Basiscursus 3D tekenen militair??

Walter Jonkers

(Bijna) geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Regiocoördinator Zuid-West
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
M577, AMX-PRI, NEKAF, AMX-105mm, Centurion Mk5/2
In steeds meer draadjes over voertuigen komen 3D geprinte onderdelen aan de orde. Variërend van wensbeelden, noodkreten of realisatie ervan. Ik ben zelf ook de zoete vruchten van 3D geprinte onderdelen gaan plukken. KL modellen zijn volgens “goed Nederlands gebruik” nooit conform standaard en werkelijk overal moet conversie plaatsvinden. Op zich leuk, het is immers je hobby, maar als je ziet welk detailniveau tegenwoordig 3D mogelijk is! Kortom de zoete vruchten smaken naar meer. Echt enorm tof dat er op dit Forum een aantal actieve 3D tovenaars zitten die ook bereidwillig zijn om zaken te maken voor mede forumleden. Echt super! Maar eigenlijk, en dat proef ik bij meer, wil je zelf dit kunnen of eens proberen. Oké, je moet het leren, je moet een goede printer hebben ….maar de dimensie van je hobby wordt echt groter en dat is een investering waard.
Waar ik naar toe wil met deze inleiding: is het een idee om in deze tijd dat we ‘s avonds toch veel thuis zitten een online 3D tekenenklas te beginnen met forumleden die daar zin in hebben. Gewoon via Teams of zo en dan echt letterlijk bij het begin beginnen. Nu hopen dat mensen als bijvoorbeeld @Jasper Breur en @Frank Langeler (sorry dat ik jullie noem, maar ik heb zulke mooie dingen van jullie ontvangen) of anderen die ons mee willen nemen in de basistechnieken. Een basis waarop ieder zich vervolgens zelf verder kan ontwikkelen, met af en toe een terugkom Masterclass! Het is maar een wild idee maar het verhoogd (doordat we samen in Teams zitten) het “soort-/lotgenoten gevoel” en stimuleerd innovatie doorwerking in onze hobby.
Ik ben benieuwd naar reacties en eventuele animo hiervoor …en als die er niet is: dan niet.511AE6C8-A2BF-49AD-94B7-5093162E8A3F.jpeg

Cursus:

Goed dan, hier komt die:
  • Zoek een vlak uit waarop de vorm moet komen
  • Teken de vorm
  • Trek deze op of vorm de cirkel.
  • Zoek het volgende vlak waarop de volgende vorm moet komen.
  • Trek deze op of reduceer deze.
  • Herhaal bovenstaand zo vaak als nodig is om de gewenste vorm re bereiken.
  • Rond af of schuin af.
  • Maak een print.
Pak chitubox.
  • Laat de print en slice de print.
Pak de printer.

• Gooi resin in het bakje.
  • Stop de USB stick met printgegevens in de printer.
  • Druk op print.
Klaar, schilderen naar behoeve ( niet van toepassing voor @Walter Jonkers )

Het verschuldigde bedrag kunnen jullie overmaken naar een binnenkort bekent te make nummer.

Veel tekenplezier!

Gr. Frank

Ikzelf gebruik Autodesk Fusion360, gratis te gebruiken voor de hobbyist door je hier aan te melden. Voordeel van Fusion is dat er ontzettend veel over te vinden is op het internet, dus bij problemen is een oplossing meestal snel gevonden. Voor de geïnteresseerden is hier een van de vele cursussen die op YouTube te vinden zijn.

En dan is het zoals Frank al zegt niet meer dan vormpjes teken totdat een 3D model ontstaat 😉 Dat zal toch met veel oefenen geleerd moeten worden. Simpel beginnen met bijvoorbeeld Lego blokjes en dan steeds iets complexer tot je kunt tekenen wat je nodig hebt in 1:35. En dan begint het moeilijkste, het 3D printen zelf. Want ook dat is niet "ik zet hem aan en klaar is Kees".

Laatst bewerkt:
@Frank Langeler
Ik heb een vraag over de eerste bullet ....

En dan begint het moeilijkste, het 3D printen zelf. Want ook dat is niet "ik zet hem aan en klaar is Kees".
Oh, dan wordt het te ingewikkeld

Geintje.
Moet ik dan hier zijn Jasper?
1643036226551.png

(Zelfs het aanmelden is al te ingewikkeld geloof ik)

Laatst bewerkt:
Hoi @Jasper Breur , het printen an sich stelt niks voor. Dat is echt wel de knop aan en gaan met die 3D object. De uitdaging zit hem meer in orientatie van de objecten, de wanddikte(s), het slicen, belichting, lamp aan voor het hijsen, lamp aan na het hijsen, de juiste resin en het schoonmaak/ droog proces😁

Vraag blijft: gaan we dit online met groepje eens oppakken? Welk programma als basis, etc. Zo samen opbouwen dus onder deskundige leiding bullet voor bullet. Geen schriftelijke cursus dus 😉. En natuurlijk ook voor de gezamenlijke LOL!

(Zelfs het aanmelden is al te ingewikkeld geloof ik)
Ook daar zijn filmpjes voor te vinden 😉
De uitdaging zit hem meer in orientatie van de objecten, de wanddikte(s), het slicen, belichting, lamp aan voor het hijsen, lamp aan na het hijsen, de juiste resin en het schoonmaak/ droog proces
Dat is waar ik op doelde, de printer aanzetten lukt inderdaad wel. Of er wat moois uitkomt is altijd maar de vraag.

Ik waag me even in dit gesprek. Zelf teken ik met een 3D programma voor mijn werk. In dat opzicht heb ik enige ervaring. 3D printen heb ik een keer gedaan via Shapeways. Maar op dit gebied ben ik een beginner en ben me bewust dat ik meer niet dan wel weet. En een persoonlijke noot: ik zit liever met de gereedschapjes in mijn handen dan achter het beeldscherm.

Wat betreft het tekenen: allereerst heb je een goed pakket nodig, Ik ben niet thuis in wat er gratis te gebruiken is, maar om een goede instructie te geven lijkt het me wenselijk dat we allemaal met hetzelfde pakket aan de slag gaan. Degene die de instructie geeft, moet toch enigszins thuis zijn in het pakket dat we hiervoor kiezen.
Het is handig om te weten welk pakket goede mogelijkheden biedt. Fusion ziet er niet slecht uit, maar ik heb geen idee hoe ver dit gaat.

De volgende stap is dat er een instructie komt met een aantal eenvoudige voorbeelden. Dus niet meteen een complete radioset bijvoorbeeld. @Jasper Breur doet een mooie suggestie: van het pakket dat hij voorstelt is een aantal eenvoudige instructie video's beschikbaar. Ik werk zelf ook met een Autodesk pakket en de werkwijze van Fusion heeft een aantal overeenkomsten. @Frank Langeler geeft in zijn sketch hetzelfde aan. Maak eerst een schets van de basisvorm in een plat vlak. De volgende stap is dat je met behulp van deze schets 3D vormen kunt maken. Vanuit een cirkel maak je bijvoorbeeld een cilinder, vanuit een rechthoek een blok. Dit doe je door de schets een hoogte te geven. Je kunt een schets ook roteren om een as, zodat je een ronde vorm krijgt (denk aan het kleien van een vaas op een schijf. Een 3D model bouw je namelijk op met basisvormen, bij voorkeur in een aantal stappen. Heb je bijvoorbeeld een blok, dan kun je hier gaten in maken. Of kleine cilindertjes (zoals draaiknopjes op een radio). De 3D bewerking kan soms in een patroon worden uitgevoerd, bijvoorbeeld om een profiel op een band of een aantal bouten op een steekcirkel te maken. Begin met iets eenvoudigs en breid dit langzaam uit. Het is veel oefenen.

Wil je gebogen vormen maken (een leiding of zelfs een slang), dan wordt het lastiger en loop je vermoedelijk al sneller tegen de grenzen van een pakket aan.

De volgende stap is: maak van de delen een samenstelling.

Ik zou met mijn pakket van het werk best een keer kunnen laten zien, hoe je een eenvoudig model opzet. Mogelijk is dat helpend, maar ik vermoed dat niemand dit pakket zelf zal willen aanschaffen, tenzij je een heel ruim modelbouw budget hebt. Je praat over bedragen met 3 nullen. Als ik het bijvoorbeeld in Fusion moet laten zien, zit ik zelf naar de functies te zoeken.

Wat betreft het 3D printen is mijn beperkte ervaring dat bijvoorbeeld een meter met wijzer in een display door de dikte van de printlaagjes een uitdaging wordt. Enkele millimeters in 1:35 is bijvoorbeeld 0,1 mm. En dan heb ik het nog niet over de verschillende printtechnieken. Maar op dit vlak zijn er medebouwers, waarvan ik nog veel kan leren.

Dit is niet veel meer dan wat gedachten, maar mogelijk helpt het.

Groeten, Jan

Weet dat er heel veel video over tekenen in 3D op internet te vinden zijn. bv Blender, Mashlab., Fusion etc. Van startend tot gevorderd. Ook zou je met Sketch-up als opstap naar een ander pakket heel goed kunnen beginnen. Maar gebruik je voor je werk een 3D-pakket gewoon daar in doorgaan. Net als Frank aangeeft zal je tijdens het ontwerpen al heel goed moeten nadenken over de opzet van hetgeen je als object wilt laten printen. In losse onderdelen of als één geheel. Voor Military: weet ook dat je materiaal kennis zult moeten hebben evenals de wijze van lassen, bouten en moeren etc. Een schaal 1:160 maakt detaillering ingewikkeld, maar voor de 1:35 juist weer gemakkelijk. Dus ook veel meer tekentijd is dan nodig. De informatie waar haal je die vandaan? Dat is ook altijd een dingetje. Een printer aanschaffen op voorhand? Nee adviseer ik altijd. Leer eerst eens omgaan met het tekenpakket dat je hebt. Een proefprint kan altijd nog. Veel oefenen, veel oefenen, veel oefenen......
Ik doe het nu ook al 35 jaar en weet inmiddels welke pakketten je waar en wanneer moet gebruiken.

Ikzelf gebruik Autodesk Fusion360, en dan begint het moeilijkste, het 3D printen zelf. Want ook dat is niet "ik zet hem aan en klaar is Kees".
Ik gebruik ook fusion 360 , tenminste ik onderneem pogingen want al doende leren we 🥴
Daar gaat nog veel tijd in zitten dus deze Cees is voorlopig nog niet klaar 😂

Nou, er staan veel filmpjes op YouTube, maar daar is ook veel onzin of verouderd bij. Ben helemaal geen fan van zoom en dat soort, maar ik zou zeggen: prik een datum, kies een onderwerp, en geef aan wat je er voor klaar moet hebben staan, moet weten. Ik ken tinkercad redelijk, een paar andere programma's een beetje. Cura om naar mijn ender3 filament printer te komen ken ik goed. En ja, alles heeft zijn beperkingen en vooral TIJD.

Mijn insteek op dit moment is het maken van halffabricaten onderdelen. Dat werkt redelijk.

Als ik meer tijd kan besteden aan 3d zou ik ook voor resin print kunnen omzetten wat ik weet. We hebben binnen de vereniging veel talent en kennis. Ik wil graag mijn kennis delen, sterker nog, vaak leer je veel van uit moeten leggen aan anderen wat je doet......

Maar grootste probleem behalve digitaal les - kennis uitwisselen, is ons start verschil in kennis niveau.

En wellicht nog een tip:
Blijf niet plakken alleen bij dit forum. Het 3d tekenen en printen speelt bij alle secties van modelbouw.
Zie ook de link van cursus Onshape geplaatst in het Beneluxspoor forum of kijk bij bv Modelbrouwers
Bezoek deze fora en haal eruit wat voor jou het beste is. Wat er getekend wordt is niet van belang het gaat om dat de tekenaar begrijpt wat hij doet en waarom.

ik geef dus les in fusion360, opzich zou ik wel een basislesje willen doen via teams/zoom/discord of rooksignalen bij voldoende animo.
Ach, een complete cursus wil ik niet geven maar een keer het truukje van een band en profiel tekenen….

Let wel, mijn bouwtijd die ik aan de werkelijke modelbouw bouw besteed is sterk afgenomen. Het tekenen en het printen is echt time consuming. Ook de teleurstelling als een printje wat net 26 uur gelopen heeft compleet mislukt is moet je op de koop toenemen.

Heb voor het eerst clear resin gekocht en na 8 pogingen van 7 uur printen is er nog geen fatsoenlijk zwaailampje uitgekomen. Verkeerde resin, verkeerde instellingen, volgens alle docu niet en toch lukt het niet. Komend weekend nog een poging wagen ( wil graag de periscopen, koplampen, zwaailicht en achterlichten bij de M109 in heldere resin uitvoeren.)

Even in het kort, het is niet allemaal goud wat er aan het eind van de regenboog blinkt in de pot of zoiets🤪

Ach, een complete cursus wil ik niet geven maar een keer het truukje van een band en profiel tekenen….

Let wel, mijn bouwtijd die ik aan de werkelijke modelbouw bouw besteed is sterk afgenomen. Het tekenen en het printen is echt time consuming. Ook de teleurstelling als een printje wat net 26 uur gelopen heeft compleet mislukt is moet je op de koop toenemen.

Heb voor het eerst clear resin gekocht en na 8 pogingen van 7 uur printen is er nog geen fatsoenlijk zwaailampje uitgekomen. Verkeerde resin, verkeerde instellingen, volgens alle docu niet en toch lukt het niet. Komend weekend nog een poging wagen ( wil graag de periscopen, koplampen, zwaailicht en achterlichten bij de M109 in heldere resin uitvoeren.)

Even in het kort, het is niet allemaal goud wat er aan het eind van de regenboog blinkt in de pot of zoiets🤪
Juist dit zijn goede noties om kennis van te nemen. Goud wil wel eens verblinden …juist in de afweging om er tijd in te investeren of het vooral handig te vinden dat er mensen zijn die er bedreven in zijn is het belangrijk om voor en nadelen tegenover elkaar te zetten. Want dit is iets dat je niet half kunt doen…dan heb je er namelijk niets aan…

Op aanraden van Frank me aan het oriënteren in chitubox met een model van een fal van Sketchfab .
Het is zeker een tijd verslinder om thuis te worden als leek.
Het echte zelf tekenen zal nog meer tijd voor nodig zijn.

Bijlagen

• 20220125_213550.jpg
    20220125_213550.jpg
    109,7 KB · Weergaven: 12
Maar goed Frank je hebt ook aangegeven dat je wel de juiste instellingen moet weten voor de print in relatie tot de vloeistof en je eigen machine.
Intuïtief zal het dus niet helemaal zijn. Daarbij is de keuze uit de ondersteuningsmogelijkheden reuze. De opzet van deze interface is duidelijk vergelijkbaar met de Photon interface. Maar je hebt gelijk. Ben je een beetje thuis op een PC dan gaat het doorgronden van het programma betrekkelijk snel. Ook nu geldt veel oefenen, instellingen uitproberen en veel gaan (mis) printen. Ronald Visser

Leuk initiatief Walter! Ik lees een beetje de behoefte aan 2 verschillende cursussen.....3D tekenen(met ambitie tot 3D printen) en 3D printen an sich. Er bestaan legio 3D teken pakketten en ook talloze printmethodes en systemen. Er zijn ongetwijfeld veel overeenkomsten tussen die systemen, maar ook verschillen, dus ik zou zeggen....kies er gewoon 1 die voor iedereen gratis te verkrijgen is en start daarmee. ......als je de cursus hebt gedaan kan je je altijd verdiepen in andere programma's....of in de laatste les kunnen anderen kort laten zien wat zij voor programma gebruiken en hoe dat zich tot de cursus verhoud.

Als ik zo lees zijn er diverse mensen die al wat doen met Fusion360, dus maak gebruik van het aanbod van Erik en start hier mee.....aangevuld met ervaringen van Jasper en Cees en misschien anderen. Misschien kunnen Frank en Jasper in een volgende cursus/workshop wat vertellen of laten zien van hun ervaringen en tips voor 3D printen. Beiden hebben laten zien dat ze een hoop ervaring hebben op dit vlak.

Vergeet ook niet dat hier op het forum Niels Henkemans lange tijd het aanspreekpunt voor 3d printen was; hij heeft destijds vooral de grenzen verkend van Shapeways. Ook onze eigen Marcel von Hobe heeft veel ervaring op dit vlak.

Ik sta er een beetje in net als Jan; ik zit ook beroepsmatig de hele dag met mn snufferd in de 3D, dus ik vind het een verademing om 's avonds achter m'n bureautje wat met styreen te doen ipv weer achter de computer. Ik gebruik 3D print, frezen en etswerk dan ook echt alleen als dat de beste methode is om het betreffende onderdeel te maken.

Een volledige cursus zou ook zn doel wel voorbij schieten haha, maar een basisintro kan ik zeker doen. wellicht ook wel grappig om eens te kijken of we wat verschillende ''vaardigheden'' bij elkaar kunnen brengen en op die manier iets op te zetten.

Deze wordt gewaardeerd. Dus waarom niet hier starten. Er zijn er nog zoveel meer........

Het gaat ook om de LOL. Gewoon samen met aantal ruiken aan wat nieuws. Zelfstudie is ook leuk maar met al dat solo thuiswerken van de laatste 2 jaar wil ik gewoon ook weer dingen samen.

Ook nog LOL, ik wist dat je veeleisend was @Walter Jonkers . Maar ook nog lol aan de hobby gaat wel heel ver. 😛

Nou, hoe pakken we het aan? Wie verzamelt er E- mail adressen, wie verstuurt de uitnodiging? En welk programma om te communiceren... Teams is volgens mij niet gratis geldt ook voor ZOOM dus.....

Terug
Bovenaan