Update 3-4-17 Appelboom, Deel 2
Goeiedag mensen
😀
Laten we nog efkes verder bomen over de Appelbomen...
Appelboom Constructie, Deel 2
Wat nog te doen :
-Eén boom krijgt twee extra zijtakken.
-Verlengingen voor beide stammen maken.
-Boomskeletten controleren op vorm en hoeveelheid takken en dan bedekken met PVA+pigment.
-Boomtakken bekleden met gebladerte.
-Appels verzamelen.
Zijtak toevoegen aan Draadboom :
Eerst een pasgat maken.
Een priem schuin op de stam zetten en behoedzaam door de draadstam 'boren'. Pas op voor uitschieten met de priem !
Doorgaan tot het pasgat groot genoeg is.
Daarbij ga je makkelijk door de hele stam heen, maar die bijkomstigheid is later makkelijk weg te werken.
De stam verbuigt wel iets, maar blijft verder heel en stevig en is prima te corrigeren.
Aldus de tak aanbrengen en met een druppel CAlijm aan beide zijden zit het voor de eeuwigheid.
Verlengstuk voor de Stam :
Hiervoor heb ik een stukje genomen van de stam van een wietplant (gedroogd en kaal...nee ik kweek ze niet !).
De plant structuur maakt haar zeer geschikt voor miniatuur bomen.
De stam heeft een zachte kern die heel makkelijk te verwijderen is met boor of priem of bolfrees enz.
De stam zelf is geen dicht hout maar is meer een vezelige 'buis' die vrij makkelijk splijt door erin te knijpen.
Zagen of met scalpel rondom doorsnijden werkt best voor een intact en 'scherp' uiteinde.
Voor het planten op het dio is er eerst een 'steekwortel' aangebracht.
Met boortje en tapse- en bolfreesjes is het uiteinde iets geruimd om een mooi pasgat te krijgen.
Druppel CA er in en dan kan de ongelijke aansluiting bijgewerkt worden. (met PVA+toiletpapier, of, klei, putty, vulmiddel...of..)
Hiervoor gebruik ik weer PVA+toiletpapier, net zoals tijdens het bekleden van de kale draadbomen.
Ik vind het fijn werken met PVA+toiletpapier. Het dunne papier (laagjes van elkaar getrokken) wordt snel
papperig en laat zich met een klein ruw kwastje mooi modelleren.
Voorbereiding voor gebladerte :
Voor zover ik de Appelboom begrijp, is er nog wat aan de takjes geknipt en gebogen.
Dan zijn de bomen meerdere malen in een laagje PVA+pigment gekwast vanwege :
- het wegwerken van het uiterlijk van de gedraaide koperdraad.
- het verzacht de eerder aangebrachte textuur (indien gewenst).
- het geeft een geschikte ondergrond voor verlijming van het gebladerte in takjesvorm.
(de rechtse boom heeft hier haar extra zijtak nog niet ontvangen, ja..eentje maar uiteindelijk,
deze boom krijgt als eerste haar gebladerte en komt achteraan het dio te staan)
Het veelvuldig gebruik van PVA geeft het geheel wel een glans. Dat komt later nog wel goed met de airbrush.
Gebruikte pigment kleurtjes voor de PVA-coating : emerald groen + beton grijs + std.bruin.
Ter illustratie van hoe kleur kan veranderen tijdens drogen.
Nog nat :
Opgedroogd :
opvallend dat met 4 lagen PVA hier en daar nog steeds koper te zien is, al is de 'wokkelstructuur' echt glad gesmeerd.
Gebladerte Aanbrengen :
Dat ging verrassend 'eenvoudig'
😀
Mede omdat de takjes soepel zijn en dat de blaadjes niet loskomen is het makkelijk
om een juiste pose van het takje zelf en de positie en richting op de boom voor te bereiden.
Maar een lijm die goed
plakkerig is maakt het monteren van de takjes echt comfortabel !
Deze dus (of een ander merk),
het is een taaie PVA zegmaar, wel heel soepel en zeer fijn gedoseerd aan te brengen en inderdaad zeer kleverig !
Zo taai dat een bladertakje van 3cm rechtop of vertikaal aan de boom te verlijmen is zonder dat deze omkiept of zakt.
Ook deze lijm blijft net als std.PVA nog lang soepel.
Van deze lijm heb ik een flinke dot aan de std. PVA+pigment toegevoegd.
De takjes bereid ik desgewenst even voor zodat ze een gunstig contactvlak hebben :
het uiteinde even platknijpen of afkorten en desgewenst haaks ombuigen voor een 'lijmvoetje'.
Vullen der Boom :
- de grote zijtakken van onder naar boven.
- per zijtak van binnen naar buiten werken waarbij hoogte voorrang heeft op laagte.
- na rondgang (vóór de volgende verdieping van de grote zijtakken) is het bladerdek van
onderaf en bovenaf van extra takjes en kleine zijtakjes voorzien. Ook takjes aan de stam zelf.
Nadat de lijm droog is is er nog aan de takjes getrokken en gebogen.
Affijn, de uitdaging is dus het volume geven.
Van opzij bekeken ziet er niet zo vol uit als ik zou willen, maar valt wellicht mee wanneer ik
de andere 2,75 miljoen blaadjes ga bijplakken....
GAAAAAAAAP...... plaatjes dan maar
😉

En? is het wat ? Zelf vind ik het er niet al te beroerd uitzien als ik zo vrij mag zijn 8)
De grootte van de blaadjes valt ook wel mee vind ik.
Het bladerdek oogt wel wat bont, maar dat zal met de airbrush nog wel bewerkt worden met een filtertje (of 3?)
Heb nu 2 grote zijtakken bekleed.
Daarin zijn 1,40 meter takjes verbruikt. dus zo'n 70cm per zijtak.
Heb (samen met de 2e boom) nog 12 zijtakken te bekleden....reken maar uit....
ik doe dat maar niet
🤣 .... gewoon doorbladeren lijkt me het best
😈
Op naar de volgende batch....wees gegroet Vrouwe Ostara
Groene groeten 🤣