Af! Franse Sd.Kfz. 251

Dit model is af!
Linksom of rechtsom, het worden deze die bij het model zitten 🙂

Omdat ze dan los kunnen blijven tot na het schilderen, maar toch nog makkelijk over de wielen te leggen zijn. Sommige mensen plakken de wielen en rupsbanden al voor het schilderen aan het model, maar ik kom er dan helemaal niet meer goed bij met de verf, dus ik installeer dat allemaal het liefst pas nadat het in de verf zit. Met een (grotendeels) beweeglijke rupsband is dat veel makkelijker.

Maar het lijkt te lukken: door eerst de blokken op de schakels te lijmen en te wachten tot de lijm droog is, zijn de schakels (met wat moeite en zere vingers) in elkaar te klikken zonder dat daarbij al teveel pennetjes afbreken.

Ondertussen heb ik een rupsband af, en met dank aan Missing-Lynx ook de rest van het voertuig:

97F62BFC-D807-4823-AF32-2AB0BD2BEDC2.jpeg

De rupsband trekt wat krom, maar dat is wel te corrigeren. Op het voertuig zelf zitten er twee dingen waar ik niet uitkwam, maar na een vraag op Missing-Lynx blijken het hoogstwaarschijnlijk klepjes te zijn die open kunnen voor extra koeling. Omdat er geen motor in dit model zit en ik de twee helften van de romp toch al op elkaar gelijmd had, heb ik eenvoudigweg naden voor de luikjes in de zijkanten gekrast:

2A14B2C5-5ADE-4215-906E-7A11453E1849.jpeg

Nu nog de tweede rupsband en dit model kan gespoten worden.

Inclusief de tracks, komt weer helemaal goed. Mooi om te zien dat je weer lekker kunt bouwen na je 'uitglijder'.

Groeten, Jan

Eigenlijk zat ik te wachten tot de JPK 120 ook klaar is om te spuiten, maar ik wil deze toch ook eens afmaken, daarom vandaag een laagje groen erop:

6C857EF5-12DE-4124-8840-FA5D8594FFDD.jpeg

Gemengd uit Tamiya XF-58 olive green en XF-55 deck tan, in totaal niet afgemeten mengverhouding, maar veel meer van de eerste dan van de tweede. Het is wat groener uitgevallen dan de bedoeling was — ik mikte op ongeveer de kleur van Humbrol 86 olive green, maar die is lichter en minder groen. Nou ja, er moet nog meer overheen dus we zien wel hoe het uit zal pakken 🙂

Vandaag verder met schilderen. Eerst lichtere vlekken in de panelen van Mig IDF Green:

DB5CC90E-42D0-4CE5-A8C8-D8CEEE153B58.jpeg

En ook de rupsbanden heb ik geschilderd, die wilde ik eigenlijk gisteren al doen maar dat vergat ik totdat ik de airbrush al grotendeels schoongemaakt had, dus daar had ik toen geen zin meer in 🙂 Vandaag ging het ook lekker, nadat ik de lichte vlekken gespoten had met de „goede” airbrush, heb ik er roodbruine Vallejo-verf in gedaan en begon de rupsbanden te spuiten. Toen ik die driekwart klaar had (twee kanten van allebei en de andere kant van één van de twee) weigerde de airbrush ineens. Nu is dat niet ongewoon, dus de normale remedies geprobeerd, maar in plaats van te helpen kwam er al snel helemaal geen lucht meer uit … de verf er maar uit, beter schoonmaken, terug in elkaar, nog niks, de naald er nog eens uit … en die wilde er ineens niet meer in terug. Dan maar eens verder uit elkaar, en dan bleek dat op de één of andere manier een staafje dat tussen de trekker en het ventiel zit, eruitgekomen was en vóór de trekker zat! Met een pincet had ik het al snel weer terug op z’n plaats, dus de airbrush weer in elkaar, nog geen verf erin en de trekker ingedrukt — nog geen lucht 🙁 Weer uit elkaar, eens proberen met een cocktailprikkertje op dat staafje te drukken, wat geen lucht gaf, dan het staafje er weer uit en met de prikker op het ventiel: pffft, wel lucht. Hele vreemd: alles zat goed in elkaar, maar er weigerde lucht uit te komen.

Ik heb hem nog een paar keer uit elkaar moeten halen en verschillende delen schoongepoetst, waarna hij het weer deed, maar alleen als ik de luchtdruk twee keer zo hoog zette als ik normaal mee spuit (±3 bar i.p.v. zo'n 1,5) en ook dan kwam er maar amper genoeg lucht uit om de verf te kunnen spuiten — en werd de druk ook nog eens geleidelijk minder. Ik moest nog een centimeter of vijf van de rupsband tegen de tijd dat de druk zo laag werd dat ik het voor gezien hield en de rest met een penseel gedaan heb. Daarvoor heb ik wel eerst de airbrush weer eens uit elkaar gehaald en alles goed schoongemaakt en doorgespoten met reiniger (wat ik eerder ook al een paar keer gedaan had), tot hij ineens weer normale druk leek te geven. Geen idee wat er hier aan de hand was of hoe ik het opgelost heb, maar zo te zien doet hij het weer zoals het hoort. Heel vreemd.

Goed … 🙂 Nadat de verf droog was, vond ik het model nog altijd te groen en niet genoeg „olijf”. Ik heb daarom een wash gemaakt van Mr. Aqueous Hobby olive drab (1) en over het hele model aangebracht:

8B421792-4388-47E6-BFA6-E175013E23DE.jpeg

Dit heeft drie effecten gehad: de kleur is meer meer legergroen geworden, het trekt de lichte vlekken en de basiskleur meer naar elkaar toe, en het geheel ziet er al wat verweerder uit. De volgende stappen worden schaduwen en hoge lichten.

Dat houd je wel van de straat. Soms moet je een airbrush echt een grondige beurt geven. Hopelijk doet ie de komende keren weer goed zijn best.

Model ziet er goed uit, de rupsen lijken me nog vrij heldere roestkleur. Maar dit zal niet de laatste laag zijn.

Groeten, Jan

De airbrush is niet zo lang geleden nog de ultrasoonreiniger ingegaan, maar dit soort perikelen herinneren me er altijd aan waarom ik spuiten vaak uitstel … En ja, de rupsbanden hebben nu alleen nog maar een laagje Duits roodbruin, daar komt zeker nog meer overheen 🙂

@Jakko,
Welke airbrush gebruik jij? Want ik herken dit soort taferelen absoluut niet van mijn eigen airbrush.
Dat is een H&S Evolution waar de trekker en luchttoevoer onderdelen zijn die kompleet geassembleerd zijn zonder losse pinnetjes etc.
Ook die Evolutions vervuilen tijdens gebruik, maar dan is grondig reinigen een kwartiertje werk voor weer urenlang probleemloos gebruik.

Dit gedoe was met een Iwata HP-A Plus:

Iwata-High-Performance-HP-A-Plus.jpg

Om precies te zijn met pinnetje I-175-1:

High-performance-hp-sb-plus-1.jpg

(Dit is een iets ander model, maar de constructie van de trekker, ventiel, naaldhouder e.d. is hetzelfde als bij de HP-A.) Ik snap ook niet goed hoe dat pinnetje van z’n plek kwam toen ik de naald eruitgehaald had, maar nog minder snap ik waarom de airbrush geen lucht gaf als ik het op z’n plek deed en erop drukte met een cocktailprikker, maar wél als ik het eruit haalde en rechtstreeks op ventielpin I-015-1 drukte.

Geen idee wat dat geweest kan zijn, hopen dat t wegblijft.

Inderdaad, maar m’n ervaring met airbrushes in het algemeen is nooit zo positief geweest, dus …

Maar goed, verder met schilderen 🙂 Toen de wash droog was heb ik er nog eentje opgedaan, maar nu voor de schaduwen:

9AF644B3-7585-4832-BB53-62D4F9E6896B.jpeg

Eigenlijk twee, zelfs, wat hopelijk hier te zien is:

BAFCBD0E-D706-4A9B-AEBB-0DEC38280679.jpeg

Aan de onderkant, op alle delen die naar beneden gericht zijn of onder een overhang zitten, heb ik Army Painter Strong Tone aangebracht, ongeveer 1:1 verdund met water (maar dat is een grove schatting: een grote druppel verf op het palet, dan ongeveer evenveel water erbij met een penseel). Op de boven- en zijkanten heb ik hetzelfde gedaan maar dan met hun Soft Tone, die bruiner en lichter is. Allebei is het transparante verf die bedoeld is om schaduwen op figuren te maken, maar voor de buitenkant van een voertuig vind ik ze net wat te sterk om onverdund te gebruiken.

Daarna heb ik het hele model gedrybrusht met Italeri Verde Mimetico 2, om hoge lichten te maken en tegelijk de kleur toch weer een beetje groener te maken:

52234B98-089D-4983-B3CE-D2E3CFB51843.jpeg

Allemaal van boven naar beneden, om regenachtige strepen te maken, waar de penseelstreken zichtbaar blijven. Daarna nog een keer lichter gedrybrusht met Revell Helloliv voor meer en duidelijkere hoge lichten:

8A3B87B1-E152-4D22-967C-C24567DF6D21.jpeg

Ziet er goed uit Jakko!
Ik heb niet het hele verhaal meegekregen, maar komen er nog markeringen op?
En zo ja, waarom doe je die dan pas na het verweren aanbrengen?

De markeringen komen erop (eigenlijk: zitten er nu op), na het schilderen van het voertuig zelf maar voordat er vuil op komt. Ik heb amper foto’s van dit voertuig, dus de enige markering die ik heb kunnen achterhalen is een nummerbord op de voorkant, waardoor ik denk dat er achterop ook eentje zat. Ik heb Franse Indochina-nummerborden van de Italeri M24 Chaffee gevonden in m’n doos met overgebleven decals en die er dus ondertussen opgeplakt. Nu moet ik het voertuig alleen nog een beetje vuil maken en het loopwerk en een paar andere details monteren, dan is hij af …

De onderkant zit nu onder het vuil, evenals de overhangende achterkant:

1566B5D0-DDC4-4BFF-88C5-F6CEC883D97C.jpeg92362C19-8CB4-41C3-82E3-5827F3E0F872.jpeg

Dit zijn een paar washes van twee kleuren bruin-rode acrylverf, niet te dik aangebracht zodat ze redelijk gelijkmatig uitlopen. De kleur is gekozen omdat ik eerst wat opgezocht heb over de kleuren van de grond in Vietnam, en het blijkt dat in het noorden de kleur gelig rood is, dus met een wat rode, middelbruine kleur zit ik dan denk ik wel goed. Na droging heb ik het dan nog redelijk nat gedrybrusht met één van die kleuren om meer opgespatte modder weer te geven, en dan veel lichter met een zandkleur voor wat hoge lichten/drogere modder. Het is niet de bedoeling dat het voertuig er heel vuil uit gaat zien, dus ik denk dat ik het hierbij houd.

Wel moet ik zeggen dat je het in het echt beter ziet dan op deze foto’s.

Hier een paar wielen en stukken van de rupsbanden:

8EAA6E15-2E28-4AC1-8DAA-BB1A1BAB5F63.jpeg

De banden en rubber blokken zijn geschilderd met donkergrijs, gevolgd door verdunde Oost-Indische inkt, daarna een wash zoals hierboven over de hele wielen en rupsbanden, en daarna heb ik de rubber delen weer gedrybrusht met donkergrijs. De binnenkanten van de rupsbanden daarentegen zijn gedrybrusht met een middeldonkere metaalkleur en dan met een lichte, want over het hele oppervlak rijden wielen dus daar zal weinig vuil blijven zitten.

En nu is hij klaar:

92B93597-55EE-482E-923B-50C06D74F146.jpeg11C4594D-3755-46A2-8B83-1C3DB3455CA6.jpeg2546FDC4-096C-496D-8F26-C05F604C59CD.jpeg7B13E986-C2B8-492D-86FB-151A6E220F05.jpeg4B1641C2-8105-4158-8635-B3B95157884A.jpeg8ED62B7B-876E-4711-BDBB-76B07B0F3F7B.jpeg

De vierde MAS 36 heb ik op één van de banken gelegd (schuin, anders viel hij amper op), en om meer te benadrukken dat het om een Fráns voertuig gaat, heb ik een kepie en een FM 24/29 bovenop geplaatst — die eerste bedekt ook niet geheel toevallig het gat voor de mitrailleuraffuit, omdat ik niet weet hoe dat deel van het dak eruitziet als die affuit er niet op zit 🙂 Dit zijn allebei delen uit dezelfde Tamiya-set waar ook de geweren uit komen.

Nu de kunst het model nog wat tot leven te brengen. Ga je nog wat meer achterin zetten?

Nou, eigenlijk vind ik hem af, vandaar de aangepaste titel van die onderwerp 🙂 Er ligt inderdaad weinig achterin, maar ik heb ook niet zo’n zin om er vanalles voor te gaan maken om erin te stoppen.

Wel wennen, deze kleur, op het saaie af zeg maar. Maar het misstaat hem niet. En de verwering oogt prima zo

Groeten, Jan

Wel wennen, deze kleur, op het saaie af zeg maar.
Hier dan een alternatieve kleur die misschien beter bevalt:

1A9F4B2E-D322-46B3-8AD0-E0A0B195DF28.jpeg
Ter vergelijking de foto uit dezelfde hoek van in m’n bericht van hierboven:
7b13e986-c2b8-492d-86fb-151a6e220f05-jpeg.21518

Dit is het effect van moderne camera-software in tablets, telefoons enz.: allebei de foto’s zijn op precies dezelfde plek gemaakt, met dezelfde belichting, hetzelfde apparaat, en aan allebei is niks met de hand bijgeregeld — alleen de achtergrond is anders. De automatische nabewerking die de software in m’n iPad doet, zorgt voor het grote verschil in kleur en verzadiging.

Met de zwarte achtergrond ziet-ie er echt beter uit !
Ik ben altijd al voorstander geweest van de meer donkere achtergrondjes.... in mijn beleving is wit een tegenlicht.

Het was ook eerst m’n bedoeling om hem tegen de zwarte achtergrond te fotograferen, maar omdat ik daarvoor de binnenkant van de fotocabine zelf moet gebruiken, lukte dat amper zonder een grote rand (tussen de onder- en achterkant) erop te krijgen. Daarom heb ik de doek er weer ingedaan, met de witte kant buiten omdat tegen de blauwe kant de kleur van het model ook niet zo lekker afstak. Ik denk dat ik eens een zwart stuk stof moet nemen en daar stukken klittenband aan moet maken zodat ik het in de fotocabine kan hangen …

Hier dan een alternatieve kleur die misschien beter bevalt:
Met de donkere achtergrond komt ie echt beter voor de dag. Hij is mooier dan ik dacht zeg maar.

Zelf zit ik hier ook mee te stoeien, ik denk dat ik toch maar een donker stuk materiaal moet aanschaffen. De snijmat als achtergrond geeft ook van dit soort vervelende effecten.

Groeten, Jan

Jan,
Voor een paar euro koop je bij de betere kantoorboekhandel grote vellen etalagekarton in een hele grote range van kleuren.
Opgerold bewaren, niet te strak, en ze gaan jaren lang mee.

Daar heb ik er jaren geleden al van gekocht, maar ik heb tegenwoordig zo’n opvouwbare fotostudio waar je met klittenband een doek in kunt hangen, dat werkt toch net wat makkelijker dan stukken karton 🙂

b25b8fea68e7aa8bf9c1b7f576939ddf.jpg

Voor een paar euro koop je bij de betere kantoorboekhandel grote vellen etalagekarton in een hele grote range van kleuren.
Opgerold bewaren, niet te strak, en ze gaan jaren lang mee.
Bedankt voor je tip Rob. Als ik dit combineer met ergens simpel aan vast maken kan ik voorlopig vooruit.

Groeten, Jan

Inderdad, hou het simpel.
En veel modellen doen het fotografisch erg goed met een middelblauwe achtergrond, zal iets met complementaire kleuren te maken hebben vermoed ik.

Dat was hier eigenlijk het probleem, tegen de blauwe kant van het doek, die ik meestal gebruik (zie de bouwfoto’s) viel het gespoten model een beetje weg. Maar zonder doek, tegen het zwarte nylon van de fotostudio, kreeg ik de vouw achteraan teveel in beeld, dus dan maar de witte kant van het doek gepakt.

Ik gebruik ook karton van de kantoor boekhandel. Ik heb een strip staal met 2 schroeven in de muur gedraaid en bevestig daar het karton op met magneetjes. Eerlijk is eerlijk.....ideaal is het niet, maar voor mij voldoende.

Terug naar het onderwerp....Leuk bakkie, Jakko! Ik ken de originele foto; dus ik vind het leuk om dit eens omgezet te zien in een model, met die gekke vliegtuig-uitlaten!

Ik hou er niet zo héél erg van om iets te bouwen zoals iedereen dat al doet … dus toen ik die foto zag leek me een Sd.Kfz. 251 met een gril voorop wel wat (de uitlaten opzij had ik toen nog niet door, die zie je slecht op de foto) in plaats van de zoveelste in Duitse driekleurencamouflage …

Terug
Bovenaan