Leopard 1 KL, een oudje van Italeri

Een rond bordje op een steel.
Denk dat die lolly 🍭 meer bedoeld is voor civiel verkeer te regelen. Als je op de openbare weg staat met je pantser-klont...is het handig om iets te hebben wat qua kleur uitsteekt, behalve leger groen. Ik zie het op èèn leo zitten en zelfs in gebruik.
Lijkt mij een dingetje voor oefenen in de strook (oefenen buiten het oefenterrein). Mogelijk ook voor gidsen en trein beladen (ook gidsen).
Misschien een Duitsland eis, in de strook?

Ik neem aan dat die voor het zoeklicht was
Geen idee, klinkt aannemelijk.

Hé kijk mij nou ...
met m'n leopard uit circa 1987
schijnwerpertje bij de MAG!

IMG_0753.jpg

En die lolly's zeggen mij niets.
Even moest ik denken aan de signaalborden voor de veiligheids-onderofficier bij een schietoefening
Maar dan zegt de combinatie wit met en ... rand me weer niets.
En op tanks doen ze dat met vlaggen, omdat er soms rijdend geschoten wordt.

7F2E164F-09EC-441D-8B29-304DFAFCC77D.jpeg

PHOTO-2021-11-18-19-35-24 (002).jpg

Laatst bewerkt:
Dus inderdaad beugel voor schijnwerper.
Ik kende de bordjes ook niet ….zal er dus verder maar niets mee doen …

Het bord lijkt mij gewoon zo’n Duits politie-spiegelei waar ze het verkeer mee regelen — die zaten ook altijd bij Playmobil-figuurtjes 🙂 De beugel op de MAG-affuit staat niet in de handboeken die ik je geleend heb?

Ja alles is in eerste stap eerst schoongemaakt, braampjes weg, beetje schuren en doorboren. Iedere avond een beetje …

Zit ondertussen wel met een dilemma. De rookgranaatinstallatie klopt niet. Ik heb er al aan zitten veranderen maar dit vraagt eigenlijk rigoreuze maatregelen. De buizen staan te horizontaal en zijn niet goed uitgericht (schieten tegen de beschermbeugel van het paar daarvoor), de beschermbeugels staan verticaal terwijl ze schuin staan en de voorste beugel is te breed. Nu was ik zo blij met de 3D geprinte versies maar moet ze toch weer scratch gaan maken. Ik kwam al eerder bij beurzen de set van Modeller HQ tegen maar volgens mij is die (vrijwel) hetzelfde als die @Jasper Breur heeft gemaakt inclusief dezelfde fouten (toeval bestaat hier vast niet!). Ook dat biedt dus geen uitkomst hier.
Probleem is dat ik er eigenlijk geen zin in heb…maar als je het weet en ziet ….🙄

IMG_2896.jpeg

En jij vindt het gek dat jij me niet bij kunt houden met afgewerkte modellen. 🫣 🤣

Het zou mijn nooit lukken qua geduld, maar ik vind het fantastisch om te volgen.

Qua 3D ontwerp. Als Jasper het model enigszins slim(parametrisch) heeft opgebouwd, zou het niet heel veel werk moeten zijn om het aan te passen, mits hij weet wat er dient te gebeuren. Volgend jaar heb ik ook weer werk waarmee ik 3d mag gaan tekenen, dus wie weet dat ik je over een tijdje rechtstreeks kan helpen, maar nu verwijs ik je nog naar anderen helaas...

Gr Bas

maar als je het weet en ziet ….🙄
Hi hi,
dan moet je het vooral niet hier posten.
Want nu weten we het allemaal en gaan we op de volgende beurs allemaal aan je vragen:
"Hé Walter, hoe heb jij dat opgelost?"
en dan doetut extra zeer

Hi hi,
dan moet je het vooral niet hier posten.
Want nu weten we het allemaal en gaan we op de volgende beurs allemaal aan je vragen:
"Hé Walter, hoe heb jij dat opgelost?"
en dan doetut extra zeer
Nee hoor… doet niet zeer want ik neem een model dat niet goed is niet mee ..🫣🤭

En jij vindt het gek dat jij me niet bij kunt houden met afgewerkte modellen. 🫣 🤣
Maar geef toe dat jouw tempo niet bij te houden is. Nog netjes ook. Je prijzen die je wint bevestigen dat!
Het zou mijn nooit lukken qua geduld, maar ik vind het fantastisch om te volgen.
Ja, ik denk dat ik richting categorie rivet counters ga. Beetje zielig volk heb ik altijd begrepen….het lot trekt me erheen 🫢
…maar nu verwijs ik je nog naar anderen helaas...
Gewoon weekendje evergreenen ….

Het bord lijkt mij gewoon zo’n Duits politie-spiegelei waar ze het verkeer mee regelen — die zaten ook altijd bij Playmobil-figuurtjes 🙂 De beugel op de MAG-affuit staat niet in de handboeken die ik je geleend heb?

Waarschijnlijk een "spiegelei" zoals ook de politie ooit gebruikte; wit met rode rand. Gebruikt om verkeer te regelen en meer om verkeer stil te doen staan. Al dan niet om te voorkomen dat je een Kadetje of Kevertje onder de rupsjes krijgt. Past in de contaxt van de foto's.

Is het geen optie om de hele werperinstallatie uit elkaar te zagen, de buizen wat beter uit te richten en dan alles weer in elkaar?

Is het geen optie om de hele werperinstallatie uit elkaar te zagen, de buizen wat beter uit te richten en dan alles weer in elkaar?
Ja zoiets ben ik ook van plan maar helemaal lukken zonder nieuwbouw van aantal delen zal dit niet.

Modeller HQ tegen maar volgens mij is die (vrijwel) hetzelfde
Die hebben de heren in Chili inderdaad goed gejat

Qua 3D ontwerp. Als Jasper het model enigszins slim(parametrisch) heeft opgebouwd, zou het niet heel veel werk moeten zijn om het aan te passen
Helaas is dit een van de eerste dingen die ik ooit heb getekend in 3D, dus slim opgebouwd is het absoluut niet.
Ik heb hier het boek van Willem Smit liggen over de NL Leopard 1, daar staan wel een aantal goede foto's in van de installatie. Ik wil met alle liefde een poging wagen om ze aan te passen (lees opnieuw te tekenen). Als er verder nog foto's/tekeningen bestaan dan hou ik me aanbevolen!

Overigens wel interessant om te zien hoeveel je groeit als modelbouwer in die paar jaar sinds ik die onderdelen geprint heb. Als ik het me goed herinner heb ik deze installatie gekopieerd van de onderdelen uit de Revell kit, dat zou ik nu toch anders aanpakken.

Laatst bewerkt:
Ik heb wel wat foto’s. Maten heb ik helaas niet. Daarvoor zou ik bij cavaleriemuseum of NMM de boel moeten opmeten. Ik bouw zelf meestal 1 op het oog door naar verhoudingen etc te kijken. Maar in een tekenprogramma heb je maten nodig. Ik ga kijken wat ik kan aanleveren.

naar verhoudingen etc te kijken
Het is altijd mogelijk om met verhoudingen te werken met 3D tekenen. Alleen dan moet je iets hebben waar je op kan bouwen wat je kunt vertrouwen. Of het moet globale maten bevatten wat dan weer door prototypes en test printen moet worden geperfectioneerd.

de heren in Chili
Ja, ze zijn ook mooi gekomen met een C&V toren...die ze in Chilli ook gebruikten op hun M113's. Ze maken mooi spul, en met de techniek van vandaag de dag, is het natuurlijk makkelijk maken wat je wil...
Dus altijd vervelend als het jouw ontwerp is... 🫤

Kun je de rookpotten niet afzagen en een stukje messing strip zo van vorm verzetten dat de potten de juiste kant op wijzen en hoek hebben? Of miss nog handiger wat stukjes styreen? Dan hoef je maar 3x 2 exact dezelfde, maar dan toch gespiegelde onderdelen te maken? Ik heb overigens geen enkel idee hoe zuks er aan de minder zichtbare kant uitziet, en ik weet ook niet of je daar uberhaupt aandacht aan wilt besteden

Vanmiddag op weg naar Goes maar even langs NMM gereden. Helaas geen meetlat bij me. Veel foto’s gemaakt. Ook van andere details die ik nog nodig had. Ik stuur ze naar @Jasper Breur.
IMG_2951.jpeg
IMG_2933.jpegIMG_2931.jpegIMG_2907.jpegIMG_2900.jpeg

De loop van de Leopard 1 is binnen. Het is een loop met mantel er omheen in de uitvoering die de Leopard 1 had voordat ze de 1V upgrade kregen. Enorm fijn 3D geprint door Hobby Market IMG_2953.jpeg

Ik kan de tekeningen van de 1-V in deel 3 van de Leopard 1 Trilogy wel voor je scannen.
Goed dat je het zegt, dat deel heb ik hier ook liggen (de andere twee helaas niet), dat zijn ook zeer bruikbare tekeningen. Samen met de tekening uit de TH die Walter stuurde moet het lukken.

Goed dat je het zegt, dat deel heb ik hier ook liggen (de andere twee helaas niet), dat zijn ook zeer bruikbare tekeningen. Samen met de tekening uit de TH die Walter stuurde moet het lukken.
Ook belangrijk: de bovenzijde is recht aan de koepelzijde en heeft geen kromming die de vorm van de koepel volgt (ik had dit zelf al gecorrigeerd).

Ben nu bezig de rupsen er op te leggen. Hoop gepuzzel omdat de tracklinks die bij rondingen om wielen moeten afwijkende versies in de Friul set zijn (de verbindingsstukken staan daar wat schuin). Geeft erg fraai beeld. Toen ik de eerste er op had zitten kreeg ik bij het kijken van wat foto’s een hardverzakken omdat de track precies andersom zat dan zoals ik had gedaan. Eerste reactie: DOM, DOM, DOM, DOM!!! Daarna verder gaan kijken en ook de TH die @Jakko Westerbeke mij had toegeschoven in Nieuwdorp erbij gepakt. Gelukkig toch goed! Volgens de TH horen de blokken aan voorzijde gezien naar beneden te wijzen. Maar wat duidelijk is, is dat hele volksstammen met Leopard1 tanks rondreden bij de KL met de tracks verkeerd om (trucje tegen ongelijkmatige slijtage???). Hele eskadrons die alles verkeerd om hadden.
Weet iemand hier meer van:

GOED 👍🏻
IMG_2807.jpeg

allemaal FOUT 👎🏻
IMG_7697.jpeg

Zelfs op de voorzijde van het Friul doosje:

FOUT👎🏻IMG_2975.jpeg

Aaarchh …zelfs bij NMM zitten ze niet goed.
Conclusie van dit hele verhaal als je foto’s bekijkt: het lijkt of de helft van de tanks de tracks andersom heeft zitten dan de andere helft. Dat zou inhouden dat goed of fout dus niet van toepassing lijkt te zijn en dus alles mag (mits je de set dan wel op gelijke wijze doet).

Wie weet hier vanuit KL ervaring meer over te vertellen?

En ja…ik houd toch de TH wijze maar aan..
Daarin staat trouwens wel beschreven dat als de verbindingsstukken aan één zijde tot de grensmaat zijn versleten de rupsbanden 180 graden gedraaid moeten worden. Dit zou er op wijzen dat met omgekeerde rupsen rijden een vorm van levensduurverlenging is.

Laatst bewerkt:
Ergens vermoed ik dat het verkeerd om monteren ook voorgekomen kan zijn omdat mensen de functie van dit soort profiel (op rupsbanden en luchtbanden) vaak verkeerd begrijpen: er wordt vaak gedacht dat de V’s dienen als schoepen om betere tractie in zachte grond te hebben, maar de vorm dient eigenlijk om de grond opzij af te voeren zodat het profiel er niet (zo snel) mee volloopt en daardoor z’n werking verliest. Maar als je denkt dat het schoepen zijn, is de kans groot dat je ze als Λ wilt monteren in plaats van als V.

Mooi stukje...
Wat Jakko klopt zeker.
De reden die ik hoorde, is dat de V vorm zo gemaakt is, dat onbruikbare meuk (modder) opzij gedrukt / geschoven wordt, zodat een bruikbaardere ondergrond bereikt wordt. Dat is bij trekkers nog beter te zien.
7663_1227584160669.jpg
'Trekkur!!!' 🙄
Dit was een onderzoekje van de Geografische intel groep bij Defensie.
tractie in zachte grond te hebben, maar de vorm dient eigenlijk om de grond opzij af te voeren zodat het profiel er niet (zo snel) mee volloopt en daardoor z’n werking verliest

allemaal FOUT
Track keren is gebruikelijk bij defensie...en als niemand je uitlegt dat die V'tjes een functie hebben, zie je de fout niet...
Dan komt er een nieuwe lichting en zij zien alleen maar tanks met een ^...dan is dat de waarheid.
Het leven van een militair is zo makkelijk.

Toch wel typisch KL dat dit soort fouten werden gemaakt...... De Amerikanen gebruikten decennia lang de T97E2 en T107 tracks op hun M48/M60/M88 voertuigen. Die hadden een vergelijkbaar profiel met de Leo1 Diehl tracks van de KL. Toch zag je bij de Yanks nooit een tank die zijn tracks verkeerd had omliggen. Waarschijnlijk een gevolg van het feit dat zij wel volgens hun technical manuals werken en onze KL-collegae de TH vaak niet eens raadpleegden. Om vervolgens niet gecorrigeerd te worden als de fout werd ontdekt. 🤐🤐

Niet helemáál nooit — voorop een boek dat ik heb over de M48 staat een foto van een A3 in Vietnam met de rupsband verkeerd om 🙂 Maar je hebt gelijk: Amerikanen doen dat volgens het boekje omdat Amerikanen álles volgens het boekje doen. Het is een samenleving van individualisten die niks anders willen dan dat niemand ze de wet voorschrijft, maar heb je een hogere rang of stand dan doen ze zonder aarzelen alles wat je zegt, precies zoals je zegt … Terwijl hier de mentaliteit veel meer is: Wie denk je wel dat je bent? En instructies lezen doen we natuurlijk al helemaal niet, evenmin als straffen uitdelen als iemand iets doet wat eigenlijk niet mag 🙂

Ik heb ooit een ww2 Wespe voorzien van tracks die na vastlijmen "verkeerd om" zaten. Na veel zoeken vond ik 1 foto waar dat ergens in 1943/1944 ook zo gedaan was. Dat was genoeg jurisprudentie om de kit niet te slopen.

Aangezien ik netjes de TH lees zitten ze keurig op hun plek….zoals het heurt. Het voertuig begint steeds meer tank te worden (en weegt ook aanzienlijk meer door al het Friul-spul).

IMG_2978.jpegIMG_2977.jpegIMG_2976.jpeg

Geweldig mooie schietbuis erop !
En nu op naar de laatste dingen. Nu loop is bevestigd kan ik het IR licht er goed opzetten, wat lasnaden, granaat-bijvul-luikje, kettinkjes, MAG ……en natuurlijk betere rookgranaatinstallaties (maar voordat ik ga scratchen wacht ik even af of er spontaan dingen gaan gebeuren 😉)…..eigenlijk best nog één en ander dus. IMG_3018.jpeg

Ik heb een eerste opzet gemaakt met het uittekenen, dus dat gaat wel lukken. Probleem is alleen dat ik de komende twee weken geen printer tot mijn beschikking heb 🙁
Wees niet bang..ik val echt niet stil in deze twee weken! Kwestie van op gegeven moment de oude er af en de nieuwe er op zetten.
Wel erg fijn dat je dit wilt doen trouwens👍🏻👍🏻👍🏻!

Walter, wat gebruik jij als plamuur?
Ik ontdekte laatst dat Tamiya plamuur het onderliggende plastic vervormd, wss door het hoge gehalte aan iets van tolueen of aceton.

Walter, wat gebruik jij als plamuur?
Ik ontdekte laatst dat Tamiya plamuur het onderliggende plastic vervormd, wss door het hoge gehalte aan iets van tolueen of aceton.
Ik gebruik Mr Hobby White Putty. Bevalt redelijk tot goed.

Bedankt, ga ik naar op zoek.

Bedankt, ga ik naar op zoek.
Ook deze Putty heeft een lichte versmelting met de ondergrond maar niet heel veel. Precies genoeg om mooi af te kunnen werken.

IR kast er op. Nu nog wat verzinnen op de aansluitpunten van de voedingskabel. Morgen de onderdelen dozen eens doorspitten op wat bruikbaars.
IMG_3030.jpegIMG_3031.jpeg

Strak hoor, alleen al hoe de sleepkabel op zijn plek zit bijvoorbeeld, je bouwt met een goed oog voor details en overtuigend, nu nog een kleurtje erop!

Gaaf! Dit zijn ze (bijna) helemaal !!
Let even op het profiel aan onderzijde. Je hebt nu over de hele lengte een gelijk profiel maar in werkelijkheid loopt deze naar voren schuin naar een versmalling.
IMG_8874.jpegIMG_8812.jpeg

En de voorzijde valt samen met de achterzijde van de middelste beugel op de toren
IMG_2780.jpeg

Laatst bewerkt:
Dit is een andere variant met de gebogen bovenzijde die de kromming van de toren volgt. Zie je minder dan de rechte versie.

Nog een paar plaatjes. Kan nooit kwaad
Als ik het goed heb is dit de installatie zoals hij op de PRTL zit
Let even op het profiel aan onderzijde. Je hebt nu over de hele lengte een gelijk profiel maar in werkelijkheid loopt deze naar voren schuin naar een versmalling.
Ik pas het aan! Ik had vooral foto’s van de 1V, dan valt de onderkant net achter de pantserplaten waardoor je dit detail helaas mist

Terug
Bovenaan