[Jan-Cees] 1:72 scratch ya318 at met 25pdr (update 9)

Jan-Cees Grinwis

Lid van de TWENOT
a beste plakkers/modelbouwers

was ik lekker bezig met een nederlandse m4a1e8 in 1:72 komen ze met een FOC nederlandse legerwagens.......
deze is te ver heen begrijp ik 🙄
Foto-TZH4JDW6.jpg

dan maar een andere droom koesteren
een daf ya 318/328 artilery trekker scratchen in natuurlijk 1:72

binnenkort maar eens beginnen 🤣
bouwse allemaal !!!!!
Groeten Jan-Cees

Re: [Jan-Cees] 1:72 scratch ya318 at met 25pdr

Jan-Cees,

Je gelijk maar uit de droom helpen een YA318 is nooit gebruikt als artillerie trekker.
Dus dit moet een YA 328 worden (is veel stoerder)

Ben benieuwd naar de bouw...

Herman

Hoi Herman

YA328 stoerder?????? 😱
kijk hier eens naar?
http://web.inter.nl.net/users/bravocie/ya318.htm
🤣 🤣
helemaal van streek geweest ,bijna 3 uur lang 😈
Groeten
Jan-Cees

Hoi Jan-Cees,

Je moet niet van streek raken hoor... 😱
Het verhaal wat hier gezet wordt klopt in zover dat inderdaad de YA-318 ontwikkeld werd als trekker.
Echter proeven en parate tests resulteerde dat de YA-328 beter voldeed als trekker. Medio 1957 werden alle YA318 vervangen door YA-328.
En het verhaal dat men in 1970 uit werd gefaseerd klopt niet heb zelf nog in 1979 met een YA-318 gereden (std. uitrusting)

Herman

ha herman,
een YA318 met 25-ponder kan wel degelijk,dit was ook de combi als gebruikt voor de tests,uitfasering van de 3-tonners begon in 1970 en eindigde eind jaren tachtig,de eerste die aan de beurt waren waren de 318's ,dus dat die in 1970 uitgefaseerd werden klopt ook,en de juiste volgorde is dat de 318 werd ontwikkeld en gebouwd en dat bij proeven en tests en paraat gebruik verbeterpunten naar voren kwamen die resulteerden in de 2de serie met als type-aanduiding328.Jouw opmerking lijkt te suggereren dat bij een vergelijkingstest tussen de twee de 328 als betere van de twee uit de bus kwam en dus werd gekozen,de 328 was domweg de verbeterde en sterkere opvolger van de 318,niet meer en niet minder,

ik zou zeggen ,jan-cees ,lekker bouwen die 318,
groeten,bert

Heren,

Wat zeer zeker kan is een 328 Artillerie-trekker met 25-ponder in 1980.
Persoonlijk heb ik zelf met zo'n combinatie gereden tijdens mijn diensttijd bij de 42e afdeling in Zuid-Laren.
Om de voorwaartse waarnemers te oefenen werd er regelmatig op het ASK in 't Harde geschoten.
Om geen "dure" M-109's en munitie te hoeven gebruiken (de organieke AMX-13 PRA's van de 42e AfdVa kwamen natuurlijk helemaal niet in aanmerking) werd gebruik gemaakt van een aantal 25 ponders die nog op het ASK aanwezig waren. Munitie was er schijnbaar ook nog volop.
Aan het begin van deze 2 of 3 daagse oefeningen moest ik mij s-morgens met de 328 bij de Museum (???) loods melden op de Knobbel om een 25-ponder aan te haken en deze naar de schietplaat te brengen. Vervolgens werd er een ritje naar het munitiecomplex gemaakt om 25-ponder munitie te laden, HE & Smoke.
Vervolgens weer naar de schietplaat om de munitie te lossen bij het stuk.
De rest van de dag stond je een beetje Standby om verdere munitie te halen indien noodzakelijk.
De 328 stond redelijk dichtbij het stuk, aan de overkant van de weg.

Een leuke anecdote is dat een munitiewerker een granaat verkeerd ge-tempeerd had, namelijk op 0 laten staan.
Het temperen was bedoeld om de granaat op een vooraf ingestelde hoogte of tijd (was ook mogelijk volgens mij) te laten exploderen. Als hij op 0 stond zou hij in principe direct na het afschot exploderen, dus eigenlijk nog in de loop.
Maar er was natuurlijk een veiligheid ingebouwd die de granaat op zijn vroegst 150 tot 200 meter na het verlaten van de loop liet exploderen. Voor vredesomstandigheden nog gevaarlijk dichtbij. Uit veiligheids overwegingen mocht een eenmaal geladen granaat niet meer uit het stuk gehaald worden en moest hij afgeschoten worden. Dus ook een granaat met een -0- instelling. De veiligheids officier werd gewaarschuwd en die kwam vervolgens met een lang afvuurkoord (trekkoord0 zodat het stuk onder dekking afgevuurd kon worden. We moesten allemaal dekking nemen in een sloot langs de schietplaat/weg en vervolgens werd de 25-ponder afgevuurd. Geeft toch nog best wel een aardige klap zo'n exploderende granaat op circa 150 meter afstand.

Helaas waren er toen nog geen digitale fototoestel van klein formaat die je altijd bij je kunt hebben.
Helaas zijn er dus geen foto's van bovengenoemde acties.

Marc Tempels

Marc
wat een leuk verhaal zeg !!!!
bij een museum een stuk geschut ophalen voor op oefening hahaha echt iets voor Nederland
al dacht ik steeds ....straks komen de fotoos....straks komen de fotoos......straks komen......
jammer dat zoiets niet op de gevoelige plaat is vast gelegd 😈

En Bert nu ik jou bevestiging zie ben ik volledig gerust gesteld 🤣

er rijst in eens een vraag in me op .....
in normale omstandigheden had de 328 dan zowel de bemanning als ook de munitie aan boord?en zoja hoeveel stuks dan??
bemanning kanon en munitie.

krijg ik toch ineens zin om te starten!!!!!!!!!!!!!!!!!
groeten Jan-Cees

Jan-Cees Grinwis zei:
in normale omstandigheden had de 328 dan zowel de bemanning als ook de munitie aan boord?en zoja hoeveel stuks dan??
Jan-Cees,

Deze vraag kan beantwoorden Nee het is uit ten boze om munitie en stuk bemanning /ander personeel te vervoeren samen met munitie.
Zelfs niet naar een schietbaan, heb hier ooit een flinke douw voor gekregen! 🙄

Men heeft een specifieke lijst waarop vermeld wat met wat vervoerd mag worden. (Munitie Klasse)
Echter hoeveel, misschien dat Marc nog een idee heeft...

Nu weet ik wat niet mag doen we lekker toch...

Maar vooral bouw die YA-318!!!! Plaatjes.....

Ps (Mijn idee trouwens hierbij is dat toen er voldoende 328's beschikbaar kwamen; de 318's voor munitie transport/andere diensten gebruikt werden).

Herman

Marc Tempels zei:
Een leuke anecdote is dat een munitiewerker een granaat verkeerd ge-tempeerd had, namelijk op 0 laten staan.
Het temperen was bedoeld om de granaat op een vooraf ingestelde hoogte of tijd (was ook mogelijk volgens mij) te laten exploderen. Als hij op 0 stond zou hij in principe direct na het afschot exploderen, dus eigenlijk nog in de loop.
Maar er was natuurlijk een veiligheid ingebouwd die de granaat op zijn vroegst 150 tot 200 meter na het verlaten van de loop liet exploderen. Voor vredesomstandigheden nog gevaarlijk dichtbij. Uit veiligheids overwegingen mocht een eenmaal geladen granaat niet meer uit het stuk gehaald worden en moest hij afgeschoten worden. Dus ook een granaat met een -0- instelling. De veiligheids officier werd gewaarschuwd en die kwam vervolgens met een lang afvuurkoord (trekkoord0 zodat het stuk onder dekking afgevuurd kon worden. We moesten allemaal dekking nemen in een sloot langs de schietplaat/weg en vervolgens werd de 25-ponder afgevuurd. Geeft toch nog best wel een aardige klap zo'n exploderende granaat op circa 150 meter afstand.

Het schijnt dat de soldaat in kwestie daarna naar de infanterie is verbannen. Het ging daar echter niet veel beter...

fragoutp1.gif

Zoals Bert al schreef NEEN.
In de 328 werden de laadbord planken gebruikt om een vlakke laadvloer te maken.
Op deze laadvloer werd de munitie gestapeld (volgens mij 4 granaten in een metalen kist, althans voor een 25-ponder)
Hoeveel kisten weet ik niet , maar gewichtmatig zal nooit meer dan 3 ton geweest zijn (tactisch laadvermogen van een 328)
Al zou je willen, maar er was simpelweg geen ruimte meer voor personen in de laadbak.
Hooguit had je een (1) bijrijder.
Normaler wijze hoorde ik bij de MUNO-groep van de StafStaf Batterij van de 42e afdeling die uitgerust was met de AMX-13 PRA.
Dit was het bevoorradingsdeel van de Afdeling en behoorde niet bij een specifiek stuk. Organiek hoorde dan bij de 328 ook een 1 ton munitieaanhanger.
De belading was dan als volgt; in de laadbak (met vlakke laadvloer) de 105mm munitie voor de AMX'en (kardoezen en granaten apart verpakt) en de ontstekers in de 1 tons aanhanger.
Hoe de organiek belading voor een 25-ponder afdeling was (voor zover die 328's had) weet ik niet.
Op de betreffende oefening had ik geen aanhanger want aan de trekhaak hing de 25-ponder, en werd alles in de laadbak geladen.
Overigens hadden wij bij de MUNO-groep ook een 328 met HULO-kraan (zo iets als op de civiele trailers die stenen vervoeren) om munitie te kunnen overladen.

MARC

de combi van ya 328 ,limber en 25-ponder kwam ook voor,over het algemeen zit de stuksbemanning in de trekker,en kan er een volgwagen met mumitie zijn.Bij de M110's zat een deel op het stuk en de rest van de bemanning in een volgwagen,YA328 of YA4440 in die tijd('82/83),munitie werd verzorgd door de Munitiegroep van de batterij met de granaten in 1 vrachtwagen (YA616 hulo) en de kardoezen en afvuurpatronen op een YA4440,deze leverde aan de hele batterij,er zijn wat verschillende procedures mogelijk,als ik me niet vergis nemen de amerikanen de munitie mee in een M548 die als volgvoertuig fungeert van een M110,hier zit ook de rest van de stuksbemanning in,nederlandse procedure is dus al anders,onderdelen van munitie worden al gescheiden gehouden,
groeten,bert

Ha die plakhandjes

Bert een goede uitleg, dank daarvoor .... alleen wat is een LIMBER 😕:

dan eindelijk wat Plaatjes .....
Dat wil zeggen dat ik begonnen ben aan het chassis en de wielophanging

overzichts foto
Foto-4YYY6MUE.jpg

voorste bladveerhouder van de achteras
Foto-XW8U4NDE.jpg

buizen van de torsie vooras van de bovenzijde gezien
Foto-LDDQAJTF.jpg

en van de onderzijde gezien
Foto-7ERZ34VM.jpg

laat maar horen 🤣
Groeten Jan-Cees

Re: [Jan-Cees] 1:72 scratch ya318 at met 25pdr (update 1)

Goede Start Jan-Cees.

Mbt veerblad mis ik het ea en kan je deze iets laten doorbuigen.
In het midden van de veerbladen zitten 2 U-Bouten die het veer pakket bij elkaar houden. (elektra draad misschien?)

Herman

Jan-cees, dit ziet er al erg goed uit 😀
de romp met al die schuine vlakken lijkt mij nog een hele uitdaging.
Ben zeer benieuwd

Een Limber is een aanhanger voor munitie 😉

Groeten

Leon

kleine update

voor Herman
de veerstroppen geplaatst ....ja Herman ik kan ook niet ALLES tegelijk 🤣
op foto's en op de tekening zie je dat de bladveer nagenoeg recht loopt dus doe ik dat ook maar.
Foto-HGWYB8NA.jpg

en de andere
Foto-HQMJGIXY.jpg

leon
die schuine vlakken gaat wel lukken .....maar de grill 😱

is een limber dan zo'n tussen karretje ?

Groeten J-C

leon Hassing zei:
Een Limber is een aanhanger voor munitie 😉

Nou, niet helemaal...

Een limber is een carriage (sorry, weet het Nederlandse woord even niet.... allochtoon he) dat gebruikt wordt om een stuk geschut te kunnen verplaatsen. Vaak wordt het ook gebruikt om munitie te dragen, zoals in het geval van de 25 ponder, maar dit is niet de primaire functie, die is namelijk het kunnen verplaatsen van het geschut. Het is een deel van het draagstel. De fameuze Flak 36 had er bijvoorbeeld 2, daar kon je echter geen stukje munitie in kwijt.

Re: [Jan-Cees] 1:72 scratch ya318 at met 25pdr (update 2)

jamie heeft gelijk wat zijn beschrijving betreft,de voorste as van een longtom wat alleen voor transport werd gebruikt heet ook een limber.Echter in de context van d etrekker- 25 ponder combinatie staat het voor het munitie-karretje wat tussen het stuk en de trekker in zit, de ya 328 was tenslotte de regelrechte opvolger van de chevy en ford cmp-FAT's uit wo2 .In de jaren 50 toen de 25-ponder nog in de standaardbewapening van de kl zat was de ya328 met limber en 25ponder algemeen,tegenwoordig hebben de gele rijders nog een aantal van deze combi's als saluutbatterij.wat wel een mooi onderwerp is ,is deze combi zoals die startklaar stond voor de begrafenis van prins bernhard,
groeten,bert
bij het nederlandse leger gebruikte woorden voor limber zijn : voorwagen,munitiewagen of caisson,die laatste vanwege een franse bijdrage aan onze prachtige artillerie onder de bezielende leiding van Napoleon

Re: [Jan-Cees] 1:72 scratch ya318 at met 25pdr (update 2)

Hallo mede plastic likkers

hier een kleine rollende update

de orginele (te kopieren ) wielen
de bruine komt van Italeri's morris quad
en de groene is van de halftrack van academy
Foto-OEKRC48N.jpg

De Mal (ofwel malletje)
Foto-8URF878J.jpg

de eerste afgietsels
Foto-HD7JXY7P.jpg

en de bewerkte gietstukken een wiel voor de ya318 en een voor de yp408
(de masters)
Foto-Z68Y7YIC.jpg

en mijn daf wiel van dichtbij 🤣
Foto-4CWERMIF.jpg

Jamie , Leon ...Dank voor jullie uitleg en aanvulling
Die limber achter een 318/328 in active dienst ...bestaan daar plaatjes van ???
(begin jaren 50)
Groeten J-C

Re: [Jan-Cees] 1:72 scratch ya318 at met 25pdr (update 3)

ha jan-caas ,
ben aan het zoeken geweest,combi's zonder de limber zie je wel op foto's ,met ben ik nog niet tegengekomen.Is de saluutbatterij van 11 afdra (gele rijders) geen optie?En het is een FORD...met cmp wielen
groeten,bert

van die FORDweet ik Bert ...... 😉

maar weten die andere veel ...als ze die FORD van Italeri gaan zoeken 🤣 🤣

Groeten Jan-Cees

Deze foto kwam ik net nog tegen.

YEM900-GAF2008-JanBakker-DSC01429.jpg

Deze is gemaakt door Jan Bakker (of hij ook eigennaar is van deze combinatie weet ik niet). Ik denk dat Jan lid is van http://www.bravocie.nl Misschien kan hij jou nog helpen aan wat meer detailfoto's?

Succes!

Jan Cees, wederom een leuk project wat je hebt uitgekozen. Ik heb jaren geleden eens een 328 in 1/87 gebouwd; ongetwijfeld niet meer helemaal van deze tijd qua detaillering, maar wel een erg leuk project om te doen destijds.

Mooi afgietingen. Giet je in een open mal, met...zeg maar....de remtrommel als aangieting? Slimme zet!
van die FORDweet ik Bert ......

maar weten die andere veel ...als ze die FORD van Italeri gaan zoeken

Ja, ongelofelijk.....wat een domme actie van Italeri was dat.....een Monkey face is geen Morris 😱 Overigens heb ik ook eens bij de IPMS gezien dat iemand een conversie op die kit had gemaakt en ons wilde laten geloven dat hij heel veel onderzoek had gedaan.....toch stond er weer doodleuk "Morris" op het naamplaatje van het plankje!
Deze foto kwam ik net nog tegen.

Zie ik het nou goed....is dat niet een Amerikaanse M10 trailer?

Alex

alex,
je ziet het niet goed,het is een DAF munitie-trailer,flauwere knik van de dissel en het trekoog staat in een opstaande bok,
maar hij lijkt er wel veel op,
groeten,bert

hallo allemaal

hier een kleine update van de werken van deze week

de lier en wat toebehoren van het chassis gemaakt
GroteFoto-3YU6MSHN.jpg

kijkje vanaf andere zijde
GroteFoto-O3JWD7CZ.jpg

en de onderzijde
GroteFoto-O6PFVOGK.jpg

😈 kromme veerstrop 😈

ik vond nog een mooi treadje over een YA328
http://www.ya126.nl/forum/viewtopic.php?t=688&postdays=0&postorder=asc&start=0&sid=96ece0aef97244ae9bbcee41fef3872f

voor zover weer
Groeten J-C

Jan-Cees,

Ziet er goed uit. En dan te bedenken dat het 1:72 is.
Inderdaad een mooie tread over een YA328.
Kan ik mooi nog even spieken. 🙄

Jan

Hallo Jan-Cees,

Dat ziet er zeer gedetailleerd uit! Helemaal top!

Gebruik jij alleen Evergreen of zijn er ook nog andere materialen welke hiervoor geschikt zijn?

alex,
je ziet het niet goed,het is een DAF munitie-trailer,flauwere knik van de dissel en het trekoog staat in een opstaande bok,
maar hij lijkt er wel veel op

@ Bert. Weer wat geleerd! Kennelijk geinspireerd op WO2 materieel, zoals veel DAF materiaal uit die tijd.

@ Jan-Cees. Wederom mooi werk en de vaart zit er lekker in!

Alex

Re: [Jan-Cees] 1:72 scratch ya318 at met 25pdr (update 4)

HOI

😈 😈 Kom ik er ineens achter dat het chassis verkeerd is

cabine31.jpg

nou dat word veranderen 😉

groeten Jan-Cees

Update volgd 😕

Re: [Jan-Cees] 1:72 scratch ya318 at met 25pdr (update 4)

Hoi Allen

Nou de aanpassing is maar gelijk aangepakt... altans eerst de onderzijde
Foto-4DU4N8MV.jpg

als de onderzijde voldoende gedroogd is zaag ik de balk door en bevestig ik de bovenste punt
(eerste daf met kreukelzone 🙄 ? )

dan heb ik nog de tussenbak en eindaandrijving gedetailleerd
Foto-6FUG4AFP.jpg

en al de wielen zijn gegoten en liggen klaar voor montage
Foto-TFSDSCMS.jpg

(niet die YP wielen op de achtergrond 🤣 (die ik niet kan versturen omdat ik geen adres heb gekregen tot nu toe 😈 ))

groeten weer
J-C

Re: [Jan-Cees] 1:72 scratch ya318 at met 25pdr (update 5)

Wat een detaillering! Ongelofelijk op deze schaal! Dat zal met mijn YP nog niet gaan lukken. 🙁

Je bent er goed bezig! Mooi om te zien!

En die wielen … die zijn om te smullen! Ik heb maar gelijk een PB naar je gestuurd. 😀

Succes!

Bart (die niet kan wachten totdat hij de wielen binnen heeft! 😱 )

Re: [Jan-Cees] 1:72 scratch ya318 at met 25pdr (update 6)

Hoi Plakkers en Bouwers

Hier weer een update .
het lijkt niet zoveel wat er gebeurd is maar het was wel een puzzel stukje.

de achterste draagarmen gemaakt
Foto-BFTXW68L.jpg

overzichts foto van het chassis waar je ook kan zien dat de voorzijde van het chassis is aangepast
Foto-PKYLCMBX.jpg

zicht van boven, in de volgende bouwfase zullen de tandwielkasten een rol gaan spelen
Foto-E8J6RNRE.jpg

een blik van achter waarbij vermeld moet worden dat dit slechts een losse proefopstelling is (niets verlijmd)
Foto-DJEGRDLZ.jpg

voor zover maar weer 😀
en U mag weer roepen 🤣
Groeten J-C

Jan-Cees,

Nou wat mij betreft is de winnaar al bekend! 😀

Wat een detaillering, zeker op deze schaal!

De aanpassing van het chassis heb je mooi aangepast!

Bart

HI allen

Gelukkig ook dit weekend wat tijd kunnen vrijmaken voor de YA318

de voorste draagarmen gemaakt en de voorste fuseestukken
Hij staat nu op eigen wielen 8)
als de lijm goed doorgehard is gaat de verbinding tussen de 2 voorwielen er van tussen en zal hij met onafhankelijke voorwieltjes moeten blijven staan
Foto-Q8WWE36C.jpg

nog een uitvergroting
verdere detailering moet nog gedaan worden aan de vooras
Foto-HFEPEUKA.jpg

ook heb ik nog de remleidingen van de achterwielen gemaakt en bevestigd
Foto-XJTJDIDZ.jpg

dat was het weer even

vragen stellen ...mag ...

Groeten Jan-Cees

Re: [Jan-Cees] 1:72 scratch ya318 at met 25pdr (update 7)

Hoi Jan-Cees,

Ziet er weer erg goed uit. De voorwielophanging is inderdaad een lastig iets. Ik moest bij mijn model ook een tijdelijke ondersteuning maken, want anders ging hij een prachtige buiging maken.
Zie dat de aanpassing van het frame ook goed gelukt is.
Ga zo door, het wordt een prachtig model.

Jan.

Re: [Jan-Cees] 1:72 scratch ya318 at met 25pdr (update 7)

Hoi Plakkers en Bouwers

@ Jan : Ik ga zeker proberen om zo door te gaan 😀

@ Bert : ik heb nog steeds de hoop dat je er een mooi plaatje bijzet van een 318/328 met 25pdr in (actieve) dienst

hier maar weer de vorderingen van vanavond

de Tandwielkasten en aandrijfassen gemaakt en gemonteerd
Foto-GZXG4NXG.jpg

zicht op de rubber hoes van het schuifstuk
Foto-NEJZSZHV.jpg

totaal aangedreven
Foto-QEMWGHXF.jpg

detaillering vooras
Foto-KRWO7JYJ.jpg

het koperdraadje word de rem leiding
Foto-DFMN6I87.jpg

dat was het even ....ik hoor het ........

J-C

Re: [Jan-Cees] 1:72 scratch ya318 at met 25pdr (update 8)

Hèhè,

Eindelijk weer in staat om iets aan de 318 te doen
Een eindejaars bouw DIP was de oorzaak ,en wat projectjes in de eerste weken dus wat vertraging

Maar we rollen weer 😀

een drietal onderdelen gemaakt vandaag

een overzicht
Foto-UG3CQDHH.jpg

met daaraan een voorbumper
Foto-IRMHL7SQ.jpg

een brandstoftank
Foto-WLJ6NEE4.jpg

en de uitlaat
Foto-OTKOCVID.jpg

ik hoop dat de volgende update sneller komt 🤣
Groeten Jan-Cees