Jagdpanther

Kijk, daar issie 😀
Mooie JP Herman, ik had 'm al bewonderd in het vlaamse land tijdens Modelforce 8)
Jan 🙂

Hallo Herman,
Jouw voertuig is wel een heel bijzondere mix van vroege en late kenmerken. Heb je je model op een bestaand voertuig gebaseerd? (late gunmantle /vroege loop, late chauffeurs vision port/ ontbrekende pilzen(vroeg)etc.) Ben benieuwd.

Groet,

Arjan

Jagdpanther in progress.

Goedenavond Samen,

Dank u wel allemaal voor de complimenten maar hij is nog lang niet af...

Dag Bart, waar ben jij op dit moment mee bezig? Long time no see...

Kristof, een dikke merci voor de hulp met Photoshop. Ik ben nu eenmaal niet zo'n PC wizzard.

André, Folkestone dit jaar???

Hallo Marc, de roosters zullen nog lichtje beschadigd worden. Het zal een vrij nieuw voertuig zijn wat ik ga maken dus zo heel veel schade zal het niet krijgen.

Dirk, de kwijl viel goed mee en nog eens een dikke proficiat met je medailles op MF'08. Voor jouw dezelfde vraag als André...

Jan, hoever sta jij met je JP in de FOC?

Richard, de 'rode verf' is rode primer, dat is de laag verf waarin de stukken toekwamen in de fabrieken . De roosters werden daarover gemonteerd en dan werd pas de camo aangebracht. Er mag dus nog een beetje te zien zijn onder de PE roosters nadat de verf erop zit.

Arjan, ik ben blij dat je het gezien hebt. Dit voertuig is gebaseerd op 2 foto's uit 'The Combat History of Schwere Panzerjägerabteilung 654' van Karlheinz Münch(isbn 0-921991-60-6). Omdat 654 de eerste, en achteraf gezien de enigste, eenheid was die uitgerust werd met Jagdpanthers was aan hun CO gevraagd om een lijst te maken met de eventuele veranderingen die men kon aanbrengen in het productieproces na de eerste gevechtservaring in Normandië met de Jagdpanthers. Niet al deze veranderingen werden overgenomen door de fabrieken en zo komt het dat de crews van 654 hun voertuigen zelf aanpasten na ontvangst.

Boris, de schürzen zitten geklemd maar kunnen nog los gemaakt worden . De wielen zitten er opdit moment nog onder evenals de tracks.
Zo was het voertuig ook te zien op MF'08.

Nogmaals, dank u wel voor de commentaar .
Nu ga ik oefenen met photoshop en magic sculpt(figuren...)

Groeten uit Maaseik.

Herman.

www.moveleo.be

Jan, hoever sta jij met je JP in de FOC?
Ben druk bezig met het solderen van de etch onderdelen, maar heb wat weinig tijd om te bouwen 😕
Ik zal binnenkort weer eens een update doen 😉
Jan 🙂

Hoi Herman,
Een uiterst intrigerend verhaal over die "specials". Dit lijkt ook een vraag van me te beantwoorden over de vroege loop. Blijkbaar zijn er dus ook later (nadat er al gevechtservaring was opgedaan in Europa)nog Jagdpanthers met de single-piece barrel afgeleverd. Ben er altijd van uitgegaan dat alleen een handvol van de allereerste production batch was voorzien van deze vroege loop (zoals dat ook met de Tiger II het geval was). Klopt het dat de "specials" ook de speciale gereedschapskist hadden die jij hebt gescratcht ? Ik heb er nog nooit een foto van gezien. Is er een handige jongen die de twee foto's uit het boek van Münch op dit forum zou kunnen plaatsen 🙄 ? Anderzijds zal ik dit boek toch wel moeten aanschaffen vrees ik.... 😉 .

Arjan

Re: inmiddels besteld...

Goedemiddag Arjan,

De kist tegen de achterwand van het gevechtscompartiment is inderdaad ook om die reden toegevoegd. Wat die vroege loop in de late collar betreft gaat het hier om het feit dat men in het fabriek monteerde wat er op dat moment voor handen was. De duitsers hadden hun productiefaciliteiten na de geallieerde bombardementen gedecentraliseerd wat inhield dat de stukken vanuit verschillende plaatsen werden samengebracht en dan pas gemonteerd. Was er dan net een fabriek gebombardeerd dan moest men wel beroep doen op oudere stukken van vorige productieloten of van een stuk van een andere fabrikant.

Wat dat boek betreft: je zal er geen spijt van hebben. Als je daar eenmaal in begint te lezen heb je inspiratie om tientallen modellen te bouwen van 654. Er gaat nu eenmaal niets boven goede documentatie.

Vriendelijke groeten uit Maaseik and happy modelling.

Herman.

www.moveleo.be

Hoi Herman,
Bedankt voor je uitvoerige antwoord. Je opvatting over goede documentatie deel ik geheel. Ik vrees wel dat ik een "speciale" gereedschapskist van een vroeg JP model moet verwijderen 😱 , want ik denk niet dat die op standaard modellen gezeten hebben. Zal voor jou ook gelden Eric 😉 . (heer Reits bedoel ik)

Groet,

Arjan

Arjan Wiskerke zei:
HZal voor jou ook gelden Eric 😉 . (heer Reits bedoel ik)

Heho, laat mij even hierbuiten 🙂 Ik beroep mij niet op mijn zwijgrecht, maar op Spielberger's 'schwere jagdpanzer', alwaar de vroege Jagdpanther (april 1944) met een Stauraumbehalter is uitgevoerd.

Abteilung 654 heeft inderdaad die kisten achterop gehad, en al heb ik alleen foto's met de latere loop, tot einde oktober 44 werden er soms nog oude lopen gemonteerd...

Wat betreft pilzen etc: die Pilze werden vanaf juni 1944 aangebracht, en pas vanaf oktober het kanon'schild' met die schroeven, gevolgd door de hoekige bestuurders vision port. Ik ben eveneens benieuwd naar een foto van deze versie... of hebben de werkplaatslieden eveneens de vision port aangepast op een pre-oktober voertuig?

Eric

Ha Eric,
Sorry dat ik je naam ijdel gebruikt heb 😉 . Wist niet dat er een foto was van de gereedschapskist in Spielberger. Kan ik het ding toch laten zitten op mijn modelletje 🙂 . Voor de foto's zul je ook het Münch boek moeten aanschaffen denk ik (als de handige jongens uitblijven).

Arjan

Jagdpanther.

Goedemiddag Allemaal,

Eric van Mierlo, dank voor de lovende woorden maar hij is nog niet volledig af...

Arjan, je hoeft die kist helemaal niet te verwijderen. Het bevel om die kist weg te laten kwam pas op 27/02/1945 nadat de onderaannemer de kisten niet meer kon leveren aan de M.N.H. fabrieken. Tegelijkertijd werd dan beslist om blokken en de rails waar de kist werd tegen gemonteerd ook weg te laten(bron: Panzertracts 9-3 'Jagdpanther' van Thomas L. Jentz and Hilary Louis Doyle. Isbn 0-9771643-0-6)

Eric Reits, op pag.513 van sJpz.Abt van KH Münch vind u 2 wazige foto's van een voertuig met een late collar en een vroege loop (n°321) en maar één chauffeursepiscoop opening. Op pag. 526(n°323) idem . In panzertracts 9-3 op pag. 45 vind u een tekening met pilzen, late collar, late loop en maar 1 episcoop.

Vriendelijke groeten uit Maaseik en happy modeling.

Herman.

www.moveleo.be

Bedankt Herman voor de info! Het door jou genoemde Panzer Tracts deeltje ontbreekt nog aan mijn verzameling, weer een boekje waar ik moeilijk omheen kan... 😉 .

Arjan
Naschrift: heb intussen het Bol Münch boek binnen maar daar staan de door Herman genoemde foto's helaas niet in 😈 (dit is een verkorte versie zoals al eerder op dit forum is gemeld, had me alleen niet geraliseerd dat nu net het laatste deel ontbreekt waar het in dit geval om draait ).

Update: JP verf en decals.

Goedenavond Samen,

Hieronder een update van de jagdpanther.

Langzaam maar zeker komt het weatheren dichterbij.

Constructuve comments please.

Vriendelijke groeten uit Maaseik.

Herman.

www.moveleo.be

Zover ben je al Herman, werd ook tijd ! 😈

De decals zijn goed geplaatst , nu ze hier en daar nog wat verweren door er heeeeeeeeeeel kleine stukjes uit te kerven met een tandenstoker. En ze dan lekker verweren met de rest van de bak.

Verweren...word tijd dat je daar aan begint.

Enne verander de naam van dit topic is in Jagdpanther ipv test ( of misschien een moderator die dat kan doen) Want dit is allang geen test meer !

Grtz

Kristof

Een Jagdpanther in diagonale camouflage, zo zijn ze absoluut het mooist!
Ik heb ze echter nog niet zo breed gezien (de banen) maak je 'm na van een foto?
Ik kijk uit naar meer Herman, blijf posten!
Jan 😀

Jagdpanther.

Dag Samen,

@ Staf: Dank u wel maar nu gaat het beginnen.

@ Dirk: De JP is inderdaad gespoten met Humbroll en hij heeft 2 drybrush runs gehad voordat de decals erop geplaast werden.

@ Kristof: De decals zijn verweerd intussen en vrijdag zie je het resultaat.

@ Benjamin: Dank je wel, wat mij betreft is ieder voertuig een test omdat de nieuwere technieken steeds sneller komen en omdat mijn snelheid van afwerking steeds mindert.

@ Jan: De inspiratie komt van de boek 654 Schwere Jagdpanzers abteilung van K.H. Münch. Op de kaft staat een tekening en in het boek staan 2 tekeningen, verder staan er 2 wazige foto's van het voertuig in het boek. Voordat ik ben beginnen te airbrushen heb ik de schaaltekeningen uit de panzertracts gecopieerd en ingekleurd om een deftige basis te hebben.

@ Boris: De rode primer is eerst gespoten en dan afgeplakt met dunne reepjes Tamiya tape.

Vriendelijke groeten uit Maaseik en Happy Modelling.

Herman.

www.moveleo.be

Herman,

Een fantastische camo 😱 , echt zoals hij hoort te zijn. De contouren van de Panzer zijn totaal gebroken.
Ik begin er meer en meer zelf terug zin in te krijgen 🙂

Vriendelijke groeten,

Gert

Re: Jagdpanther.

Dag Samen,

@ Chris: tot morgen, hoe is het met u Steyr?

@ André: gij weet mij toch wonen en als je tijd hebt....

@ Gert: als het terug terug wil beginnen moet je zeker niet laten. De vraag is hoever jezelf wil gaan om iets 'historisch correct' te bouwen. Er is de laatste jaren een pak info vrijgekomen dus waarom zou je niet eens opnieuw proberen. Vragen kost niets en er zijn hier genoeg mensen die je kunnen helpen.

Vriendelijke groeten uit Maaseik en Happy Modelling.

Herman.

www.moveleo.be

Hoi herman,

Mooi strakke bak gespoten ! Ben echt benieuwd naar het verweringsproces.
herman vuerstaek zei:
...Vriendelijke groeten uit Maaseik...

Ik heb nog een jaartje in 't gevang gezeten bij de Kruisheren...'t is erg goed vertoeven met een heerlijk belgisch biertje op de markt of bij De Olifant. (bestaat die nog ?)

groet Frank

Dag Samen,

Dank u voor de lovende commentaar maar nu gaat het pas goed beginnen.
@ Frank: volgens mij bestaat 'De Olifant' nog steeds en het bier is nog altijd even lekker....
@ Eelke: jouw T 34 vind ik nog steeds een zeer grote bron van inspiratie evenals jou BT

Grtz.

Herman.

www.moveleo.be

Terug
Bovenaan