KL M113 C&V

Walter Jonkers

(Bijna) geen detail te gek …
Regiocoördinator Zuid-West
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
AMX-13/105mm, NEKAF-TOW groep, Centurion Mk5/2, Dodge WC54, YP408, VW T2a KMAR
Dit is voor mij met recht een project geworden. @Jakko Westerbeke vroeg mij wat foto’s te plaatsen nav een vraag die ik elders op het forum stelde. Een project dus en bijna een blok aan het been omdat het maar duurt en duurt. Ben er jaren geleden aan begonnen en het voertuig is daarmee een afspiegeling geworden van allerlei ontwikkeling van wat ik wel en niet kon. Soms tijden niets aan gedaan en dan in een opwelling weer verder. De basis en opbouw in ruwe vorm is het simpelste: de onderzijde van een M113 verzagen, korter maken, smaller maken, wielen goed positioneren (tussen 2 en 3 zit meer ruimte). Opbouw is rechttoe rechtaan met plasticplaat te doen. Toch is bij mij daar de beginnersfout jaren geleden ontstaan dat ik hem net iets te smal heb gemaakt (2 mm). En dat zie ik gewoon..... Daardoor heb ik een haat liefde verhouding met dit voertuig. Het echte lastige is alles wat na de ruwe vorm komt met als hoogtepunt de koepel met de 25mm Oerlikon. Shampoodop en lippenbalsem stift zijn de basis geworden met daarnaast evergreen en putty ... en veel geduld. Hij nadert nu zijn afronding wat betreft bouw. Deze kerstperiode de koepel afgerond (bijna). De tracks en afscherming daarvoor moeten nog. Ondertussen had Perfect Scale de M113 Lynx (Canadese versie) uitgebracht. Die is echter heel erg afwijkend van de M113 C&V (de hele opbouw wijkt sterk af). Heb er geen moment spijt van dat ik die niet als basis heb gebruikt.
Grootste uitdaging komt nog: spuiten. Iets wat me nog niet goed lukt. Voorlopig blijft hij dus zo staan tot ik de tijd rijp vind om het spuiten aan te durven....met recht een project dus.C92A5170-D5E2-4817-B2C3-5D31F50DD2C0.jpeg3677216E-DA68-442C-B365-73E02D6C7756.jpeg9A0D2341-EEE9-4008-A271-2EA11366FD3B.jpeg830651DD-8F64-451F-BCE8-129C94E19837.jpegFF8B8C92-68E8-4C65-A11F-7C220465CCEB.jpeg

Laatst bewerkt:
Dat hij te smal is zie je er niet aan af 🙂 Een Lynx gebruiken als uitgangspunt was ook mijn eerste gedachte, en na daar beter naar gekeken te hebben, leek me dat ook amper minder werk dan zelfbouw …

Oh, en witte wielen? Komen die van een Academy KIFV of zo?

Dat hij te smal is zie je er niet aan af 🙂 Een Lynx gebruiken als uitgangspunt was ook mijn eerste gedachte, en na daar beter naar gekeken te hebben, leek me dat ook amper minder werk dan zelfbouw …

Oh, en witte wielen? Komen die van een Academy KIFV of zo?
Lynx geeft inderdaad zoveel ombouwwerk van de basis dat een oude M113 kit van Tamiya bijvoorbeeld en Evergreen platen prima basis vormen. De wielen zijn inderdaad van een Acedemy KIFV die ik ooit gekocht had voordat de AFV Club YPR uitkwam (en dus nooit meer heb (om)gebouwd). Ze waren van betere kwaliteit dan de M113 wielen van Tamiya.
Nu de afwerking met antennes, de opgevouwen schermen rond de roosters van het motorcompartiment (die bij amfibische operaties omhoog moesten), etc.

Ik mis echt het torenluik Walter. Twee scharnieren en een handgreep zijn voor mij niet genoeg... ben je daar nog wat mee van plan?

Ik mis echt het torenluik Walter. Twee scharnieren en een handgreep zijn voor mij niet genoeg... ben je daar nog wat mee van plan?
Die zit er in gegraveerd. Is op andere foto’s niet goed te zien5599DF20-D6A2-4A2D-A822-4A29D6E14AEF.jpeg

Wellicht weet jij @Frank Langeler hier een oplossing voor. Ik heb het luik in de toren gegraveerd, maar de basis van de toren is een dop van een shampoofles van een vreemd taai soort plastic. Als ik dat graveer lijkt het bijna weer dicht te trekken. Heel irritant! Met veel moeite heb ik het luik er in gekregen en verwacht dat met na spuiten en een wash wel goed zichtbaar wordt. Zou het graag iets beter erin gegraveerd willen hebben. Hoe pak ik dit aan met deze vreemde kunststof?

Walter,

Heel mooi werk! Mooi strak gebouwd en voor velen een geliefd voertuig.

Wat bedoel je met "graveren"? Heb je met een mesje ingesneden, of heb je echt materiaal verwijderd met een freesje in de Dremel oid? Mijn eerste gedachte zou zijn om het in te zagen met een zaagje, of schrappen met zo'n tandarts haakje. Iets meer hak en breekwerk kan ook....door het hele luik uit de dop te snijden, dan het gat en luik te fatsoeneren en dan het luik weer terug te plaatsen, maar dat lijkt me in dit stadium niet de beste optie, omdat er ongetwijfeld weer dingen afbreken.
Of rondom de toren afplakken en dan enkele laagjes primer uit een spuitbus spuiten....je krijgt dan niet echt een groef rond het luik, maar meer een subtiel OPliggend luik.

succes!

Walter,

Heel mooi werk! Mooi strak gebouwd en voor velen een geliefd voertuig.

Wat bedoel je met "graveren"? Heb je met een mesje ingesneden, of heb je echt materiaal verwijderd met een freesje in de Dremel oid? Mijn eerste gedachte zou zijn om het in te zagen met een zaagje, of schrappen met zo'n tandarts haakje. Iets meer hak en breekwerk kan ook....door het hele luik uit de dop te snijden, dan het gat en luik te fatsoeneren en dan het luik weer terug te plaatsen, maar dat lijkt me in dit stadium niet de beste optie, omdat er ongetwijfeld weer dingen afbreken.
Of rondom de toren afplakken en dan enkele laagjes primer uit een spuitbus spuiten....je krijgt dan niet echt een groef rond het luik, maar meer een subtiel OPliggend luik.

succes!
Graveren is idd niet goede naam. Met een speciaal mesje gedaan waarmee je groeven kunt maken gedaan en daarna met inderdaad met soort haakje verder uitgekerfd. Achteraf gezien inderdaad beter luik uit kunnen snijden, maar dat ga ik nu maar niet meer doen omdat ik dan een kleine (mentale) ramp over mezelf ga uitroepen. Tip met de primer klinkt goed! In combinatie met de groef die na een wash donker gaat worden zal het dan vast wel goed komen.

Erg mooi werk Walter. En ik zie het probleem niet zozeer met het luik. Je ziet iets van een gravering en als je daar een zwarte wash in laat lopen heb je een luik. Een heel licht krasje is al voldoende hiervoor.

Erg mooi werk Walter. En ik zie het probleem niet zozeer met het luik. Je ziet iets van een gravering en als je daar een zwarte wash in laat lopen heb je een luik. Een heel licht krasje is al voldoende hiervoor.
Zo ga ik het inderdaad ook gewoon maar proberen.

En anders zou je met zo'n (JLC) scheermeszaagje voorzichtig de snede opnieuw kunnen aanbrengen. Voordeel is dat je dan verspanend bezig bent, waardoor het dichttrekken vermoedelijk minder wordt.

Gr Bas

Eerst de tracks (Friul) er nu onder. Oogt al weer beter. Daardoor ben ik er wel achtergekomen dat de 4 wielen aan beide zijden net iets te ver naar buiten staan. Achterkant wielen dus iets bijschuren. Daarna side skirts er aan maar daarvoor moet eerst een juiste evergreen profiel door de postbode worden afgeleverd.A49FE528-338C-4408-9EE8-C0D7ED57EA9F.jpeg

De bouwfase is dan eindelijk klaar. Scratch met paar YPR/M113 onderdelen. Alleen al het research, het nemen van detailfoto’s, het diverse keren meerijden met dit voertuig op de Vlasakkers, sterke verhalen van voormalige bemanningen aanhoren, foto’s krijgen van oefeningen, schietseries en de bekende diensttijd “kijk mij eens voor mijn voertuig” plaatjes was echt geweldig. Nu gaat hij naar het MOB complex (mijn hobbykast) in afwachting van een verflaagje en wat gebruikssporen. Maar dat moet ik me wat meer eigen gaan maken voordat ik dit dierbare stukje werk daar aan ga blootstellen, zal nog wel tijdje duren. De resultaten of vragen over verven komen vanzelf via dit lijntje.
D3E241FC-5929-417F-97F5-6275C3962E81.jpeg16AF9BBA-1ECF-4593-BC73-1D5A54F67FB0.jpeg69DE2218-81F0-49F8-BB72-E7FD6A0F616C.jpeg

Laatst bewerkt:
Heel gaaf Walter! Een mooie strakke bouw van een speciaal voertuigje.

Een aantal jaren terug kwamen we, tot onze verbazing, in een Tsjechisch museum (Rokycany?) een compleet doorzeefde ex-NL M113 C&V tegen. Geen idee wat het verhaal daarachter was....een ex-Vliehors doel geschonken aan het museum? Of meer een echte test van het Tsjechische leger??
Misschien heeft Marcel, Peter of Marc hier nog foto's van.....maar verder natuurlijk geheel off-topic....want ik neem aan dat je geen ambities hebt om hem vol gaten te boren!

Alex

Een aantal jaren terug kwamen we, tot onze verbazing, in een Tsjechisch museum (Rokycany?) een compleet doorzeefde ex-NL M113 C&V tegen. Geen idee wat het verhaal daarachter was....een ex-Vliehors doel geschonken aan het museum? Of meer een echte test van het Tsjechische leger??
Misschien heeft Marcel, Peter of Marc hier nog foto's van.....maar verder natuurlijk geheel off-topic....want ik neem aan dat je geen ambities hebt om hem vol gaten te boren!

Alex
....mocht dat verven bij mij nu echt mislukken dan is dit scenario B: Vliehors dio!😜

Alex, bedoel jij deze ??? (foto van Markus)
Bekijk bijlage 7741
Wat is hij toegetakeld! Deze komt niet van de Vliehors in ieder geval. Die UN aanduiding is volgens mij niet origineel en ze noemen hem ook nog Lynx terwijl dat de Candeese sterk afwijkende versie is.

Die UN aanduiding is volgens mij niet origineel
Ik vermoed van wel. Het geeft mij de indruk dat het hele voertuig wit gespoten was, met in zwart daar UN op en een rechthoekige markering op het linker voorspatbord. De verf is daarna bijna helemaal weggesleten, zodat het wit alleen overgebleven is op de plekken waar het door (nu verdwenen) andere verf beschermd werd.

Ik vermoed van wel. Het geeft mij de indruk dat het hele voertuig wit gespoten was, met in zwart daar UN op en een rechthoekige markering op het linker voorspatbord. De verf is daarna bijna helemaal weggesleten, zodat het wit alleen overgebleven is op de plekken waar het door (nu verdwenen) andere verf beschermd werd.
Maar zijn deze dan als witte voertuigen ooit uitgezonden? Zou alleen Libanon kunnen zijn maar dat betwijfel ik. Naar de Balkan gingen YPR’s met punt 50 in het wit en niet met 25 mm. Kan het zijn dat het museum dit voertuig heeft gebruikt in een UN opstelling?

Dat vroeg ik me ook een beetje af, maar een andere verklaring voor de witte letters en vlakken kan ik zo snel niet bedenken. Er staat me wel bij dat ik wel eens foto’s van M113 C&V’s in VN-wit gezien heb, maar ik weet niet meer waar en kon er zo snel geen online van vinden.

Peter,

ja die.....maar ik denk dat mijn geheugen me in de maling neemt, want in mijn herinnering was hij doorzeeft.....😳
Hallo Alex, niks mis met jouw geheugen ! Dit is hetzelfde voertuig als wij toen gezien hebben alleen zijn er een paar gaatjes gestopt. Geen uitdaging te groot voor onze CZ vrienden, dat weet jij toch ?? 😉

Hallo Alex, niks mis met jouw geheugen ! Dit is hetzelfde voertuig als wij toen gezien hebben alleen zijn er een paar gaatjes gestopt. Geen uitdaging te groot voor onze CZ vrienden, dat weet jij toch ?? 😉
Dan ben ik benieuwd wat er gebeurd als ze ermee het water in gaan......

Grappig. Ik heb de vraag naar de geschiedenis van dit voertuigen op een FB groep voor YPR/M113 liefhebbers en oudgedienden gezet, gaan we daar gewoon met Twenot leden verder filesoferen 🤔 😂

Het was even zoeken maar hier is de foto waar Alex het over had, de doorzeefde versie. Deze foto stamt uit 2006, gemaakt door Alex v/d W., de voorgaande foto is uit 2015. Enige vooruitgang is dus wel duidelijk 😉

P1010175.JPG

Enige vooruitgang is dus wel duidelijk 😉

Bekijk bijlage 7755
De gaten zijn gedicht. Blijkbaar gefungeerd in UN opstelling (als ware het een Canadese Lynx) en nu ....tja wat nu? Gelukkig zijn er in Nederland nog paar in vrij goede staat en is door de rekwisieten afdeling er weer één in de oorspronkelijke configuratie inclusief .50 teruggebracht.

Terug
Bovenaan