Af! Leopard 1A5 “Achtung Schweine”

Dit model is af!
image.jpgwil een beetje een ondergrondje in de trant van de wilde zwijnen en de luneburger heide. Dus een eiken boomstamschijf gekocht. Deze uitgefreesd zodat hetblauwe spul erin kan en vanaf daar gaan we eens bouwen😉

image.jpg
En, het mooie van 3D printen, de bijbehorende naamplaatjes incl silhouette van de leo 1A5. Weet nog niet welke ik van de opties ga kiezen.

Het silhouette is redelijk simpel, je importeert een foto in je tekenprogramma en je gaat lijntjes trekken. Nu is lijn trekken iets waar ik toch al goed in ben🤪 dus na een 3 kwartier tekenen kan de foto weg. Daarna nog even alles sluitend krijgen en je kunt hem “optrekken” of “indeuken”. Dit laatste heb ik dus gedaan.

[Het silhouette is redelijk simpel, je importeert een foto in je tekenprogramma en je gaat lijntjes trekken.
Als je tekenprogramma rasterafbeeldingen automatisch over kan trekken, dan zou ik zelf beginnen met een zijaanzichttekening, die overtrekken en dan alle objecten behalve de omtrek weggooien. In plaats van drie kwartier kost dat grofweg driekwart minuut, als alles meezit 🙂

Als je tekenprogramma rasterafbeeldingen automatisch over kan trekken, dan zou ik zelf beginnen met een zijaanzichttekening, die overtrekken en dan alle objecten behalve de omtrek weggooien. In plaats van drie kwartier kost dat grofweg driekwart minuut, als alles meezit 🙂
Aan de andere kant is mijn vrouw ook blij dat ik een hobby heb😜 kan ze tenminste Boulevard kijken (dus ik ben ook blij dat ik een hobby heb, alhoewel punnikken volgens mij goedkoper is😂)

Ik zal eens kijken Jakko of het tekenprogramma dat kan🧐

Ik stop gewoon met plakken en prutsen en zoek een tekenprogramma en een printer.
Je kunt er dingen mee die uit de hand nooit lukken.
Kreeg een mailtje van Marcel von Hobe die alleen nog bouwt met 3D-geprinte onderdelen 🤓
Straks moet ik de lier gaan maken voor in de bak van mijn YA-328 + vierling en weet nu al dat ik niet het maximale ga halen .

Zijn over dat bovenste plaatje die Schweine hin gedonnert? 🤔😜🐾
(dan zou ik er nog pootafdrukjes in maken😉)

Erg mooi Frank! 👌🏻

Ik stop gewoon met plakken en prutsen en zoek een tekenprogramma en een printer.
Je kunt er dingen mee die uit de hand nooit lukken.
Kreeg een mailtje van Marcel von Hobe die alleen nog bouwt met 3D-geprinte onderdelen 🤓
Straks moet ik de lier gaan maken voor in de bak van mijn YA-328 + vierling en weet nu al dat ik niet het maximale ga halen .
3D wordt echt wel de toekomst. Als je ermee begint smaakt het naar meer. Maar je moet wel van tekenen op een computer houden natuurlijk.

je moet wel van tekenen op een computer houden natuurlijk.
Dat is het deel waar het bij mij elke keer spaak loopt: de software (welke dan ook, die ik geprobeerd heb) is gewoon waardeloos om te leren gebruiken. Ik denk dat een deel van het probleem is dat ik gewend ben aan 2D-vectortekenprogramma’s, en bij software is het zo dat elke categorie programma’s in de loop der jaren z’n eigen conventies ontwikkeld heeft die totaal anders zijn dan zelfs die van wat vergelijkbare programma’s lijken te zijn. Als je iets als Illustrator gewend bent, werk je ook zo met bijvoorbeeld Inkscape, maar zelfs een 2D-tekening in bijvoorbeeld AutoCAD maken is dan een ramp omdat echt níks werkt zoals je gewend bent. Laat staan om in 3D te gaan werken …

Dat is het deel waar het bij mij elke keer spaak loopt: de software (welke dan ook, die ik geprobeerd heb) is gewoon waardeloos om te leren gebruiken. Ik denk dat een deel van het probleem is dat ik gewend ben aan 2D-vectortekenprogramma’s, en bij software is het zo dat elke categorie programma’s in de loop der jaren z’n eigen conventies ontwikkeld heeft die totaal anders zijn dan zelfs die van wat vergelijkbare programma’s lijken te zijn. Als je iets als Illustrator gewend bent, werk je ook zo met bijvoorbeeld Inkscape, maar zelfs een 2D-tekening in bijvoorbeeld AutoCAD maken is dan een ramp omdat echt níks werkt zoals je gewend bent. Laat staan om in 3D te gaan werken …

Vraagje, heb besloten om er twee antennes op te zetten maar heb geen flauw idee van de lengte…. Wie wel?

Vraagje, heb besloten om er twee antennes op te zetten maar heb geen flauw idee van de lengte…. Wie wel?
Bij Leopard Workshop kun je antennes van verschillende landen vinden.

Daar staan geen maten bij en ik ben ook niet voldoende ontwikkeld om uit een paar nummers de juiste antenne uit te kiezen. 🥴 even op de bouwpakketjes gegoogeld die er zijn en bij die van Italeri staat 53 mm dus ga ik daar even vanuit😎

FE91A3D3-F57C-4793-B0F0-3F7A262345F0.jpeg
For antenna purposes only 😂

Daar staan geen maten bij en ik ben ook niet voldoende ontwikkeld om uit een paar nummers de juiste antenne uit te kiezen. 🥴 even op de bouwpakketjes gegoogeld die er zijn en bij die van Italeri staat 53 mm dus ga ik daar even vanuit😎

Bekijk bijlage 15095
For antenna purposes only 😂
SEM 25/35 tot 1986 en daarna vervangen door de SEM 80/90 versies die een andere lengte hadden (korter). Vraag is dus: “Wann spielt dieses Schweinedrama?”

maar heb geen flauw idee van de lengte…
Dat zijn zo van die vragen waar je mee kunt worstelen.

"De antenne van de FM-9000 is tweedelig, net als bij de FM-3600 serie.
Lengte 3,20 m, genotsknobbel boven op 4 cm doorsnede, 5 cm lang (druppelvorm)
verdikking (vloeiend) halverwege van circa 3 cm dik en 15 cm lang, waar de delen in elkaar geschroefd worden."

Met dank aan Roel van Essen, die dit oktober 2003 voor me heeft opgemeten bij 109 BtVA (MLRS) 🙂

Thanks guys👍🏻
Volgens wikiweetniks is de eerste Leo 1A5 in 1987 in dienst genomen. Dus de SEM 25/35 valt af. Dat zou dus deze zijn geweest:
0C5C72D0-A2C6-4606-9CC1-15DDA5ED7542.png

De SEM 80/90 zou dus kunnen:

939A640C-B7AB-487B-B867-89B08C306D17.jpeg

Kan dus ook nog de FM-9000 of is dit puur een Nederlandse antenne @Arne Ρоirοt ?

Bvd Frank

Dan wordt het dus de SEM 80/99! Thanks Walter😉

Gellukig heb ik meer verstand van…. tsja van wat eigenlijk🧐

image.jpg
Voor het ondergrondje Vallejo Earth Texture Black Lava Asphalt uitgeprobeerd, positief verrast. Droogt alleen minder snel als op de verpakking dus moet nog even wachten met lijn trekken😉

Frank, is/wordt dit ooit nog afgemaakt?

Het stopte plots 😴

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb inmiddels al een paar hard remmende rupsvoertuigen gezien maar deze is toch wel erg leuk!!

Toppertje, enige opmerking van mijn kant is de beschildering van de jonge biggen. Wilde zwijnen biggen hebben een heel specifiek kleurenpatroon, dat mis ik hier een beetje..

Bekijk bijlage 51830
Ben ik met je eens Rob, nu zijn deze witjes wel nieuw voor me. Het werd alleen zo,n slepend verhaal en nadat de biggetjes al meerdere kleurschakeringen hadden gezien heb ik doorgepakt. Zal eens kijken of ik ze hwt accent nog op het dio kan geven😉

Het is evengoed heel duidelijk wat het is! Misschien hebben deze biggies lekker in de prut gelegen?

Ligt t aan mij of hebben we al een tijdje niks van je gezien frank?

Goede remtest 😁
Erg mooi gedaan, maar ik ben het met Rob eens voor wat betreft de biggen 😉

@Frank Langeler ,
Nog iets over de biggetjes: welke set is dat? Want ik vind ze wel superleuk!

Het setje wat ik gebruikt heb is van dezelfde familie Rob:

Wel gigantisch teer. Heb twee setjes gebruikt en dan nog meerdere pootjes geplakt

Terug
Bovenaan