Af! Kangaroo, Italeri | No. 204 | 1:35

Dit model is af!
Hi Jakko,

Mijn favoriet voor gras is de schil van de plantaan. Deze heeft kleine haartjes die perfect zijn voor gras. Je kunt deze van de schil trekken en met witte hobbylijm zo vastzetten op de ondergrond. De haartjes zitten vast met een soort netstructuur, dus ze blijven ook mooi op de plek. Laten drogen en daarna voorzichtig met de airbrush erover in de gewenste groentint en klaar. Eventueel nog even kammen met een kwastje om het in model te brengen. Mooie is dat de haartjes gelig zijn, dus met dit natuurproduct heb je ook meteen een mooie kleur voor oud onderliggend gras. Zie ook mijn Semovente dio. Kind kan den wasch doen 🙂

Mvg,

Vincent

Hi Ruud en Rob, ik ga op zoek naar die action filler. Bedenk me dat ik als ik van AK gebruik zou maken ik de regels mogelijk niet respecteer ennn ik vind het ook leuk om met het gangbare tot een leuk resultaat te komen.

@Rob Plas wat een hartsikke leuk aanbod. Ik zal na het plaatsen van dit berich je een pb sturen.

@Jakko Westerbeke & @Vincent Thelosen
Dank voor deze berichten. Ga ik verder op verkennen. TANKS !

Ondertussen flink lopen hakken en zagen en gekomen tot...1000019738.webp1000019739.webp1000019740.webp1000019744.webp1000019745.webp1000019746.webp1000019747.webp1000019748.webp1000019749.webp

Laatst bewerkt:
Hi Ruud, Dank ! het is idd snel beton, met houtlijm en uiteraard water. Met groffe kwast opgebracht. op sommige plekken best een dikke laag, maar daar waar de tank moet aansluiten 'nog' niet, heb al voorzichtig geprobeerd 'm erin te drukken, maar laagje was te dun, na het aanbrengen steentjes gestrooid en met een pipet verdunde houtlijm erover gesprenkeld. (natte boel). goed dat ik het in m'n schuurtje doe 😉 nu eerst maar even laten drogen en dan ff bepalen hoe ik de rups laat aansluiten en een spoortje achter de rups creeer. misschien wel met de voorgestelde vuller van de action 😉 Gaat (zeg ik) voorzichtig, wel goedkomen. met het huishoudfolietje ertussen 😉 in the end gaat de zwarte spuitbus erover, en dan laagjes aan brengen met airbrush, Wel blij dat ik die schuinte erin heb gebreid, dank voor het advies in deze, heeft m'n eerste landje op deze manier goedgedaan. Groetjes

Laatst bewerkt:
Kon het niet laten om alvast een beetje voorpret richting eindresultaat te hebben. Alles staat/zit nog los, maar iets als dit moet het worden schat ik 🙃 overdenkend... Heel misschien dat ik het dio 'm wel zo kustachtig houdt en wat wolken zandkleur geef. Het wit van het houtlijm is nog te zien, waarvan je zou kunnen zeggen dat dat een zilt achtig effect geeft? Ik heb misschien nog wel de moeilijkste slag te maken, namelijk de figuren. 2 zitten al in elkaar, 3e no nie... ga mogelijk proberen te doen als op video die ik na deze post zal delen. Wish me luck! Groetjes vanuit het kangerookamp 🫡🫡🫡 ps. Uiteraard worden de randen nog zwart en gaat er nog met zelfmade zandzakken worden gespeeld 😀😀😀 1000019769.webp1000019770.webp1000019771.webp

Hoi!

In eerste instantie was mijn gedachte ' Hè, jammer. Richard gaat hier toch de mist in met het voorste wielstel.' 🙁
Maar je oplossing is prachtig en werkt ook echt, alsof het zo bedoeld was.
Hulde!

Erik Jan

Lekker bezig Richard 👍 het leuke van onze hobby is dat het niet kan mislukken.... zolang je door gaat met plezier zul je resultaten
behalen waar je van leert waardoor het steeds makkelijker wordt en steeds meer gaat uitzien zoals je het had bedacht 😄

Die SBS van ome Nightshift is een goeie ! in eerste instantie gewoon nadoen wat hij doet en al doende begrijpen wat jij doet 😉

Veel plezier met de volgende stappen 😃👍

We zijn weer een slagje verder. Rand dio is nu zwart, accesoires en wapens op de tank vastgelijmd, figuren in elkaar en netjes gemaakt en voorbereid op verven.

1000019941.webp1000019942.webp1000019961.webp1000019967.webp1000019968.webp

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit de Kangaroo 👍

Veel plezier met de figuurtjes en het terrein 😃

THanks Peter en Ruud. UITERAARD krijgt de kangeroo nog z'n stof en zanderige look. Ik focus me nu op de dio en de figuren en als alles tesamen komt gaat het nodige stof en dirt en nog overheen. Kanniewachten 😀😀😀

Hi Stuart, thank you so much for you're kind reaction. In the meantime I continued with the dio... and I recieved (some spicy) gras from @Rob Plas 😀😀😀 Now determing how to gently integrate it at the final layout. Regard Richard1000020024.webp1000020034.webp1000020035.webp1000020036.webp1000020037.webp

Laatst bewerkt:
En weer een slaggie. Landje voorzien van gras. Best goed gelukt al zeg ik het zelf 😀 daarna tank modderificeren.... ging enthousiast aan de slag met wash en pigment naar voorbeeld van een youtube video. Alleen een te grote kwast genomen. Resultaat => veel teveel modder en vegen die ik echt niet mooi vond. Daggie ziek van geweest, maar uiteindelijk met een kwast en wat stromend water gelukkig op een (veel) betere look uitgekomen. #OEF!

Daarna begin gemaakt met schilderen van de figuren. De wash methode wilde niet echt lukken. Uiteindelijk verdund dekkend geschilderd. Kleur van de broek van het uniform nog gemeng mbv chatgpt. Als schilderwerk een beetje naar tevredenheid is gaat er een laag glanslak, dan zwarte wash met daarna matte laag overheen. Ik schat en hoop dat ik dan ook op een redelijk resultaat uitkom. Voor nu. Opgelucht en tevree. Hopelijk morgen weer verder. Tada...1000020128.webp1000020132.webp1000020133.webp1000020134.webp

Lekker bezig!
Let er nog wel even op dat de kleur van de huid op de binnenkant van de kragen van de figuren zit.
Andersom is minder storend, dus wellicht eerst de huiddelen schilderen en daarna pas de uniformen.

Thanks Andre, en idd Rob, dat had een betere truuc geweest, maar ga ik uiteraard rechtzetten. Wat ik ook moeilijk vind is dat er op sommige plekken geen overgang is van bijv. jas naar broek, daar ga ik een riem overheen schilderen maar ' op een soortevan ' egaal vlak is dat nog een hele kunst om een beetje mooi te krijgen. Maar we knutselen gestaag verder en ik ben hartstikke blij met hoe het gaat, dus komt uiteindelijk goed.

Wat ik ook moeilijk vind is dat er op sommige plekken geen overgang is van bijv. jas naar broek, daar ga ik een riem overheen schilderen
Bedoel je het middelste figuur? Die heeft een Amerikaanse tankersjas aan, zo te zien, en volgens mij geen koppel ondanks dat je er een holster en veldfles aangeplakt hebt 🙂 Die jassen hadden gebreide randen aan de kraag, mouwuiteinden en onderaan, en die onderste is makkelijk aan te zien voor een koppel.

Hi Jakko, dank voor deze input. Heb/had geen idee 😀 ik ga er helemaal vanuit dat het zo zit als je omschrijft. Ik zal het is van dichterbij bekijken en daar waar het nog kan rechtzetten. Groetjes

Gister met het kangeroetje aanwezig op het feestje dat 'bouwgroep het gooi' genoemd wordt. Los van het maandelijkse vermaak en het volledig ondergedompeld worden in alle facetten die onze hobby zo leuk maken, ook weer op pad gegaan met de nodige materialen, tips en truucs en goeie verhalen van eenieder. Gister had ik m'n figuren strakker dan ooit (voor mijn doen dan 😉 ) geschilderd. Ik dacht doe nog ff snel een gloss erover met de airbrush, drogen met de fohn en dan half uurtje later nog 'ff' een zwarte wash erover. Voorvarend niet één maar gelijk alle drie de figuren lekker in de zwarte wash gezet, in de veronderstelling dat ik daarna, zeg 5 minuten later, de boel met een wattenstaafje en een beetje X20A wel 'schoon' zou poetsen 😉 maarrrr.... Dat was dus niet het geval, het zat zo goed als 'geverfd' op m'n figuren, Enige dat ik nog kon doen is natter en wat harder de boel schoon proberen te maken, wat 'je raad het al' ten koste ging van al het voorgaande. Nog geprobeerd met de kwast en de kleuren alles een beetje recht te zetten, maar helaassss.. Ik heb de figuren toch maar meegenomen om, zoals op de foto te zien, de opstelling alvast te maken. Dit is gelukkig aardig gelukt. Vanavond/morgen gaan de figuren een nachtje in de blue wonder en dan beginnen we nog is een keer opnieuw. LES GELEERD !!! Dat wash/pinwash truucje heb ik nog niet helemaal onder de knie. Schat dat ik de glanslak wat 'dikker' dus bijv 2 lagen en ook een nachtje drogen moet geven. Dan zal ie robuurster zijn schat ik en wel bestand tegen? Na de figuren, hoef ik alleen nog zandzakken te maken, die op de voorkant en mogelijk nog op de voet van de mortier komen te leggen, maar dat zal nog in het werk bepaald worden. Groetjes !!!

ps1. In de tank zelf komt nog het 3e figuur 😉

ps.2 Willem, Paul, Richard, ik schat\hoop dat het goed is dat ik jullie zo pontificaal plaats, jullie knappe koppen zijn ook op de bouwavond foto's te zien, dus volgens mij geen ramp. Zie het ook als een bedankje voor alle tips support en gezelligheid ! De anderen daarbij zeker niet uitgesloten... Dat dus !!!

1000020390.webp1000020391.webp

Laatst bewerkt:
Vlak jouw inbreng op deze bouwavonden niet uit Richard!
Je enthousiasme is aanstekelijk en er worden dingen afgebouwd en veel en fijn kennis gedeeld.
Was weer top!

Diorama ziet er goed uit man 👍

Wat figuur schilderen betreft, denk ik dat je het jezelf moeilijker maakt dan nodig door met een extra laag gloss vernis te werken
om zo een wash te kunnen aanbrengen waarna je weer met mat erover moet...

Voor een beter resultaat (niet makkelijker helaas) kun je proberen het inlijnen van details te oefenen. Dat is zegmaar een 'wash' die je schildert.
Dat kan met inkt, maar net zo goed met olieverf en waarschijnlijk ook wel met acryl. Een dun penseel is nodig en verder de zin om het
uit te proberen.

Jammer dat het met je figuren niet lekker lukte Richard, maar al doende leert men.
Als je die gasten niet meer netjes krijgt, geef dan ff een seintje wat ik heb hier nog zo’n complete sprue liggen . Stuur ik ze wel ff op 👍🏻

Hai Peter, Andre, van proberen kun je leren 😉 @Peter van Dijk, voor nu laat ik het om het op deze manier te proberen, maar ik heb een figuren setje gekocht om echt mee te oefenen en die staat al redelijk vlak na deze bouw in de planning en dan ga ik het zeker proberen. @André Meere supertof aanbod ! Ik schat dat het goed gaat komen, het is 'helaas' niet de eerste keer dat ik moet ontverven, maar les geleerd en ga in het zicht van de finish uiteraard niet opgeven 😉 Ik heb (maar dat staat ver terug in de draad) al eerder een 2e kit gekocht omdat de moed me in de schoenen was gezonken door stoutmoedige actie, dus figuren 'eventueel' aanwezig, ik ga ervanuit dat ik ze nog wel weet te redden.... Maar nogmaals DANK VOOR HET AANBOD, enorm gewaardeerd !!!

Welnu ik ben weer op het eerdere punt met de figuren. Ze hebben weer de beoogde kleuren en voor zover ik kon heb ik ze strak kunnen krijgen. Er zit niet zoveel detail op. Ik heb ze nu 2x van een laag glansvernis voorzien en deze 2e laag is nu al een daggie verder qua drogen. Nu ga ik op 1 figuur voorzichtig nog s kijken of ik 'm iets mooier kan krijgen met een wat donkerdere wash.

Qua figuren heb ik nog een hoop te leren, ik schat ook dat ik meer kans maak op een beter resultaat als de figuren iets gedetailleerder zijn en ik heb nu voor het eerst aan de hand van wat youtube video's geprobeerd. Leerzaam maar nog niet tot een methode van aanpak gekomen. Aldoende zal dat vanzelf ontstaan. Na deze slag uiteraard matt aflakken, de manne op t diootje plakken en dan is t tijd voor het laatste klusje => zandzakken 😀 finish is in zicht en aankomende dagen is er schat ik genoeg tijd om aan bouwen te besteden en zou het moeten lukken de deadline te halen. Wish me luck!
1000020595.webp

@André Meere NOTED en haalt de finishlijn stukkie dichterbij. @Jan van Harn goeie vraag. Omdat ik in de tutorials tot nu toe de glanslaag als de heilige graal zie om je werk op te sluiten en dat bij vervolgslagen dan niet teniet gedaan wordt. Maarrr wetende dat er ongetwijfeld een bouwavond gaat komen dat we elkaar gaan treffen hoop ik dat we is open over een figurenstappenplan kunnen hebben. Ik ben nog helemaal bleuix, open minded en in de trail and error modus. Komt goed. In ieder geval dank voor je reactie ! En with the FORCE with me. Komt gut !!!@ 😃😃😃🤣🤣🤣

Ennnn zou t bijna vergeten. Na ut washen gaat er uiteraard een ultramatte laag overheen...

Bij voertuigen is dat gebruikelijk. Bij figuren schilder je de schaduw. De beschermlaag is bij voertuigen vooral bedoeld om de camouflage te isoleren en te voorkomen dat er een waas van de wash op de matte, ruwere vlakken achter blijft.

Fout is deze aanpak zeker niet, uiteindelijk gaat het om het resultaat.

Mijn ervaring is dat figuren in 1:35 moeilijk te schilderen zijn met washes en met transparante verf, behalve als er heel veel detail in zit — wat met figuren zou oud als deze nooit het geval is 🙂 In 1:72 en daaromtrent werken washes en transparante verf veel beter (zie ook m’n artikel in De Tank 253).

en zo ben ik op de vroege morgen weer een stappie verder. Thanks mane en @Jakko Westerbeke , volgende actie is... 2e bakkie koffie pakken, link openen en de materie tot me nemen ! en het zoals je het beschrijft voelt het voor mij ook. Dat van die details in m'n huidige figuren, het zittende figuur heeft niet eens lippen, maar een bijna glad gezicht. Ik maak er dus maar het beste van en heb daar ook vrede mee... Next steps yet to take, pictures will follow ! Ciao ciao... => 10min later... Geweldig artikel zeg !!!

afijn, dacht te washen op figuur 1. begonnen met handen en gezicht, Tamiya black wash, maar spul liet zich opnieuw bijna niet wegpoetsen. ben gelukkig voorzichtig geweest en alleen maar 1 figuur. Heb het alweer recht gezet, maar ben wel in twijfel wat te doen? Volgens mij heb ik nog tamiya X-.. lak staan en die met beetje verf verdunnen en daarmee washen. ik heb ook abteilung 501 3 kleuren oa zwart gekocht met de daarbij behorende verdunner. Misschien dat ik alleen drybrush met de X57 buf, maar dan word de glanslak m'n enemy schat ik. ik weet t niet ik weet het niet ik weet het nie 😉 Geen ramp, kom vandaag schat ik toch niet aan bouwen toe, dus rustig overdenken en vandaar uit keuze maken. Wat wel goed werkt is de light rust wash van (dacht vallejo) als ik die in het zwart zou hebben, kom ik volgens mij wel op het gewenste effect. Alsgezegd ik ga er eens rustig over nadenken. Het zijn de laatste stuiptrekkingen, maar finischen voor de deadline zal ik 😉

Ik zou een totaal andere aanpak kiezen, gebaserd op (hier ook toepasselijk) de oude Verlinden methode.
1 huiddelen schilderen met een matte zandkleur, laat minimaal 24 uur uitharden
2 mix burnt sienna en raw umber olieverf en schilder de huiddelen
3 wrijf met een zachte doek zoveel mogelijk olieverf weg, nabewerken met zacht penseel
4 neem minimale stipjesheet zacht rose of witte olieverf en doe die op de lichtere delen zoals neusbrug, kin en jukbeenderen
5 blend de stipjes in met een superzachte platte kwast
6 schilder details zoals wenkbrouwen
7 check je pb

Voor alles een eerste keer. Na een stukje vooronderzoek ontdekt dat zandzakken maken 'te doen' is. Met een pakkie klei van de action aan de gang gegaan en best tevreden met de richting die ut uit aan het gaan is. Nu de boel laten drogen. Alles ligt nog los...

De figuren zijn en blijven taai. Heb nu met een andere wash een iets beter resultaat, eenmaal droog gaat er een ultra matt vernisje overheen. Zit er nog niet op! Ik ga na dit model maar 's echt de diepgang in zoeken en kijken of ik me 'iets' kan verbeteren dan de stripfiguren die ik nu heb staan. Ik ben met de tips een support van eenieder in ieder geval al een mooi eindje op weg geholpen. #lol. Deadline haal ik volgens mij wel 🥳🥳🥳 Tot de volgende.

1000020785.webp1000020787.webp1000020789.webp

Hi Leon, vriendelijk dank hiervoor. Absoluut helpend. Hiermee heb ik ook het antwoord op wat ik dacht dat hulzen waren. Ron wees me hier eerder in de draad ook al op. Is altijd wel grappig met de zwart wit foto's wat voor kleur zouden deze kokers in het echt gehad hebben? Maar dank hiervoor en de complimenten. Dat heb ik als beginner af toch maar mooi voor elkaar gerotzooit 😀😀😀

Laatst bewerkt:
FANTASTISCH !!! Betekend dat ik er nog een klusje bij heb 😉 Maarrrr die ga ik met plezier invullen. Wish me luck !!!

De figuren zijn en blijven taai.
Het feit dat het matig gedetailleerde figuren zijn maakt het alleen maar lastiger ook nog, je hebt dan gewoon minder zicht of aanleiding
waar schaduwen en hooglichten te plaatsen.
Wanneer je figuur schilderen gaat oefenen neem daar dan één of twee goed gedetailleerde figuren voor.

Verder goed bezig Richard 🙂👍

Matig gedetailleerde figuren? Het zijn plastic blobjes met een helmpje, armen en benen, wil je daar wat van maken heb je een hele berg schraap, schuur en boetseerwerk nodig, deze figuren hebben de tand des tijds niet zo heel goed doorstaan...

Terug
Bovenaan