ik heb nog wel wat figuur tips. ik weet echter niet wat voor uniform je wilt bereiken, maar 't lijkt me dat je een zwart panzer uniform wilt maken, gezien de figuur, en het lijkt me ook een logisch uniform bij de tank zelf. zwart is een moeilijke kleur, en als basis zou ik het figuur dan ook eerst zwart airbrushen, of primeren in zwart, maar omdat ie nu wit is, ga ik er vanuit dat ie al geprimert is.
deze basiskleur, zou je kunnen doen met humbrol matt zwart en een beetje flesh, om de kleur wat romig te maken. de 2e laat van de basis, die moet je wel met het penseel doen, want hierna is het tijd om meteen door te gaan met schaduwen, puur zwart, of zwart met een tikkeltje flesh (maakt de kleur een heel stuk minder hard, en geeft een wat levendigere kleur), waarna je het hele zaakje kunt blenden, omdat je beide lagen, als het goed is, nog nat zijn. Highlights doe je het beste direct hierna, met wat meer flesh, maar het blenden hiervan moet wel wat verfijnder gebeuren, omdat ie enkel moet blenden met de basislaag, en niet met de schaduwkleur.
humbrol droogt mij persoonlijk te snel, en olieverf, bijvoorbeeld ivoor zwart en huidskleur verdienen aanbeveling, omdat die veel langer te bewerken zijn, maar hier heb ik vrijwel geen ervaring mee. de methode komt overigens uit modelling panzer crewmen van ? osprey iig, en hier en daar wat aangepast.
ik heb het in acryl ook getracht, met panzer aces kleuren, maar niet naar tevredenheid, de kleuren zijn best mooi, maar worden door gebruik van bijvoorbeeld humbrol veel mooier, omdat je zeker bij het zwarte uniform, gewoon veel mooier kunt blenden.
ik heb trouwens een puntje van kritiek op je hetzer...
't missende spatbord, daar zitten een paar schroef of boutgaten boven, maar als je goed kijkt naar de andere kant, dan zul je zien dat die boutjes, die daar nog wel op het spatbord zitten, een stukje lager zitten...
verder, 't weather werk doe ik je niet na, maar net zoals een van m'n voorgangers al aangaf, de chips zijn erg mooi, maar, ook vrij monotoon van kleur, en als ik de linker kant bekijk, dan had ik het misschien overtuigender gevonden, als de lange krassen er niet hadden gezeten, de kleine pitjes in de verf lijken me veel logischer (vallende stenen, afketsende lichte munitie, e.d.).
uitlaat is daarintegen bijzonder mooi, MAARRRR, de einddemper zit scheef tof het voertuig, en naar mijn referenties (ik heb er eentje die net in z'n basis staat) hoort die wel recht.
't zijn kleine dingetjes, en bij mezelf zijn het heel veel grote dingen die er aan mankeren, dus eigenlijk heb ik niets in te brengen, maar zo kun je je model misschien een volgende keer NOG beter maken!
Timo