KL M4A1 Sherman, jaren ’50

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Medium Tank T6, A34 Comet, M4A3 „Champagne”
Met Churchill zo goed als klaar heb ik gebrek aan een model dat snel en eenvoudig te bouwen is, al is het maar om aan mezelf te bewijzen dat ik ook een model af kan maken in minder dan een jaar 😉 Een maand of drie geleden heb ik op de beurs in Goes dit model gekocht:

IMG_4206.webp

De op dat moment splinternieuwe — Dutchmodelshop had hem op zaterdag nog niet maar op zondag wel liggen — M4A1 (76 mm) VVSS van Takom. Gelet op de kwaliteit van Takom-modellen lijkt me dit een geschikte om gewoon zonder een berg poespas te kunnen bouwen. Eerst maar eens een kijkje naar en in de doos. Te beginnen met naar, want het eerste dat je opvalt is:

IMG_4211.webp

Die doos is meer dan twee keer zo hoog als eentje van Asuka, terwijl er in allemaal één Sherman zit … Als je de doos opent geeft het de indruk dat het vooral komt omdat Takom niet zo heel erg goed lijkt te zijn in het ontwerpen van gietramen zodat ze netjes passen in een bepaalde afmeting doos, en daarom maar gewoon een grotere doos pakt. Maar voor de prijs kun je daar niet over klagen: €34,95 is tien tot twintig euro minder dan je voor een Sherman van Asuka betaalt (afhankelijk van uitvoering). En zoals we zullen zien is het behoorlijk waar voor je geld. Voornamelijk hierom:

IMG_4212.webpIMG_4213.webp

Op de eerste foto een set VVSS-wielstellen met twee types wielen (allebei laat, met grote naven voor stevigere kogellagers), op de tweede foto een set HVSS-wielstellen en wat extra details (je krijgt twee van elk van deze vier gietramen). Dus je koopt een VVSS-Sherman maar krijgt er genoeg onderdelen bij om in plaats daarvan een HVSS-Sherman te bouwen — behalve dan dat er qua rupsbanden alleen deze bij zitten:

IMG_4216.webp

(Keer vier.) Dus alleen VVSS, geen HVSS. Maar die laatste zijn los te koop van verschillende fabrikanten, dus je kunt de HVSS-wielstellen allicht gebruiken voor een ander model. Nu heeft Takom ook een M4A1 (76 mm) HVSS, waarin vermoedelijk de VVSS-gietramen ontbreken. Maar met een beetje betere planning hadden ze zich de moeite kunnen besparen, want ik heb de indruk dat de enige reden voor al die HVSS-onderdelen is omdat daarbij ook de aandrijfwielen, periscopen e.d. zitten.

Nog opmerkelijk is dat de bovenkant van de romp apart verpakt is met een stukje bubbeltjesplastic er rond. Hier zonder het plastic zakje:

IMG_4214.webp

Wat blijkt? Dat bubbeltjesplastic is hiervoor:

IMG_4215.webp

Erg netjes dat ze hun best doen om te voorkomen dat die twee pennetjes afbreken. Ik heb de romp na het nemen van deze foto’s dus maar weer terug in z’n zakje gedaan mét het bubbeltjesplastic er overheen.

Er zitten ook een paar enigszins opmerkelijke accessoires bij:

IMG_4217.webp

Twee sets pantserplaten én een set zandzakken voor op de voorplaat. Natuurlijk kun je maar één van de drie gebruiken, maar vooral de zandzakken vind ik opvallend, dat zie je toch niet vaak in plastic. De bovenste pantserplaat heb ik nog niet kunnen vinden in een foto van een echte tank, maar de onderste is overgenomen van een bekende foto van een Amerikaanse tank. Helaas alleen is die tank van een iets ander type dan dit model … Op de foto ervan is namelijk duidelijk te zien dat het een M4A1 is met een rond, tweedelig luik voor de lader, maar Takom geeft het latere, ééndelig ovale luik (en daarbij komt dat op de echte tank de luiken voor commandant en lader door de bemanning omgewisseld waren).

37025ebeb32a3c828268c981963335b7d9b15cef.webp

Maar dat is natuurlijk maar net hoe nauwkeurig je je model wilt bouwen 🙂 Hoe dan ook, verder krijg je ook nog eens een aluminium kanonloop bij het model (naast eentje van plastic), een sleepkabel van koperdraad en geëtste delen voor onder meer de koplampbeugels. Daarnaast zitten er twee kanonschilden bij: zonder en met canvas hoes, hoewel de instructies alleen die eerste noemen.

Heel erg compleet, eigenlijk, en zoals ik al zei lijkt het ook heel erg waar voor je geld.

Ik ben van plan om hiermee een M4A1 (76 mm) van de Koninklijke Landmacht te gaan bouwen. De KL had er voornamelijk met HVSS, maar ook een paar met VVSS, zoals uit deze foto’s blijkt:

NIMH 2165-001-226.webp
(bron)

NIMH AKL006230.webp
(bron)

Hier deze tank wat duidelijker, uitgesneden uit de foto hierboven:
NIMH AKL006230 uitsnede.webp

NIMH AKL031202.webp
(bron)

En wederom de betreffende tank uitgesneden:
NIMH AKL031202 uitsnede.webp

Afgezien van het onderstel lijken ze weinig te verschillen van de HVSS-tanks waar er zo te zien meer van waren.

NIMH AKL064735.webp
(bron)
NIMH AKL045223b.webp
(bron)
NIMH 2165-001-234.webp
(bron)
NIMH AKL031203.webp
(bron)

Er zitten een aantal kleine verschillen tussen meerdere van deze tanks, vooral in aantal brandblussers en de plaatsing daarvan, zo te zien. Ze hebben wel allemaal een extra gebogen stukje staalplaat over de toeter, dat zo te zien gewoon vastgelast is aan de poten van de beschermbeugel. Op de foto van de tank op de Baileybrug is ook te zien dat er een infanterietelefoon rechts achterop zit, en natuurlijk hebben de VVSS-tanks allemaal de reserveschakels op de zijkanten van de toren en een kanonsteun met een scharnierend bovenstuk. Deze details tonen aan dat ze geleverd zijn in het kader van het Mutual Defense Assistance Program (MDAP), en niet bijvoorbeeld uit een legerdump van na de oorlog komen. Ik vraag me wel af of ze de verbanddoos op de linkerkant van de romp hebben, zoals de HVSS-tank die van links gefotografeerd is, maar ik heb nog geen foto van een Nederlandse M4A1 (76 mm) VVSS kunnen vinden waar de linkerkant op staat.

De markeringen zijn het originele Amerikaanse registratienummer vooraan de zijkanten, met daarvoor aan de linkerkant het Nederlandse embleem (zwarte schijf met oranje leeuw), en rechts een driehoekig embleem met een nummer erin. Ik weet alleen niet welke kleuren dat embleem had — iemand hier die daar meer informatie over heeft? Als ik zou moeten gokken zou ik zeggen geel-rood — want het lichte deel is donkerder dan het registratienummer. En natuurlijk op de zijkanten van de toren een geometrisch symbool met een nummer erin. Geeft dit eskadron en peloton aan, misschien? Zo te zien niet het roepnummer van de tank, want op de eerste foto staan al twee tanks met nummer ③. Het registratienummer lijkt ook onderop de achterkant van de toren geschilderd geweest te zijn.

Laatst bewerkt:
Geel met rood en zwart nummer dus. Dit is een decal set van Flevo Decals (FD35-001) voor de KL jaren 50/begin 60.
IMG_8406.webp

Laatst bewerkt door een moderator:
Geel met rood en zwart nummer dus.
Ik had goed gegokt, dus 🙂

Dit is een decal set van Flevo Decals (FD35-001) voor de KL jaren 50/begin 60.
Er is toch niet toevallig iemand die daar een paar markeringen uit over heeft?

kan ook best wel een wat latere van net na de ardennen worden
Klopt, daar is hij eigenlijk ook voor bedoeld. Er zitten markeringen bij voor zes Amerikaanse tanks in 1945, eentje OD-met-zwart en de andere allemaal OD.

Ik vindt die zandzakken wel cool, maar ook die extra pantserplaat op de neus, ik meen me te herinneren dat het vooral bij easy eights gebeurde, maar je kunt er een stuk gerecylclede panther voor gebruiken, wat een leuk contrast geeft, maar, ik dacht ook dat er vaak nog een eind blik over de transmissie zat. Voor 4 tientjes kun je je er geen echte buil aan vallen!

Mooie kit, en grappig dat door de ronding van je blauwe achtergrond het net lijkt of het allemaal kromme gietramen zijn 🫣

Ik vindt die zandzakken wel cool, maar ook die extra pantserplaat op de neus, ik meen me te herinneren dat het vooral bij easy eights gebeurde,
De pantserplaten waren vooral bij tanks van Pattons leger, zowel HVSS als VVSS, want hij verbood zandzakken vanwege het hoge gewicht.

ik dacht ook dat er vaak nog een eind blik over de transmissie zat.
Dat verschilt ongeveer per tank. De onderste van de twee platen heeft bijvoorbeeld een paar uitstekende stukken die over de eindoverbrengingen vallen.

Voor 4 tientjes kun je je er geen echte buil aan vallen!
Nee, zeker niet. Alleen daarvoor zou ik dit model al aanraden (hoewel ik daar wellicht nog op terugkom wanneer ik het eenmaal gebouwd heb … 😉 ).

grappig dat door de ronding van je blauwe achtergrond het net lijkt of het allemaal kromme gietramen zijn 🫣
Ja, door de kromme schaduwen lijkt het daar inderdaad wel op 🙂

Geef maar even aan wat je wilt gebruiken!
Bedankt 🙂 Ik moet morgen eerst meten op het model en in foto’s om te zien welke grootte ik nodig heb voor de schijf met leeuw, maar daarna kom ik erop terug.

Bedankt 🙂 Ik moet morgen eerst meten op het model en in foto’s om te zien welke grootte ik nodig heb voor de schijf met leeuw, maar daarna kom ik erop terug.
ik heb even maatvoering toegevoegdIMG_8407.webp

Shit … Dit model gaat het hem voorlopig niet worden. Ik wil er net aan beginnen, met in stap 1 de neus te bouwen:

IMG_4229.webp

Ik zoeken naar de onderdelen, nergens te bekennen. Nog eens goed kijken, ook naar de bladzijde met de gietramen, en heel raam P ontbreekt in mijn model 🙁

IMG_4230.webp

Laatst bewerkt door een moderator:
Daar heb ik een mailtje naartoe gestuurd, inderdaad. Ik vermoed dat ze me zullen verwijzen naar Takom, maar aangezien de verkoper het eerste aanspreekpunt is, ben ik daar begonnen.

Nu is dit al wel het tweede model op min-of-meer rij waar dit zich voordoet: in de doos van Churchill ontbraken ook twee kleine gietraampjes, maar gelukkig kon ik dat opvangen uit de onderdelendoos. (Voor de goede orde: die had ik níét bij Dutchmodelshop.nl gekocht, voordat iemand hen ergens van gaat verdenken 🙂 )

Nou....mooi kut wel, ik heb t gehad met een border kit, werdt door mbk prima opgelost, maar een maand is niks

Dutchmodelshop mailde me vanavond al terug, ondanks dat ze op een beurs staan, om te laten weten dat ze erachteraan zullen gaan bij hun leverancier — maar dat kan wel eens een tijdje aanlopen, werd erbij gezegd. Gelukkig is dit niet het enige model dat ik op voorraad heb.

Terug
Bovenaan