[Defending Hill 192]Update StuH: verf + bouw 10-03-2014
UPDATE 09-03-2014
Goedemiddag allemaal
😀 , later is NU geworden dus hier de echte update :
Voertuig sub-samenstellen zijn bijna compleet en de afbouw is bijna daar..
.
Het schilderwerk is dus ook al begonnen, (voertuigkleur wordt donkergeel met daarover roodbruin en olijfgroen voor de camo) en bij deze de foto's van de loopwielen en rupsketting.
Vanwege experimenteel verloop heb ik geen stap voor stap verslag.
Geen SbS dus, maar zal wel de wetenswaardigheden vermelden. Verwacht geen kleur-recepten (heb ze wel), want de kleuren die je
ziet in de fotoos zijn iets afwijkend van de real stuff (en stof).
Kleur van onderstel
Voor de kleurkeuzes en mate van vervuiling van het onderstel heb ik een stevige maar vochtige landweg in gedachten,
Geen modder, maar wel aardkluitjes en kans op een graspol of plasje hier of daar..
Zelf gebruik ik "recepten"van andere modelschilders als richtlijn en uitgangspunt om 'n eigen sfeer of effect te vinden.
Van uitproberen op een proefkonijn is veel op te steken en is gewoon erg leuk om te doen !
Ook bij de afwerking der wielen heb ik geen vaste methode gebruikt... eens wat anders doen in verband met het totaalplaatje
🙄 Daar gaat 't immers juist NIET om voertuig detail...
Eerlijk gezegd begon ik met de experimenten direct op de StuH...(en men beweert immer nog dat ik geduld heb...)
Onderstel en binnenkant romp (rechts)
Situatie op de volgende 4 foto's :
Alle basiskleuren met Tamiya, behalve de banden en binnenkant loopwielstellen, die zijn met dikke Vallejo acryl washes geverfd (bruin en zwart).
Algemene eerste donkere wash met olieverf.
Alleen de wielen en romp een onregelmatige (dik en dun) wash met "African Dust Effects" (AK 022).
En dan nog alleen op de wielen wat plaatselijke washjes met "Dust Effects
european" (AK 015).
De tracks zijn hier voor 99,5% klaar, meer hierover verderop.
Het verhaal van de tracks : te lang... want was experimenteel.
Het valt niet mee om de werkelijke uitstraling goed op de foto te krijgen
😱, maar om dit nogeens zo te krijgen zou ik 't nu als volgt doen:
1.Tracks in donkere basiskleur spuiten : Mat Zwart met ietsje Rood.
2.Eerste behandeling voor oud stof of droge modder-resten met pigment. Kleur naar wens te mixen, zolang het maar licht blijft... en fixeren.
Eventueel na fixeren de pigment met stug borsteltje naar wens borstelen voor effect.
(voor fixeren gebruik ik "Pigment Fixer" van MIG. Label zegt :
models MUST be painted with acryl paint
Eerste wash was met olieverf...Pigment Fixer is op enamel basis, oppassen dus met olieverf.
3.Dan alvast een keer alle kaalgesleten delen met potlood behandelen, niet te kritisch.
4.Dan met een donkerder pigment (aardekleur) naar wens sprenkelen, danwel volstorten (hoopjes pigment opbouwen)... en fixeren maar.
Mooiste korrelige effect blijft behouden door de hoopjes niet aan te raken met een natte penseel..beter om de fixeer langs de zijkant
naar de pigment te laten vloeien.
Heeeel kleine drupjes fixeer kun je aanbrengen met een injectienaald op een spuit zonder plunjer.
De druk in de spuit kun je regelen met je duim op het plunjergat.
5. Nu niet meer borstelen, maar wel nog een keer het kaalgesleten ijzer nalopen met potlood.
6.Binnenkant tracks afwerken met stof/droge aarde : pigment + fixeer en nog het loopvlak en geleidehoorns met potlood.
NB : elke gedane "natte" stap deed ik even droogblazen met haarføhn.
(op de volgende 3 pix is die AfrikaDust van AK nog niet te zien, de wielen en romp hebben enkel een oliewash gehad).
eindelijk....
de vuilsmijterij..
Ook hier eerst de basis- kleuren en donkere wash.
De linkerkant heeft niet de AfricanDust van AK ontvangen vóór de pigmenten.
Pas na het aanbrengen (soms zeer rijkelijk) van de pigmentjes en fixeren is er
hier en daar voorzichtig met wat "AK DustEffects015" aangestipt.
Ook nog, maar spaarzaam, zijn hier al met potlood wat fijne slijtage randjes op de wielen aangebracht.
Als laatste stap (tot nu toe) heb ik het gewaagd die AK-AfricanDust-wash op de romp te laten vloeien...
😱
Tot m'n schrik loste er wat pigment in op en kreeg ik een roodachtig getinte wash...
...beter dat spul niet achteraf doen of in ieder geval niet smeren !
Die AfricanDust is enamel gebaseerd...oppassen dus... ook ondervonden dat wanneer je deze AK wash gebruikt :
Wanneer je deze uit het potje vist en verdunt met wasbenzine of white spirit heeft 't de neiging om te blijven glanzen na droging.
Ook het spul goed omroeren (of niet) geeft verschillende effecten (onderin dikke pigment drab en uiterst bovenin dun als voor een filter).
Moet je gewoon uitproberen.
Teveel glans kan makkelijk worden verholpen met een plaatselijk wasje of wat pigment.
Op onderstaande foto's zie je hier en daar nog wat van die glanzerij, voor een heldere kijk werd het model
van 2 kanten van dichtbij verlicht. In 't echt oogt de paintjob donkerder.
Het wittige is geen glans ! foto is aan de lichte kant waardoor de DustEffects AK015 extra "oplicht".
Wheel & Track epiloog
en ja... uiteraard kwam er een terugloopwieltje los
😈 maar in dit verfstadium ga ik niet meer proberen het per sé te lijmen.
bij de definitieve montage van de Wheel & Track prefabs met een drupje CA-gel vastzetten moet vast lukken..met de nadruk op vast
😉
Het schilderen van apart gebouwde track-subconstructies viel niet echt tegen...
Zolang je "het" zien kan kun je't kleuren... dat ging ook best, maar het voelt niet prettig om met
zo'n fragiele constructie in je handen te zitten...
Heb ook bewust als eerste de linkerkant verder afgewerkt, omdat die van de kijker áf is (maar af is het nog niet..).
De rechterkant zal nu wat makkelijker gaan vanwege de leermomentjes
🤣
Voertuig bouwdetails
Zimmerit is op een paar vlakken na klaar.
Ik heb met spuiten van de romp gezien hoe glad de afwerking van de onbewerkte putty eigenlijk ís,
dus het wafelpatroon een beetje opruwen kan zeker geen kwaad.
PE rooster is van de kit, extra montage lipjes weggelaten..
😱....
"macht nichts Mann! wir müßen die Hügel halten!!!"
Brandblusser kwam als geroepen (dank broeders Warrink
😉 ) en is van het merk "Panzer Art".
Voor de aangegoten tool-clamps (die de juiste vorm hebben) missen alleen nog de grips eigenlijk voor een geloofwaardige look.
Die wil ik gaan doen met plakjes U-profiel, het is maar voor die "look".
Sparetrack montage was kielekiele vanwege de Zimmerit. Beetje vijlen en schrapen op cruciale plekjes bood uitkomst.
(ik was na het opbrengen van de Zimmerit te laat met de tracks erin te duwen)
Het looprager samenstel is vanwege de Zimm.dikte onder de pootjes opgehoogd met plastic plaatjes.
Kreukels, uitgeboorde sleepkabelklemmen, nog een vlak waar Zimmzalabim op moet... en ik zie een stukje
missing Zimmerit
🙂 ... nee écht !
😕 .... ach.. bestel ik nog wel'ns bij Lucky Bastards ofzo...
Zover mijn gepruts met verf en poedertjes.
Zoals gezegd : Heb alle kleurtjes en mixjes toch maar wel gedocumenteerd, dus mocht u vragen hebben, stel maar.
Suggesties en dergelijke ook altijd welkom !
Constructie is nog under, zoals : MG-schild, 2x Schürzen-droogrekken en de manschappen-railing.
Genoeg te doen dus, en ik doen 't graag... dus tot de volgende foto dropping
😉
Tot die tijd : HAPPY MODELLING
😀
Peter
PS : mag ik u voorstellen.... "Labrat Lee"
😈
Op de 1e foto is het "AK-AfricaDust" experiment (de vaal gele kleur) te zien,
Achter en midden is uit ongeroerd potje genomen (meeste pigment onderin).
Vooraan opgebrachte wash was eerst goed geroerd.
de andere plaatjes ter leering ende vermaeck
😉