- Interesses
- Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
- Schalen
- 1:35
- Nu bezig met
- AMX-13/105mm, NEKAF-TOW groep, Centurion Mk5/2, Dodge WC54, YP408, VW T2a KMAR
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Omdat dit voertuig uit zelfde periode is dat Leopard 2 werd ontwikkeld (toch) zou je de lange kabel denken. In welke tijd positioneer je hem eigenlijk precies, ik neem aan (eerste helft) jaren tachtig?Inderdaad, of met korte kabels misschien niet zo ver naar voren. Ik moet eens even uitzoeken wanneer de lange kabels op de Leopard 1 gezet zijn.
Daarom zei ik dat ik dat even uit moest zoeken, uit m’n hoofd weet ik alleen dat de korte kabels op een bepaald moment vervangen zijn door langere 🙂Omdat dit voertuig uit zelfde periode is dat Leopard 2 werd ontwikkeld (toch) zou je de lange kabel denken. In welke tijd positioneer je hem eigenlijk precies, ik neem aan (eerste helft) jaren tachtig?
Weet ik, maar ik heb bewust toch dat onderdeel geplaatst omdat — zo te zien — dit motordek ook zo’n stuk gereedschap nodig heeft, en bij gebrek aan iets dat ook echt hiervoor gemaakt is, lijkt me dat eentje voor de Leopard 1 een betere indruk geeft dan helemaal geen. Of ik moet zelf iets fabriceren dat er geloofwaardig uitziet, maar dan kom je al snel bij variatie op dat onderdeel van Italeri uit.Als je hem helemaal correct wil maken moet je deze er af halen. Dat is het gereedschap voor het hijsen van het motordek op de Leopard 1. Het lijkt me sterk dat deze ook op dit voertuig zou passen.

Dat valt toch wel mee? Maar makkelijk in vorm te buigen is dat koperdraad niet echt, en dan krijg je dat al gauw. Het kostte heel wat buigen en passen om ze enigszins in vorm te krijgen.Zijn de kabels niet net wat te dun en wat “hoekig in de bochten”?
Daar zit wat in, voor de achterste op het motordek dan … Mijn idee was dat de kabel zich naar buiten toe strak zou willen zetten vanwege dat hij aan de voor- en achterkant naar binnen toe afbuigt, maar nu je dat zegt denk ik dat inderdaad de achterste haak andersom moet, en de kabel buitenom. Eens kijken wat ik daaraan kan buigen.Ik had de haakjes voor de kabel rond de roosters andersom gezet… nu houden ze niks tegen en hebben ze geen toegevoegde waarde in mijn optiek.
Hier zie je bij de Leopard 2 goed hoe stug en “smooth” die kabels zitten en net als een veer toch proberen in geronde vormen te zittenDat valt toch wel mee? Maar makkelijk in vorm te buigen is dat koperdraad niet echt, en dan krijg je dat al gauw. Het kostte heel wat buigen en passen om ze enigszins in vorm te krijgen.

Oude laag toch maar weer eerst verwijderen dan als het te dik is gegaan?Minder goed dan gedacht 🙁 Ik heb hem gisteren gespoten, maar met een te donkere kleur groen dus dat moet opnieuw. Tel daarbij op dat allebei m’n airbrushes moeilijk deden en dat de verf er nogal dik op leek te gaan wat ik ook probeerde, en ik zie er momenteel een beetje tegenop om er een betere kleur op te zetten.
Honderd procent in orde worden die pokkedingen nooit 🙁 Wat mij betreft zijn het van die dingen waar je niet mee moet willen werken maar waar je eigenlijk ook niet zonder kunt. Net Adobe InDesign maar dan van messing en chroom …Had je onlangs ook al gedoe met je airbrush of ...? Voordat ik nu verder zou gaan zou ik eerst de te gebruiken airbrush 100% in orde willen hebben. Ik hoop dat je dat lukt.
Ik moet eerst eens even kijken hoe het eruitziet als het droog is, maar daar had ik vandaag geen tijd voor. Ik heb de indruk dat de verf slinkt tijdens het drogen, want bij delen waar bij het spuiten zo’n dikke laag op zat dat detail gewoon verdwenen was, kwam dat detail weer tevoorschijn als de verf wat gedroogd was tijdens het spuiten.Oude laag toch maar weer eerst verwijderen dan als het te dik is gegaan?
Ik hoop voor je dat beide airbrushes straks weer naar behoren functioneren.Vallejo airbrushverf, recht uit het nog nooit gebruikte flesje
Belangrijker is dat ze dat ook blijven doen 🙂 Maar daar heb ik een hard hoofd in …Ik hoop voor je dat beide airbrushes straks weer naar behoren functioneren.
Ik doe eigenlijk niet anders, afgezien van vaak een druppeltje flow improver erin, en het heeft tot nu toe altijd goed gewerkt. Het enige is dat bij wat langere tijd spuiten de monding van de airbrush dichtslibt, maar dat gaat er met een stukje keukenpapier gauw genoeg weer uit.Wat betreft recht uitt de fles gebruiken van Vallejo Model Air: dat heb ik nog nooit gedaan.
Die heb ik ook op een andere site gezien, met die Thomas Hartwig z’n bespreking van het model. Dit is een schoolvoorbeeld van hoe ik een „wat-als”-model dus niet wil doen 🙂 Het is gewoon het model recht uit de doos zonder na te denken over hoe een productievoertuig zou verschillen van een prototype.Hier de Takom op TL: Takom Versuchstrager 1-2.
En voor mij een reden om dit project te volgen!Dit is een schoolvoorbeeld van hoe ik een „wat-als”-model dus niet wil doen 🙂 Het is gewoon het model recht uit de doos zonder na te denken over hoe een productievoertuig zou verschillen van een prototype.

Een naam van een kleur geeft in mijn ogen hooguit een richting, een RAL aanduiding zou moeten kloppen. Daar lijkt het dus wel op.Olivia Amarillo/Yellow Olive, staat erop — en daarom ook op de website waar ik het bestelde. Maar het beweert ook RAL 6015 te zijn, en dat heet officieel zwart olijfgroen. Geel olijfgroen is RAL 6014 … De verf in dit flesje is eerder die eerste dan die laatste.
Klassieke RAL-kleuren hebben feitelijk officiële namen in het Duits, Engels, Frans, Italiaans, Nederlands en Spaans, dus als er Olivia Amarillo/Yellow Olive op staat, de Spaanse en Engelse namen voor RAL 6014, ga ik ervan uit dat het ook om die kleur handelt … Maar de les is inderdaad: vertrouw niet blind op wat de fabrikant op z’n potjes zet 🙁Een naam van een kleur geeft in mijn ogen hooguit een richting, een RAL aanduiding zou moeten kloppen. Daar lijkt het dus wel op.

Ja, deze zit wat tussen een Leopard 1 en 2 in wat betreft hypothetische ontwikkeling. Misschien is dus juist hier dat idee ontstaan en daarna ook op de Leopard 2 toegepast 🤔.Hmm, eens kijken … Die borgkleppen zijn volgens mij een ontwikkeling voor de Leopard 2, dus dan wordt de vraag: zouden die ook op een doorontwikkelde VT 1-2 gezeten hebben? Wat de rookgranaatwerperdekselkettinkjes betreft, die zou ik er voor het schilderen al bijgemaakt hebben als ik iets geschikts had om ze van te maken, dat er overtuigend als een heel klein kettinkje uitziet. Ik vind het beter om iets weg te laten dan om het te maken op een manier die veel te grof is.
Óf … is het door de Leopard 2-ontwikkelaars bedacht en wilde men dat idee helemaal niet delen met de concurrent …Ja, deze zit wat tussen een Leopard 1 en 2 in wat betreft hypothetische ontwikkeling. Misschien is dus juist hier dat idee ontstaan en daarna ook op de Leopard 2 toegepast 🤔.
Ik ook, maar dan zou ik ze toch echt ergens moeten vinden waar ik ook nog meer wil bestellen, want zoals Timo ook zegt: de post maakt het duur.Een model krijgt echt wel iets extra’s met dit soort toevoegingen (vind ik).
Wellicht is een groepsinkoop op poten zetten rendabel?Óf … is het door de Leopard 2-ontwikkelaars bedacht en wilde men dat idee helemaal Ik ook, maar dan zou ik ze toch echt ergens moeten vinden waar ik ook nog meer wil bestellen, want zoals Timo ook zegt: de post maakt het duur.