Humfox 1-1 RHvB

Bas Hermsen

Lid van de TWENOT
Het gaat toch gebeuren, de bouw van een Humfox. Dat is een Fox mk.1 onderstel met een Humber mk
4 koepel. Alleen NL heeft deze combi gebruikt, 32 in totaal. Eerder was ik afgehaakt omdat de Humber romp anders is dan een Fox romp. Basis wordt de Bronco Humber.

In Nederlands Indie werd deze hybrid gebruikt door de verkenningseenheden van het Regiment Huzaren van Boreel. Bijzonder model voor mij, omdat mijn opa toen bij dit onderdeel zat. Meer info volgt nog hierover.

7b24c3b171ae4d5c2b81d55b01e0650d8be3f91c.webp

Laatst bewerkt door een moderator:
Zie ook:

Gaaf Bas......"ik ga hem volgen" 🙂

Ik heb ook nog een Bronco Humber liggen met als doel er een Fox van te maken.....ben dus heel benieuwd hoe je de bouw van de romp/chassis gaat aanpakken.

Dank je Alex, leuk project om uit te zoeken. Ik heb een aantal overlays gemaakt waarop de verschillen zichtbaar worden. De foto van het echte voertuig is niet echt helemaal van de zijkant genomen, dus er zit wat afwijking in.

verschil tussen humber en humfox zijprofiel.webp
Bovenstaand is een Fox mk.1 en hieronder de Humber mk.4

humber zijprofiel.webp
Hieronder is het verschil in hoogte van het spatbord goed zichtbaar. Bovenstaand exemplaar heeft dit niet. De versies in Indië hebben dit wel allemaal.

verschil spatbordhoogte.webp

Verder heb ik een database van enkele honderden fotos van de fox in oorlogstijd en naoorlogs, waaronder de restauratie van de Fox die in Nederland is gerestaureerd. Dat is voldoende basis om het model te kunnen maken. Tot op heden heb ik het volgende lijstje waarin de Humfox verschilt van de Humber:
  • Chassis
  • Motor
  • Versnellingsbak
  • Aandrijflijn
  • Radiator
  • Bladveren en positie naast het chassis. De Humber heeft de achterste bladveren onder het chassis bevestigd zitten.
  • Lamellen grill achterzijde is anders van vorm en omvang.
  • Spatborden anders van vorm en positie.
  • Opbergdozen anders van vorm en positie.
  • Schokdempers op de vooras zijn en anders en montagepunten is een ander ontwerp.
  • Vorm van de pantserplaten om de bladveren zijn net iets anders.
  • Koepel is identiek, interieur is echter anders en daar heb ik nog geen foto's van.
  • Romp staat hoger van de grond.
  • Iets grotere wielbasis. Hoeveel moet ik nog nagaan.
  • Versie NL heeft achterspatbord hoger zitten dan het voorspatbord.
  • Pantserplaten zijkant tussen de assen zijn korter.

Eerste stap is om de romp van de Humber in elkaar te lijmen en te ontdoen van verkeerd detail. Hierna kan ik het chassis gaan ontwerpen als schaaltekening in 1:35 en dan scratchen.

De foto van het echte voertuig is niet echt helemaal van de zijkant genomen, dus er zit wat afwijking in.
Dat kun je corrigeren in Photoshop en vergelijkbare programma’s, zeker als je er de tekening overheen kunt leggen zodat je goed kunt zien welke kanten je de foto op moet trekken en duwen.

Bas,

Naar aanleiding van jouw project zat ik gisteravond nog even te kijken op de "Surviving Panzers" website voor FOX en Humbers en dan zie je ook hoe lastig het is om beiden uit elkaar te houden, want een aantal in de lijst zijn verkeerd geïdentificeerd.....maar je ziet ook een exemplaar in Indonesië, wat naar mijn idee wel eens een ex-NL Humfox zou kunnen zijn, gezien 37mm toen en een romp met lage schokdemper-toren (gezien de locatie is dat natuurlijk ook niet heel verwonderlijk)

Humfox.webp

bron: http://the.shadock.free.fr/Surviving_Humber_Fox_Armoured_Cars.pdf

De tekeningen van het chassis zijn op hoofdlijn klaar. De u balken wil ik van messing maken, maar ben nog op zoek naar het juiste materiaal hiervoor, lees messing profiel. Anders toch maar Evergreen gebruiken. Wordt tzt vervolgt.

Ik ga voor de snelle en denk ik ook betere route en dat is het juiste onderstel gebruiken. Wordt de IBG C15TA. Alles is dan ook qua motor, radiator en aandrijflijn over te nemen. Ik vermoed ook dat ze hierom de moeite hebben genomen om de Fox pantserwagens om te bouwen met een Humber mk4 koepel. Voertuigen van de verkenningseenheid bij de Huzaren van Boreel was hiermee grotendeels voorzien van zelfde onderstel en motor. Makkelijk in onderhoud.

Bas, naar wat ik gevonden heb is de hull van de Humfox een kopie van de Humber MK III gebouwd in Canada. Dit is mijn plan om de bronco Mk III te bouwen met de toren van de MK IV. Hoe zie jij dit ?

Ik weet niet goed of die beter is als basis. Dan zou ik ze eerst beter moeten vergelijken. Wat ik aan bouwverslagen zie lijkt dit op het eerste gezicht dezelfde romp.

Terug
Bovenaan