HE111 + schwimmwagen (Hongarije1945)

Eens met Timo.
Maar verder werd aluminium schaarser en schaarser terwijl er hout in overvloed was.
Traditioneel waren propellors van hout, dus die stap terug was helemaal niet onlogisch.
NB, de DD propellors, de enige ware propellors, waren geloof ik van brons.

Vraag mij alleen af waarom de vroege HE111 metalen propellers hadden en de latere met breder blad van hout waren gemaakt!?
Om dat de motoren steeds krachtiger werden
De bredere houten peddelvormige bladen waren er om voldoende lucht te kunnen aanzuigen vooral op grote hoogte.

Als deze enorme dikke bladen van massief metaal waren gemaakt, zouden ze te zwaar zijn,
waardoor het zwaartepunt van het vliegtuig zou veranderen en destructieve gyroscopische draaiing zou ontstaan

Und:
Wanneer een vliegtuig een buiklanding maakte met metalen propellerbladen werd een enorme kinetische schokgolf teruggevoerd naar de krukas van de motor, waardoor het motorblok volledig werd vernietigd.

Gelamineerde houten bladen braken af bij het raken van de grond, en de kinetische energie absorbeerde en hierdoor de motor vaak redde van totale vernietiging.

Ps
Persoonlijk vind ik de piloot er niet bij passen met zijn parachute om ,
waarom ?
Die gasten zijn al een tijdje bezig met die Versorgungsbomben.

Genoeg tijd om je van je parachute te ontdoen ,lijkt mij het eerste wat je doet als je buiten je vliegtuig bent .

Laatst bewerkt:
Zeg...nu ben je echt op het verkeerde adres. Wij weten niet beter of een propellor zit achteraan een duplex drive sherman 2x.
Omdat ik in de scheepsbouw werk weet ik dat op de DD shermans geen propeller zit maar (in het nederlands) een schroef , dus wat er over blijft aan mogelijkheden voor een propeller moet dan wel voor een vliegdinges zijn.

Vraag mij alleen af waarom de vroege HE111 metalen propellers hadden en de latere met breder blad van hout waren gemaakt!?
Vanwege het tekort aan materialen. Alles wat je van ander materiaal kunt maken is een besparing van kostbare grondstoffen. Daarom worden er in oorlogstijd ook zoveel nieuwe stoffen en methoden om te produceren uitgevonden.

Stiekem...vindt ik em best wel gaaf. Ik weet trouwens dat het een schroef is op iets wat drijft, maar, kruising tussen varen en vliegen dan, zon ding op een hovercraft 🙂

Een hovercraft heeft propellers, en als ik het goed heb een turbine die lucht er onder uit blaast, die zweeft als het ware over water.
Maar dan een aerosan, die heeft een propeller, maar die vliegt niet en vaart niet!

Bedankt voor jullie reacties!
Heb bij de piloot de parachute aangepast omdat bij de piloot deze blijkbaar op zijn rug zat en niet lager zoals hij origineel zat (wel bij piloot jachtvliegtuigen)
Heb even overwogen om hem geen parachute te geven maar dan moest ik alle straps verwijderen waardoor er maar weinig van het figuur overblijft!
Begrijp dat het logisch is maar niet onmogelijk!
Voor wat de houten propellers betreft moet het inderdaad de meer krachtige motor zijn!
Ik heb de uitlaat daarom ook aangepast omdat mijn model een vroeg model moet voorstellen met aangepaste motors.

Maar dan een aerosan, die heeft een propeller, maar die vliegt niet en vaart niet!
en hoe kunnen we hem vergeten: de schwimmenwagen.....nota bene in dit diorama.
Die heeft ook een hydrodynamisch aandrijfmiddel.
Eigenlijk is dit met alle draaiende proporoterende schroefvormige propellor aandrijvingen een verdraaid mooi dio aan het worden.
En nu hou ik op, da's beloofd...

Omdat ik in de scheepsbouw werk weet ik dat op de DD shermans geen propeller zit maar (in het nederlands) een schroef
Je neemt me de woorden uit de mond 🙂

De (tegenwoordig behoorlijk verouderde) Nederlandse term voor de propeller van een vliegdinges is trouwens luchtschroef, of ook gewoon kortweg schroef — ik heb een paar uitgaves van Oorlogsvliegtuigen der belligerenten van rond 1940 en daarin komt het woord „propeller” amper of niet voor. Dat woord lijkt pas na de oorlog algemeen geworden te zijn.

😉
Zeg zooitje taalpuristen, we waren aan het dollen hè.
Als ik mij wil verdiepen in Oud Nederlands luister ik wel naar een LP, U weet het, dat staat voor Langspeel Plaat, van Drs. P
😛

Laatst bewerkt:
Zucht....

Thanks Marwin!
Ik maak de mais planten met lasercut leaves.
De mais planten van RT zijn nieuw voor mij!
Ga eens kijken of ze komend weekend bij KMK in het echt kan zien!

Terug
Bovenaan