[Jeroen T] 251/17 Ausf.D w/2cm Schwebelafette

Persoonlijk zou ik ook gaan voor een natte en koude setting.
Hier en daar een klein plasje en de greppels en op de weg, modder op de weg (kun je daar nog mooi sporen in maken 😉 ).
Kijk wel uit met het "nat" maken van je dio. Gebruik geen pure hoogglans lak, want dat glanst teveel!
Als alles nat is, heb je meer een hoge zijdeglans nodig en donkere kleuren/washes.
Om je een beetje een idee te geven;
http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?t=18402&highlight=251

hee jeroen,
ik sluit mezelf helemaal aan met de rest.
het begint er heel goed uit te zien.
de berm ziet er heel overtuigend uit.
ik weet niet of je er nog sneeuw op gaat doen ,maar dan zou ik er niet al te veel op strooien ,anders zie je van heel dat moois niet veel meer.

en voor de liefhebbers van die set bomen,
die komen uit mijn assortiment van VBM producten ( even wat sluipreclame 😉 )
je kunt ze vinden op
http://members.home.nl/ajcvanbroekhoven/
en dan bij VBM producten ( art.nr 1022)
p.s. als je nog sneeuw nodig hebt ,dan heb ik die ook nog liggen .
groeten Arjen.

@Arjen, ik dacht al ... waar heb ik die dingen toch vandaan 😉

@JW, dank voor de link, kan ik wel wat mee.

@Ron, dank voor de tip. Eens kijken wat ik er nog voor heb. Anders maar wat aanschaffen voor een mooie satijn glans.

@Johanna, de halftrack moet ik nog straf mee verder. Zal tzt daar ook wat van laten zien 😉

Gr,
Jeroen

Een heel mooi ondergrondje Jeroen en vind de vegetatie, takken en stronken er ook heel overtuigend uitzien! Wat voor spul heb je trouwens over het piepschuim gesmeerd, zag er op de eerste foto's wit uit maar lijkt me geen gips ? Ik zou er wel voor willen pleiten om meer takken rond de stronken te leggen. Er zitten nu eenmaal een berg takken aan bomen en die zullen toch niet allemaal weggeblazen worden bij een explosie/beschieting? Nu moet ik wel zeggen dat ik alleen ervaring heb met het rooien van bomen op conventionele wijze (kettingzaag/bijl) en niet met explosieven.

Groet,

Arjan

@Arjan, wat ik als ondergrond gebruikt heb is wit zand wat ik ooit bij een intratuin achtig iets gekocht heb. Ik meng dit met water en houtlijm. Wat betreft de takken .. heb je wel een punt. Probeer wel te voorkomen dat het 'te' wordt met takken. Hier en daar wat meer zou, nu je het zegt, wel realistischer zijn.

@Kanne, misschien leuk voor de volgende bouwavond! 🙂

Gr,
Jeroen

Een kleine update, wederom van dio. Sorry Johanna 😉

Aan de halftrack is ook gewerkt, maar heb ik nog geen foto's van gemaakt. Niet al teveel werk meer en dan is die klaar voor de spuit.
Boompjes moeten nog verder verwerkt worden. Nu alleen aan ut stammetje bevestigd. Nu nog airbrushen en dergelijke.

Even quick and dirty shots van de vorderingen....
jt_foc2_15.jpg

jt_foc2_16.jpg

Gr,
Jeroen

Jah! als je de hoogte in werkt geeft dat meteen een nieuwe dimensie aan je onderwerp! Mooi!
Maarreh... als je weleens een echte kerstboom hebt opgetuigd, weet je ook dat er doorgaans wat meer takken aanwezig zijn, zodat je je afvraagt af je wel ballen genoeg hebt voor de hele boom. Persoonlijk vind ik dan ook dat je best wat meer ballen had mogen hebben en wat meer takken had aan kunnen brengen, met name de toppen van de bomen vind ik een beetje erg ielig... maar misschien heb ik makkelijk praten, ik ben zelf nog niet zo ver. Verder vind ik de stammen ten opzichte van de hoogte wat dik, en ze lopen nogal abrupt uit aan de punt, alsof je een puntenslijper hebt gebruikt. Een verschijnsel overigens, wat je meer ziet... Sorry Jeroen, klinkt erg hard, maar ik vind de bomen kwalitatief niet in de pas lopen met de rest van je diorama en, en dat weet ik zeker, met je kunnen. Nogmaals, ik ben zelf nog bezig, dus ik moet het allemaal nog laten zien, maar ik heb mijn lat wel een beetje hoger gelegd! (Nu nog waarmaken 😳 )

Kom op Jeroen, geef me van jetje!

Kanne

@Jacco en Kanne, heb er aan zitten denken om ze voller te maken... Als je het dio 'live' ziet ziet het er nu goed uit. Ben bang dat als ik de bomen veel dichter maak, dat het dan te wordt. Ik zal nog eens kijken wat ik ga doen. De toppen moet ik inderdaad zoiezo aanpakken, want dat lijkt zo wel wat karig 😢

@Kanne, wat betreft de punten heb je wel gelijk als ik dat nu zo bekijk ... Eens kijken hoe ik dat ga aanpakken.

Gr,
Jeroen

Hoi Jeroen, het begin is er, maar ik denk dat je toch eens moet gaan googlen op naaldboom en zo...
Je zult zien dat de bomen naar boven vele malen voller zijn en juist ondering kaal en dor, al naar gelang het soort dat je kiest.
Ik denk dat het juist niet "te" wordt, als je ze helemaal vult, maar net de donkere en sombere atmosfeer weer geeft, die je probeert na te maken hier. Dat zou net een heel mooi decor vormen voor je 251/17!

Hoi Jeroen,

Ik kan met deze schok leven 😉

Ik heb je bomen eens goed bestudeert, kan met veel vorige opmerkingen meeliften, maar ik vind de stammen ook iets te dik, het lijken nu net potloden. Ik heb hier een setje bomen staan die ik in Eindhoven gekocht heb van het merk Model Scene en die stammen zijn een stuk dunner. Maar ik kan het verkeerd hebben, zoveel bomen staan hier niet en het is allemaal loof 🙂

Zo in de hoogte voegt wel een leuke dimensie toe en het idee is zeker niet verkeerd. Succes!
Gr Johanna

Kogel is door de kerk! Heb de hoogste boom reeds vervangen door een ander exemplaar. Loopt wat mooier toe aan de top, en is ook dichter qua takken. Nu nog verder bewerken met oude takken onderaan... Dan op naar nummertje twee! 😉

Dank aan een ieder voor de kritieken! Hierdoor toch weer kritisch gaan kijken en de boel aangepast. Dank!

Gr,
Jeroen

En, hoe gaat het met de bomen...ben wel benieuwd hoe het allemaal er uit komt te zien.
Je ondergrondje is perfect, had ik al gezegd, maar ben nu toch wel benieuwd naar de rest.
Kom je nog naar Schiedam?

Peter

Peter,
Ben zeker in Schiedam de 13de, met dio 😉

Ben met 1 boom klaar met het plaatsen van de takken. Nu nog de afgebroken takken. Misschien vanavond nog even verder. Zoiezo even foto'tje!

Gr,
Jeroen

Ha die Jeroen,

Heb deze ook met interesse gevolgd. Ik vind je ondergrondje zeer mooi en ben blij dat je de bomen wat voller maakt. Zelf zijn mijn bomen wat minder vol, maar omdat ze dicht tegen elkaar aan zijn gezet krijg je toch de illusie dat ze veel takken dragen.

Ben zeker ook benieuwd naar de Schwebelafette. Heb dit model ook in de kast liggen en wil 'm eigenlijk zoals de boxart maken. Ben benieuwd wat jij er van maakt.

Keep going this way!

groeten, Richard.

Dit moet hem worden 😉 Uiteraard zakt het geheel wat in de bodem dus zweven de takken niet heel erg ver boven de grond.
Met de kleine boom die gepland staat heb ik nog een leuk idee ... zal Jacco tevreden houden 😉

@Richard, die bomen op je dio zijn echt super zo. Hele dio is tip top in orde. Je bent ook Schiedam de 13de?

pica's
jt_foc2_17.jpg

Links de nieuwe .. ter vergelijking rechts de oude.
jt_foc2_18.jpg

Gr,
Jeroen

Hoi Jeroen,

is al veel beter zo!
Wel zou ik tenminste die ene tak die zo uitwaaiert nog wat bijknippen. En van die tweede boom die lange onderste tak ook.
De toppen lopen al wat mooier uit zo, ben benieuwd hoe je diorama er straks uit ziet!

Groeten,

Kanne

@ Jeroen: Yep, als alles gaat zoals het moet gaan ben ik de 13e ook in Schiedam. 't Is wel gek, maar zelf ben ik wel tevreden, maar zeker niet superblij van mijn dio. Zal wel komen doordat ik er dagelijks tegenaan zit te kijken wanneer ik aan het bouwen ben, zie steeds weer dingen die beter kunnen... Toch opnieuw bedankt voor de complimenten.

Wat betreft de bomen: heb net die van Kanne gezien. Heb zelf ook overwogen om de bladeren te bestrooien met 't één of ander, maar heb het niet gedaan. Nu begin ik toch te twijfelen. Dat idee van die dode takken onder aan de stam is ook mooi uitgevoerd. Ik ben benieuwd hoe het geheel straks in je dio staat, zeker als het voertuig er nog bij komt. Wanneer ik een Duitse soldaat zou zijn die in de Sdkfz. 251 zou zitten, zou ik me toch niet al te lekker voelen met de gedachte dat ze me vanuit die heuvels (vanachter die bomen) een granaat in m'n nek zouden kunnen gooien...

Hoe ver staat het met de Schwebel? Any chance on pix soon?

groeten, Richard.

Ik heb nu in verschillende topics in dit FOC forum die dennenbomen gezien. Eric is eerlijk: ze kunnen me niet bekoren. De takken zijn mooi, maar de toppen zien er uit als dikke saté-prikkers 😛 Een dennenboom is onder wat kaal, en bovenop juist vol, met een kruintje. Bij de kleine variant snij je dat eraf voor de piek... Bezie deze bomen eens:

denneboom1.jpg

En nu iets verzinnen om die groene toppen na te bootsen 😉

Eric

@ Richard, moet nog ff wat tijd steken in de 251 dan wat pics 😉 Gaan we ff kletsen de 13de!

@Eric, je hebt volkomen gelijk .. maar ik denk dat je dat met die asperages takjes moeilijk voorelkaar krijgt omdat er ook weinig volume in zit. Kanne heeft het goed opgelost denk ik. Als je het geheel op een dio ziet is het toch ook weer heel anders. Het blijft lastig 😉

Gr,
Jeroen

@ Eric:
De foto die je laat zien zijn niet de dennenbomen zoals die waarschijnlijk bedoeld worden. Dit zijn Grove dennen terwijl de "traditionele" dennenbomen die geasocieerd worden met het Ardennenoffensief Fijnsparren zijn. Wat betreft hoe vol ze zijn heeft te maken met hoe dicht ze op elkaar staan of stonden. Het kan dus zijn dat ze best tot aan de grond vol zijn. Hoe minder takken onderaan en hoe kleiner de kruin, des te meer concurrentie ze hebben gehad van omstanders. (Zo word ook getracht noestvrijhout te creeëren) Ff een tip van een Bos en natuurbeheer student 😉

Groetjes

Terug
Bovenaan