Af! Kangaroo, Italeri | No. 204 | 1:35

Dit model is af!
Thanks Ron en al lezend, ik vrees dat je gelijk hebt Jakko, zo had ik het inderdaad moeten doen. Gepasseerd station vrees ik, maar ik ga m'n best doen er nog een beetje knap uit te geraken 😀

Tis een lastige hoor. De hele bovenbouw hangt namelijk aan die voorplaat, die juist weer moet aansluiten op de de transmissie. De zijpanelen zijn anders niet uit te richten, met alle kans dat je ze te ver naar achter aanbrengt. Ik had bij de mijne de kuip waar de bestuurder zit eerst geschilderd en toen er toen ingelijmd en ook de boegplaat zover mogelijk alvast geschilderd voordat ie erin gelijmd werd. de rest kon van buitenaf. Maar goed, er leiden meer wegen naar Rome natuurlijk

Wat ik eigenlijk altijd doe is eerst alles van ern mooi jasje zwart voorzien Richard. Je hebt dan meteen de diepste schaduw getackeld en bijkomend voordeel is dat de diepe delen verdwijnen in diezelfde schaduw, waar je later toch nog maar weinig van ziet. En met de volgende lagen neveld er toch wel weer wat kleur op. Denk dat het in dit geval de makkelijkste oplossing is. Je kan dan met penseel nog altijd wat dingetjes uitlichten.

Ik had bij mijn Priests de hele bovenbouw los van de onderkant zodat ik nog overal bij kon komen..
20240424_223126.webp

Laatst bewerkt door een moderator:
jeetje, dank voor al deze 'leerzame' reacties. eerste keer dat ik een dergelijk model bouw en dat ik het ook lastig vond de juiste volgorde te bepalen.

Het is precies zoals je beschrijft @André Meere, en dat is me ook gebeurd... de delen zitten gevoelsmatig iets te ver naar achter.

Overdenkend, schat ik dat de optie van @Bert van Wiltenburg t , misschien de beste voor me was geweest.

Voor de volgers van deze draad, ik heb nog een kangerootje extra liggen, zal ik dan toch 😛, nee hoor, ik ga voorzichtig aan de slag met de vervolgstappen. Schat dat dat morgen/van het weekend zal zijn. Uiteraard zal ik mijn vorderingen en bevindingen verderop delen.

Maar voor nu DANK DANK DANK & DANK !!! echt supertof !!!

Weer een paar stappies verder 😀 tank accessoires uit de rekken en af lopen schrapen, maar ook groot deel van de accessoires op de tank lopen plakken. Gaat hoop tijd inzitten. Al zeg ik het zelf. Hopelijk morgen verder.1000019003.webp1000019004.webp1000019005.webp

Hoogtijd voor weer een 'klein' berichtje. Afgelopen dinsdag bouwavond en goed verder geholpen met m'n kangerootje. Klein scratchklusje in de vorm van de houten barriere. Alles zit er nu op en na een grondige schuurbeurt gaat ie aankomende week in de grond 😀 de beugels op de zijkant blijven kwetsbaar en dus het expiriment aangegaan met zelf gebogen koperen beugeltjes. Inmiddels zitten ze erop, maar bewerkelijk slagje dat niet helemaal in één slag lekker ging... We houden moed en komen eruiteindelijk wel 😀 1000019129.webp

Klein bericht maar met DIY vorderingen die het toch groot(s) maken 😉👍 oftewel... goed bezig Richard 👍

Begin van t gronden is een feit. 1e voorzichtige laagje 😀 Ziet er bij elkaar gelukkig alweer een stukkie beter uit. Kwam nog redelijk (moeilijk te fotograferen) in de kuil van de bestuurder en bijrijder. Bodem aan de binnenkant is voorzien van moer met gat ervoor. Gelijmd met tps1000 (dacht ik). Is voor dit soort zaken best een goed goedje. Zo kan ik 'm bij de verdere slagjes opspannen met een lange bout of draadeind. Morgen weer verder 😀😀😀1000019476.webp1000019477.webp1000019478.webp

Waarom doe je een grijze grondlaag? Zwart kan ik mee inkomen, om hiermee de diepere delen donker te houden (pre shading). En een grondlaag is toch niet nodig een de verf te laten hechten aan het kunststof? Bij resin kits doe ik het wel altijd ivm betere hechting.

Hi Maarten, Goeie vraag, ik had alleen nog grijze in de voorraad 😉 Met als voornemen zwarte erbij te kopen. Ik ga er uiteraard met een laagje nato black overheen en dan wit wolken. In de hoop dat als ik dan met groen aanvang ik het preshade effect een beetje te pakken krijg 😉 to ground or not to ground is voor mij al beginner af nog steeds de vraag en ben zoekende. Gevoelsmatig is het model in de nabewerking wat minder kwetsbaar, maar als gezegd ik doe het om er gevoel bij te krijgen. Een eerdere M113 had ik gelijk in de 'verf' gezet en die vond ik met alles wat ik daarna deed best kwetsbaar. Dus gevalletje aldoende leert men 😉

@Richard
Welke tracks ga je eigenlijk onder je Kangaroo leggen?
De reden dat ik dat vraag is dat op dit moment de vering op je model nog niet vastgelijmd lijkt te zitten. De stugge Italeri tracks hebben daardoor de eigenschap om de wielstellen aan de voor- en achterkant omhoog te trekken, wat er nogal raar uitziet.
Dat kun je nu nog voorkomen door elke schakel even om te buigen. Hierdoor worden ze soepeler.

Cheers
ErikJan

Laatst bewerkt:
Hi ErikJan, dank voor het meedenken in deze. In principe de 'originele' tracks en ja daar heb je een punt want ze voelen inderdaad vrij stug aan. Ik ga je advies zeker volgen en schakel voor schakel (voorzichtig) buigen.

Ondertussen...., lijkt m'n preshaden en aanbrengen van de kleur best gelukt. Het wordt nog wat met me 🫣😀

1000019495.webp1000019496.webp1000019497.webp1000019499.webp1000019500.webp1000019502.webp

Hoi!
t Ziet er goed uit!
Nu we het toch over de Italeri tracks hebben: zijn de spanwielen of aandrijfwielen nog demonteerbaar?
Ik bedacht nl dat het meestal niet goed gaat als je de tracks over dezen heen wilt trekken- meestal breekt er dan wel wat af.
Je kunt anders proberen om de tracks te monteren door ze overdwars door te boren, ze op je voertuig te leggen en er een pinnetje (speld of spijkertje) door te doen.
Net zoals in het echt.
Of zijn er nog mensen die dit op een andere manier hebben opgelost? 👍

Cheers
Erik Jan

Hi ErikJan, helaas heb ik de wielen al vastgelijmd. Ik kreeg (achteraf) al als tip om het 'spanwiel' (de naam zegt het al) los te laten en pas bij trackmontage definitief te monteren. Ik ga dus nog een uitdaging tegemoet, maar ik kom er hopelijk wel. Eerder heb ik een bandvgn van takom gebouwd en daar waren de tracks op z'n zachtst gezegd uitdagend 😀 Ik moet het moment om te monteren nog bepalen. Maar opnieuw dank voor het advies en meedenken. Uiteraard zal ik de fotos en ervaringen tzt delen. Groetjes

Today was a GOOD day! Het was een druk daggie in het Almeerse. Maar eind gekomen en eigenlijk alle slagen ook goed geslaagd. Het wordt nog wat met me 😀. Kangeroo heeft satin lakkie, decals en satin lakkie. next to come : voorzichtig 'de plank' op de neus en de gereedschappen die nu aan de tank hangen een kwassie geven. Voor of daarna ga ik de tracks erop knutselen. Accessoires hebben de basis kleur en over bases gesproken. Heb al een plankie gezaagd dat op 1 of andere manier een landje met mortieropstelling moet worden. Kwam op t gekke idee om 2 kisten (vond het wel leuk zo'n kleurtje) de bekende kleur van een gereedschapkist te geven. Hier nog wat foto's. Hopelijk snel weer verder 😀😀😀

1000019536.webp1000019537.webp1000019538.webp1000019539.webp1000019540.webp1000019542.webp1000019543.webp

Goed bezig Richard!

Tip voor de ondergrond: maak het grondwerk niet in een lijst, maar maak een hoger niveau en de rand mee katen lopen met de ondergrond. Kijk maar eens in het foto album, bijvoorbeeld de JP van Axel. Anders ataat het in een bakje.

Groeten, Jan

Ja, ik sluit me aan bij Jan:
Snij 4 stroken wit 1mm plastic van 'n cm of 5 breed (of zo breed als je wilt) en zet die tegen de binnenrand van je lijst. Tijdelijk met afplaktape (die gele van de action 👍👍👍👍👍) dan snij je er een mooi stukje piepschuim in en kan je het wat glooiender gaan maken(met een nieuw, scherp afbreekmes anders zit alles onder de piepschuim!)Dan pas je de stroken aan aan je terrein (0,5 cm hoger houden voor je grondwerk). Om die stroken vast te zetten gebruik ik de stokken van vuurpijlen die je op nieuwjaarsdag ziet liggen op straat. Daar zaag ik klosjes van die iets korter zijn dan m'n plastic en lijm ze in de hoeken rechtopstaand vast. Dan ff mooi plamuren op de hoekjes, schuren en zwart spuiten. Zo krijg je veel meer dimensie in je dio en wordt het niet zo'n pannekoek. Elco heeft dit perfect gedaan met z'n sdkfz 250.
Je basisplaat ziet er perfect uit. Niet te groot, niet te klein precies in de roos!

Hi Jan en Ruud, dank voor deze tips en uitleg. Ik dacht er makkelijk vanaf te komen, maar ik lees het alweer 😀😀😃😃 Ik moet bekennen dat ik nog nooit een dio op deze manier heb gemaakt, maar voor alles een eerste keer. Ik ga aan de knutsel. Groetjes

Het staat je vrij de makkelijke route te kiezen! Onze tips staan in het kader mooier. En ook daarover mag je een eigen mening hebben.

Een gelakt plankje is ook een nette basis. Met terrein voeg je iets toe.

Ah joh, stelt niks voor meten, snijden kwartiertje, tapen vijf min. Piepschuim snijden 20 min. Randen afsnijden 10 min. Plamuren kwartiertje, wachten op plamuur.... 1 dag🤨 rondje schuren kwartiertje, keer met met spuitbus zwarte primer erover 10 min. Effe wachten op de verf en.... je hebt een totaal YES! moment als je je tank erop zet!
Ik zou 'm tegen het heuveltje op laten rijden zoals ie op je foto staat.
Ow ja: 2x meten 1x snijden blijft van kracht!

Piepschuim snijden
O ja, tip hier: doe dat met een scherp vleesmes en lange, voorzichtige halen. Op die manier kun je de bolletjes doormidden snijden in plaats van ze uit de plaat te duwen. Je hebt dan veel minder rommel dan wanneer je het even snel doet.

(Ik heb ooit een boek over wargamesterrein gelezen waarin een broodmes aangeraden werd. Dat is wel het slechte soort dat je kunt gebruiken, want door de kartels wordt het gegarandeerd een zootje.)

Hi Ruud, als je het zo schrijft is het idd een makkie, ik ga 'm stapsgewijs volgen. Zit nog wel te dubben over een mooi totaal plaatje, wil mortieropstellingkje er in mee nemen, maar in m'n gedachten is het al goed aan het komen 😉 Ik heb ergens in een gekke bui al eens wat spulletjes gekocht die van pas kunnen komen. (PE plaat, van dat blauwe foam, en heb zelfs heel dun houten plaat.) @Jakko Westerbeke dat van dat scherpe mes staat genoteerd, kom de bolletjes van de mijn eerste piepschuimlandje (SAS Jeep, vorige groepsbouw) nu nog tegen. Moet er ff de tijd voor vinden, maar to be continued 😉 Tanks !!!

Tracks zitten eronder. Pffff... 1000019631.webp1000019632.webp
Had ergens misschien een moment moeten nemen om de rollen een zwart loopvlak te geven. Misschien dat ik nog met een penseel aan de slag ga... Hoef niet alles te raken, uiteraard gaat ie nog door de verwerings en bemodderingsslag 😉

Afgelopen dagen weer een mooi slagje verder 😀 Aantal delen op de tank geschilderd, deel vd de accessoires op orde, zwarte en en klein beetje bruine wash, loopvlakken zwart gemaakt. Zit een beetje te dubben met die opgerolde staalkabel aan achterzijde. Wat zou goede kleur kunnen zijn? Wilde 'm eigenlijk een beetje roestig krijgen. Heb 'm uiteindelijk maar in 'de hoofdkleur' meegeschilderd. Straks nog met een potlood granietificeren. Next to come, accessoires plaatsen, figuren, dio, handmade zandzakken voor neus en mortieropstelling, drybrushen, modderriviceren... etc..

1000019681.webp1000019682.webp1000019684.webp1000019686.webp

Laatst bewerkt:
Tracks zitten eronder. Pffff... Bekijk bijlage 57126Bekijk bijlage 57127
Had ergens misschien een moment moeten nemen om de rollen een zwart loopvlak te geven. Misschien dat ik nog met een penseel aan de slag ga... Hoef niet alles te raken, uiteraard gaat ie nog door de verwerings en bemodderingsslag 😉
Ik vind de kleuren mooi, ook van de tracks. Kun je het voorste loopwiel nog wat lager krijgen? Voor een Sherman series track is dit prima.

Overigens schilder ik de vlakken van de looprollen altijd met een penseel. Gewoon rakend over de rol heen strijken. Zijkanten heel fijntjes of wat stof danwel modder aanbrengen.

Hi Jan, dank voor de tips en aanvullingen. Staalgrijs moet ik nog aanschaffen, maar dat gaat goedkomen. Ik vrees dat ik het voorste loopwiel niet meer lager kan krijgen 🥲 ces't la vie... als ik me bedenk waar ie vandaan komt 😀 Heb nog een hoop nieuwe klussen voor de boeg. Rustig even overdenken en dan doorrrr...

Ik zou zeker geen roestkleurige wash over een staalkabel doen: die waren meestal licht geolied, dus roest zou er niet op moeten zitten. Ik schilder ze meestal middelgrijs, gevolgd door een donkerdere wash en een lichtere drybrush, gevolgd door een drybrush met Humbrol Polished Steel, dat ik daarna licht oppoets.

@Jakko Westerbeke staat genoteerd, onderdeel van de overweging en uiteindelijke actie

@Jan van Harn regen een wal? Gekke vraag, heb je een voorbeeld? Wil sowieso in de voorgrond, de mortieropstelling met manne maken.
schat dat ik nog wel ergens een penschetsje deel van wat ik voor ogen heb.

@Marten Weers DANK ! dat doet me goed, ik schaar me absoluut nog niet tot de gevorderde modelbouwers die ook in de groepbouw te vinden zijn. Maar al lerende begint het steeds beter te lukken en dat geeft een heel voldaan gevoel, mbt tot de plank aan de voorzijde. de planken en balken zo gekozen dat ze op de afgebeelde manier passen. Ze raken dan al voor een deel het model. Daarna heb ik met GEL secondelijm de contactpunten met elkaar verbonden. Zit hartstikke vast 😉 M'n eerste echte scratch werkje !!! met dank aan bouwgroep het gooi en de materialen van @Willem Visser 😉

Dit is waar ik voorzichtig met het diootje aan denk. In het midden van huidig kader 2 lagen faom en daar een glooiend landschap in creeren. Opstaande randen van balsa of pe plaat, Dan een pad met 2 sporen waar de tank doorheenrijd. Voor de tank de mortieropstelling met zandzakken en figuren. Mischien zelfs wel in een kuil. Linksboven wil ik sowieso wat hoger laten zijn, beetje lastig te zien in onderstaande schets. Qua idee ga ik misschien wel in de richting van de beoogde wal van Jan door de tank een beetje schuin op te laten rijden. Het huidige figuur in de tank komt dan misschien een beetje onnatuurlijk te staan, maar dat zal in het werk wel naar voren komen. Dat dus 😀1000019710.webp

Oef Maarten, je raad me gedachten 😀 Ik zou het eerlijk gezegd niet weten, en ben stiekem ook wel een beetje nieuwsgierig. Misschien dat de 2 staande balken van metaal zijn en erop zitten gelast. Hierop kunnen de 2 balken vastgeschroefd zitten? Op de voorkant van de doos staat de plank in ieder geval afgebeeld en omdat de zandzakken erop komen vond ik het logischer (en ook leuker) om de plank op het model te maken. Groetjes

Hoi Richard,

Ik dacht aan plaatsing in een veld met de voorzijde tegen een helling. Een beetje als de JP van Axel tegen een spoordijk. Maar dan een andersoortige verhoging in het terrein, bijvoorbeeld een wal met haag in Normandië, de berm van een weg die hoger ligt dan omliggende terrein, een natuurlijk aanwezig hoogteverschil, enz.

Ik zou, als de mortier in actie is, het voertuig niet op het pad of de weg laten staan. Je blokkeert de weg. Vaak zet je hem min of meer in dekking, tegen een gebouw of begroeiing of op een lagere positie in het terrein. Wegen liggen vaak juist iets hoger. Op een brede weg zou je hem half in de berm kunnen parkeren. Zodanig dat je niet snel wordt opgemerkt door je tegenstander.

Voor de plank zou je een paar gelaste hoeklijnen kunnen aanbrengen.
Tip: nu is de verf van het hout iets uitgevloeid op het spatbord. De plank staat hier los op. Kun je nog proberen hier een schaduw lijntje aan te brengen? En anders voor een volgende keer.

Groeten, Jan

Leg een naadje rond de basis van die 2 staande stukken, schilder ze in de kleur van het voertuig en je hebt 2 vast gelaste houders met een plank erachter; een heel normale toevoeging voor die tijd.
Of vervang ze door plastic. Oogt wellicht wat meer als metaal in deze schaal.

Goed bezig Richard!

Wat ik bedoelde is het voertuig horizontaal houden met de rups tegen een helling, zodat de eerste looprol de bodem volgt. Die staat immers omhoog?

Zit 'm net met Roger te bespreken Richard. We dachten eigenlijk hetzelfde.
Die bult eraf en dan schuin omlaag laten lopen (beetje volgens het blauwe lijntje) Roger stelt zelfs voor om links hoger te beginnen. Ik denk dat 't zo net wel zou gaan. Als je twijfelt, gebruik dan eerst gewoon wit piepschuim. Ik loop er voor naar het tuincentrum, daar mag ik meestal wel 'n stuk uit de container hebben. Vind je 't niks, is er ook niks verloren.

1000019725.webp

Goedemorgen, Ruud, Roger en Jan, dank voor deze aanvullingen, Ik ga 'm als zodanig aanpassen.. Ziet er niet uit 😉 Prutser die ik ben... Nee hoor, alleen maar TOF dat jullie me een beetje in de juiste helpen ennnn ik ben best een boel aan het leren. Ik zit nog een beetje te dubben met de aankleding van en dan heb ik het over de grond. Wil wel een combi en gras en modderachtig dat een beetje in de richting van iets wat normandisch zou kunnen zijn. Lieftste hou ik 'n qua kosten een beetje onder controle, maar heb er ook wel iets voor over. Volgens mij brengen ze gras met zo'n dispenser aan en komt de grond vaak uit zo'n AK potje. Geen idee welke dan te kiezen. En hoe ik anders gras kan nabootsen. Bij m'n SAS pinkie heb ik het kader gevuld met snelbeton, wat steentjes getrooid, alles zwart gespoten en toen met de airbrusch in 3 tinten de grond gemaakt. Los van dat het landje vlak is, was ik eigenlijk voor zo'n eerste poging niet ontevreden. Deze dio is echt een stap verder en weer een compleet andere benadering... Helemaal tof en een gevalletje leren door te doen. TANKS !!!!

Voor het grondwerk is de action weer je beste vriend, €3,95:
IMG-20251017-WA0014.webp

Aanbrengen met 'n oud mes. In model maken met 'n oude kwast (of n nieuwe van de action 😁). Als je er wat mee dabt in de natte massa kom je n heel eind. Dan strooi je er wat kattebaksteentjes in, beetje nat sprenkelen dat ze goed volzuigen en vast blijven zitten. Als het droog is daar waar je gras wilt hebben insmeren met verdunde houtlijm en strooien maar.
Als de boel hard is airbrush erover en kan je gaan weatheren.
Ik vind trouwens dat AK spul niet heel geweldig. De muurvuller geeft mij beter resultaat.

Laatst bewerkt:
Goede tip Ruud!
@Richard Bosker
Als je wilt: geef mij even je adres door via een pb, dan stuur ik je wel wat statisch gras op. En ipv een duur apparaatje kan ik ook een strooipotje meesturen, .maar dan wordt het een wel pakketje á 8 euro omdat dat niet door de brievenbus past.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan