderen. De roeren heb ik ook niet verlijmd omdat het risico op breken erg groot is. Ruitenwissers lijm ik er pas op als het modelletje geschilderd is.

Arjan

Rupsschakels zijn het zwakste punt, men had beter wat meer enkele links kunnen toevoegen. Nu zit je met lelijke overgangen/kieren bij de sprockets en spanwielen.
Dan zitten je wielstellen niet op precíés de juiste plekken 🙁 Zodra die ook maar een beetje te ver naar boven of beneden zitten, past de rupsband niet meer, en helaas is dat veel te makkelijk. Zoals ik al meer betoogd heb: eerst de rupsband maken, en dan pas, terwijl de lijm nog zacht is, de wielstellen in die rupsband lijmen, dan past het automatisch wel. Maar nog moet je goed opletten.

Niet om het een of ander Jakko maar de kieren waar ik het over heb waren bij jouw tracks toch minstens zo groot ?

oet0L0w.jpg

Yuifmqn.jpg

M.a.w. dit ligt niet aan mij of jou maar aan de tracks waar je mee moet werken. Achteraf was het misschien mogelijk geweest om langere stukken van meerdere schakels bij te buigen of met een mes wat aan te passen. Mijn punt blijft toch dat het hopeloze tracks zijn en dat was me al duidelijk bij de eerste plaatjes van een demonstratie model.

Arjan

Laatst bewerkt:
Wat ik bedoelde is dat bij m’n eerste model de schakels niet goed uitkwamen waardoor ze ook niet goed op elkaar aansloten, bij m’n tweede zitten ze veel beter omdat ik daar begon met de rupsband in plaats van met de wielstellen. Op de echte Weasel vallen er ook grotere gaten tussen de platen waar ze rond de wielen gaan — hoewel zo te zien wel een beetje minder dan bij Takom.

Heb net voor de Paasdagen de resin covers van Pimp My Miniatures ontvangen. Het basis dak is voor beide varianten "open" en "closed" precies hetzelfde :

GyHChKS.jpg

WfxrlX7.jpg

kb3Ui1p.jpg

b8N3emT.jpg

De kwaliteit leek me bemoedigend maar dat bleek bar tegen te vallen. Het uitsnijden en schoonmaken was best veel werk en er wordt geen doorzichtig kunststof voor de ruitjes bijgeleverd, dit laatste is op zich geen probleem. De problemen begonnen toen ik het dak op het model ging passen. Het dak blijkt in de lengte namelijk ongeveer 2mm te krap bemeten. Ik moet zeggen dat ik dit al een beetje vreesde want men maakt natuurlijk eerst een master op het Takom model en als men hier een mal van gaat maken en dit later gaat afgieten is de kans groot dat er na het uitharden van de resin intussen flinke krimp opgetreden is....... Om het dak passend te maken heb ik em moeten doorzagen en heb er vervolgens een vulstuk van 2mm tussen gelijmd :

VJWwSmF.jpg

BIiLoPn.jpg

f2ewnts.jpg

41IfVax.jpg

jeiBCEF.jpg

Eigenlijk zou er in de breedte ook nog wel een strip van een kleine millimeter tussen moeten.

Het verschil met de open variant is trouwens dat er hier i.p.v. 2 losse zijpanelen er 4 in het doosje zitten :

30UQHbl.jpg

Ik weet niet of je nog in het open setje interesse hebt Jakko na dit relaas 🙂. Ik denk trouwens dat het Blast Model dak aan hetzelfde krimp euvel lijdt. Het is denk ik toch opvallend hoe moeilijk dit item te vinden is.

Arjan

Op zich zou het te korte dak voor mij geen probleem moeten zijn, want wat ik in gedachten heb is:—

Weasels met Vickers K.webp

Maar tegelijk, als ik nu nog eens naar die foto kijk, is dat dak nog veel verder teruggerold dan ik dacht dat het was. Ik zou eigenlijk amper iets van zo’n resin set kunnen gebruiken behalve de achterkant.

Terug
Bovenaan