Hill 192 Update 24-06-18 : Diorama : Terrein Flora

Re: Defending Hill 192 Zimmerit 16-02-2014

Thanx guys 😀 ik ben het eens met jullie dat het aan de dikke kant is.

Terwijl ik bezig was ermee had ik al een beetje zo'n gevoel.
Je denkt.. o zimmerit das een lekkere laag pasta.. dat IS ook wel zo, maar in 1:35 is dat eigenlijk
maar een heel dun laagje.

Richard, het opgebrachte laagje is ± halve milimeter... omgerekend kom je dan op 1,75 cm.
Da's toch niet heel veel te dik lijkt me ?

Mooie plaatjes Eric ! zo te zien zit ik er echt niet ver naast gelukkig 😀
Het zal ook wel dat daar waar de putty wordt ingedrukt het eromheen juist wat omhoog komt.
Zal 'ns kijken of ik de putty ietsje dunner kan uitspreiden..moet zeker kunnen..
Ga zo effe checken...iets afschuren is geen probleem.

Martin... m'n wafel houden.. 🙂 dat zal ik dus wel én niet doen 😉

bedankt voor de feedback en de poedersuiker (mis alleen nog een dot slagroom 🤣 )

Nu naar zolder de Zimmerit dikte controleren...

Later..

Mooi werk, duidelijke SBS en mooie foto's van het origineel.
Dit draadje heeft weer alles om een klassieker te worden.

Hier worden dergelijke wafels trouwens opgediend met een zoete marmelade, liefst van vers geplukt bosfruit en ongesuikerde slagroom....
Heerlijk nazomer toetje of voor bij de koffie. 🤣

Thanks Peter 😀 ik doe dit graag..

Richard, van fotootjes beoordelen blijft tricky niewaar ? 😉
Donderdag kun je 'm bekijken...

Tack Ron 😀 enne.. wafels met zoete marmelade van vers fruit en ongesuikerde slagroom ?... dat klinkt bijzonder goed 🙄

Dankjewel Werner 😀 .... in 't bijzonder voor de geslagen room 😛

...krijg zin in wafels onderhand 🤣

mazzelszzs 😉

StuH-42-Howto make fender 19-02-2014

gaat-ie weer....ik hoor stemmen... fallschirmstemmen....ze willen hun schietende tractor....??......... is net als 70 jaar geleden.... toen had FJ StuG Brig 12 hun voertuigen ook pas eind mei ontvangen....

jajaa.. ich moes vonwege Zimmerit diskusjierungen und auch noch Schlammfläpchens machen undund...

Vooruit met de geit :

Even nog Zimmerit plaatjes ter lering ende vermaak..
Nog te doen : ik ga de aangebrachte Zimmerit wat verruwen met grof schuurpapiertje.
Verse lagen zullen ietsje dunner opgebracht worden.

Weiter mit der Spatfläpchen :

Spatborden verkreukelen met behulp van hitte :
dat kan met een soldeerbout, wierook stokje, misschiel ook wel tegen strijkbout ?
Hou in ieder geval een houtblokje of latje met scherpe randen bij de hand. Daar maak je scherpe deukjes mee.
Mijn experiment deed ik met de "Dremel Versatip", en uiteraard meteen op de StuH zelf... vooral niet
eerst even testen op een 'basket case' wèèèèèlnee man....

Ging dus niet zoals ik wilde
Heb wel geprobeerd met vijltjes,scalpel enzo het te verbeteren, maar nee het was'm niet en ging'm niet worden zag ik.....
Ikke wil echte plaatschade zien...niet dit :

Remedie :
Zelf hermaken met stukjes blik en messing PE :

Vanwege hypermode (scratch/soldeer uitdaging 😛 ) zijn de begin stappen van de spatbord bouw niet op foto geraakt helaas 😳 ,
dus dat stukje zal ik met plaatjes +text + gekleurde pijltes proberen te verklaren..

Eerst met microzaag plastic spatborden uitgezaagd (wel altijd eerst beetje plan trekken voor zulke klusjes effe goed kijken en meten eventueel)..)

Na het uitzagen van het plastic dus :

Eerst plaatje op maat maken met gewenste LxB. (de breedte van de antisliplaat voor een Nashorn was nét genoeg, precíes 1 inch)..
Dan met behulp van plastic rompdeel de lijn "B afb 2." afgetekend (overtrekken met naald) op het stukje antiskidplaat.
Dan op maat gesneden : "B afb 1."

Dan het frame voor de plaat: stukjes hoekijzer "A afb.1." : Stripjes PE gesneden van restjes PE-fretjes (met in de lengte ingekrast vouwlijn).
Deze omgevouwen en op antiskidplate gesoldeerd.

De groene gebiedjes "C afb 2." zijn restanten van het eigenlijke plastic spatbord. Heb ik laten zitten voor steun voor nieuwe spatbord.
Deze gebiedjes zijn uitgediept opdat het nieuwe spatbord mooi aansluit. Pas-randje maken, zegmaar.

Het buisje aan elk voorste uiteinde representeert de beugel waarop in 't echt de antiskidplate en het voorste aparte stukje spatbord samen zitten vast gebout.
Buisjes werden als laatsten vast gesoldeerd. (buisjes waren niet nodig eigenlijk, maar leverden een toffe oefening, en mocht ik een heel spatbord aan GORT willen scheuren....wordt 't weer mooi zichtbaar)

Even passen. En ja, het buisje zit scheef... soms ben ik al blij als het gewoon maar vást zit.. en hè ! het gaat toch klappen krijgen deze..dusss..

Dit is de soldeer-opstelling om de voor-vertinde plaat(rand) en hoek"ijzer" aan elkaar worden gesmolten (buisje kwam hierna) :

Door spaarzaam voorvertinnen van de te verbinden delen voorkom je dat de aparte delen samen/dicht vloeien zodra je gaat solderen.
Bedenk dat de soldeertin dáár vloeit waar vloeimiddel zit. Daardoor heb je meer controle, vooral wanneer je ook vóórvertint.
Eventueel nog een keer met een penseeltje ietsje vloeimiddel opbrengen op de vertinde gebiedjes voordat het echt aan elkaar wordt gesmolten.

Vanwege het voorvertinnen hoeft men enkel op de gewenste plek de delen te verhitten voor een prima "las". Geen extra soldeertin nodig dus..
Na solderen kan men een teveel aan soldeertin weg halen met scalpel, vijl of schuurpapier.
Denk erom dat er geen onverbruikt vloeimiddel achterblijft ! Schoonmaken met aggressief schoonmaakmiddel en afspoelen, want het kan de
later aangebrachte verfbeurt nadelig beïnvloeden.

De buitenste stukjes spatbord.
Had geen gladde messing plaat... ik koos voor (bier)blik. (deze is ietsie dunner zelfs dan de PE antislip maar stevig genoeg).
Eerst meten en tekenen. (de breedte van de vouw bleek veel te ruim genomen bleek later..)

Eentje in spiegelbeeld erbij tekenen voor 2e spatbord.

Tekeningen op blik geplakt met plakband. (Blik was gecoat, eerst brandschoon geschuurd, is superbelangrijk voor goed vertinnen :!: )

Tekening met scalpel langs staal liniaal "overtrekken", om de tekening in het blik te krijgen. Diep insnijden is nu nog niet nodig.

Insnijdingen overtrekken met stift..

en dan even met een schuurpampiertje erover, zo kun je de ingekraste lijntjes duidelijker maken.
:idea: En goed opletten dat je goed in de gaten houdt welke lijntjes wél en welke niet moeten worden doorgesneden.

Netjes snijden...scalpel#11 met gebruikt mesje werkt goed. Een aantal keren langs een stalen liniaaltje en je bent erdoor.
(lipje was bedoeld als hulpverbinding, later weer weggesneden..is een ander verhaal, wilterniemeeroverhebben 8)

even door de EtchMate heen..
Omdat het plan was om deze spatbordjes tegen de buisjes te solderen, heb ik eerst een randje aan de spatbordjes vertind. (not yet op de foto).

Aldus stelde ik de twee delen op (hier het linkse spatbord) : plaatje met dotje kouwekit op blokje tegen makkelijk verschuiven.
Rugsteuntje voor spatbord ook vastgezet met kouwekit.
Spatbordje op z'n plek gelegd (met dotje kouwekit erachter tegen verschuiven).

Metalen liniaaltje op buisje om vast te houden. Liniaaltje van metaal werkt hier ook als koude val zodat buisje niet los smelt.
Met pincet legde ik 4 stukjes soldeertin op de plek waar buisje en spatbordje elkander ontmoeten.
Even de hete punt ertegen, lang genoeg om de vertinde delen aan elkaar te smelten, langer niet. Niet frotten indien het gaat schuiven.
Indien toch : beter stoppen en schoonmaken en opnieuw opstellen.

aldus geraakt men aan een stel fraaie spatbordjes..
(grappig hoe de tekening op het spatbordje een inwaartse vouw suggereert... of op M.C.Escher's zienswijze zelfs onmogelijk naar buiten toe 😱 😛

effekes een droge testfit. Linkerkant past prima bella !, (het rechtse spatbord moest hier en daar wat getrimd worden), (no sweat met PE schaartje).

Twee Schürzen steuntjes (driehoekjes) nog ertegen gebraden en dan een testfit met CA.

Da wazzem weer zeer gewaardeerde luisteraars... weet u, dis is very leuk enzo, maar ga echt proberen wat harder door te werken (heb ik ook zin in!)
en proberen de updates wat beknopter te houden... ook in een topic of update kan ik me makkelijk verliezen..
Schrik niet.. met deze update (incl. fotobewerking en www-album) ben ik toch makkelijk 5 uur bezig geweest (ook topics mag ik graag detaileren).
Voordeel daarvan is weer dat dan ook een lekker muziekavondje heb... Cubanate, Jean Michel Jarre, Dead Can Dance, GOA Space Trance 😛
Aach we zien wel joh...... thanx for loooking !

Daar zul jet hebben... YouTube loopt vast, de kat begint te blèèèren.... het es bedted petdemme 🙂

happy modelling ! 😀
Peter

O ja... waar die stemmen vandaan kwamen ?
van deze krijgers misschien ?

Last minute breaking newsflash :
Déze gaan zeker weten opgesteld worden... achter zo'n heggenrij is het idee..

ok nu is 't echt op.

Laatst bewerkt:
Re: [Defending Hill 192]Update StuH-Fenders 19-02-2014

Ha die Peter,

Lang of kort, die updates van jou blijven altijd smullen 🙂 !

Bedankt voor de SBS, heb weer war nieuwe inzichten aangaande solderen bijgeleerd.

See you tomorrow...

groeten, Richard.

Beter één uitgebreide sbs update, waar wat van te leren valt, dan één foto van een compleet gebouwd model.

Altijd erg leerzaam en leuk om te zien.

Gerne gemacht Jungs ! 😀

Tatsächlich een fraai bouwverslag!!

Maareh... werken jullie stiekum met twee man? Zoiets als de westrijd van de haas en twee schildpadden? Ik zie twee linkerhanden in dezelfde posting:

Dsc07916s_zps1462d2db.jpg

Dsc07937s_zps14c68b4e.jpg

en ik vrees dat ik de FOC aanstuurder moet berichten dat hier dubbel spel wordt gespeeld, tegen de regels!!!

Erich 😉

als je goed kijkt, zie je dat de slijtagegroeven en andere oppervlakkige gevechtsschade in beide wijsvingerkiekjes eender zijn. Daaruit zou je dus kunnen concluderen dat de ene foto voor en de ander na de verflaag is genomen, dus nog voor de pinwashes en verdere verwering.
Wel is het verfwerk een ietwat slordig gedaan, dus ik ga ervan uit dat dat te velde is gedaan en niet al in de fabrieken. Of wellicht is dat chipping ten gevolge van zwaar veldgebruik?

🙂

jullie zitten in de goede richting.... er zitten nu eenmaal altijd twee kanten aan een verhaal...

uitgebalanceerd groetje

Peter wat ben je weer goed bezig !
En de manier waarop je het laat zien ( fotografie ) vindt ik geweldig ! En ik kan het weten zoals je weet . Hier heb je wat aan . Top ! Ben benieuwd naar vervolg . 😀 groet Henk

Bedankt Henk 😀

en ben al weer verder inmiddels... onderste helft is al bijna geheel geverfd en verweerd ook..

even wachten op plaatjes, want ben beetje druk met de verhuizing van m'n ouders..

tot spoedig 😀
Peter

[Defending Hill 192]Update StuH: verf + bouw 10-03-2014

UPDATE 09-03-2014

Goedemiddag allemaal 😀 , later is NU geworden dus hier de echte update :

Voertuig sub-samenstellen zijn bijna compleet en de afbouw is bijna daar..
.
Het schilderwerk is dus ook al begonnen, (voertuigkleur wordt donkergeel met daarover roodbruin en olijfgroen voor de camo) en bij deze de foto's van de loopwielen en rupsketting.
Vanwege experimenteel verloop heb ik geen stap voor stap verslag.
Geen SbS dus, maar zal wel de wetenswaardigheden vermelden. Verwacht geen kleur-recepten (heb ze wel), want de kleuren die je
ziet in de fotoos zijn iets afwijkend van de real stuff (en stof).

Kleur van onderstel
Voor de kleurkeuzes en mate van vervuiling van het onderstel heb ik een stevige maar vochtige landweg in gedachten,
Geen modder, maar wel aardkluitjes en kans op een graspol of plasje hier of daar..

Zelf gebruik ik "recepten"van andere modelschilders als richtlijn en uitgangspunt om 'n eigen sfeer of effect te vinden.
Van uitproberen op een proefkonijn is veel op te steken en is gewoon erg leuk om te doen !

Ook bij de afwerking der wielen heb ik geen vaste methode gebruikt... eens wat anders doen in verband met het totaalplaatje 🙄 Daar gaat 't immers juist NIET om voertuig detail...
Eerlijk gezegd begon ik met de experimenten direct op de StuH...(en men beweert immer nog dat ik geduld heb...)

Onderstel en binnenkant romp (rechts)
Situatie op de volgende 4 foto's :
Alle basiskleuren met Tamiya, behalve de banden en binnenkant loopwielstellen, die zijn met dikke Vallejo acryl washes geverfd (bruin en zwart).
Algemene eerste donkere wash met olieverf.
Alleen de wielen en romp een onregelmatige (dik en dun) wash met "African Dust Effects" (AK 022).
En dan nog alleen op de wielen wat plaatselijke washjes met "Dust Effects european" (AK 015).
De tracks zijn hier voor 99,5% klaar, meer hierover verderop.

Het verhaal van de tracks : te lang... want was experimenteel.
Het valt niet mee om de werkelijke uitstraling goed op de foto te krijgen 😱, maar om dit nogeens zo te krijgen zou ik 't nu als volgt doen:

1.Tracks in donkere basiskleur spuiten : Mat Zwart met ietsje Rood.
2.Eerste behandeling voor oud stof of droge modder-resten met pigment. Kleur naar wens te mixen, zolang het maar licht blijft... en fixeren.
Eventueel na fixeren de pigment met stug borsteltje naar wens borstelen voor effect.
(voor fixeren gebruik ik "Pigment Fixer" van MIG. Label zegt :
models MUST be painted with acryl paint
Eerste wash was met olieverf...Pigment Fixer is op enamel basis, oppassen dus met olieverf.
3.Dan alvast een keer alle kaalgesleten delen met potlood behandelen, niet te kritisch.
4.Dan met een donkerder pigment (aardekleur) naar wens sprenkelen, danwel volstorten (hoopjes pigment opbouwen)... en fixeren maar.
Mooiste korrelige effect blijft behouden door de hoopjes niet aan te raken met een natte penseel..beter om de fixeer langs de zijkant
naar de pigment te laten vloeien.
Heeeel kleine drupjes fixeer kun je aanbrengen met een injectienaald op een spuit zonder plunjer.
De druk in de spuit kun je regelen met je duim op het plunjergat.
5. Nu niet meer borstelen, maar wel nog een keer het kaalgesleten ijzer nalopen met potlood.
6.Binnenkant tracks afwerken met stof/droge aarde : pigment + fixeer en nog het loopvlak en geleidehoorns met potlood.
NB : elke gedane "natte" stap deed ik even droogblazen met haarføhn.

(op de volgende 3 pix is die AfrikaDust van AK nog niet te zien, de wielen en romp hebben enkel een oliewash gehad).

eindelijk.... de vuilsmijterij..
Ook hier eerst de basis- kleuren en donkere wash.
De linkerkant heeft niet de AfricanDust van AK ontvangen vóór de pigmenten.
Pas na het aanbrengen (soms zeer rijkelijk) van de pigmentjes en fixeren is er
hier en daar voorzichtig met wat "AK DustEffects015" aangestipt.
Ook nog, maar spaarzaam, zijn hier al met potlood wat fijne slijtage randjes op de wielen aangebracht.

Als laatste stap (tot nu toe) heb ik het gewaagd die AK-AfricanDust-wash op de romp te laten vloeien... 😱
Tot m'n schrik loste er wat pigment in op en kreeg ik een roodachtig getinte wash...
...beter dat spul niet achteraf doen of in ieder geval niet smeren !

Die AfricanDust is enamel gebaseerd...oppassen dus... ook ondervonden dat wanneer je deze AK wash gebruikt :
Wanneer je deze uit het potje vist en verdunt met wasbenzine of white spirit heeft 't de neiging om te blijven glanzen na droging.
Ook het spul goed omroeren (of niet) geeft verschillende effecten (onderin dikke pigment drab en uiterst bovenin dun als voor een filter).
Moet je gewoon uitproberen.
Teveel glans kan makkelijk worden verholpen met een plaatselijk wasje of wat pigment.
Op onderstaande foto's zie je hier en daar nog wat van die glanzerij, voor een heldere kijk werd het model
van 2 kanten van dichtbij verlicht. In 't echt oogt de paintjob donkerder.

Het wittige is geen glans ! foto is aan de lichte kant waardoor de DustEffects AK015 extra "oplicht".

Wheel & Track epiloog

en ja... uiteraard kwam er een terugloopwieltje los 😈 maar in dit verfstadium ga ik niet meer proberen het per sé te lijmen.
bij de definitieve montage van de Wheel & Track prefabs met een drupje CA-gel vastzetten moet vast lukken..met de nadruk op vast 😉

Het schilderen van apart gebouwde track-subconstructies viel niet echt tegen...
Zolang je "het" zien kan kun je't kleuren... dat ging ook best, maar het voelt niet prettig om met
zo'n fragiele constructie in je handen te zitten...

Heb ook bewust als eerste de linkerkant verder afgewerkt, omdat die van de kijker áf is (maar af is het nog niet..).
De rechterkant zal nu wat makkelijker gaan vanwege de leermomentjes 🤣

Voertuig bouwdetails

Zimmerit is op een paar vlakken na klaar.
Ik heb met spuiten van de romp gezien hoe glad de afwerking van de onbewerkte putty eigenlijk ís,
dus het wafelpatroon een beetje opruwen kan zeker geen kwaad.

PE rooster is van de kit, extra montage lipjes weggelaten.. 😱.... "macht nichts Mann! wir müßen die Hügel halten!!!"
Brandblusser kwam als geroepen (dank broeders Warrink 😉 ) en is van het merk "Panzer Art".

Voor de aangegoten tool-clamps (die de juiste vorm hebben) missen alleen nog de grips eigenlijk voor een geloofwaardige look.
Die wil ik gaan doen met plakjes U-profiel, het is maar voor die "look".

Sparetrack montage was kielekiele vanwege de Zimmerit. Beetje vijlen en schrapen op cruciale plekjes bood uitkomst.
(ik was na het opbrengen van de Zimmerit te laat met de tracks erin te duwen)
Het looprager samenstel is vanwege de Zimm.dikte onder de pootjes opgehoogd met plastic plaatjes.

Kreukels, uitgeboorde sleepkabelklemmen, nog een vlak waar Zimmzalabim op moet... en ik zie een stukje
missing Zimmerit 🙂 ... nee écht ! 😕 .... ach.. bestel ik nog wel'ns bij Lucky Bastards ofzo...

Zover mijn gepruts met verf en poedertjes.
Zoals gezegd : Heb alle kleurtjes en mixjes toch maar wel gedocumenteerd, dus mocht u vragen hebben, stel maar.
Suggesties en dergelijke ook altijd welkom !

Constructie is nog under, zoals : MG-schild, 2x Schürzen-droogrekken en de manschappen-railing.

Genoeg te doen dus, en ik doen 't graag... dus tot de volgende foto dropping 😉

Tot die tijd : HAPPY MODELLING 😀
Peter

PS : mag ik u voorstellen.... "Labrat Lee" 😈
Op de 1e foto is het "AK-AfricaDust" experiment (de vaal gele kleur) te zien,
Achter en midden is uit ongeroerd potje genomen (meeste pigment onderin).
Vooraan opgebrachte wash was eerst goed geroerd.

de andere plaatjes ter leering ende vermaeck 😉

Re: [Defending Hill 192]Update StuH: verf + bouw 09-03-2014

thanks John 😀

ZO mooi vind ik die Lee anders niet.... en dat manneke evenmin... eigenlijk....

🤣

Ron van Wiggen zei:
ZO mooi vind ik die Lee anders niet.... en dat manneke evenmin... eigenlijk....

🤣
niet??????????????????............góh.. ik wilde ze eigenlijk in het dio plaatsen achter een bananenschil of zoiets 🤣
En tsja, die antenne, kep er anders toch enorm m'n best op gedaan... 😈

Update StuH: bouw 18-03-2014

howdy doody 😉

niet veel bijzonders te melden, maar plaatjes kieken blijft leuk (ja, brommers ook inderdaad 🤣 )

StuH : Schürzen Frames :
Plastic rules ! vooral wat betreft het plezier van verlijmen dan toch...
De 'Grenadier-railing' achterop de StuH heb ik netjes kunnen solderen en ook nog goed passend kunnen monteren met CA.
De PE Schürzen-frames van Dragon's meegeleverde PE-setje ?
De locatie markeringen op het voertuig en de afzonderlijke onderdelen ontbreken totaal...
Heb een poging gedaan, maar deze pas- en meetwerk-uitzoekerij zag ik effe niet zitten...
Het solderen zelf is het probleem niet, maar de fijne constructie moet ook nauwkeurig op het voertuig worden gelijmd...

Heb toen bekeken of de dikke plastic uitvoeringen van Dragon misschien representabel te maken waren zónder te verzeilen in oneindig gepruts..
Vanwege de strakke rechte vormen was dit prima te doen met vijltje en scalpel. Gewoon de boel wat afslanken.

De Schürtzen haken voor aan de spatborden : rechts het origineel, links de bewerkte.

Hier ziet u zo één Schurtz-haak.
Ook zijn nu de alternatieve grepen aan de gereedshapklemmen te zien. Ze ogen wat grof, maar na
de schilderbeurt zal dit minder opvallen schat ik. Ben er tevreden mee.

Details op de frames is ingekrast om zo duidelijker afzonderlijke onderdelen weer te geven.
en...oeps..heb een spijltje niet helemaal netjes geëgaliseerd...foei toch Peter 😳

zet's oll fooks, foto's van het geheel he'k nog niet gemaakt, komt wel....

Tot slot :
Die niet gebruikte PE Schürzen-frames zijn wel goed om mijn allereerste diootje nog iets op te leuken.
Ze hoeven immers niet netjes geplaatst op dit wrak :

Zit ook te dimdammen over de figuren... volgens het idee wil ik er zeker 8 of 9 plaatsen :
StuH crew : 2x
Achterop StuH : AT-team 2x en sniper 1x
Achter hedgerow : MG-42 team 2 of 3x ; geweerschutter 1x
En dan ook nog het mortierteam (4x) achter een tweede hedgerow... totaal is dat al 13 figuren 😱
Da's toch beetje veel... te veel zeg maar...

toe bie kontinjoed...

mazzeltof

Re: [Defending Hill 192]Update StuH: verf + bouw 18-03-2014

Koell werk, Pedr!

Mooie details, "simpel" gemaakt.
Je eerste dio is ook mooi om te zien.

'k vraag me trouwens af hoe het ijzeren kruis bij Rote Helga vastzit? Het middelpunt zit net naast de riem... of hadden ze destijds ook al piercings??
Ze is sowieso wat masochistisch aangelegd; leren draagriemen over je tepels... aï...
😈

Je bent lekker bezig, Peter. Vooral je StugIV-dio: absolute klasse. Als ik dit met mijn eerste dio vergelijk ... (zijn Godzijdank geen foto's meer van 😕 )

Tack Ron 😀
Rote Helga heeft een Eiserne Kreuz Nippel Punktion, piercings waren Verboten 🤣
Haar outfit is volgens mij van parachute stof... 8)
Tepels ? ik vermoed dat dat schroefdoppen zijn... net als onderaan zo'n Stiehlgranate... met daarachter die onstekertouwtjes.....red shedevil.... step AWAY from the helmet ma'm... 😱
Heb discussie gelezen over de duiding "Fallschirm Jäger". Jaagden ze op parachutes dan?? en zo ja... hoe kwam dat zo?
Het schijnt dat tijdens springoefeningen als eerste een knappe Luftwaffe Helferin uit het vliegtuig (sorry sorry en nogges sorry 😳 ) sprong,
om eventuele wijfelaars te motiveren.... en de noewbie groene duivels jaagden maar al te graag achter die Fallschirm Helferin aan (aha! vandaar die schroefdoppen)....rare jongens die Fallschirm Jäger...

Bedankt Frank 😀 je zei : "Vooral je StugIV-dio: absolute klasse." joh....thx 😉 begon hieraan toen ik ± 17jaar was. Kwam stil te liggen en kwam tijdens het
oppakken van de modelleerdraad in 2003 als eerste aan de beurt.
Aan het getoonde dio ontbreken er delen . Er mist een boom (in blad) en een biker die de StuG bekijkt.
Deze zijn afgebroken toen het zware dio (terrein is gips) van ruim 1,5meter hoog naar beneden kwam mét het rek waarin het stond
omdat een erg speelse kat het omver haalde...het dio "Scheiße da sind Sie!!" stond ook in dat rek..... cat's can fly too...

Dit dio is nu een dio waar ik wat op kan experimenteren. Die PE-Schürzen rekken van Dragon ga ik dus voor de oefening
in elkaar proberen te zetten, en hoe het resultaat ook zal zijn, in zwaar verroeste toestand zijn ze altijd bruikbaar voor zo'n rusty relic (roest ruStug 😉 )
Kan dit diotje zelfs vol laten groeien met ouwe zut uit de scrapbox 🙄 ..

Concentreren op de StuH !

Happy Modelling 😀

jeetje, het is alweer 26 Juni.......

wazeggie??? Overloon is alweergeweest ?? 😱........nou, dat ga ik dus nooit meer op tijd af krijgen dan......... 8)

Bovenstebeste FOC Moderator, bij deze het verzoek dit gestagneerde verslag over te hevelen naar de Abteilung "Voertuigen en Diorama's",
alwaar het voortgezet kan worden zodra de plakgeest weer uit de fles is....

Reden van stagnatie : moest mezelf hervinden (rouwproces)... en nadat een kwartje viel ben ik als een dolle aan de slag
gegaan met de woning die ik nu echt eens mijn thuis wilde gaan maken...en dat begint nu heel prettige vormen aan te nemen 😀

Bouwspirit is not dead... i'll be back...

Vrolijk groetje 😀
Peter

Fijn weer wat van je te horen, Peter! Ik vond het al zo stil aan het VanDijkfront, de laatste tijd, maar ik had wel zo'n vermoeden wat er aan de hand was. Veel sterkte en als je een keer in de buurt van Arnhem komt en je krijgt zin in koffie, zoek me dan maar een keer op. Malsenlaan 10

reactie topic verplaatsing

Thanks Richard, en aan Frank : bedankt, zal ik zeker 'ns doen man.

groet'n 😀
Peter

Defending Hill 192_Update : Mortier Team 06-03-2015

ACHTUNG MÖRSERFEUER 😱

oftewel....had zin in figuren en had zin in het verdedigen van heuvel 192..

Doos gepakt (had beginnetje gemaakt op bouwavond) en er eens goed voor gaan zitten...
Prima setje, maar zeker geen Gen 2 Mooie opstelling en poses dat wel, maar niet heel scherp gegoten detall (gietnaden zijn wel mooi scherp meegegoten 🤣 ...dusss...
....verse scalpel, vijlen, schuurpapier, scribers, lijm....zegmaar "het lab" erbij gehaald en an de slag....

Dit mortier team komt lichtelijk ingegraven in een veld.
Misschien toch niet ingraven, dat oogt te statisch...ze vechten beweeglijk, dus mortier tijdelijk opgesteld achter kapotte boeren kar ofzo.
Dan krijgen de Granatwerfer gasten ook maar hun uitrusting aan... ze blijven waarschijnlijk niet lang op de huidige vuurpositie...

Nog wat opschoon werk moet worden gedaan... knapzakken aan... feldflasche dabei...wapens & ammo, un'soweider Jungs...
Zit te denken om de Granatwerfer 34 met de twee Jäger op een apart plaatje te monteren. Dat kan ik dan later als module toevoegen aan het dio.
Het is een beetje geklooi namelijk om de twee figuren aan de pootjes van de fragiele mortier te hangen en dan het geheel netjes te poseren.

Happy Modelling
peTer

Re: [Defending Hill 192]Update 6 Maart : Mortier Team

Poses zien er goed uit, pasvorm ook. Alleen de (hoek/positie van de) arm van de lade valschermjager oogt wat vreemd? Of is dat de foto?

Werden de poten in het echt ook vast gehouden? Een klein rukje eraan en de hoek van de buis verandert, denk ik zo... Komt die pil niet terecht waar je'm hebben wil.

Ron van Wiggen zei:
Poses zien er goed uit, pasvorm ook. Alleen de (hoek/positie van de) arm van de lade valschermjager oogt wat vreemd? Of is dat de foto?

Werden de poten in het echt ook vast gehouden? Een klein rukje eraan en de hoek van de buis verandert, denk ik zo... Komt die pil niet terecht waar je'm hebben wil.

Hey Ron 😀 Die arm ziet er nog raar uit rond de schouder ja, komt door het gemanouvreer met die arm om de granaat
een beetje mooi in de buurt van de vuurmond te krijgen. Wordt nog netjes bijgewerkt met MagicSculp.

Dat vasthouden zal denk ik op zachte grond weinig invloed hebben op de opstelling. De voetjes hebben dikke punten waardoor ze niet snel verschuiven lijkt mij.
Voor het diorama heb ik die punten verwijderd.
Op een harde ondergrond is het wellicht meer nuttig om die poten vast te houden...
Vond een (spaanse) pagina over de Granatwerfer 34 en de toepassing.
(Onderaan een filmpje (9 min.) met beelden van het afvuren van mortieren)

Al met al lijkt het vasthouden der Zweibein me wel gerechtvaardigd 🤣

krombaan groetje 😉
Peter

ziet er weer goed uit Peter!
Kiep up ze gut wurk!

Thanx Peter, mach ich 😀

Aaah the story continues.... Mooi om te zien, Peter!! Ben je ook al toegekomen aan het spuiten van de rest van de Panzer?

Ben benieuwd naar meer!

Succes! 😀

Groeten Ditmar

dat vasthouden van de poten heeft niet zo heel veel te maken met de toestand van de grond,hoewel dat wel enige invloed heeft.het heeft altijd zin omdat door het effect van de afvuur-explosie de mortier zal opspringen.Om hem enigzins in de oorspronkelijke positie te houden hou je de poten vast,

groeten,bert

Thanx Ditmar 😀 de Panzer ligt nog stofvrij in z'n mandje, maar die is nu weer aan de beurt, want
ik wil achterop een aantal Groene Duivels plaatsen.
De StuH moet nog afgemonteerd en mist ook nog wat Zimmerit.

Eigenlijk moet ik nu dringend eerst een definitieve opstelling van alle elementen plannen, wel zo handig bij diorama bouw 🙄

Bert 😀 bedankt voor je toelichting ! weer wat bijgeleerd 😛

Diorama mock-up

Goetemittak 😉

Heb even wat in elkander geschoven om beter zicht te krijgen wat ik wil neerzetten (StuG IV is figurant, aka "Labratte 1")
Er ontbreken hier nog figuren achterop het voertuig en langs de heg(gen).

Ik ben wel een eigenwijze hark, maar hoor graag uw mening en suggesties over de setting en/of compositie !
Wat voor mij belangrijk is om te vertellen, is dat de Fallschirmjäger fel in de verdediging zijn,
en dat de StuH op weg is naar een kritiek punt.

groetels 😉

Re: [Defending Hill 192]Update 9 Maart : Diorama mock-up

Ha Petrus!! Wat mij in ieder geval meteen opvalt is dat het geheel veel compacter kan. Je hebt een hoop 'dooie' hoeken... 🙄

Misschien wordt de compositie beter als je het dio vierkanter maakt. Breedte is op zich aardig, maar de diepte kan een stuk minder!

Bij deze mijn eerste bevindingen.... 😉

Groetjes!!!

NOG compacter ?? jeetje Ditmar... ik heb al een heel stuk kleiner plaatje gepakt dan ik aan dio afmeting in m'n gedachten had eigenlijk...
Ben bang dat het Hedgerow effect gaat verdwijnen door nog meer bij te snijden ?

dank voor input !

Aaah het is je dus ook echt te doen om de 'Bocage' uitstraling? 😉

Dan zou ik in ieder geval een paar mooie eye-catchers plaatsen in de wat legere gedeelten. Denk bv aan een mooi houten hek of een paar bomen, die je vaak ook nog tussen de heggen ziet staan.

We houden deze in de peiling!

Carry on!!

Ditmar

like, ik vind het prima zo.

Misschien nog een dode koe oid rechts bovenin. Maar ik denk dat je goed laat zien hoe nauw het allemaal was.

Succes

groet Martin

Inderdaad kleiner maken. Door je weg minder schuin te leggen houd je meer bocage over. Als je dit formaat wil houden kan je de hele opstelling ook nog met de klok mee draaien. Zou zelf redelijk stevig inzetten op hoogte verschillen. Gewoon even GE aanzetten en lekker rondkijken. (Het gebied rond Villiers-Fossard geeft genoeg inspiratie in Streetview).

Gevoel van urgentie wordt nog een leuke klus. Ik zou daarbij juist geen mannen op je StuH zetten. Op de grond ben je veel veiliger.

Ditmar Tabben zei:

Dan zou ik in ieder geval een paar mooie eye-catchers plaatsen in de wat legere gedeelten.
Denk bv aan een mooi houten hek of een paar bomen, die je vaak ook nog tussen de heggen ziet staan.

Juust! en stukjes weiland mogen dus ook. Paar eye-cachers zie ik wel zitten ja !
Misschien ook een dooie koe of een boerenkar.... waar de StuH net overheen gewalsd is...

Wil (behalve die gasten achterop de StuH) er zowizo nog zeker 2, misschien 3 figuren toevoegen in het veld. sMG-42 (lafette) in de heg?
Wil ook iets verzinnen voor een interactie tussen de StuH en Jäger op de grond. (iets roepen of een thumbs up)

Dit vind ik een mooi plaatje vanwege het (benauwende) éénrichting idee met toch her en der openingen...

Onderschrift bij de foto :
Entrance of the sunken road a few minutes before finding the canteen cup. Lt Allsup from A/175th describes this sunken road in his book "Hedgerow Hell" :
"...The Germans had a machine gun in it. they just waited for US troops to get in and opened fire killing many GI's trapped in it..."
The main road visible on the first plan is the main road from Villiers Fossard (right) -US- to Mesnil Rouxelin (left) -Germans.
According to Allsup, the germans had a 88 canon installed just at this crossroad. The hedge with Schneider's stuff is just on my back when I take this photo.
Bron U.S.Militaria Forum (text op de foto is van de fotograaf en het topic achter de link is zeker de moeite waard vanwege het historisch onderzoek)

Martin en Niels ook intussen gereageerd, bedankt ook ! 😀

Dooie koe zijn we 't al over eens dan 😉

Niels, ook nuttige opmerkingen bedankt !
Dat van géén mannen achterop is ook een goeie ... nooit bij stilgestaan eigenlijk...
Achterop is zeker alleen nuttig voor grotere afstanden, en ja op de grond is inderdaad veiliger...

Misschien één paratrooper die meerijdt om de StuH CO in te lichten..
Houdt het ook wel aardig gefocusd op het voertuig qua figuren.

Heb weer wat food for thaught 🙄

Peter,

Het zou ook logischer zijn (maar geen must) om die kachelpijp in de zelfde richting laten vuren als waar de tank naar toe rijdt.
Het andere voetvolk zou logischerwijs voor de tank uit gaan. De kachelpijp is tenslotte een ondersteuning wapen...

Herman

Goed gezien Herman ! gisteren draaide ik die schietbuis in dezelfde richting als het voertuig en dat komt inderdaad beter over !

Er is weinig ruimte voor voetvolk rond de StuH. Misschien deze wat naar achteren.
Aanwezig voetvolk heb ik niet gepland ter begeleiding van het voertuig, al is dat wel logisch...

Nog even doorpiekeren....

Ditmar Tabben zei:

Dan zou ik in ieder geval een paar mooie eye-catchers plaatsen in de wat legere gedeelten. Denk bv aan een mooi houten hek of een paar bomen, die je vaak ook nog tussen de heggen ziet staan.

We houden deze in de peiling!

Carry on!!

Ditmar

Ja, of een verlaten stelling met veel lege kisten en andere rommel die je vaak in zo'n stelling ziet liggen.

Patrick.

Terug
Bovenaan