Defending Hill 192 Update 13-03-17: Dio + Figuren
Goedemiddag Dames en Heren,
tijdje stilletjes m’n gang gegaan met vanallesennogwat, weinig van me laten horen,
maar de laatste 6 weken weer gericht bezig en heb intussen genoeg plaatjes en letters
voor een
flinke update
😈 geniet ervan
😀
Begin dit jaar zat ik zo wat in dio boeken te neuzen en kreeg helemaal zin in heuvel 192.
Vond ’t wel nuttig om mijn inzicht in dioramabouw weer wat op te frissen, heb dan nog eens
de beginselen der dioramabouw bestudeerd (met name die van Sheperd Paine, erg leerzaam en begrijpelijk, en
hier en daar ook schattig achterhaald
😉).
Het ging me vooral om de weetjes betreffende de compositie van een diorama.
Uitgelezen ben ik op mijn director kruk geklommen en heb ACTIE! geroepen (maar niet te hard want
de buren hebben een piano…)
Grondplaat en Mock-up
Als eerst is de compositie nog maar eens her-bekeken en bedacht.
Toen de grondplaat met terrein eigenschappen ruwweg vorm gegeven (dikke iso-schuimplaat)
Dan het terrein bijgeschaafd en spelen met alle objecten tot ik tevreden was met de opstelling,
inclusief 3 bomen en 2x nieuwe figuren (MG schutter + assistent).
Toen de grondplaat netjes afgewerkt met rubber voetjes en rondom een bekleding met dunne schuimplaat (reclame borden).
De bedrukte zeide van die platen moet aan de binnenkant zitten. Deze print blijft namelijk zichtbaar, zeker met een strakke verflaag !
De definitieve opstelling der delen
Toegevoegde Diorama Objecten
a. Bomen : 2 x appelboom links en 1 hoge loofboom rechts. (2x "gedoogde"!! takjes, 1x Eikentakje).
b. Figuren : MG-42 schutter + assistent uit set 6276 van Dragon
c. Kruiwagen voor mortier ammo (MK 35)
d. Extra kisten voor mortier ammo : Dragon scrap + scratch.
Figuren MG-Team Bouw

Het is wat meer werk ja die Gen 2 figuren maar vind ze die moeite best waard en met wat TLS (Tender Loving Scalpel)
is er nog wel wat meer winst uit te krassen ende te schrapen.
MG Assistent
De wapenriem is eenvoudig gehouden. 2x beugeltje + strip loodfolie (van mayo tube : is iets steviger).
MG Schutter
Een "Dragon Gen 2" kogelketting is met beleid mooi om een mg te wikkelen zo is gebleken.
Met heet water lukte niet, want ketting houdt te weinig hitte te kort vast.
Kokend water werkt niet want al snel gaat het plastic in elkaar krimpen.
In een dopje met aceton leggen : vrij vlot heb je dan een smeerbare kogelketting.
Wat dan eens uitproberen ? De “Gen 2” kogelketting is wat voller……daar zou dan wat af kunnen om….??
Heb aan onderzijde van de ketting ingezaagd tussen de patronen : dunner materiaal wordt meer plooibaar.
Dan moet de ketting in de kogel-invoer van de MG gelijmd worden :
De ketting moet degelijk in die invoersleuf steken dus knip en schuur daarvoor 2 patronen op maat
zodat een mooie ‘paspin’ ontstaat.
Na degelijke verlijming eerst goed laten harden (24 uur).
Toen is de ketting op de ingezaagde plekjes nat gehouden met MEK om het plastic zacht te maken.
Ik deed dat 1 a 2 minuten lang.
Met beleid en gevoel kan de ketting dan langzaam maar zeker gebogen worden.
Niet de hele ketting in één keer doen maar steeds per 1 of 1,5cm bewerken.
Kans op breken blijft, maar zolang niet Afgebroken kun je zo’n breuk redden met lijm.
In het geval van de wikkeling om de mg is er extra (Revell Contacta) op de ketting gekwast, daar waar
die tegen zichzelf kwam te zitten.
Eventueel beetje voorzichtig aandrukken, maar nooit zo hard dat er lijm tussenuit komt. Met met CA verlijmen kan vast ook wel.
De rechter hand is vervangen door een (afgeslankte en doorboorde) Tamiya hand. Het origineel was een open hand.
Mortier Team
Definitieve opstelling. Mortier met de 2 mannen die 'm vasthouden worden als module aan het dio toegevoegd.
Granat Werfer 34
Mat zwarte primer met donkergele 'vette drybrush'.
Kruiwagen
MK-35 (Nr. A015 "The Wheelbarrow") omgebouwd naar ¾ dicht met afneembare zijschotten.
Zwarte primer, dan met acrylverf in kleur gezet en een drybrush er over. Mag nog wel wat vervuiling op...
Het bakkie wordt opgevuld met 4 ammo kisten en enigerlei spullen van de mortiermannen.
Mortier Munitie Kisten
Had 2 ouwe kistjes met bruikbare afmetingen en doormidden zagen leverde 4 basis kistjes op
😀.
Zelf deksel enzo toevoegen en hup...BOEM jónge !
Aber sluiting uit slechts 2 delen ! en gelukkig nie zo klein
😈 (set nr. 35A93)
Schilderen : Mortier Team en MG Team
Geen uitgebreid verfverslag, want ik verf niet volgens een routine en ben zeker geen meester, maar
wil er toch wel wat over zeggen.
Ik heb me eens fijn uitgeleefd met (voor 99,98%) acrylverf, wil daar meer mee doen en ook beter.
Werkt super met een Nat Palet, droogt lekker snel...
Vooral huid en gezichten met acryl verven is nog nieuw en dit zijn de eerste met acryl voltooide hoofdjes en handjes.
Er valt nog genoeg te leren (is ook te zien), maar zo'n groepje van 5 figuurties schoot toch best op.
Al kroop er door gebrek aan acryl ervaring toch aardig wat tijd in, zeg maar uuuuuren.
Incl. bouwen en verven zit er ‘zomaar even’ 10 uur in een figuur.
Het in laagjes opbouwen van de kleuren doe ik het liefst van donker naar licht, dat
is geen wet, maar zo ben ik grafisch opgevoed zegmaar.
Kleurtjes mengen vind ik niet moeilijk meer, maar het steeds vinden van geschikte
tussenkleuren voor het “blenden” vind ik nog een uitdaging.
Kleuren kiezen
Het kan zeker geen kwaad om de kleuren die het figuur moet krijgen van te voren te bestuderen.
Met het verkregen inzicht kun je dan voor het schilderen een bruikbaar basis kleur palet aanleggen.
Dat bestaat uit een setje basis- hooglicht- en schaduwkleuren + de bijbehorende tussenkleuren.
Een palet waarmee je consequent kunt doorwerken.
Je hoeft dus niet steeds de tussenkleuren te zoeken want die heb je al op het palet gemengd.
(
zelf was ik ietwat gretig om aan de slag te gaan, dus heb de kleurenstudie niet gedaan..
geeft niet, maar het werd daardoor wel steeds een heen-en-weer gemix op m’n paletje 🤣 )
Tips
Beetje plannen van de schilder volgorde is zeker ook zinvol.
Schilder (indien mogelijk) een hoofdje apart vóór de montage.
Eventueel een losse helm pas vastlijmen na het schilderen van ’t koppie.
De Praktijk
Figuren zijn voor de kleurbehandeling geprimed met mat zwart (Tamiya + LaquerThinner + Airbrush).
Verder alles met Vallejo verf, met uitzondering van :
Humbrol (27002, Polished Aluminium) voor de hooglichten op de G-43 en de MG-42 en mortier richttoestel.
Printer Ink (Copper, made by "Stormtroopers"] voor de kogelriem.
Gekozen uniform camo : Splittermuster 41, Sumpfmuster 43.
Voor de huidkleur heb ik gebruik gemaakt van de huidkleurset van Andrea.
Verdere wetenswaardigheden (if any) staan boven de foto’s…
Have a looksee…
De lader
De granaat krijgt nog een kardoes (schietlading) om het staartpijpje.
Het schoenprofiel is met naald ingekrast.
De tool naast de veldfles is een pionierbijl die ook werd uitgereikt aan één van de mortiercrew leden.
Het heet ook wel een "Klauenbeil". In het ronde deel van de foedraal zit het meetlint.
Die van mij is gemaakt met steel van pionierschepje met daarop een klein stukje plastic gelijmd.
Dat basis “bijltje” is tegen het figuur geplakt en toen bekleed met MagicSculp.
Voordat de putty hard was is het detail met naald en scalpel gemaakt.
De ontbrekende bajonet wordt in een boom gestoken waaraan de toolkit voor de mortier komt te hangen.
De foliage netjes om de helmen zijn gemaakt van......... wie het weet mag het zeggen !
Het iets uit de nalatenschap van mijn oma. Zij was een zeer kundig naaister en had een aanzienlijk
arsenaal aan naaispullen en fournituren.
Het is fijn zilverdraad tot een kousje ‘geweven’. Het lijkt wel kabouter breiwerk.
Weet niet waar het oorspronkelijk voor bedoeld is, maar blijkt dus mooi voor helmnetjes.
Individuele strengen lijken op de veren in stoelen.
Kousdiameter is te wijd voor een 1:35 helm, maar met geknipte stukjes en CA is er wel wat van te maken.
Je kunt er echt fijne foliagecamo in steken. Heb't al eens eerder gedaan met een helm op een Puma :
De Richter
Ammo Voorbereider
Hier ontbreekt ook nog de Kardoes aan de granaat.
Schepje is uit de foedraal, loodfolie-riempje is toegevoegd. Schepje wordt ergens in de grond gestoken.
Ook hier ingekrast schoenprofiel.
Teamleider
Mortier Module
Heb al eerder gepraat over een module met daarop de mortier + 2 mannen.
Heb dit gedaan om makkelijk te kunnen werken aan de gras begroeing waar de mannen en het wapen goed IN zitten.
Ook het koppelen van de handjes aan de mortierbenen speelde mee.
Heb een plaatje bluefoam genomen en zowel mortier als figuren daar op gedrukt.
Zo kon ik de contactpunten (waar ik de objecten vast wil lijmen) goed zien.
Met rood verduidelijkt en toen donkere aarde aangebracht en voorzien van medium lang gras.
Hier en daar de contactpunten weer vrijmaken en voorzichtig de objecten droog gepast.
Dan mortier verlijmd met Bison Kit. Daarna 1 voor 1 de mannen aangehaakt en op de module verlijmd.
Klinkt simpel misschien, maar het was aardig frotwerk af en toe :x
En aldus ziet de mortiermodule er zo uit
MG Team
Deze mannen komen rechts op het terrein, en zullen redelijk schuil gaan achter de Hedgerow.
Ik heb deze toegevoegd ter completering van het geheel, niet zozeer om op te vallen.
Evengoed heb ik er net zoveel tijd en aandacht ingestoken qua afwerking, ook om ervaring op te doen.
MG Assistent
"Gen 2" figuur, enige aanpassing is de linker hand : Met kokend water verbogen zodat de grip om het wapen beter werd.
MG Schutter
In plaats van de MG-34 heeft hij een MG-42 gekregen. Linkerhand paste wel goed na wat vijlen, maar zat wel ietwat
ongelukkig aan de arm. Maar het zit, en de ongelukkige pols valt niet erg op (of ulieden nu juist wel
😉 )
Kogelriem is eerder al beschreven. Rest me te vermelden dat de riem met stevige loodfolie is gemaakt.
Riem is eenvoudig en uit twee delen gemaakt die samenkomen in de hand.
Hier is goed de overlap te zien (die best iets korter had gekund...)
Wel beugeltjes aan de mg gemaakt.
StuH Bemanning
MG-42 Schutter Bouwen
Lang tegenop gezien, maar na het schilderfestijn moestut er maar eens van komen.
Stickman begon als volgt : resin torso, uitgegloeid koperdraad en stuk sprue met plaatje.
Resin hand aangepast aan de greep : knijpen, vijlen.
Pen zit vastgelijmd op bodem van AFV.
Torso rust droog op pen voor makkelijk wegpakken en aanpassen van armen enzo.
MG + hand zit ook los vanwege makkelijke polscorrecties.
MG Schutter : Rechter Arm, deel 1
Heb me een ons gebogen, maar vind ’t niet……..
Lastig gepiel ook omdat beide armen uit één stuk zijn…
Snapte niet waarom ik de rechter schouder niet verder naar achter kreeg.
Bleef vastlopen op de buiging van elleboog en pols…
Wapen
moest namelijk (voor de weledele technische correctheid van de ophanging) :
1. verder naar achter,
2. rusten op de opening in het schild (vanwege ophanging aan dat schild).
En dan liefst ook nog enigszins level met het voertuig.
Oplossing volgt hieronder…
(Koppie is een temp van Dragon)
MG Schutter : Rechter Arm, deel 2
a. Ben er eens goed voor gaan zitten (niet gestaan want je ziet toch maar de helft
😉 )
Physiek inleven hoe deze actie voelt… hoe alles beweegt…. dat gaf soelaas… het bleek
dat ik me had blind gestaard op de arm, zonder te beseffen dat het torso ook mee doet in de pose.
b. Heb een ander plastic torso voorbereid, eentje met de armen afzonderlijk te monteren.
Onderin het torso zit nu een groter gat om meer speling te hebben tijdens poseren.
Het zat hem aldus in het torso… dat moest meer naar de MG toegedraaid worden.
Zo kreeg ik de schouder naar achteren + natuurlijke arm-pols buiging.
Ook hoofd kon nu goed ‘richten’ en wapen kwam mooi op de plaats.
De linker arm + hand gaat de kogelketting begeleiden (pics volgen).
MG Schutter : Linker arm
Was weer het nodige gebuig, maar ging al weer vlotter door goed op te letten en het poseren van de arm
te beginnen vanaf de plek van de hand. Hand is gekozen rekening houdend met de dikte en breedte van de kogelketting.
Ik ga namelijk geen kogeltrommels gebruiken maar meerdere los klaargelegde kogelkettingen.
Aldus :
Controle of het wapen niet scheef hangt en de pose van het hoofd.
StuH Commandant bouwen
Bijkant nog lastiger omdat deze kerel laag in zijn koepel zit verscholen.
Daarbij houdt hij zich vast aan de rand en moet langs de schaarkijker naar voren kijken.
Hier ben ik nog niet klaar mee. Moet nog zien ook hoe en of het met putty bekleed wel netjes in het gat gestoken krijg.
Misschien van onder, of beter van boven... we gaan het zien.
Ik kom in ieder geval al in de buurt... misschien toch nog andere/betere handjes.
Onderarmen eigenlijk te lang. Zie je wel erg weinig van terug, maar probeer toch anatomisch correct te blijven.
Nog niet schuin genoeg naar mijn zin.
So denn leute... das war's....
Hele lap weer, dat krijg je met vorderingen opsparen.
Hoop dat het een bietje overzichtelijk in mekaar zit en anders vraagt u gerust om verdere uitleg !
Ook suggesties, hardop denken en weegeklaag altijd welkom
😉
Bies negste maal oent..... tsjuus loite
😀
Peter