Italeri Jagdpanzer IV/48 1:35, KLAAR

Italeri Jagdpanzer IV/48 1:35

Dames, heren,

Vóór de tijd van de superhandige kit-reviews op Internet, was het vaak maar de vraag wat de kwaliteit van een kit zou zijn. Je kon je toen best nog wel eens vergissen. Zeker wat betreft Italeri. Deze bracht prima kits op de markt zoals de Sherman en de PzKpfWg IV, maar ook gedrochten als de Marder III. ...En dit geval.

Italeri’s Jagdpanzer IV is wat bepaalde details betreft echt een resultaat van lui design en winstbejag. Het is lang geleden dat ik ‘m in elkaar plakte, maar als ik me goed herinner waren de voornaamste bezwaren:
- De loopwielen zijn van de oude PzKpfWg IV F1/F2/G-kit, en hebben de verkeerde wieldoppen. Voor zover ik heb kunnen zien zijn ze dus niet bruikbaar voor de Jagdpanzer IV met de lange 75 mm-loop.
- Al het gereedschap is óf te rudimentair, óf te iel.
- Bij de luiken van de bemanning ontbrak vrijwel elk detail, en de scharnieren waren belachelijk.
- Het voornaamste probleem was dat de Schürzen (6 aan elke kant) als één stuk waren geleverd, en dan ook nog zonder de ophangpunten. Toen ik dit beestje bouwde, was ik nog niet zo fanatiek dat ik 24 ophangpunten wilde scratchen.

Omdat ik wel foto’s kon vinden van de vroegste versie van de Jagdpanzer IV (met het kortere 75 mm-kanon) met het oude model loopwielen, heb ik daarvoor gekozen.
En ik heb uiteindelijk wel drie nieuwe technieken gebruikt om ‘m te voltooien; dat is winst. Dus laat ik e.e.a. van de positieve kant bekijken.

De eerste techniek is voor mij inmiddels achterhaald door de aanschaf van een air brush, maar destijds heb ik geprobeerd een ‘gespoten’ camouflagepatroon op te zetten door middel van een soort dry-brush techniek en veel, heel veel geduld. Voor degenen die nog geen air brush hebben; het kan. Door eindeloos vaak met een dry brush de lijnen aan te stippen, kan je ´vervagende´ banen creëren. Aangezien zoveel modelbouwers tegenwoordig een air brush hebben, laat ik het hier verder bij.

167-6725_IMG.JPG

Hier dus handgeschilderde camo.

213-1349_IMG.JPG

Destijds vond ik dit wel oké. Dacht dat ‘ie bijna klaar was.

213-1360_IMG.JPG

Maar begon ik te zoeken naar een air brush en ik bedacht me.
Dus de boel gestript.

De tweede techniek is al te zien geweest; zelf Zimmerit maken. Dat heb ik gedaan met Milliput (Standard Yellow Grey), wat talkpoeder en een simpele schroevendraaier. En weer veel, heel veel geduld. Milliput-componenten samenvoegen, heel dun uitrollen over talkpoeder -tegen het plakken-, op het model aanbrengen en dan met de hand het reliëf maken. Hierover is op het Net meer dan genoeg info te vinden. Ik was er tevreden mee, al zou ik het nu wat ruwer opzetten.

213-1363_IMG.JPG

Het gestripte model, zonder verf. De Milliput-Zimmerit overleefde de ovenreiniger prima.
Als ik het opnieuw moest doen zou ik de Zimmerit nog dunner opbrengen en de randen ongelijkmatiger maken.

213-1367_IMG.JPG

Het is duidelijk geen complexe kit.

213-1370_IMG.JPG

213-1372_IMG.JPG

Het oppimpen van de twee luiken m.b.v. Evergreen en draad. Dat was echt nodig.

213-1373_IMG.JPG

De Schürzen waren al eerder los van elkaar gemaakt. En ik heb er ooit ‘ijzerdraad’ over gehangen, voor later.

213-1374_IMG.JPG

Klaar om te spuiten.

213-1378_IMG.JPG

Ik geloof Vallejo Model Color ‘Beige’.

213-1379_IMG.JPG

213-1386_IMG.JPG

En toen camo.

213-1391_IMG.JPG

Ging grofweg 1000x sneller dan met de hand.

213-1392_IMG.JPG

Vervolgens ben ik gaan blenden, verweren en inlijnen enz. Daar heb ik geen afbeeldingen van.

En met de volgende foto kom ik bij de laatste actie, voor mij nieuw: camouflage aanbrengen op het voertuig. Had ergens nog takken liggen, maar ik heb geen idee waar vandaan. Die heb ik in diverse tinten groen gespoten.

226-2638_IMG.JPG

Dat is dus deze rare foto.

226-2644_IMG.JPG

Vervolgens al dat groen op het model bevestigd.

226-2646_IMG.JPG

En toen was hij zo goed als klaar.

226-2655_IMG.JPG

226-2659_IMG.JPG

226-2664_IMG.JPG

226-2665_IMG.JPG

226-2666_IMG.JPG

Er moet nog bemanning in, en wat extra stowage op. De takken krijgen nog íetsje meer kleurvariatie. Hoewel de aanwezige variatie niet echt overkomt op de foto's.
...En de tracks krijgen nog een beurt. Maar ik ben er bijna.

Opmerkingen welkom.

Groeten

Re: Italeri Jagdpanzer IV/48 1:35, bijna voltooid

Dames, heren,

voordat de bemanning erin gaat ben ik de Jagdpanzer IV nog wat laatste details aan het geven.

226-2677_IMG.JPG

De rupsen zijn verder afgemaakt en -zoals op eerdere foto's was te zien- naast de muffler zat wat Zimmerit die niet goed gelukt was. Helemaal opnieuw doen was te veel werk, dus dat moest gecamoufleerd worden.
Ketting wordt misschien nog roestiger. De Notek-lamp moest ook nog verbeterd worden. Olieverf bleek de beste optie.

226-2676_IMG.JPG

Verder nog wat spullen op het achterdek. Vond een site met printbare 'kartonnen dozen'; leuk en goedkoop.
De MG34 is ook bijna klaar.

Nu verder klooien met de bemanning.
Dat was 'm weer.

Groeten.

Hi Antonie,

Ik vind de Zimmerit bijzonder geslaagd, mooi fijn patroon wat realistisch overkomt! Ik denk dat de Milliput methode de meest realistische is. Ook de camouflage en de takken zijn gaaf gedaan. Enige wat nog wat meer leven kan gebruiken in mijn optiek zijn de rupsen die wat steriel ogen en de uitlaat. Maar goed, dat is meer persoonlijke smaak.

Mvg,

Vincent

Hai Vincent,

bedankt voor de input. Was destijds inderdaad heel blij met de Zimmerit (eerste poging meteen gelukt!). Ik weet alleen niet of ik het nu nog kan, want dit is al heel lang geleden.
De rupsen, tja... Bedoel je meer vuil ertussen? Dat stel ik steevast uit tot "het diorama", waarvan de lay-out altijd wel is gepland, maar de uitwerking niet.

En de uitlaat; dat blijft eigenlijk altijd een dilemma. Veel bouwers maken er een matte oranje roestbak van, maar naar mijn idee klopt dat niet. De uitleg die ik ergens las, was dat het (plaat?)ijzer van dit soort uitlaten extreem warm werd, waardoor de verf afbladderde en het metaal verkleurde (roestbruin/zwart/paarsig?). Maar of het echt enorm ging roesten? Ik kan me niet voorstellen dat werd getolereerd dat zo'n belangrijk onderdeel doorroestte.

cvfj-1.jpg

Op deze foto is duidelijk te zien dat er toch eerst echt een normale verflaag op zat. Deze is wél echt aan het roesten, maar da's in overeenstemming met de rest van het voertuig.

panzer-iv-5416.jpg

munster-panzer-IV-tank-exhaust_zpszi3fr6jc.jpg

Dit is van een museumstuk. Nou ja, misschien dat ik toch maar meer deze kant op moet.
Of bedoelde je dat helemaal niet?

Groeten.

Hallo Antonie

Hoewel de Italeri Jagdpanzer een hopeloos achterhaald model is moet ik zeggen dat je er een heel mooi model van hebt gemaakt.
De mijne is nooit verder gekomen dan de prullenbak 😕

Cheers

Erik Jan

Dames, heren,

leuk, die tips over die uitlaat. Zit ik gisteravond een paar uur te klooien, gooi ik er een (te oude?) lading Vallejo Matt overheen; één grote witte waas...
Na het gebruikelijke repertoire aan krachttermen vanavond dan maar dit in elkaar gedraaid. Zo is ie en zo blijft ie.

226-2684_IMG.JPG

226-2687_IMG.JPG

Volgende kit, volgende ronde, nieuwe kansen.

Nog wat detailshots:
226-2690_IMG.JPG

226-2688_IMG.JPG

Hij is eigenlijk klaar, maar ik krijg de mannetjes niet oké. Poppenogen-probleem, vooral.
Wordt tijd voor een loep, denk ik.

@Erik Jan; Je hebt gelijk wat deze kit betreft. Werken aan de nieuwere generatie is veel leuker. Wel jammer dat die van jou in de prullenbak belandde.
Dat is wat ik probeer te voorkomen, door de ouwe meuk die ik heb staan nog één kans te geven.
Overigens lijkt het erop dat Italeri z´n 1/35 Jagdpanzer IV in een nieuw jasje heeft gestoken; ik zag op http://www.model-making.eu/products/German-Jagdpanzer-IV-Lang.html andere sprues. Dit keer o.a. met (iets) betere loopwielen en luiken, maar nog steeds met Schürzen uit één stuk en zo.
Enfin; leuk voor wie net begint met bouwen en/of niet veel te makken heeft.

Groeten

Knappe opknapper Antonie, tof om te zien hoe je van zo'n werkje van weleer
toch een heel respectabele Panzer maakt !
thumbsup_zpsq1yrw5jr.gif

Die handgeverfde camo in het begin zag er best goed uit, maar de nieuwe paintjob
is echt veeel beter, mooi gedaan.

Opvallend detail vind ik het Adelaar motief op die voorraad zak, al is de zak zelf wel een beetje erg glad.
Als je zo'n fraaie Milliput Zimmerit kunt boetseren had je vast een meer overtuigend exemplaar kunnen kneden toch ?
De tracks hadden een meer roodbruinig tintje mogen hebben naar mijn smaak.

Verder nix te zaniken 🤣

Veel plezier met de laatste loodjes !
Gereviseerd groetje 😉
Peter

Dames, heren,

ik ben weer een hoop ervaring rijker en de bemanning van de Jagdpanzer zit erin.
Het zijn twee mannetjes uit Dragon's set German Tank Crew, 1944-45., no 6014. Plus een landkaart van een Verlinden-set.

227-2741_IMG.JPG

227-2764_IMG.JPG

Zit eraan te denken om een soort loep te kopen voor verdere mannetjes, in de toekomst. Zijn er mensen die bij zo'n dingen zweren?
Gezichten zijn echt niet simpel, met het blote oog. Heeft Iemand er een andere truc voor, of suggesties?

227-2766_IMG.JPG

Ik had wellicht beter voor feldgraue Panzerjacke kunnen kiezen omdat dat meer contrast zou geven met het voertuig, maar deze camo leek me ook leuk om te doen.

227-2767_IMG.JPG

227-2770_IMG.JPG

227-2755_IMG.JPG

Eindelijk weer een super-ouwe kist afgerond.

Groeten.

Hoi Antonie,

Geweldig bakkie! Heerlijk die oude dingen up te daten tot iets moois! Ziet er goed uit.
Vwb de Figuren: de gezichten zien er niet zo slecht uit IMO!. De tip is oefenen, oefenen, en nog eens oefenen. Doe het zelf volgens de Jaume Ortiz methode zie hier http://www.planetfigure.com/pages/Painting-Faces-in-Acrylics/ (zie ook mijn draadje T62M)
Misschien heb je er wat aan.

Gr Erik

Voor wat betreft een loep, ik gebruik hem wel, maar ieder heeft daar een eigen "kijk" op. Je beziet het met jou eigen ogen hoe gedetailleerd je kunt gaan. Wanneer ik jou figuren bekijk is er nog niks mis mee! Ik vind ze goed geslaagd. Ik gebruik ook mijn techniek van toegeknepen ogen zonder pupil en iets donkerder schaduw val.
Men gaat al snel naar de koeienogen, of zoals eerder gezegd, heel heel veel oefenen en daarbij misschien een loep.

Gr, Martin

Terug
Bovenaan