FOC onderwerp 2016/17: WW2 4-wheeled Open Vehicles

Peter van Hout

Lid van de TWENOT
Nu bezig met
een model bouwen.
foc%20TWENOT%202016%202017.jpg


Beste allemaal,

Zoals de titel al aangeeft, gaan we dit keer 4-wielige Open Voertuigen bouwen!
Dus de keuze is vrij ruim, je kan Geallieerd of Duits bouwen, een burgervoertuig is ook prima, als het maar herkenbaar is als een open voertuig uit de Tweede Wereldoorlog.

Een Dingo, of Humber Scoutcar, SdKfz 222 vallen nét niet in deze categorie,
het moet wát opener. (qua dak ;) ) zeg maar 'cabriolet-achtig'

Dus haal een Jeep, Kubelwagen, GAZ, Schwimmwagen, Horch, Sahariana, Mercedes 770k etc. etc. van de plank, en plakken maar...
U zult wel begrijpen, dit kan nog wel eens een drukke FOC gaan worden, en dat is ook zeker de bedoeling!

kubelfiguren.gif

Kleine voertuigen vrágen om figuren, en ben je een beginnend model/figuurbouwer? Dan kan je er hier prima mee starten.
De TWENOT heeft een aantal zeer getalenteerde figuurschilders actief op het forum, die je graag op weg helpen ;)

Er gelden een paar (conceptuele) restricties:
* Mocht je een klein dio willen maken, dan mag een eventueel 2e voertuig niet groter zijn dan het hoofdonderwerp,
wel kleiner. Een motorfiets is prima, maar een KingTiger naast een Kubelwagen .... not done!) er mag wel een (groter) huisje, boom of beestje bij natuurlijk.
* 4 wielen zijn 4 wielen, of lichte vrachtwagens met een canvas dak ook in deze klasse kunnen vallen? Laat ik het zo zeggen;
in overleg is een hoop mogelijk, hou een beetje de grootte van een Jeep of WC5x in gedachten, dan weet je of je goed zit.
dus bij twijfel plaats je jouw evt. onderwerp hieronder, dan komen we er wel uit.
* maximum schaal is 1/24, een minimum schaal is er niet.
* Beleef veel plezier aan de bouw van je model, en die van anderen! Krijg je kritiek op jouw model, neem dit mee in de bouw, het is altijd opbouwend!
* deel je bouwverslag begeleid met foto's, en ben je niet zo'n schrijver, plaats dan gewoon lekker veel foto's!
* vragen stel je op het forum, en niet rechtstreeks per PB aan mij, vaak zijn problemen vaker voorgekomen, en er is online altijd wel een oplossing te vinden. http://www.Google.com
* het voertuig moet de eindstreep halen! Omdat ik nu geen reden meer zie dat een deelnemend voertuig niet afgebouwd zou kunnen worden.
(Grootte en tijdsbestek). Bij verzaken zal een passende maatregel/sanctie worden toegepast. :duivel:

De looptijd van deze FOC is t/m vrijdag 17 maart 2017, middernacht, 19 maart 2017 zitten we als TWENOT in het museum in Overloon,
dus het zou leuk zijn om daar alle FOC modellen te kunnen bewonderen ;)
Dus neem je tijd, maar voltooi je project!

Rest mij verder niets anders dan iedereen heel veel plezier en succes te wensen, samen gaan we er een geweldige FOC van maken!

groet,
Peter van Hout
 
Veel succes Peter.
Lijkt me dat je een mooi onderwerp hebt gekozen om jouw periode als FOC-moderator in te luiden.

Ben benieuwd naar de modellen die we hier de komende maanden voorbij gaan zien komen.
 
Niels Henkemans zei:
Veel succes Peter.
Lijkt me dat je een mooi onderwerp hebt gekozen om jouw periode als FOC-moderator in te luiden.

Ben benieuwd naar de modellen die we hier de komende maanden voorbij gaan zien komen.

Dank Niels, ik ben ook benieuwd wat voor keuze jullie gaan maken ;)
 
Veel succes peter en gelijk een vraag..
Heb nog twee kitjes in mijn stash zitten die zouden kunnen voldoen aan jouw normen...
Mag de SDKFZ 254 (Saur) ook? Vier wielen en cabrio gehalte... :) :)
Deze dus..
http://www.modellbau-koenig.de/Militaermodellbau_135/Panzer/Panzer_WKII_-_Achse/Wehrmacht/SdKfz254_German_Tracked_Armoured_Scout_car__i9_30725_0.htm
Anders heb ik nog een Marmon Herrington
Deze dus...
http://www.modellbau-koenig.de/Militaermodellbau_135/Radfahrzeuge/Achse/Panzerspaehwagen_Marmon-Herrington_e__i36_37709_0.htm

Ik hoor wel of deze voldoen aan de criteria...

Herman
 
Even een korte vraag uit pure nieuwsgierigheid: waarom WW2? Er zijn sinds die tijd (en ook ervoor) veel 4-wheeled open vehicles geweest: Laro, Hummer, T-Ford etc. Dat zou de drempel voor een aantal mensen misschien lager maken, en hoe meer zielen, hoe meer vreugd, toch?
 
Hoi Goof,
Dat blijft toch een probleem, welk onderwerp er ook gekozen wordt.
Ach je kan niet iedereen tevreden stellen, ondanks dat het onderwerp enórm breed is gekozen.
Je hebt vast wel een kitje staan wat binnen deze categorie valt, toch?
 
Ik ga het wel redden, kwestie van (voor-)laatste puntjes op de i zetten. Veel meer wil ik niet doen omdat de Gaz later in een diorama wordt geplaatst. Dan wordt pas de laatste weathering aangebracht. Foto's ergens in de laatste week.

Groeten, Richard.
 
Let op mensen, we naderen het einde...
Zou iedereen die tot een eindresultaat is gekomen, zijn eindfoto's willen plaatsen?
Dan start zeer binnenkort de poll voor het best geslaagde werkstuk :rofl:
 
Binnenkort ga ik het nieuwe onderwerp onthullen,
Deze FOC gaat waarschijnlijk t/m eind januari lopen, de bijeenkomst in Sneek, of evt April/mei (Overloon?)
Zo heeft iedereen weer ruim de tijd.

Waarschijnlijk wordt het onderwerp iets met wielen of/en rupsen :rofl:

Groet, Peter.
 
Ik neem aan dat Foc thema en de wedstrijd thema in Overloon enige overeenkomsten vertonen? (Hint, hint... ;) )

gr Bas

ps: voor de snelle bouwers onder ons:
Het thema "abandoned" omhelst alle door de mens vergeten,verlaten zaken,dingen en / of gebouwen
(KMK scaleworld 2017)
 
Bas Slaats zei:
Ik neem aan dat Foc thema en de wedstrijd thema in Overloon enige overeenkomsten vertonen? (Hint, hint... ;) )

gr Bas

ps: voor de snelle bouwers onder ons:
Het thema "abandoned" omhelst alle door de mens vergeten,verlaten zaken,dingen en / of gebouwen
(KMK scaleworld 2017)

Ondertussen is besloten dat de komende FOC tot de TWENOTmeeting in Overloon gaat lopen, dus tot 4 maart 2018.
Ik houd het onderwerp nog even onder de hoed, maar de basis is een type voertuig, en dat mag natuurlijk in iedere omgeving worden geplaatst, al dan niet verlaten ;)

groet, Peter.
 
Terug
Bovenaan