🏆 Winnaar Great barrier type 69 reef.

Dit model is van de winnaar van deze FOC
image.jpgimage.jpg
Dan de AFV club T84E1 tracks, zeer stevige aanspuitpunten waardoor bij losknippen de eerste 4 verloren zijn gegaan door het afbreken van een of beide middenpennetjes. Afslijpen is hier de oplossing. Daarnaast vallen de endconnectors er meteen weer af. Ff gegoogeld en de oplossing is, volgens een forum, vantevoren even flink in de verf….. ik ga het proberen. 😳

plak ze😉

Dan de AFV club T84E1 tracks, zeer stevige aanspuitpunten waardoor bij losknippen de eerste 4 verloren zijn gegaan door het afbreken van een of beide middenpennetjes. Afslijpen is hier de oplossing. Daarnaast vallen de endconnectors er meteen weer af. Ff gegoogeld en de oplossing is, volgens een forum, vantevoren even flink in de verf….. ik ga het proberen.
💪

Dergelijke track-links op zo'n manier spuitgieten noem ik botweg amateuristisch... ontworpen zonder modelbouw in gedachten...

Toch veel plezier met deze kettingen 😉👍

Daarnaast vallen de endconnectors er meteen weer af.
Daar was ik al bang voor, de Sherman HVSS-rupsbanden van AFV Club hebben hetzelfde probleem. De T49 VVSS-rupsbanden ook, in mindere mate (kwestie van een andere eindverbinder pakken en daarmee proberen), maar op de T51 VVSS-rupsbanden blijven ze heel goed zitten …

De hele dag rupsies is ook niks dus nog ff 3D actief geweest:
9E462550-6823-4F2D-A49B-D9D93F939F4D.jpeg
Dive, dive, dive! Is nog even twijfelachtig. Als de nieuwe UV unit is geïnstalleerd ga ik eens kijken hoe het uitpakt😉

Plak ze😉

85732A63-8326-49C5-85FE-1759BEB0E995.jpeg
Om de gaatjes in de Aber T55 spatborden te krijgen, the fueltanks and any thing else are removed before the dive, heb ik ze op schaal nagetekend op de p.c. Gaatjes overgenomen van foto’s en ander ref materiaal. Daarna op de sparborden, gaatje geponst, uitgeboord en bijgeslepen. Was niet slim om bij 1 sparbord reeds wat supports erop te hebben gesoldeerd maar ach, ook dat is gelukt.
image.jpg
Beide sparborden nu bijna volledig. Van de rechter moet ik de voorkant nog afmaken waarna die er ook aan kan. Linker al iets beschadigd maar daar moet ik nog even dieper induiken waar ze nog meer beschadigd zijn…

Langzaam maar zeker, modelbouw en een badkamerverbouwing gaan moeizaam samen… 😢

plak ze… Frank😉

image.jpg
Langzaam maar zeker naderen we het schilderstadium. Er verdween een detail uit de motoruimte doordat ik er elke keer ingreep dus even een plaatje gemaakt en deze er even bovenop gedrukt. Komt voorlopig niet van zijn plek af 😉

image.jpg
Ook de 3D geprinte aandrijvwielen liggen gereed. De T48E1 tracks zijn een stuk breder dan de type 69 tracks dus ook de wielen zullen straks 3 mm meer naar buiten gemonteerd moeten worden. Leuke uitdaging want de asjes die er nu op zitten zijn 3.8 mm 😵‍💫

plak ze 😉 Frank

Goed bezig, Frank. Hoever is de kraan?

#Eindstreep, 1 April ?🤔🤪
De kraan, excavator, gaat er niet helemaal komen. Ondanks de tips met betrekking tot de raampjes heb ik eens goed gekeken hoe groot min diotje moet worden om er alles op te krijgen. En dat was, met de door mijn vrouw tot mijn beschikking gestelde, ruimte even schrikken. Ik ga de grijparm bouwen en die op gepaste wijze afslijpen. De bak maak ik vast aan de tank. Hoop op deze manier toch de wijze van dumpen weer te geven. Ga nu mijn best doen om je in te hale @Tini Hendriks maar nog een lange weg te gaan.

06C3C9DE-D5BF-4D97-A666-FCA79639DED1.jpeg
Grappig hoe de roestkleur elke keer weer geel wordt gemaakt door de camera van de I pad… 🤢

plak ze 😉

Grappig hoe de roestkleur elke keer weer geel wordt gemaakt door de camera van de I pad… 🤢
Omdat de camerasoftware vooral geprogrammeerd is om huidtinten en natuurlijke omgevingen eruit te laten springen — dat heeft soms ongewenste effecten als je andere dingen fotografeert. Daarnaast zijn de kleuren in de omgeving ook van belang, omdat de software daar ook voor compenseert; zie ook deze vergelijkende foto’s.

E4A9AB74-FF6E-47F2-B840-94587AF98D86.jpeg
696DD698-7492-4FE1-A101-FAE3CF48D90C.jpeg
tegenvallertje, de blauwe onderlaag is meegekomen met de cijfers… Malletje snijden en dan maar omgekeerd (zoals eigenlijk origineel) spuiten😵‍💫

Bummer man... komt vast goed 👍 ik kijk al uit naar het chip effect 🤤

Je hebt nu toch een dieper deel in de verf, dat als geleiding kan dienen als je met een penseel de cijfers weer blauw schildert?

Je hebt nu toch een dieper deel in de verf, dat als geleiding kan dienen als je met een penseel de cijfers weer blauw schildert?
Zou kunnen Jakko maar ik ben bang dat dat niet het effen resultaat geeft wat ik wens. De nummers werden er kort voor het dumpen opgespoten dus kan ze niet “wheatheren”🤔

Bummer man... komt vast goed 👍 ik kijk al uit naar het chip effect 🤤

5C4FFBC7-DCD1-4099-BCDE-7D0F46007828.jpeg
2007DDE2-4FBC-43BB-A5AB-5073BE897E20.jpeg
C8AA816A-E4F8-4704-880E-310B6EF0B49A.jpeg
DB7A6992-C53B-464C-AB80-6C7C9FF15376.jpeg
Bij deze Peter, ik ben er blij mee. Let wel dat de koepel nog niet op zijn plek zit.
Nu regen/ roeststrepen… altijd bang dat ik dan dit effect bederf maar goed, we gaan het proberen😝

Ziet er overtuigend uit Frank 👍

suggestie : hier en daar waar het gewoon metaal betreft een bescheiden pinwash met wat verse roest, dus wat meer naar rood/oranje neigend ?

Happy Weathering 🧪🧺🪄⚗️💣🎨🫗💥🤪

RUPSJES, ik begin ze te haten…… en dan niet deze:
A81D8688-10EA-4790-AFFA-70C90A68BB85.gif45EF85A3-40BA-49F2-99E1-3E0EFA385808.gif

Eindelijk het lef om meters te maken, nou ja centimeters. Het middenklik gebeuren was redelijk eenvoudig maar kostte mij mijn wijsvinger… tenminste op de manier waarop ik dit deed. Bleef wel goed zitten dus dat was een plus. Elke dag 10 stuks was mijn goede voornemen maar daar kwam eem lekkage en een kapotte auto 🚘 bij tussendoor 😢

Na het samenstellen met het geleidestukje heb ik ze allebei flink in de verf gezet in de hoop dat de zijstukjes blijven zitten. Flink aantal van die krengen er gister opgedrukt maar bij het omkeren/ manipuleren vielen er 4 af. Ook door het afbreken van die kleine korte 🤬🤬🤬 pennetjes heb ik twee schakels in moeten leveren. Hoop dat ik er nog genoeg heb. Op de foto’s tel ik er 84, zijn er nu nog 87. Vandaag track nummer twee en het completeren van nummer 1. Gister nog ff flink wat verf op de pennetjes gedaan dus hoop dat ze nu beter blijven zitten. sowieso meer hoop gekregen doordat de schakels (zie kromming van het stuk waar de zijstukkies nog niet opzitten) iets onder spanning staan. Misschien reden voor die krengen om te blijven zitten.

Mocht ik de rupsjes er dit weekend op krijgen dan zet ik mijn eindsprint in….

8C4DCDBB-9625-4B0F-B4B8-4C7BF1789917.jpeg

11DED4F1-5555-4500-AA84-DEF2BDA0E533.jpeg
Plak en print ze 😉

p.s. Mocht iemand tips hebben om de zijstukjes te zekeren dan hou ik me aanbevolen👍🏻😉

Laatst bewerkt:
Een manier is om steeds 1 van de pennetjes per eindschakel te lijmen, dan blijft de track beweegbaar. Wel belangrijk is om dan wel de 2 tegen over elkaar zittende pennetjes te lijmen, anders valt t geheel nog uit elkaar. Al begrijp ik dat hier de middenstukjes de boel bij elkaar houden.

image.jpgDe airbrushtest… bij het airbrushen van de rupsband die af was er een stuk of 26 “afgeblazen” Eens kijken of ik deze vast kan zetten met @Rob Plas zijn tip. In de hoop dat de rest blijft zitten🤬🤬🤬🤬🤬🤬

Ik wacht met angst en beven af, 170 losse schakels van 4 onderdelen tot 2 werkende rupsbanden samenstellen is ook voor mij eerder een queeste dan modelbouw plezier...

p.s. Mocht iemand tips hebben om de zijstukjes te zekeren dan hou ik me aanbevolen👍🏻😉
Ik wilde precies hetzelfde aanbevelen als Rob al deed: valt de eindverbinder eraf, zet hem er dan terug op met lijm aan één van de twee pennetjes.

Maar dit laat wel mooi zien waarom ik afzag van deze set van AFV Club te gebruiken voor een model waar ik mee bezig was … Het stomme is dat AFV Club het best kán, maar bij sommige sets laten ze deze soort steken vallen. Koop je hun Sherman VVSS-rupsbanden met platte blokken dan gaan die perfect in elkaar, koop je die met V-profiel dan vallen er net als hier regelmatig eindverbindingsstukken vanaf 🙁

Ik hoop voor je dat je ze in elkaar krijgt en op je tank. Je bent er bijna man. Zet hem op!💪💪👍

Laatste poging gefaald, had nog een ”extra” laagje verf aangebracht en blijkt dit teveel te zijn.. pinnetjes breken af bij het opdrukken. Opboren… 84 x 2 x 2 (pessimistisch gezien) denk het niet.

Ben even ten einde raad. Die troep gaat de prullenbak in nadat ik er eentje gebruikt heb om de wielen te positioneren.

Friuls 🤔 deze hebben het systeem wat Rob aangaf en, maar dat zijn mijn gedachten, dit gaat nooit mooi om de sprocket waar deze van AFV al strak omheengaan.

Laatste optie blijft dan tekenen en 3D printen Maar dat blijft bij zo’n ingedeukte, doorgezakte rups
BF7D27B0-15EE-4A95-A6AD-22D4427A7DEC.jpeg
(ga voor deze, hierop zijn de assen gepositioneerd) ook een flinke uitdaging.

Misschien een nachtje over slapen voordat die op de lopende projecten stapel gaat. Het model verdiend beter al zeg ik het zelf.

kan het ”plak ze” even niet met een glimlach neerzetten😵‍💫

Wat jammer Frank,

Ik ben niet thuis in deze tracks, dit model. Met de beperkte deelname bracht jij met dit idee een extra (verticale) dimensie mee.

Ik heb nog even 'meegekeken', maar zie geen alternatieven naast wat al genoemd is.

Groeten, Jan

Kunnen ze niet nog een nachtje in de ovenreiniger?

Wat jammer Frank,

Ik ben niet thuis in deze tracks, dit model. Met de beperkte deelname bracht jij met dit idee een extra (verticale) dimensie mee.

Ik heb nog even 'meegekeken', maar zie geen alternatieven naast wat al genoemd is.

Groeten, Jan
Dank je @Jan van Harn, ik geef nog niet op hoor maar het is wel vreselijk frustrerend…. Ik heb even gekeken maar Krikke heeft ze nog op voorraad en ik heb de eerste rups al op het scherm. Misschien wed ik wel op twee paarden 🫣

Er is ook een setje rupsbanden van Bronco, maar die lijken ongeveer zo te bouwen als hun Sherman-rupsbanden dus daar heb ik ook een beetje een hard hoofd in: zwakke pennen die snel breken, en heel veel werk om ze in elkaar te krijgen. Een andere manier is om een M26 of M46 van Dragon te kopen en daar de rupsbanden uit te halen, maar je moet dan wel opletten er eentje te kopen met losse schakels in plaats van „DS”-rupsbanden uit één stuk. Ook Accurate Armour heeft een set met rupsbanden, vermoedelijk in resin. Dat zou nog gaan, die kun je met een föhn in model brengen.

De M46 van Takom is niet geschikt want die heeft link-&-length-rupsbanden, en de M26s van Hobby Boss hebben er uit één deel net als sommige van Dragon.

Als de nood het hoogste is, is de redding nabij. Ik wist dat ik ze ergens had liggen…. Ik heb ze net teruggevonden na een heldere ingeving! Je mag ze hebben Frank, gratis en voor niets! IMG_8894.jpeg

Geweldig Walter, ik hou me aanbevolen 😉👍🏻

Terug
Bovenaan