LVT-4 wrakstukken Walcheren

Ik kwam laatst deze foto uit Walcheren tegen van wrakstukken die duidelijk afkomstig zijn van een LVT-4 die op een mijn gelopen is :

4edngpE.png

Het leek me logisch dat die zouden zijn van LVT-4 Conqueror die bij Serooskerke op een boobytrap (zware artillerie granaat) gelopen is en waarbij maar liefst 20 militairen zijn omgekomen. Maar het wrak van Conqueror was zo te zien toch veel minder aan gort ?

4KqpA5p.jpg

Zou het wellicht dit wrak betreffen :

Kasteel Ter Hooge, een Duits hoofdkwartier, werd rond 15.00 uur bereikt. Twee Buffalo’s werden naar de bossen gestuurd ten zuiden van de weg om te onderzoeken of er nog Duitsers zaten. Dat bleek het geval, want enkele minuten later werden ze beschoten door een machinegeweer. De Buffalo van Lance-Corporal David Sykes kreeg opdracht om te assisteren. Toen deze twintig meter van de weg af was, explodeerde een mijn waarbij verschillende mannen dodelijk gewond raakten, waaronder de chauffeur.

Bron : extra1

Dit artikel van strijdbewijs bevat een foto van LVT-2's uit Leuth, dus niet Walcheren, maar dat even terzijde .

Naoorlogs LVT-2 wrak bij Middelburg :

WkVPFl2.png

bzqDbCN.png

UccumKM.png

Ook hier kids die zich vermaken, dit keer met floats ongetwijfeld afkomstig van LVT's.

Ejj2Ooh.png

Arjan

Interessante foto’s 🙂

Zou het wellicht dit wrak betreffen :

Kasteel Ter Hooge
Dat zou goed kunnen, maar de locatie is erg moeilijk te bepalen aan wat je kunt zien op de foto. Op de achtergrond waarschijnlijk een paar boerderijen, maar welke? En bestaan die nog? Dat er tegenwoordig veel meer bomen staan helpt ook niet (het kasteel daar is Ter Hooge).

Naoorlogs LVT-2 wrak bij Middelburg :
Dat staat zo te zien op de dijk langs het Kanaal door Walcheren, want eigenlijk nergens anders kun je zo naar beneden kijken naar Middelburg. Ik gok dat de huizen op de achtergrond van de derde foto aan de Nieuwe Vlissingseweg staan, maar ik kon er zo snel geen vinden die erop lijken. Nu staat er daar genoeg dat na de oorlog gebouwd is, dus de kans is natuurlijk dat ze allang gesloopt zijn.

Over de commandant van de Buffalo bij Kasteel Ter Hooge heb ik alleen dit kunnen vinden :

11th Royal Tank Regiment (11th RTR)

Sykes, L.Cpl. David (…-6.11.1944) 24 jaar. Legernr. 3780872. De eerste graflocatie was de RK-Begraafplaats te Lewedorp. Hij ligt nu begraven op de British War Cemetery Bergen op Zoom (Plot: 7.B.22).

Ik neem aan dat de volgende personen bij de bemanning van de Buffalo in kwestie hoorden, in ieder geval waren zij van dezelfde eenheid en zijn op dezelfde datum overleden. Dat ze eerst in Biervliet begraven zijn is misschien zo gek nog niet aangezien een groot deel van Walcheren blank stond en er pendeldiensten waren met Zeeuws-Vlaanderen. Wel gek dat er voor zover ik weet geen monument is voor deze gesneuvelde militairen.

Graham, Tpr. John (…-6.11.1944) 28 jaar. Legernr. 4463585. De eerste graflocatie was de RK-Begraafplaats te Biervliet. Hij ligt nu begraven op de British War Cemetery Bergen op Zoom (Plot: 19.B.7).

Grice, Tpr. Joseph (…-6.11.1944) 32 jaar. Legernr. 4463588. De eerste graflocatie was de RK-Begraafplaats te Biervliet. Hij ligt nu begraven op de British War Cemetery Bergen op Zoom (Plot: 19.A.12).

McKenzie, Tpr. William (…-6.11.1944) 28 jaar. Legernr. 3055264. De eerste graflocatie was de RK-Begraafplaats te Biervliet. Hij ligt nu begraven op de British War Cemetery Bergen op Zoom (Plot: 19.B.5).

Bron :

Arjan

Inmiddels heb ik "Battle for Antwerp" van J.L. Moulton erbij gepakt en heb het volgende gevonden :

"Guided by a Dutch civilian, the Buffaloes swam out into the floods across the nearby airfield, outflanking the pillboxes which were holding up the 4th KOSB to join the road beyond. One became entangled in the airfield obstructions and had to be left behind, and later another, sent to find a way around a nest of pillboxes near Middelburg, struck a large mine and was completely destroyed with six of the men in it killed and six wounded. A third was sent back with the wounded, but the remaining eight reached Middelburg and climbed out of the woods along the rising streets of the town."

Blijft curieus waarom er geen monument voor deze omgekomen militairen is.

Arjan

Dat monument kende ik dus nog niet, best fraai en weer eens wat anders dan een gewone plaquette. Ik zal er eens gaan kijken als ik weer in de buurt ben. Het was mij ook niet bekend dat de naam van die Buffalo Snipe was. Verder zijn me van 11th RTR LVT-4's wel veel andere vogelnamen bekend.

Arjan

Ik weet niet zeker of dat de naam was van de LVT die op een mijn liep, of eentje die bekend is uit foto’s. Het zou niet voor het eerst zijn dat de keuze op dat laatste gevallen is.

Er zijn mij geen foto's bekend van LVT-4 "Snipe". Wel heb ik een foto gehad (samen met veel andere plaatjes vanmorgen verdwenen na crash externe geheugen ) van een LVT-2 met de naam Snipe. Voor de naam Stallion bestaan bv ook foto's van zowel een LVT-2 als LVT-4 dus Ik denk dat die naam Snipe voor de verongelukte LVT-4 wel zal kloppen. Op Walcheren heb ik de volgende vogels gespot 🙂 :

Swallow (M'burg ook een foto bij Terneuzen)
Skylark (Breskens, terugkomend van Vlissingen)
Sparrow (M'burg of kanaal door Walcheren)
Starling (LVT-2 M'burg)
Shite Hawk (M'burg )

Andere namen met initiaal "S":

Stoat (Schelde voor Vlissingen en M'burg)
Scipio (M'burg)
Socrates (M'burg)
Sable (M'burg en Vlissingen)
Spider (M'burg)
Stallion (M'burg)

Arjan

Een deel van die foto’s is van voor de ontploffing, wat goed te zien is aan dat er bij de kerk in verschillende richtingen gereden wordt op twee van de foto’s. Die waar ze naar de kerk toerijden is van ervoor, en waar ze van de kerk wegrijden is van erna. De foto’s van de LVT (2) voor de LVT (4) zijn natuurlijk van na (zie de brancards) en genomen bij waar nu de Burgemeester Dregmanstraat is (die toen nog niet bestond). Ik ben niet goed genoeg bekend op Serooskerke om de andere foto’s gelijk te kunnen plaatsen, maar ik denk dat ik weer eens moet gaan vergelijken 🙂

Het is inderdaad interessant dat er foto's zijn van voor en na. Aan de lichaamstaal van zowel militairen als toeschouwers is ook wel te zien welke foto's na het incident gemaakt zijn. Ik vind het altijd leuk om een stel toen & nu plaatjes te maken maar dat valt me in dit geval zwaar tegen. Veel huizen zijn afgebroken en ook een groot pand bij de kerk. Deze zijn in de Torenstraat genomen :

si9Pqod.jpg

MEHsOCO.png

Xna1zyK.png

Twee foto's uit 45 van DUKW's :

XBVpfGl.png

1WMH7Oe.png

AxTvGD0.png

Arjan

De vaste constante bij de volgende plaatjes is het huis met de Mansarde kap aangegeven met een rode stip.
Het zou natuurlijk goed kunnen dat in een huis daar vlakbij, iemand woonde met een fototoestel (en nog film ervoor).

Terug
Bovenaan