Hill 192 Update 24-06-18 : Diorama : Terrein Flora

Re: Defending Hill 192 Update 18-01-16: Fallschirmjäger (EDI

mooi topic en alleen al door er even door heen te scrollen veel geleerd .. ziet er super uit en bedankt voor de erg duidelijke uitleg 😀

Hoi Peter,

Over putty, ik heb ooit ergens gelezen dat je de puttys ook kunt mengen bv: je meng eerst de magic sculp, dan de green stuff en dan kun je die twee weer mengen. Dan kun je eigenschappen van beide puttys benutten. De eigenschappen worden waarschijnlijk ook wat minder.

Voor degene die wat meer over puttys en scuplten willen weten is er een leuke website:
http://www.jeremiebt.com/index_avant_2014.php?page=siteuk
Als je even zoekt kom je op de onderstaande page met interessante info over puttys.
http://www.jeremiebt.com/pages/page.php?page=pub_pate_sculpt&lang=uk

Groeten Paul

OK Roger, ik zeg : doen ! met GreenStuff kan je veel doen wat met alle andere putty's niet lukt.

Bedankt Joost 😀 en tof dat je er nog wat van opsteekt ook !

Bedankt Paul voor de linkjes hier neer te zetten 😀, tips & tricks zijn nooit weg !
Wat je zegt over putty mengen klopt. Inderdaad kun je zo verschillende eigenschappen combineren.
Je kunt ook de harder van het ene merk mengen met de vuller van een ander.
Heb dit soort mixjes nog nooit uitgeprobeerd, maar dat het werkt is zeker.

Heeft men vragen over putty, stel ze gerust !

groetels 😀

Defending Hill 192 Update 27-01-16: Fallschirmjäger

Goete Mittag Leute 😉

Als het van PhotoBucket had afgehangen had het nog een tijd kunnen duren om plaatjes
te laten zien.... nu dus vanaf ImageShack, al maakt dat voor de kijkers uiteraard geen verschil.

Fallschirmjäger Update

Torso en armen moesten opgevuld. In verband met de plaatsing van het wapen (waar de handen aan zitten)
moest er tijdens het sculpten van torso en armen rekening worden gehouden met de aansluiting op de handen.
Om het mogelijk te maken het wapen na sculpten gewoon van de armen af te halen heb ik
de manchetten aan de handen gesculpt.
Na het sculpten van een manchet of mouw had ik de aansluiting ingevet met vaseline om definitieve hechting te voorkomen.

Voor de wapenriem had ik loodfolie in gedachte, maar een figuur van Eric Gideonse herinnerde me aan een makkelijker manier :
een strookje papier, na montage verhard met CA.

Aldus is dit het resultaat :

Nu een paar plaatjes van de voltooing (op de kraag na) die op het tweede gezicht niet goed bleek...
Twee zaken waren onjuist... één is zichtbaar op elk plaatje hieronder maar de belangrijkste miskleun
is te zien op 't 3e plaatje (figuur van rechts gezien). Ziet u het ? bovenste en onderste helft lijken niet te matchen ?

Welnu... juist op die ene foto viel me dus iets vreemds op : de onderste helft leek te "klein"...
Na goed kijken ging ik het zien en aldus viel het kwartje...zeg maar gerust euro 🤣
Onder de smock miste eigenlijk een stuk rechter bovenbeen en bil.. 😱..oeps :x
Bovenbenen en onderlijf zitten toch onder die smock dus zit wel prima zo is mijn idee geweest...en heb domweg
niet stilgestaan bij de (spier)massa die (bedekt of niet) toch zeker aanwezig moet zijn op het figuur...
De oplossing : mazzel dat de smock van GreenStuff los om het rechterbeen zat ! Ik heb kleine stukjes tissue
onder de smock gepropt tot het er bevredigend uitzag en er toen een drup CA in laten vallen.

Het andere ding wat opvallend niet goed oogde : de knoopjes aan de bandolier. Te groot.
Heb dan kleinere knoopjes uit 0,25mm plasticard gestanst en met blanke vernis vast gezet.

De kraag zit er nu aan, ook de gevulde (interne) jaszakken zijn aanwezig, al ga ik de rechtse zak opnieuw
doen, deze oogt raar vind ik.
Ook nog wat PSU en helmbandjes erbij, dan mag deze denk ik wel in de primer... oja, en nog een paar drukknoopjes onderlangs de smock...

Hier een walk around :

Op- aan- en afmerkingen altijd welkom (op eigen risico 🤣 )
Bedankt voor uw aandachtige aandacht en bis nächste Mal 😀

Re: Defending Hill 192 Update 27-01-16: Fallschirmjäger

Hoi Herold, ik zie ze wel in het topic.
Is ook al weer door meerderen bekeken, maar niemand zegt wat..................................

komt vast goed, zal even 1 plaatje iets mee uitproberen...
(EDIT: heb een andere soort link geplakt, nu zou er tenminste 1 plaatje te zien moeten zijn)

wordt vervolgd !
groet 😉

Hoi Peter,

Ik kan de plaatjes wel zien!
Blij dat ik je op een idee heb gebracht, zou alleen de gespen van een ietwat dunner materiaal maken en daarbij platter slaan met een hamer(tje) (dus geen moker 😉) Wat je ook kan gebruiken is mesh/motorgitter o.i.d. van een overgebleven projekt, op maat snijden, geeft ook mooie gespjes
't Is maar een idee...
By the way, figuur ziet er goed uit man! 😛😛

Gr Erik

Thanx Erik 😀

je hebt gelijk vwb die gespen dat ze wat lomp zijn, eerlijk gezegd vind ik de riem ook wat breed...
Het gespje zelf is platgeknepen draad en heb er iets aan de achterkant aan toegevoegd dat er niet hoort.

ik ga er mee aan de slag ! bedankt voor het duwtje 🤣

Bedankt Herold 😀

Dit draadje en zaken zoals de bouwwerken van o,a, dhr Hurkmans hebben mij doen besluiten te investeren in green stuff en magic sculp....
Ik ga me weer een hoop ellende en werk op de nek halen.
Jullie worden bedankt..... 😈

😈

🤣

Hoi Peter,

Dat begint er op te lijken. Toch heb ik wat aanmerkingen. De koppel lijkt veel te hoog te zitten, vooral in de achteraanzichten. Als je normaal je armen langs je zijden hebt komen je ellebogen net boven de taille uit. Daar, of iets eronder zou de koppel moeten zitten. Als hij ook nog een broodzak en veldfles draagt trekken die de koppel aan de achterkant nog verder naar beneden. Misschien moet je daar nog even goed naar kijken. Het blijft moeilijk om anatomisch correcte figuurtjes te maken op zo'n kleine schaal. Een hele kleine afwijking is vaak al te veel. Gewoon blijven proberen. Ik heb nog altijd veel plezier van mijn anatomieboeken. Anatomie voor kunstenaars dan wel.
De geweerriem zoals je hem nu hebt klopt niet. Kijk hier maar, als je deze niet al gevonden hebt. http://www.fallschirmjager.net/Weapons/FG42/fg42.html
Verder naar onder staan afbeeldingen van de wapenriem. Hij zit voor aan de loop vast met een muskethaak. De wapenriem wordt gesteld met een klem. Er zijn dus geen losse eindjes.

Succes,

Jan Coen

Bedankt voor de complimenten 😀 dat geeft de boetserende burger moed 😉

en dan even op de man af :

Niels, doen man ! voor je het weet zet je je eigen originelen op de wereld :idea:

Leon, dat is precies wat ik graag hoor 🤣

Ron, graag gedaan 😈 ......... en nu aan de gang....wat??? putty nóg niet binnen ??? 😉

JanCoen, ik snap jouw punt vwb die positie van de koppel en deze zit hier inderdaad nogal hoog.
Dat de koppel doorgaans nogal hoog werd gedragen was overigens normaal.
Dat was voor de reguliere uniformen zo ontworpen door Hugo Boss om de soldaat een meer atletische look te geven.
Heb daar iets van opgeslagen en zal ik even opzoeken.
Corrigeren is wel mogelijk, maar is meer werk dan een nieuw figuur sculpten, dus voor deze laat ik het maar zo.
Ik heb zelf wel meer puntjes gespot die beter kunnen, maar voor nu ben ik al heel tevreden met het resultaat,
al moeten er nog een paar dingen gedaan worden...
Bedankt ook voor de wapenriem tip ! Ik ben nota bene op die pagina geweest, maar ben domweg over die riem gefietst 🤣
Er gaat nu dus een correcte weergave komen 😀

Met de aanmoedigende berichten en constructieve noten aan de hoge hoed toegevoegd, gaan ikke weer vrolijk weiter machen 😀

groeten 😉
Peter

🤣

Boetseerse Peter, je bent lekker bezig! Fijn om jou altijd bezig te zien met je gedetailleerde uitleg! 😀 Ik volg m in stilte maar smullend....

Kneedbaar groetje!

Ditmar

Hoi Peter,

Je fallschirmjager is erg fraai geworden! Ga je nog een strap aan de helm maken?

Ron,succes! 😉

Groet,

Roger

Helaas de eerste foto (waar je waarschijnlijk dus wat mee hebt gedaan) zie ik alleen maar kruisjes 🙁 ......

Als moderator kan ik je linkjes natuurlijk wel knippen en plakken, maar dat lijkt toch niet de bedoeling 😈 ...

Ik wacht wel af tot der Franz weer op een bouwavond langs komt.

groeten, Richard.

Thanx Ditmar 😀 enne... toch leuk als een stille genieter even lawaai maakt 😛

Dank Roger 😀 yep er komen ook nog helm straps.

Richard bedankt voor de notificatie, ik ga de oorspronkelijke link weer plaatsen (net zo één als voor de andere plaatjes).
ImageShack is nog nieuw voor me en ken nog niet alle ins en outs...

Herman Haverhals wees me op nog een little screw-up mijnerzijds (al zei hij dat met aardiger woorden, dankje Herman 😀)
De bandolier moet de helft minder knoopjes hebben 😱 is gelukkig makkelijk te corrigeren...
Is goed te zien op foto's van de echte bandolier, maar ben toch ook hier onzorgvuldig geweest.

Geeft nix, ik leer hiervan om mijn arbeid zorgvuldiger te plannen.
Is voor mij belangrijk in verband met die heerlijke eigenschap die men adhd noemt 😉
Komt goed ! kan gelukkig lachen om mezelf 🙂

Mazzels 😀

Defending Hill 192 Update 31-01-16: Fallschirmjäger

Goeie avond 😀

Ik had het over die door Hugo Boss ontworpen kleding.
Ontworpen om de Duitse strijder er beter uit te laten zien. Lees hier meer daarover

FG-42 wapenriem
Naar aanleiding van bepaalde kritieken heb ik de wapenriem verbeterd.
Met een stripje loodfolie, stukjes koperdraad en wat CA heb ik getracht de originele riem na te maken.
Ben er best tevreden mee... kijk en oordeel zelf :

Helmbandjes
De helmbandjes vooraf gerold en laten harden. Daarna stukjes met CA op hun plek gezet.

Overzicht correcties
Nieuw is het gehalveerd aantal knoopjes op de bandolier. De steekzakjes daarvan zijn bijgewerkt met MagicSculp.
Ook de rechterknie is gecorrigeerd, die zit nu iets meer naar rechts.
Als laatste is dan nog de rechtse jaszak opnieuw aangebracht.

Nu nog wat PSU toevoegen en dan kan meneer de Valschermstrijder in de grijze grondverf.

Dank voor uw tijd 😉
Laterrrrrrrrrz 😀

Re: Defending Hill 192 Update 31-01-16: Fallschirmjäger

Erg mooi werk.
Zelf een sculptuur van een figuur maken waag ik mij nog niet aan, nog een beetje boven mijn pet...
En dat tooltje voor de lasnaden hou ik in gedachten, ga ik zeker eens proberen. 😀

Bedankt Frans 😀
Succes met de lasnaad tool ! (ongeschikt voor Sovjet lassen :idea: )

Ik vind het knap werk, ik lees met lichtelijke bewondering hoe je met wat putty volledige figuren maakt. Er zijn altijd verbeterpunten en perfect bestaat niet en zo bezig zie je ook hoe je kwaliteiten op gebied van zelf sculpten gegroeid zijn.

Bedankt Johanna 😀
Al doende leert men, dus ik zal het wat vaker doen 😉

groetje 😀

In bovenstaande post bij mij toch weer zwarte kruisjes waar foto's zouden moeten staan Peter 😕:

Oscar Becker zei:
In bovenstaande post bij mij toch weer zwarte kruisjes waar foto's zouden moeten staan Peter 😕:
alleen bovenstaande post ? zeg ook welke browser je gebruikt.

J.Prummel zei:
Ik zie de foto's ook, wel apart dat sommige mensen het niet zien, misschien cache van de browser legen?
browser-cache legen zou zinvol kunnen zijn wanneer ik oude link-codes zou hebben vervangen met nieuwe codes.
Laatste post is precies zo gedaan als voorlaatste post, dus als daarvan de foto's wel te zien zijn ligt het misschien aan welke browser men gebruikt.

Niels Henkemans zei:
issue is denk ik dat de url niet eindigt op .jpg of iets dergelijks.
Mijn codes zien er zo uit :
Code:
 [img]https://imageshack.com/i/poR0uIpxj[/img]
ImageShack ondersteund alle moderne browsers. InternetExplorer vanaf Ausf.10.

Heb efkes wat gelezen over links.... er bestaan ook links bedoeld voor gebruik in forums.
Zal de laatste post eens aanpassen met forum-links... eens zien wat dat oplevert 🙄

ongelinked groetje 😉

heb de codes veranderd.... ben benieuwd.........

He Pjotr,

Dat zijn zeer fijne plaatjes hieronder ! 🙂 Prachtig hoe je die details aanbrengt !
Allez ! ... Graag veel meer daarvan en nu meteen :!: 😉

peter van dijk zei:
FG-42 wapenriem
Naar aanleiding van bepaalde kritieken heb ik de wapenriem verbeterd.
Met een stripje loodfolie, stukjes koperdraad en wat CA heb ik getracht de originele riem na te maken.
Ben er best tevreden mee... kijk en oordeel zelf :

Helmbandjes
De helmbandjes vooraf gerold en laten harden. Daarna stukjes met CA op hun plek gezet.

Overzicht correcties
Nieuw is het gehalveerd aantal knoopjes op de bandolier. De steekzakjes daarvan zijn bijgewerkt met MagicSculp.
Ook de rechterknie is gecorrigeerd, die zit nu iets meer naar rechts.
Als laatste is dan nog de rechtse jaszak opnieuw aangebracht.

Vielen Dank Johann der Ausgerechnete 😀

Ik doe mijn best... sofort ende meteen 😉

Thanx Joost 😀 en graag gedaan !

Danke Herr Doktor Hiskemüllern ! 😉 😀

hoi Peter,

op deze post na:
Goete Mittag Leute 😉

Als het van PhotoBucket had afgehangen had het nog een tijd kunnen duren om plaatjes
te laten zien.... nu dus vanaf ImageShack, al maakt dat voor de kijkers uiteraard geen verschil.

Fallschirmjäger Update

Torso en armen moesten opgevuld. In verband met de plaatsing van het wapen (waar de handen aan zitten)
moest er tijdens het sculpten van torso en armen rekening worden gehouden met de aansluiting op de handen.
Om het mogelijk te maken het wapen na sculpten gewoon van de armen af te halen heb ik
de manchetten aan de handen gesculpt.
Na het sculpten van een manchet of mouw had ik de aansluiting ingevet met vaseline om definitieve hechting te voorkomen.

Voor de wapenriem had ik loodfolie in gedachte, maar een figuur van Eric Gideonse herinnerde me aan een makkelijker manier :
een strookje papier, na montage verhard met CA.

Aldus is dit het resultaat :
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

zie ik nu overal plaatjes! 🤣 Ik gebruik IE 11.0.26

Wederom indrukwekkend hoe jij kan detailleren!

groet
Oscar

Bedankt Oscar 😀
En ik ga die post dan ook maar van nieuwe code voorzien, goed dat je't efkes meldt.

groet 😉

Hallo Peter,
nu ik de foto's nog eens bekijk valt mij op dat de wapenriem van de FG42 niet logisch aangebracht is: als de FJ-er nu het wapen aan wil leggen dan zit de wapenriem in de weg. Normaal zou ik verwachten dat de wapenriem aan de andere kant van de rechterarm weggeleid wordt, dan komt deze nooit in de weg te zitten. Is niet bedoeld als muggen-ziften of ant-f*cking maar wilde ik gewoon effe kwijt.
Het is natuurlijk aan jou of je hier wat mee doet, alle complimenten voor jouw sculpt-kwaliteiten & SBS in ieder geval.
Groet,
een andere Peter.

Bedankt Pjotr 😀 (en miereneuken is nix mis mee ! 😉)
De dynamiek van riemen is al net zo boeiend als die van plooien,
ik begrijp wat je bedoelt.
Eerlijk gezegd heb ik meer aandacht besteed aan of de riem wel mooi valt
dan aan de logica.... geeft niet deze keer, maar hou dit wel in gedachten bij een volgend figuur.

Zou het om een stand alone figuur gaan, zou ik dit nog eens bekijken en desnoods
een nieuwe wapenriem knutselen, maar ....
gezien het verhaal, de momentopname daarvan en hoe de wapenriem gaat opvallen
op het diorama vind ik echter wel best zo 😀

groetels 😛

Bedankt Roger 😀 er moet alleen nog wat PSU worden toegevoegd...

Defending Hill 192 Update 24-02-16: Fallschirmjäger1

Goed avondje 😉

Huishoudelijk bericht
-De Update "27-01-16 Fallschirmjäger" is nu voorzien van de juiste img-codes, zie hier
-Vanaf nu zullen er ook hoog resolutie plaatjes te zien zijn.
Klik er op voor de grote, voortaan zet ik er een "+" op wanneer het origineel groter is dan het plaatje in mijn bericht.
Nu missen de plusjes maar ze zijn alle 5 groter te bekijken.
En om het wat makkelijker te maken ... als die grotere afbeelding te zien is... klik rechts en kies "afbeelding bekijken" voor
de ware resolutie... ik snap niet waarom die niet meteen te zien is maar daar kom ik nog wel achter...

Fallschirmjäger1
klein muisgrijs updeetje. Meinherr FJ1 staat in de primer.
PSU is momenteel under construction...
Have a look..

eeuh b.b.bediee bedaaa that's all folks 😉

Re: Defending Hill 192 Update 24-02-16: Fallschirmjäger1

Dat ziet er goed uit Peter en met de primer wordt het een geheel en dan ziet het er ook completer uit, vind het een zeer geslaagd figuur, nu een verfjasje 😉

Re: Defending Hill 192 Update 24-02-16: Fallschirmjäger1

Dankjewel Johanna 😀 de verfjas voor deze vechtjas moet nog heel efkes wachten, want
ben nog bezig met zijn uitrusting zoals broodzak, veldfles, bajonet...

groet 😉

Defending Hill 192 Update 13-03-17: Dio + Figuren

Goedemiddag Dames en Heren,
tijdje stilletjes m’n gang gegaan met vanallesennogwat, weinig van me laten horen,
maar de laatste 6 weken weer gericht bezig en heb intussen genoeg plaatjes en letters
voor een flinke update 😈 geniet ervan 😀

Begin dit jaar zat ik zo wat in dio boeken te neuzen en kreeg helemaal zin in heuvel 192.
Vond ’t wel nuttig om mijn inzicht in dioramabouw weer wat op te frissen, heb dan nog eens
de beginselen der dioramabouw bestudeerd (met name die van Sheperd Paine, erg leerzaam en begrijpelijk, en
hier en daar ook schattig achterhaald 😉).
Het ging me vooral om de weetjes betreffende de compositie van een diorama.
Uitgelezen ben ik op mijn director kruk geklommen en heb ACTIE! geroepen (maar niet te hard want
de buren hebben een piano…)

Grondplaat en Mock-up
Als eerst is de compositie nog maar eens her-bekeken en bedacht.
Toen de grondplaat met terrein eigenschappen ruwweg vorm gegeven (dikke iso-schuimplaat)

Dan het terrein bijgeschaafd en spelen met alle objecten tot ik tevreden was met de opstelling,
inclusief 3 bomen en 2x nieuwe figuren (MG schutter + assistent).
Toen de grondplaat netjes afgewerkt met rubber voetjes en rondom een bekleding met dunne schuimplaat (reclame borden).
De bedrukte zeide van die platen moet aan de binnenkant zitten. Deze print blijft namelijk zichtbaar, zeker met een strakke verflaag !

De definitieve opstelling der delen

Toegevoegde Diorama Objecten
a. Bomen : 2 x appelboom links en 1 hoge loofboom rechts. (2x "gedoogde"!! takjes, 1x Eikentakje).
b. Figuren : MG-42 schutter + assistent uit set 6276 van Dragon
c. Kruiwagen voor mortier ammo (MK 35)
d. Extra kisten voor mortier ammo : Dragon scrap + scratch.

Figuren MG-Team Bouw

Het is wat meer werk ja die Gen 2 figuren maar vind ze die moeite best waard en met wat TLS (Tender Loving Scalpel)
is er nog wel wat meer winst uit te krassen ende te schrapen.

MG Assistent
De wapenriem is eenvoudig gehouden. 2x beugeltje + strip loodfolie (van mayo tube : is iets steviger).

MG Schutter
Een "Dragon Gen 2" kogelketting is met beleid mooi om een mg te wikkelen zo is gebleken.
Met heet water lukte niet, want ketting houdt te weinig hitte te kort vast.
Kokend water werkt niet want al snel gaat het plastic in elkaar krimpen.
In een dopje met aceton leggen : vrij vlot heb je dan een smeerbare kogelketting.

Wat dan eens uitproberen ? De “Gen 2” kogelketting is wat voller……daar zou dan wat af kunnen om….??
Heb aan onderzijde van de ketting ingezaagd tussen de patronen : dunner materiaal wordt meer plooibaar.
Dan moet de ketting in de kogel-invoer van de MG gelijmd worden :
De ketting moet degelijk in die invoersleuf steken dus knip en schuur daarvoor 2 patronen op maat
zodat een mooie ‘paspin’ ontstaat.
Na degelijke verlijming eerst goed laten harden (24 uur).
Toen is de ketting op de ingezaagde plekjes nat gehouden met MEK om het plastic zacht te maken.
Ik deed dat 1 a 2 minuten lang.
Met beleid en gevoel kan de ketting dan langzaam maar zeker gebogen worden.
Niet de hele ketting in één keer doen maar steeds per 1 of 1,5cm bewerken.
Kans op breken blijft, maar zolang niet Afgebroken kun je zo’n breuk redden met lijm.
In het geval van de wikkeling om de mg is er extra (Revell Contacta) op de ketting gekwast, daar waar
die tegen zichzelf kwam te zitten.
Eventueel beetje voorzichtig aandrukken, maar nooit zo hard dat er lijm tussenuit komt. Met met CA verlijmen kan vast ook wel.
De rechter hand is vervangen door een (afgeslankte en doorboorde) Tamiya hand. Het origineel was een open hand.

Mortier Team
Definitieve opstelling. Mortier met de 2 mannen die 'm vasthouden worden als module aan het dio toegevoegd.

Granat Werfer 34
Mat zwarte primer met donkergele 'vette drybrush'.

Kruiwagen

MK-35 (Nr. A015 "The Wheelbarrow") omgebouwd naar ¾ dicht met afneembare zijschotten.

Zwarte primer, dan met acrylverf in kleur gezet en een drybrush er over. Mag nog wel wat vervuiling op...
Het bakkie wordt opgevuld met 4 ammo kisten en enigerlei spullen van de mortiermannen.

Mortier Munitie Kisten
Had 2 ouwe kistjes met bruikbare afmetingen en doormidden zagen leverde 4 basis kistjes op 😀.
Zelf deksel enzo toevoegen en hup...BOEM jónge !

Aber sluiting uit slechts 2 delen ! en gelukkig nie zo klein 😈 (set nr. 35A93)

Schilderen : Mortier Team en MG Team
Geen uitgebreid verfverslag, want ik verf niet volgens een routine en ben zeker geen meester, maar
wil er toch wel wat over zeggen.
Ik heb me eens fijn uitgeleefd met (voor 99,98%) acrylverf, wil daar meer mee doen en ook beter.
Werkt super met een Nat Palet, droogt lekker snel...
Vooral huid en gezichten met acryl verven is nog nieuw en dit zijn de eerste met acryl voltooide hoofdjes en handjes.
Er valt nog genoeg te leren (is ook te zien), maar zo'n groepje van 5 figuurties schoot toch best op.
Al kroop er door gebrek aan acryl ervaring toch aardig wat tijd in, zeg maar uuuuuren.
Incl. bouwen en verven zit er ‘zomaar even’ 10 uur in een figuur.

Het in laagjes opbouwen van de kleuren doe ik het liefst van donker naar licht, dat
is geen wet, maar zo ben ik grafisch opgevoed zegmaar.
Kleurtjes mengen vind ik niet moeilijk meer, maar het steeds vinden van geschikte
tussenkleuren voor het “blenden” vind ik nog een uitdaging.

Kleuren kiezen
Het kan zeker geen kwaad om de kleuren die het figuur moet krijgen van te voren te bestuderen.
Met het verkregen inzicht kun je dan voor het schilderen een bruikbaar basis kleur palet aanleggen.
Dat bestaat uit een setje basis- hooglicht- en schaduwkleuren + de bijbehorende tussenkleuren.
Een palet waarmee je consequent kunt doorwerken.
Je hoeft dus niet steeds de tussenkleuren te zoeken want die heb je al op het palet gemengd.
(zelf was ik ietwat gretig om aan de slag te gaan, dus heb de kleurenstudie niet gedaan..
geeft niet, maar het werd daardoor wel steeds een heen-en-weer gemix op m’n paletje
🤣 )

Tips
Beetje plannen van de schilder volgorde is zeker ook zinvol.
Schilder (indien mogelijk) een hoofdje apart vóór de montage.
Eventueel een losse helm pas vastlijmen na het schilderen van ’t koppie.

De Praktijk
Figuren zijn voor de kleurbehandeling geprimed met mat zwart (Tamiya + LaquerThinner + Airbrush).
Verder alles met Vallejo verf, met uitzondering van :
Humbrol (27002, Polished Aluminium) voor de hooglichten op de G-43 en de MG-42 en mortier richttoestel.
Printer Ink (Copper, made by "Stormtroopers"] voor de kogelriem.
Gekozen uniform camo : Splittermuster 41, Sumpfmuster 43.
Voor de huidkleur heb ik gebruik gemaakt van de huidkleurset van Andrea.

Verdere wetenswaardigheden (if any) staan boven de foto’s…
Have a looksee…

De lader
De granaat krijgt nog een kardoes (schietlading) om het staartpijpje.

Het schoenprofiel is met naald ingekrast.

De tool naast de veldfles is een pionierbijl die ook werd uitgereikt aan één van de mortiercrew leden.
Het heet ook wel een "Klauenbeil". In het ronde deel van de foedraal zit het meetlint.
Die van mij is gemaakt met steel van pionierschepje met daarop een klein stukje plastic gelijmd.
Dat basis “bijltje” is tegen het figuur geplakt en toen bekleed met MagicSculp.
Voordat de putty hard was is het detail met naald en scalpel gemaakt.

De ontbrekende bajonet wordt in een boom gestoken waaraan de toolkit voor de mortier komt te hangen.

De foliage netjes om de helmen zijn gemaakt van......... wie het weet mag het zeggen !
Het iets uit de nalatenschap van mijn oma. Zij was een zeer kundig naaister en had een aanzienlijk
arsenaal aan naaispullen en fournituren.
Het is fijn zilverdraad tot een kousje ‘geweven’. Het lijkt wel kabouter breiwerk.
Weet niet waar het oorspronkelijk voor bedoeld is, maar blijkt dus mooi voor helmnetjes.
Individuele strengen lijken op de veren in stoelen.

Kousdiameter is te wijd voor een 1:35 helm, maar met geknipte stukjes en CA is er wel wat van te maken.
Je kunt er echt fijne foliagecamo in steken. Heb't al eens eerder gedaan met een helm op een Puma :

De Richter

Ammo Voorbereider
Hier ontbreekt ook nog de Kardoes aan de granaat.

Schepje is uit de foedraal, loodfolie-riempje is toegevoegd. Schepje wordt ergens in de grond gestoken.
Ook hier ingekrast schoenprofiel.

Teamleider

Mortier Module
Heb al eerder gepraat over een module met daarop de mortier + 2 mannen.
Heb dit gedaan om makkelijk te kunnen werken aan de gras begroeing waar de mannen en het wapen goed IN zitten.
Ook het koppelen van de handjes aan de mortierbenen speelde mee.
Heb een plaatje bluefoam genomen en zowel mortier als figuren daar op gedrukt.
Zo kon ik de contactpunten (waar ik de objecten vast wil lijmen) goed zien.
Met rood verduidelijkt en toen donkere aarde aangebracht en voorzien van medium lang gras.
Hier en daar de contactpunten weer vrijmaken en voorzichtig de objecten droog gepast.
Dan mortier verlijmd met Bison Kit. Daarna 1 voor 1 de mannen aangehaakt en op de module verlijmd.
Klinkt simpel misschien, maar het was aardig frotwerk af en toe :x

En aldus ziet de mortiermodule er zo uit

MG Team
Deze mannen komen rechts op het terrein, en zullen redelijk schuil gaan achter de Hedgerow.
Ik heb deze toegevoegd ter completering van het geheel, niet zozeer om op te vallen.
Evengoed heb ik er net zoveel tijd en aandacht ingestoken qua afwerking, ook om ervaring op te doen.

MG Assistent
"Gen 2" figuur, enige aanpassing is de linker hand : Met kokend water verbogen zodat de grip om het wapen beter werd.

MG Schutter
In plaats van de MG-34 heeft hij een MG-42 gekregen. Linkerhand paste wel goed na wat vijlen, maar zat wel ietwat
ongelukkig aan de arm. Maar het zit, en de ongelukkige pols valt niet erg op (of ulieden nu juist wel 😉 )

Kogelriem is eerder al beschreven. Rest me te vermelden dat de riem met stevige loodfolie is gemaakt.
Riem is eenvoudig en uit twee delen gemaakt die samenkomen in de hand.
Hier is goed de overlap te zien (die best iets korter had gekund...)
Wel beugeltjes aan de mg gemaakt.

StuH Bemanning
MG-42 Schutter Bouwen
Lang tegenop gezien, maar na het schilderfestijn moestut er maar eens van komen.

Stickman begon als volgt : resin torso, uitgegloeid koperdraad en stuk sprue met plaatje.

Resin hand aangepast aan de greep : knijpen, vijlen.

Pen zit vastgelijmd op bodem van AFV.
Torso rust droog op pen voor makkelijk wegpakken en aanpassen van armen enzo.
MG + hand zit ook los vanwege makkelijke polscorrecties.

MG Schutter : Rechter Arm, deel 1
Heb me een ons gebogen, maar vind ’t niet……..
Lastig gepiel ook omdat beide armen uit één stuk zijn…
Snapte niet waarom ik de rechter schouder niet verder naar achter kreeg.
Bleef vastlopen op de buiging van elleboog en pols…
Wapen moest namelijk (voor de weledele technische correctheid van de ophanging) :
1. verder naar achter,
2. rusten op de opening in het schild (vanwege ophanging aan dat schild).
En dan liefst ook nog enigszins level met het voertuig.
Oplossing volgt hieronder…
(Koppie is een temp van Dragon)

MG Schutter : Rechter Arm, deel 2
a. Ben er eens goed voor gaan zitten (niet gestaan want je ziet toch maar de helft 😉 )
Physiek inleven hoe deze actie voelt… hoe alles beweegt…. dat gaf soelaas… het bleek
dat ik me had blind gestaard op de arm, zonder te beseffen dat het torso ook mee doet in de pose.
b. Heb een ander plastic torso voorbereid, eentje met de armen afzonderlijk te monteren.
Onderin het torso zit nu een groter gat om meer speling te hebben tijdens poseren.

Het zat hem aldus in het torso… dat moest meer naar de MG toegedraaid worden.
Zo kreeg ik de schouder naar achteren + natuurlijke arm-pols buiging.
Ook hoofd kon nu goed ‘richten’ en wapen kwam mooi op de plaats.
De linker arm + hand gaat de kogelketting begeleiden (pics volgen).

MG Schutter : Linker arm
Was weer het nodige gebuig, maar ging al weer vlotter door goed op te letten en het poseren van de arm
te beginnen vanaf de plek van de hand. Hand is gekozen rekening houdend met de dikte en breedte van de kogelketting.
Ik ga namelijk geen kogeltrommels gebruiken maar meerdere los klaargelegde kogelkettingen.
Aldus :

Controle of het wapen niet scheef hangt en de pose van het hoofd.

StuH Commandant bouwen
Bijkant nog lastiger omdat deze kerel laag in zijn koepel zit verscholen.
Daarbij houdt hij zich vast aan de rand en moet langs de schaarkijker naar voren kijken.
Hier ben ik nog niet klaar mee. Moet nog zien ook hoe en of het met putty bekleed wel netjes in het gat gestoken krijg.
Misschien van onder, of beter van boven... we gaan het zien.
Ik kom in ieder geval al in de buurt... misschien toch nog andere/betere handjes.

Onderarmen eigenlijk te lang. Zie je wel erg weinig van terug, maar probeer toch anatomisch correct te blijven.

Nog niet schuin genoeg naar mijn zin.

So denn leute... das war's....
Hele lap weer, dat krijg je met vorderingen opsparen.
Hoop dat het een bietje overzichtelijk in mekaar zit en anders vraagt u gerust om verdere uitleg !
Ook suggesties, hardop denken en weegeklaag altijd welkom 😉

Bies negste maal oent..... tsjuus loite 😀
Peter

Re: Defending Hill 192 Update 13-03-17: Figures + Dio

YES!!!! Peter is back!!!! 😀

Wat ziet alles er weer goed uit, man! Je figuren zijn hartstikke mooi, super detailleer werk. Dat mortier team is al een prachtig vignet op zichzelf. Kruiwagentje ook gaaf. Het gras is heel mooi gedaan, goed bedachte oplossing.

Blijf het altijd een genot vinden om jouw uitgebreide verslagen te lezen. Zet je ze ook nog op een ander forum? Omdat de tekstjes in de foto's in het Engels zijn?

Laat ons niet te lang wachten op het vervolg, hè?! 😉

Wellicht tot zondag.

Groeten Ditmar

Geweldige update! 😀

Schilderwerk van de figuren ziet er mooi uit! Mooi ook hoe je die kogelketting hebt gedaan, ik heb het ook met heet / kokend water geprobeerd zonder resultaat, aceton is het dus wat je moet gebruiken!

Vraagje mbt de camo: dacht dat er bij deze camo ook regenstrepen te zien waren?

Ben benieuwd naar het vervolg!

Groet,

Rob.

Hoi Peter,

Geweldige update! Duurt ff, heb je ook wat.... 😉
Jouw detaileerwerk omtrent houding van figuren vindt ik zeer indrukwekkend (en hoe simpel eigenlijk.... :!: )

Helmnetje is wat grof, maar laten zo :!: :!: (panty truukje vergeten 🤣 😉 )

Te gek voor woorden, voor mijn Pz III dio'tje heb ik een zelfde soort kruiwagentje gescratched!

Ga zo door!
Misschien tot zondag..?!

Gr Erik

Terug
Bovenaan