Het 40L70 luchtdoelgeschut.

Arne Ρоirοt

Penningmeester
TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse pantservoertuigen, van oud tot jong
Schalen
  1. 1:35
Ditmaal bekijken we een luchtdoelkanon dat bijna 50 jaar dienstdeed bij de krijgsmacht: de 40L70.
Daar waren wel een aantal aanpassingen voor nodig.

Met de wederopbouw van de Nederlandse luchtverdediging na de Tweede Wereldoorlog en de toetreding van Nederland in 1949 tot de NAVO kwam een mix van Brits, Canadees en Amerikaans materieel terecht bij de Luchtdoelartillerie (LUA). Voor de lichte LUA, verantwoordelijk voor de verdediging van ‘geringe tot zeer geringe hoogten’, was dat naast 20mm-geschut de Bofors 40L60, in verschillende versies. Eind jaren vijftig werd de wildgroei opgelost met de ingebruikname van een kleine vierhonderd stukken 40L70, waarvan de helft Amerikaanse hulp was en de rest in ‘eigen huis’ was geproduceerd bij Wilton-Fijenoord.

oefening-brugslag-hedel.webp

Ten opzichte van zijn voorganger had de 40L70 door zijn langere loop een groter schootsbereik en een hogere projectielsnelheid en het aantal schoten per minuut lag met 240 schoten twee keer zo hoog. Het was vooral de koppeling met vuurleidingsradars die de effectiviteit van de vuurmond groter maakte. Niet langer waren handmatige bediening en zoeklichten nodig bij het volgen van snelle vijandelijke straalvliegtuigen. Midden jaren 50 hadden 921 en 922 Afdeling de primeur met de invoering van de Amerikaanse ‘Waxy’-waarschuwingsradar en de ‘Voxy’-vuurleidingsradar. De eerste gaf doelen binnen het bereik van 40 kilometer door aan de Voxy, die op zijn beurt de gegevens vertaalde en doorspeelde naar de stukken 40L70.

De Afdltlua​

Midden jaren 60 bestond een Afdeling Lichte Luchtdoelartillerie (Afdltlua) uit drie vuurmondbatterijen en een staf- en verzorgingsbatterij. Een vuurmondbatterij was opgebouwd uit twee gevechtsbatterijen met elk drie stukken 40L70, een radarvuurleidingsinstallatie (HSA L 4/5) en een vierling .50-mitrailleur (M55) ter zelfverdediging. Zes van deze gevechtsbatterijen konden een ‘kwetsbaar object’ van maximaal 500 meter in diameter verdedigen tegen luchtdreiging. De 40L70 met zijn maximale schootsafstand van 3500 meter stond maximaal 3000 meter van de overige stukken geschut opgesteld.

akl000646.tjp.webp

Overal in het land​

De 40L70 vond zijn plek binnen de gelederen van het Legerkorps van de landmacht en bij objectluchtverdediging van de luchtmacht. Bruggenhoofden, vliegvelden, havens en andere belangrijke strategische en tactische locaties werden statisch verdedigd. De landmacht had een groot deel van de afdelingen gemechaniseerd en de lichte luchtdoelartillerie werd ingezet tijdens de vele oefeningen in de Koude Oorlog. Ontwikkelingen binnen de radartechniek ten spijt, leken conventionele wapens als de 40L70 al in de jaren 60 het onderspit te delven door de komst van geleide wapens. Die rakettechnologie was effectiever in het straaltijdperk. Toch bleek er voor de specifieke taken van de 40L70 noodgedwongen ruimte te bestaan.

Schermafbeelding 2025-08-07 165733.webp

Oekraïne​

Recentelijk kwam de 40L70 weer in het nieuws toen Defensie bekendmaakte dat het bijna alle vuurmonden die het nog in de opslag had staan, aan het Oekraïense leger had overgedragen. Vooral in de strijd tegen relatief traag vliegende drones, die Rusland massaal inzet tegen Oekraïense doelen, blijkt de Bofors een geduchte tegenstander. Flycatchers waren er niet meer, dus de Oekraïners zijn aangewezen op hun spierkracht. Maar mogelijk verzinnen zij weer inventieve toepassingen om het wapen opnieuw volautomatisch te laten opereren. Daarmee gaat de 40L70 bijna zijn 70e dienstjaar in.

Overgenomen uit Materieelgezien januari2024

Het kanon heeft een kaliber van 40 millimeter. De lengte van de loop is 70 kalibers (2800mm), vandaar de aanduiding 40L("lang")70.

Ik vind het altijd mooi als ik kan zien hoe iets in elkaar zit, hoe het "werkt", ookal staat het stil. Een bouwkundige constructie, een cassettedeck of een bromfietsmotor. Voor mij is de 40Lang70 zo'n voorbeeld. Je snapt gewoon waar je naar kijkt. lekker simpel en overzichtelijk.

Via via kwam ik in contact met Dutch Defence Miniatures op facebook. Daar had iemand een 3D-kit ontworpen.
1765315831906.webp

Zó komtie uit de printer:

1.webp

Maar er was vrijwel geen schoonmaakwerk en alle onderdelen kwamen gesorteerd per groep, in een plastic zakje.
Behalve resin, vond ik ook messing staafjes, buisjes en een gedraaide loop voor het wapen.
Gelukkig is het al weer zo lang geleden dat ik niet meer weet wat ik er voor heb betaald. Maar keurig is het!

97274104_1094774434219367_6645609502760501248_n.webp

Met de foto's er bij wordt het -ook voor een Genist- redelijk snel duidelijk waal alle onderdelen straks gaan komen.
Hier op de foto zie je nog een resin loop, maar die is dus vann metaal. Mooi effect.

97486750_1094774470886030_8462447756357664768_n.webp

Hij lag al een tijdje in de kast, te wachtenn tot ik een keer tijd had om te gaan kijken in het NMM.
dat is nu gelukt. Lekkere start!

Laatst bewerkt:
Het bezoek aan het NMM was een beetje een teleurstelling.
Enerzijds mag je niet in en op het stuk. Maar een vriendelijke suppoost wilde wel even de andere kant opkijken. Dat leverde gehaast werk op.
Bovendien werd me duidelijk dat er aan het wapen zoveel onderdelen zitten, dat het onmogelijk zou zijn om het binnenwerk naar behoren te vervolmaken. Het zal dus een benadering van de werkelijkheid worden.

IMG_5643.webp

De wereld aan details dus. Geen tijd om te meten, en dan nog eens veel donkere hoekjes in het kanon.

IMG_5637.webp

Maar goed, iets is beter dan niets.

IMG_5605.webp

Ga d'r maar aan staan om dit na te maken. En ik heb relevantere, en meer kansrijke projecten in mijn stash.
Denk eens aan een Leopard 1 Genietank, bijvoorbeeld.

IMG_5626.webp

IMG_5625.webp

IMG_5624.webp

IMG_5628.webp

IMG_5646.webp

Laatst bewerkt:
Dus …..? Ga je hem maken of toch niet ?

Grappig dit.
Ik ben in mijn eerste functie als Onderofficier in de periode '97/'99 Stuco geweest op de 40L70G (G staat voor Gemodificeerd) bij 105 LuaBt.
Onze stukken hadden wezenlijke verschillen ten opzicht van de versie die jij in de foto's laat zien.
Zo zaten die beugels op de loop welke op jouw versie te zien zijn er bij ons niet op. Daar voor in de plaats zat er wel een V-0 radar op.
Ook de wapenstuurinrichting voor het bedienen voor het kanon in de handmatig stand was anders. Wij sturen het kanon aan middels een soort van paddenstoel die je met de duimen moest bedienen.

Ben benieuwd naar de voortgang.

Grtz
Axel

Wat mij wel al gelijk opvalt aan het model is dat er twee ringen bij zitten, voor de laders om in te staan, terwijl die op het echte wapen afgeronde rechthoeken zijn.

Inmiddels was de plakpartij al lekker opgeschoten.

En toen ik hem net van de plank pakte om weer wat toe te voegen, tilde ik hem op aan het bovendeel.
Kaboem ....

Het onderste stuk viel op de werktafel en daar kan printhars niet zo goed tegen.
De komende week dus eerst maar wat ZHKH (Zelf Hulp, Kanonnen Hulp) er op los laten en alle wielen er weer onder prutsen.
Maar ondanks dat schiet het al lekker op.

ongelukje.webp

Laatst bewerkt:
De wielen zitten er weer onder. Alle beugeltjes zitten er op en het munitierek is gevuld met extra geprinte granaten.
Kortom: dit is het zo ongeveer. ik moet nog wat hydraulische leidingen aan de trekhaak fabrieken.

IMG_1269.webp
IMG_1265.webp
IMG_1267.webp
Verder wordt het stuk toch maar geheel olijfgroen. Enerzijds lekker gemakkelijk, anderzijds past hij dan mooi bij de YA-328 met de vierling mitrailleur van 115 Afdeling Lichte Luchtdoelartillerie, die ik eerder bouwde.

Voor een beetje goed effect moet ik nog wel wat transfers maken. Dus het gaat nog even duren voor hij af is. #Kerstvakantie

Laatst bewerkt:
Het koste me een paar uren vakantie maar ze kunnen geprint worden:

1766954771489.webp

Ze zijn hier groter dan in werkelijkheid. en je ziet nu groene randjes om de witte en gele letters. Dat valt weg op het model waardoor de letterjes kleiner gaan ogen. Ik heb dit keer enkel MS Publisher gebruikt. Dat is me diverse redenen goed bevallen.
Daarom maak ikmorgen een herziene werkinstructie voor het maken van transfers. #JeLeertIedereDagBij.

En als er dan tóch geprint gaat worden, dan maar gelijk het logo van 43-Pagncie er bij gemaakt.
1) van het internet een afbeelding van een tandkrans van een M-1113 gekopieerd.
2) met LetsEnhance.com scherper gemaakt en met PAINT het binnenwerk weggumd.
3) geprint, en met de hand een symbool van een ramskop er in getekend
4) gescand en de achtergrond groen gemaakt, en de sproket + ramskop wit.
5) de groene achtergroen transparant gemaakt in Publisher.
Straks wordt het logo 3,1 mm breed afgedrukt.

Schermafbeelding 2025-12-28 191618.webp Schermafbeelding b.webp Schermafbeelding d.webp Schermafbeelding e.webp 1766955267394.webp

Laatst bewerkt:
En nog even met kunstmatige inteligentie gespeeld:
Foto's gemaakt tegen een neutrale, blauwe achtergrond,
naar foto 1.webp

Deze geupload, en aan Chat GPT gevraagd:
"Kan je dit stuk luchtdoelgeschut losmaken van de blauwe achtergrond, en invoegen in een foto van een weiland met een bosrand op de achtergrond. Rond het geschut moet voldoende ruimte open zijn"

ChatGPT Image 10 jan 2026, 01_00_37.webp

Ik rolde van mijn kruk. zo was ik onder de indruk van de kwaliteit. Maar als dít kan, kan er nog meer!
Dus daarna twee foto's geupload:

oefening-brugslag-hedel.webp
naar foto 2.webp

En aan ChatGPT gevraagd:
"Kan je dit stuk luchtdoelgeschut losmaken van de blauwe achtergrond, en invoegen in een foto van een weiland met een bosrand op de achtergrond. Rond het geschut moet voldoende ruimte open zijn. Op de achtergrond een boogbrug zoals op de zwart-wit foto. En graag ook rechts zo'n stapel legergroene minitiekisten met een camouflagenet er overheen.
Dus eigenlijk mijn model plakken in de foto, en dan alles inkleuren"

en HOPLA!

ChatGPT Image 10 jan 2026, 01_16_06.webp

Het is dus waar: Je hoeft geen goede modelbouwer te zijn. Als je maar handig bent met AI / ChatGPT.

ChatGPT Image 10 jan 2026, 01_33_53.webp

😎

Laatst bewerkt:
Wat een prachtig model!!

Ik denk dat je meer bedoelt: je hoeft geen goede diorama bouwer te zijn... 😉

Mooi gebouwd, complimenten, weet echter dat het door jou gebouwde model een 40L70 is met een eigen aggregaat, geen losse Bauscher.
Volgens mij is die versie alleen gebruikt bij de Koninklijke Luchtmacht!
De KL had toen al de PRTL

De foto die je plaatst van een stuk met onderkomen langs het water is dat van mij bij de 25ste Afd lichte Lua langs de Maas tijdens oefening Brugslag met de genie. We praten eind 70tiger jaren.
Foto is door mij gemaakt,

Laatst bewerkt:
Dank voor de foto dan @Fred Bachofner !
(Ik had niet in de gaten dat het een onderkomen was trouwens)

En ik vrees dat je gelijk hebt t.a.v. het aggregaat.
Dit model is gemaakt door iemand met een luchmacht achtergrond.
Ik heb inmiddels het onderdeelsteken (115 LtLua) verwijderd, (🍎🥚), en nu KLu-klopt ie weer.

Ik dacht zo maar, dat het aggregaat er naar believen op- en afgezet kon worden.
Maar dat lijkt me ook een heel gesjouw.

Laatst bewerkt:
“Oh….! Wat een keuze uit tanks! … Mag ik kiezen, mag ik kiezen!?” …hijg, hijg…

“Ach .. malle jongen” …. knipoogje

Ik dacht dat ik klaar was.
Maar omdat het een leuk, klein modelletje is om te presenteren op mijn elektrische draaiplateau, bedacht ik me dat het mogelijk moest zijn om er een klein dioramatje van te maken. Twee doosjes met Bofers 40 mm munitie van AFV gekocht. Paar spaarzame uren verdaan en een diotje gemaakt.

Ook wilde ik experimenteren met de electonica van een oude vliegenmepper, om statisch gras te plaatsen. Maar ik kreeg het niet aan de praat.
Zooi in de prullenbak en dóór!

IMG_1885.webp

IMG_1886.webp

IMG_1887.webp

Laatst bewerkt:
Goed gelukt, zou ik zeggen!!
Ik ben ook tevreden. Normaal vind ik diorama’s mooi, maar onhandig. Ze nemen teveel ruimte in in de kast.
De enige die ik heb ik deze, maar vanwege de persoonlijke betrokkenheid.
IMG_1462.webp
Er is nog nagedacht of figuren iets zouden toevoegen.
(Bijvoorbeeld de slapende soldaat op de foto van @Fred Bachofner 🤪) maar ik ben maar zelde echt tevreden over mijn figuren.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan