Vandaag verder met schilderen. Eerst lichtere vlekken in de panelen van Mig IDF Green:
En ook de rupsbanden heb ik geschilderd, die wilde ik eigenlijk gisteren al doen maar dat vergat ik totdat ik de airbrush al grotendeels schoongemaakt had, dus daar had ik toen geen zin meer in
🙂 Vandaag ging het ook lekker, nadat ik de lichte vlekken gespoten had met de „goede” airbrush, heb ik er roodbruine Vallejo-verf in gedaan en begon de rupsbanden te spuiten. Toen ik die driekwart klaar had (twee kanten van allebei en de andere kant van één van de twee) weigerde de airbrush ineens. Nu is dat niet ongewoon, dus de normale remedies geprobeerd, maar in plaats van te helpen kwam er al snel helemaal geen lucht meer uit … de verf er maar uit, beter schoonmaken, terug in elkaar, nog niks, de naald er nog eens uit … en die wilde er ineens niet meer in terug. Dan maar eens verder uit elkaar, en dan bleek dat op de één of andere manier een staafje dat tussen de trekker en het ventiel zit, eruitgekomen was en vóór de trekker zat! Met een pincet had ik het al snel weer terug op z’n plaats, dus de airbrush weer in elkaar, nog geen verf erin en de trekker ingedrukt — nog geen lucht
🙁 Weer uit elkaar, eens proberen met een cocktailprikkertje op dat staafje te drukken, wat geen lucht gaf, dan het staafje er weer uit en met de prikker op het ventiel: pffft, wel lucht. Hele vreemd: alles zat goed in elkaar, maar er weigerde lucht uit te komen.
Ik heb hem nog een paar keer uit elkaar moeten halen en verschillende delen schoongepoetst, waarna hij het weer deed, maar alleen als ik de luchtdruk twee keer zo hoog zette als ik normaal mee spuit (±3 bar i.p.v. zo'n 1,5) en ook dan kwam er maar amper genoeg lucht uit om de verf te kunnen spuiten — en werd de druk ook nog eens geleidelijk minder. Ik moest nog een centimeter of vijf van de rupsband tegen de tijd dat de druk zo laag werd dat ik het voor gezien hield en de rest met een penseel gedaan heb. Daarvoor heb ik wel eerst de airbrush weer eens uit elkaar gehaald en alles goed schoongemaakt en doorgespoten met reiniger (wat ik eerder ook al een paar keer gedaan had), tot hij ineens weer normale druk leek te geven. Geen idee wat er hier aan de hand was of hoe ik het opgelost heb, maar zo te zien doet hij het weer zoals het hoort. Heel vreemd.
Goed …
🙂 Nadat de verf droog was, vond ik het model nog altijd te groen en niet genoeg „olijf”. Ik heb daarom een wash gemaakt van Mr. Aqueous Hobby olive drab (1) en over het hele model aangebracht:
Dit heeft drie effecten gehad: de kleur is meer meer legergroen geworden, het trekt de lichte vlekken en de basiskleur meer naar elkaar toe, en het geheel ziet er al wat verweerder uit. De volgende stappen worden schaduwen en hoge lichten.