LVT-4 Buffalo ombouwen van late naar early?

Roger Hurkmans

Lid van de TWENOT
Ik had bij AK een LVT-4 early Buffalo besteld maar kreeg vandaag de late geleverd!
Nu hoop ik dat deze gewoon omgeruild kan worden!
Mocht dit niet zo zijn is het dan te doen om de late versie om te bouwen naar een vroege?
Mij lijkt de luiken met de koepeltjes erop nog het moeilijkst om aan te passen!

Hoor het graag hier van de experts !😉
O ja ,ik wil er een Britse versie van maken!

Grt/Roger

Laatst bewerkt:
Hoe vroeg? De hele vroege hadden de luiken gelijk zitten, de iets minder vroege hadden het rechtse luik verder naar achteren dan het linkse.

Hier mijn model van een hele vroege, van een paar jaar geleden. Ik moet dat nodig ook eens afmaken …

Leidend voor de juiste versie is natuurlijk de vraag welk strijdtoneel en periode je in gedachte hebt. In het geval van Walcheren werden eigenlijk twee versies van de LVT-4 ingezet. Beide waren vroege versies zonder de latere boeg mg en met de luiken op gelijke hoogte. Het verschil zat em hier in de zijpantsering van de pontons (appliqué of integraal "ab Fabrik") . Voor beide AFV kits geldt dat je een luik moet verplaatsen voor een vroege versie. Ik geloof dat het enige wezenlijke verschil tussen beide AFV kits is dat de late versie de verkeerde frontplaat van de opbouw heeft en dat zou dan weer extra werk opleveren als je een vroege versie wilt.

Ik zou in jouw geval geloof ik de kit terugsturen (ze hebben jou immers de verkeerde kit opgestuurd) en de juiste kit aanschaffen bij Dutchmodelshop :

Groet,

Arjan

Vanmorgen contact gehad met AK,
De fout ligt blijkbaar toch bij mij!
Had LVT-4 early gegoogled en kwam bij hun site uit en toch per ongeluk de late aangeklikt ( vroege hadden ze niet eens in hun assortiment!😏)
Hoe dan ook met de hulp van Arjan en Jakko moet het wel lukken om deze kit om te bouwen tot een vroege versie!
De positie van 1 luik moet ik zowiezo aanpassen omdat ik een dio van Walcheren wil maken!

Groet,

Roger

De verschillen zijn niet zo heel groot, het zit vooral in de cabine. Als ik naar de instructies kijk van de late versie op Scalemates, dan is het vooral een kwestie van in stap 22 onderdelen E6, E9 en E10 vervangen door plastic plaat (of de gaten erin vullen, maar vervangen is denk ik makkelijker) en het kijkluikje op de voorplaat erbij maken. De sleepkabel en opbergring daarvoor (K7 × 3) op de achterklep moet ook weg, en de mitrailleurschilden op Britse voertuigen zijn anders dan wat je bij deze modellen krijgt. O ja, en openingen maken in de pontons voor de opstapjes — doe dat voordat je alles in elkaar lijmt, en niet achteraf zoals ik 😉 Wellicht ook nog andere details, maar dit is het geloof ik wel in grote lijnen.

Ik geloof niet dat ik ooit een foto gezien heb van een LVT op Walcheren met de grote pantserplaten op de zijkanten (AFV Club onderdelen D6 en D7), alleen de kleine zoals op mijn model; die van de LVT (2) waren groter, maar bedekten ook niet de hele zijkanten. Ik kan me er zo snel ook alleen maar herinneren met de cabineluiken even ver naar voren, maar dat is niet moeilijk om te verbouwen met een beetje zaag- en vulwerk.

Ik geloof niet dat ik ooit een foto gezien heb van een LVT op Walcheren met de grote pantserplaten op de zijkanten (AFV Club onderdelen D6 en D7), alleen de kleine zoals op mijn model; die van de LVT (2) waren groter, maar bedekten ook niet de hele zijkanten.

Hier vergist Jakko zich . De volgende LVT-4's op Walcheren hadden de volledige pantserplaten op de pontons (D6 en D7) en bovendien het frontpantser E11: Shite Hawk, Sparrow, Spider en Stoat.

Shite Hawk :

dzzGKM2.jpg

Sparrow:

GHX95Us.png

Spider :

aK6idEB.png

Stoat:

U1N3BoK.png

Arjan

Nogmaals bedankt voor de info!👍
Ik moet nu eerst gaan bepalen welk voertuig ik precies ga bouwen alvorens ik aan de bouw van het model ga beginnen!
Trouwens mooi die laatste foto,die had ik nog niet!😉

Grt,Roger

Stoat vertrekt uit de haven van Breskens en arriveert later bij Uncle Beach in Vlissingen :

De LVT links op deze foto is zo te zien ook Stoat. Daar voor waarschijnlijk Sable en daar weer voor Shite Hawk (beide dus met Weasel aan boord).

xeKGHn8.png

Arjan

Laatst bewerkt:
Hier vergist Jakko zich . De volgende LVT-4's op Walcheren hadden de volledige pantserplaten op de pontons (D6 en D7) en bovendien het frontpantser E11: Shite Hawk, Sparrow, Spider en Stoat.
O, ja, inderdaad. Het frontpantser zat op wel meer LVT’s op Walcheren, maar dan zonder de bocht erin die over de neus heengaat. Die is redelijk makkelijk van het onderdeel van AFV Club af te snijden.

Van Shite Hawk zijn nog de meeste foto's te vinden en ik heb zelf een tijd geleden een vroege AFV kit gekocht om dit specifieke voertuig te bouwen. Ik weet zeker dat dit nog een foto van Spider is, zou trouwens ook wel leuk zijn met zo'n brandweerauto.

ndNbnHr.png

Ik denk dat deze twee foto's ook Spider tonen maar ben niet 100% zeker :

4r7cL92.png

zy66CTU.png

Arjan

Nog even de tactische markeringen van de LVT's met late pantserplaten :

Shite Hawk : 4F
Sparrow: 2E
Spider: 3D
Stoat: 1B

Alleen van Shite Hawk zijn kant en klare decals verkrijgbaar, voor de overige zul je ze zelf moeten (laten) maken.

De naoorlogse LVT-4 van het Bevrijding Museum :

xs0nvRM.jpg

De letters die men bij het museum voor de naam gebruikt heeft zijn duidelijk te groot overigens.

Arjan

Laatst bewerkt:
Ik zat nu meer aan “SLOUGH” te denken
Of de LVT-4 bij Serooskerke die de gewonden afvoert!.. is de naam hiervan bekend!?
IMG_6210.jpegIMG_6212.jpeg
Deze omdat ik het afvoeren van gewonden en of krijgsgevangenen in gedachten had!
Volgens mij beiden zonder extra grote pantserplaat aan de zijkant?!

Groet,
Roger

Ik kan me zo gauw geen foto’s voor de geest halen waarop de namen van de LVT’s op Serooskerke te lezen zijn. Hier heb je er wel eentje van de voorkant:

LVT op Serooskerke.jpg

Ik vermoed dat het dezelfde is als op de foto die jij plaatste, maar 100% zeker is dit niet. Deel van het probleem is dat bronnen het niet eens zijn over het aantal: de meeste spreken over vier LVT’s, waarvan er eentje opgeblazen is, andere over maar drie. Het waren in élk geval een LVT (4) met affuit voor een Polsten-kanon en een LVT (2) — die staan allebei op je foto. De LVT (4) heeft volgens mij kleine pantserplaten, je kunt net een ophangpunt daarvan zien als je het mij vraagt.

Deze foto is eerder dan de vorige, want ze staan dezelfde richting op: het dorp uit, terug naar waar ze vandaan gekomen waren.

Voor de interesse even een toen-en-nu, in de Torenstraat waar de LVT’s met gewonden stonden:

Torenstraat Serooskerke groot.jpeg

En bij de kerk:

Bij kerk Serooskerke groot.jpeg

Voor het verhaal hierachter, zie De Wete van 1 november 1994.

Laatst bewerkt:
Ik kan me zo gauw geen foto’s voor de geest halen waarop de namen van de LVT’s op Serooskerke te lezen zijn.

Dan vergeet je even deze 🙂 :

yWnBYxN.png

De LVT-4 met de open laadklep is het voertuig met de tactische markering 2B. Hier volgt het antwoord van Michel Sabarly uit een thread op ww2talk :

"Arjan,

In my post on Missing-Lynx back in 2011, I wrote "Corvette "3D" (AoS maybe "1234"=6 ARRE)", but I have since found that CORVETTE was definitely in 5 ARRE instead. The LVT(4) with the lowered ramp is not CORVETTE but indeed 2B as shown by various details on all three photos: LVT(2) ahead, no MG on starboard side, tires on sides etc., plus we can see the 2 and part if the B on her lower port side. The name is also visible - but not readable - on the upper port side. I believe it may start with COUP DE ..., which would be in line with other LVsT similarly named after French phrases (COUP D'ESSAI, COUTE QUE COUTE), or possibly be COEUR DE LION....

Michel"

Roger, het lijkt me dat Slough de weg van de minste weerstand is, ook al omdat er decals zijn voor deze LVT-4 .......

Nog even alle Serooskerke foto's op een rij :

Arjan

Blijkbaar, ik kan me niet herinneren dat ik die foto ooit gezien heb, maar blijkbaar had je hem al eens op het forum geplaatst. Die foto is op de heenweg, vóór de ontploffing, want ze gaan daar richting Gapinge en niet terug naar Oostkapelle zoals op de eerdere foto’s.

Wat wel bewijst dat er vier waren, want Corvette was niet het slachtoffer van de mijn, maar Conqueror. Dus de patrouille was drie LVT(4)’s en één LVT(2).

Laatst bewerkt:
Dank voor alle informatie!
Ik heb een aantal jaren geleden eens het boekje gekocht Walcheren bevrijd daar stond ook het verhaal in van de LVT die op een mijn was gereden!
Ik ga er eens goed over nadenken welk voertuig het gaat worden,met Slough heb ik wel iets meer artistieke vrijheid!
Bij Corvette en de LVT met open laadklep zou ook het geschut voor geplaatst moeten worden en de vraag is of deze nog ergens verkrijgbaar is!🤔

Groet,

Roger

Laatst bewerkt:
Ik heb vorig jaar nog een Polsten gun gekocht van Resicast . Ik heb begrepen dat Resicast ermee gestopt is dus ik weet niet of dit setje nu nog ergens verkrijgbaar is. Ik heb ook nog de oudere Polsten gun van Cromwell Models en die is denk ik al helemaal niet meer te vinden. Beste grote verschillen in formaat tussen deze beide 1/35 resin Polsten guns. Ik weet niet welke het meest accuraat is.

Hoe dan ook , hoog tijd dat iemand een accurate 1/35 3d Polsten gun op de markt brengt. Nog beter zou natuurlijk zijn een geheel nieuwe LVT-4 kit met de juiste onderdelen voor een Britse versie.

Arjan

Hallo Arjan,

Resicast stopt pas eind van het jaar.
De polsten is nog verkrijgbaar, ik was er zaterdag en er lagen er nog een stuk of vier.

Qua maatvoering zou ik meer vertrouwen hebben in de Resicast versie.

Groeten
Leon

Scale Line heeft er ook ooit eentje gehad, als ik het goed heb een kopie van die van Cromwell … Maar hoe dan ook gaat die nog moeilijker te pakken te krijgen zijn 🙂 Een heleboel LVT (4)’s op Walcheren waren voorzien van een Polsten.

Hallo Arjan,

Qua maatvoering zou ik meer vertrouwen hebben in de Resicast versie.

Groeten
Leon

Leon, hier moet ik je toch tegenspreken, ik heb de twee foto's die je gepost hebt nog eens vergeleken met het Resicast exemplaar en in mijn optiek deugt daar werkelijk niets van. Handwiel is absurd klein (hier scoort Cromwell Models veel beter) , veel ontbrekende details en ook lijkt de Resicast Polsten me veel te groot. Ik ken de werkelijke afmetingen van de Polsten niet maar als ik foto's bekijk dan zien die Polstens er in het echt op Buffaloes veel kleiner uit. Ook in dat opzicht denk ik dat het exemplaar van Cromwell Models beter scoort.

Deze foto toont duidelijk dat het Resicast handwiel veel te klein is en er erg veel detail ontbreekt/ verhoudingen niet kloppen. Tandwielkast zit ook verkeerd om (rand zit aan de buitenzijde niet aan binnenzijde).

qC41gmc.jpg

NaCFCIA.jpg

UDLUrCK.jpg

NhtyIqe.jpg

Groet,

Arjan

Hoi Arjan,
Tot deze conclusie was ik eigenlijk ook gekomen!
Bij gebrek aan beter moeten we het er toch maar mee doen! Cromwell polsten is volgens mij ook niet meer verkrijgbaar!
Kan er altijd nog een zeiltje over doen!😉
IMG_7070.jpeg
…..al was dit bij 2B niet het geval!🤔

Groet,

Roger

Laatst bewerkt:
Als je wilt kan ik wel even de schaaltekeningen scannen uit het artikel in Military Modelling waarin Bruce Crosby het oude Italeri-model opkalefatert, inclusief een zelfbouw Polsten en de affuit ervoor. Hij is volgens mij ook degene die de Polsten voor Cromwell gemasterd heeft.

Leon, hier moet ik je toch tegenspreken,
Ha Arjan,

Je hebt helemaal gelijk.
Er zitten best wat fouten in dit model.
Niet echt des resicast's, maar Graham is ook afhankelijk van zijn master makers.

Als je wilt kan ik wel even de schaaltekeningen scannen uit het artikel in Military Modelling waarin Bruce Crosby het oude Italeri-model opkalefatert, inclusief een zelfbouw Polsten en de affuit ervoor.
Hier heb ik ook wel interresse in Jakko, als ik zo vrij mag zijn.

Groeten
Leon

Als ik het niet vergeet leg ik morgen de tekeningen even op de scanner.

Ik heb ook scans van het Bruce Cosby artikel maar de tekeningen zijn bij mij kleiner uitgevallen dan 1/35 en daar heb je dan ook niets aan als je het formaat van de Polsten in 1/35 wilt weten. Bruce Cosby merkt verder op dat er geen schaaltekeningen bestaan van de Polsten op een LVT en dat hij zelf meer tijd kwijt was met het scratchen van de Polsten dan met het werk aan de (Italeri) LVT zelf. Dat zegt wel iets want die Italeri LVT is een ramp. Dat er dus geen schaaltekeningen van de Polsten in kwestie zijn, is ongetwijfeld ook de reden dat het Resicast exemplaar zo ondermaats is (figuurlijk niet letterlijk). Als ik de Resicast Polsten vergelijk met een Italeri Oerlikon dan valt op dat eerstgenoemde erg veel forser is. Als die Polsten in real life ongeveer even groot was als de Oerlikon dan kun je denk ik wel concluderen dat het Resicast exemplaar veel te groot is.

Grappig genoeg merkt Cosby in zijn artikel ook op dat op sommige voertuigen "the elevation reduction gear was left in its original 45° position rather than lowered as specified in the Army handbook ". Precies het verschijnsel dat mij ook opgevallen was.

Arjan

Een mooie foto maar wel een bekende. Hier SEVENOAKS van de andere kant :

5h7wICZ.jpg

SEVENOAKS en SLOUGH hadden nog de vroege ponton pantserplaten terwijl SALISBURY de late had :

PK7Hi37.jpg

g5IOAWh.jpg

SHREWSBURY ook met late bepantsering:

mM8cCEe.jpg

AUmRu3T.jpg

Niet te zeggen welk type pantser SCARBOROUGH had :

8XFuxyj.jpg

Ik kwam laatst nog deze interessante appraisal tegen waarin ook de zwakke punten van de LVT worden belicht :

vdG4DKV.png

Arjan

Laatst bewerkt:
Lijkt inderdaad wel erg veel op de Polsten!
Het affuit wijkt ook af van de polsten,de ronde ring zit daar niet op!
Van wat ik ervan heb begrepen is de polsten een Pools fabrikaat en min of meer een kopie van de Oerlikon.

Grt,Roger

De Polsten was een doorontwikkeling van de Oerlikon, vooral bedoeld om sneller en goedkoper te maken te zijn. Het eerste werk eraan werd in Polen gedaan, maar na de Duitse inval zijn de ontwerpers naar Engeland gevlucht en is het werk daar voortgezet.

Terug
Bovenaan