Flakpanzer I [update 17-01-12]

Herold Derksen

Overleden
Allereerste deelname aan de FOC...

Mijn keuze is gevallen op een flakpanzer I van Dragon. Doosje nummer 6577.

flakpanzeri01.jpg

Gr. Herold.

HeroldD. Flakpanzer I - het begin...

Hallo mensen,

Hoewel ik mezelf voorgenomen had eerst m'n Sherman M4A1 af te maken voor ik met de Flakpanzer begin heb ik gisteren toch maar besloten een begin te maken.
De onderkant is vrijwel zo goed als af gebouwd. Let wel, niet alles is vast gelijmd ivm het schilder- en verweerwerk.
Met de bovenbouw is ook een begin gemaakt.

img3054m.jpg

img3058s.jpg

img3057m.jpg

De spatborden aan de voorkant wil ik eraf laten net als op de boxart.
Ik ben er nog niet precies uit welke uitvoering het wordt maar wellicht wordt 'ie panzergrijs 😉 .

Groet,
Herold

Flakpanzer I - update 4-9

Beste mensen,

Een kort updeetje.
De bouw van de Flakpanzer is bijna voltooid. De flak is nu ook zo goed als af. Nog een enkel onderdeeltje en het is klaar voor de verflaagjes.

Een tweetal plaatjes:
img3063m.jpg

img3065y.jpg

In de kit zit een PE-schild voor bij de 'richtkijker', deze wilde ik eerst gebruiken maar ik kreeg het niet voor elkaar om dit schild netjes te bevestigen. Toen maar voor de plastic variant gekozen.
Het schild voor de flak is wel van plastic, deze wordt na het airbrushen gemonteerd.

Met de aanhanger ben ik nog niet begonnen, dat gebeurd één dezer dagen.

Heb ik nog wel een vraag over de binnenzijde van de panzer. Is deze geheel wit of hoort de versnellingsbak een andere kleur. Ik denk dan aan menie rood/bruin of groen?

Groet Herold

Re: HeroldD. Flakpanzer I [updeetje 4-9]

Hallo allen,

De binnenkant van de panzer voorzien van een wit verflaagje. Daarover een grijze filter.
Toen met zwart ingelijnd. Beschadigingen gemaakt met burnt umber.

img3161yr.jpg

img3162y.jpg

De zitting heb ik eerst met mat zwart gespoten en daarna met zwarte olieverf gedaan. De olieverf er na ongeveer 15 minuten afgedept. Vervolgens, na droging uiteraard, nog een witte wash.

Ook nog twee eikenblaadjes van Plusmodel toegevoegd.

Daarna de buitenkant en de flak voorzien van een laagje panzergrijs. Dit hier en daar opgelicht met een lichtere tint panzergrijs. Modulationstyle heet dat toch 😕:

img3158c.jpg

img3156d.jpg

De uitlaten zijn in twee kleuren bruin, evenals de roosters erom heen. Op de roosters ook nog sumier grijs gespoten.
Let niet op de naad aan de voorkant, één en ander staat nog los.

Groet Herold.

Flakpanzer I [update 12-10]

Hallo,

Nadat alles van kleur en een laklaag voorzien is zijn de decals aangebracht. Deze heb ik iets beschadigd om een gebruikt uiterlijk te krijgen. Daarna weer een laklaag.
Het voertuig is voorzien van een blauw filtertje. Morgen verder met de verweringen.

img3172i.jpg

Oh, niet verder vertellen...... Ook Richard P. heeft zijn bijdrage aan de FOC geleverd door op de bouwavond het 'hulsopvangnet' de vouwen en solderen. Richard, nog bedankt 😉 .
De lijmrestjes zijn m'n eigen slordigheid 😳 .

img3173ar.jpg

img3174e.jpg

img3177cl.jpg

Ook een begin gemaakt aan de bouw van de aanhanger.
Hierdoor merkte ik pas dat bij de kit ook PE sluitingen voor het gereedschap van de panzer bij zitten en niet alleen voor de aanhanger 😳 . Maar goed, de panzer is al gespoten daar ga ik dus niets meer aan doen wat die sluitingen betreft.

img3176m.jpg

Ook nog met de magic tracks bezig geweest. De rechte delen zijn klaar, nu de delen om de wielen nog. Eens zie hoe ik dat ga doen.
Zoals gezegd, eerst verder met de verwering en de beschadigingen.
Deze keer wil ik het voertuig lekker modderig te maken. Ik weet alleen nog niet hoe ik dat ga aanpakken.

Groet Herold

Re: HeroldD. Flakpanzer I [update 12-10]

Gisteren na de bouwavond is de panzer gevallen bij het uitstappen uit de auto 😢 .
Er zijn een aantal dingen afgebroken, gelukkig alle onderdeeltjes terug gevonden.
Het lijkt mee te vallen, zal dit weekeind eens kijken of het herstelbaar is.

Maar goed, door de vele reacties die ik gehad heb op dit onderwerp weet ik niet of ik verder ga met dit bouwverslag.

Gr. Herold.

Hallo Herold,

Laat je niet weerhouden door grote of kleine aantallen reacties !! Dat zegt niets.
Er zijn evengoed heel veel volgers, oa ik.

Succes, Wim

Hallo Herold,
ik sluit mij aan bij Wim, reacties zeggen niets. Er is vaak zat gekeken naar jouw model (zie teller !), nette bouw en proper verfwerk. Valt niets aan af te dingen, gewoon afmaken en naar Nieuwegein ermee 😀

Kijk nog maar eens naar andere FOC postings, ik noem geen namen maar vaak zijn de reacties een-tweetjes tussen dezelfde personen (en vaak met dezelfde voornaam 😉 ). Het is maar een hobby en wat anderen er mee doen moeten zij weten, ik heb er lol in 🙂 en ik ben niet de enige !

Succes en een groet,
tot Nieuwegein,
Peter.

Wat klote om te horen dat die gevallen is! Heb hem op de bouwavond gezien en het is een heel mooi ding. Zeker afmaken, want het zou echt zonde zijn als je er niets meer mee zou doen.

Veel succes!

Inderdaad klote (ik noem het meer erg vervelend 😉) dat 'ie gevallen is.
Maar gelukkig heb ik één en ander kunnen herstellen en ik hoop dat er, na het chipwerk, waar ik nu mee bezig ben, en de stofjes cq modder niets meer van te zien is.

Ik probeer 'm nog voor vrijdag 22.00uur af te hebben maar twijfel of ik dat redden ga. Dan heb ik nog 29 minuutjes om eindfoto's te plaatsen 😀 .
Kan die zaterdag ook mee naar Nieuwegein.

Groet Herold.

That's the spirit!

Jammer dat ie gevallen is Herold, maar gezien jou bouw en verfkunsten geloof ik wel dat ie weer in orde komt.

Groeten,

Richard

Gisteren heb ik iets doms gedaan.... 😳

thumbs_Duim24

Afbeelding geleend van internet.

Ik heb een stuk van mijn duim afgesneden 😢 . Ik kan nu dus even niet verder met m'n panzertje en krijg 'm daarom niet op tijd af 😕 .
Zal 'm wel meenemen naar Nieuwegein.

Enige voordeel was wel dat we gisteravond een extra stukje vlees bij de spersieboontjes hadden 😀 .

@ Richard P. of andere moderator: kan dit topic verplaatst worden naar Twenot fotoalbum: voertuigen en diorama?

Pijnlijke groet,
Herold.

Hallo Herold,

Dit is wel jouw week nietwaar ?

Eerst valt je model aan diggelen, en nu jijzelf ook nog zwaar verminkt (ik weet niet welke je erger vindt 😱 )

Evengoed een snelle genezing toegewenst,

Wim

Hoi Herold 😀

Mooie flakpanzer ! jammer dat, behalve zweet, er ook bloed en tranen aan te pas moesten komen......
Beterschap voor jou én je fraaie model man 😀 .

Over de modulatie techniek. Het is niet slechts een techniek.
Om het toe te passen moet je proberen voor te stellen hoe licht werkt op een (samengesteld) object.
Een object is voor het oog nooit monotoon van kleur. Altijd zijn er tinten waar te nemen.
Kijk eens naar een goeie kleurenfoto van een AFV en vertaal de kleuren die je ziet naar de kleuren uit een verfdoos.

En om een vlak of onderdeel lichter (of donkerder) te maken gebruik je niet de basiskleur met
wit of zwart. Je gebruikt een lichtere of donkerdeur kleur daarvoor.

Voor panzergrijs gebruik je dan niet wit, maar lichtblauw, of iets geel of...
Zolang de mix maar lichter (of donkerder) is, maar nog steeds Panzergrijs oogt.
Modulatie gaat niet zozeer om licht en donker alleen, maar vooral om het contrast tússen kleuren.

Extreem uitstekende delen (notek, claxon, klinknagels enz.) worden in een zeer lichte kleur geschilderd.
Wanneer je dit doet lijkt het voor je oog er heel tegenstrijdig uit te zien, maar het werkt.
De washes, chips, vervuilingen en pigmenten vlakken het extreme effect weer af en trekken de
hevige contrasten weer naar elkaar toe.

Je zou nu nog (naar eigen smaak) afzonderlijke vlakken (plaatwerk) kunnen voorzien van een filter,
waardoor je iets kleurverschil (contrast) krijgt. Het wordt levendiger als het ware.

Doe er mee wat je wil (vergeten mag ook hoor 😉 )

Nogmaals beterschap en nog een hoop lol met bouwen en schilderen !

Vrolijke groet 😀
Peter

Re: HeroldD. Flakpanzer I [update 22-11]

Hallo mensen,

Mijn duimpje is al een paar weekjes 'genezen' 🙂 . Het ziet er alleen nog niet uit 😕 .
Bedankt voor de reacties 😀 .

Ondertussen wel wat gedaan. Ik heb alweer een doosje van de stapel getrokken, de Ersatz M10 van Dragon, omdat ik een beetje tegen het chippen en dergelijke op zag 😳 .

Inmiddels zitten de magic tracks er om en zijn in een bruine kleur gespoten. Dat was nog een heel werkje.
Daarna begonnen met het chippen. Eerst met wat burnt en raw umber, daarna ook nog wat licht grijs. Een washje heeft 'ie ook gehad.

img3249m.jpg

img3248in.jpg

Zoals te zien is heb ik niet de gehele tracks bruin kunnen maken met de airbrush 😳 . Misschien ga ik dat nog doen met de kwast of anders hoop ik het met 'modder' te kunnen bedekken.

img3250in.jpg

img3256e.jpg

img3254a.jpg

img3252z.jpg

De volgende stap is het vervuilen. Ik vraag me alleen af of ik eerst de bevuiling moet gaan doen of eerst de uitlaten met roest zal gaan bewerken 😕:
Het karretje moet lekker door de modder hebben gereden dus ik zal eens kijken of ik dat voor elkaar kan krijgen.

Groet Herold.

Re: HeroldD. Flakpanzer I [update 22-10]

Persoonlijk weet ik alleen niet of de tracks mij kunnen overtuigen.
Gezien de staat van het geheel wordt hij "actief" gebruikt terwijl de tracks en lange(re) periode van stilstand weergeven.

Ik zou dan minimaal de loopvlakken waar de loopwielen over heen lopen een metale tint geven, evenals de delen van de schakels die de (harde) grond raken.

Gr,
Bart

Hoi,

Oscar; dank je.

Bart, jij schrijft:
Persoonlijk weet ik alleen niet of de tracks mij kunnen overtuigen.
Gezien de staat van het geheel wordt hij "actief" gebruikt terwijl de tracks en lange(re) periode van stilstand weergeven.

Bij nader inzien moet ik je daar wel gelijk in geven. Dit kan ik nog wel veranderen.

en Bart je schrijft ook:
Ik zou dan minimaal de loopvlakken waar de loopwielen over heen lopen een metale tint geven, evenals de delen van de schakels die de (harde) grond raken.
Dat wilde ik inderdaad nog wel doen. Ik had even de minst logische volgorde, denk ik, in gedachte. Eerst de modder, daarna de metaaltint met drybrush of grafietpotlood.
Wellicht zal ik eerst de metaaltint gaan doen en daarna de modder.

Groet Herold.

Hoi Herold 😀 duimpie weer in orde ? mooi, kun je er weer ideetjes uit zuigen 😉

mooi Flakbakkie geworden ! Ook ik vind de chipping goed gelukt.

Tracks zou je van hun roestige imago af kunnen helpen met een zwarte wash.
Ik vraag me alleen af of ik eerst de bevuiling moet gaan doen of eerst de uitlaten met roest zal gaan bewerken 😕:
ik zou de vervuiling pas doen ná het schilderwerk.

De houten stelen van de tools mogen best valer. Met beetje pigment zou dat goed kunnen. Ze zien er mooi uit hoor, maar veel te nieuw.

Wellicht ten overvloede : de band(en) van de ammo-kar lijken dezelfde kleur te hebben als 't plaatwerk ?

Verder nix te zaniken 😉

Veel plezier 😀
Peter

update 09-01-2012

Hallo beste mensen,

Dank voor de reacties.
Het heeft even geduurd maar ik heb weer eens wat aan m'n flakpanzertje gedaan.

Een metaaltint op de nodige plekken aangebracht. Het loopvlak van de tracks gaat nog gebeuren, afhankelijk hoe modderig het ondergrondje wordt.
Daarna met een wash nog wat meer vervuiling aangebracht op en aan het onderstel.
Het einde komt al wel in zicht maar er moet nog iets aan gebeuren.

img3340t.jpg

img3341k.jpg

img3346j.jpg

img3342c.jpg

img3343or.jpg

Wat ik nog wil doen is wat roestpigmenten op de uitlaatjes en wat zandkleurige pigmenten op de wielen en dergelijke.

Ik heb ook nog een vraagje over onderstaande, wat is dit en waar is het voor? Zat bij de kit.
img3347zl.jpg

En dan bedoel ik natuurlijk niet dat 5 eurocent muntje 🙂 .

Ik ben ook met een simpel ondergrondje begonnen.
Daarover later meer.

Groet Herold.

Re: HeroldD. Flakpanzer I [update 09-01-12]

Hoi Herold,

Mooi bouwsel heb je gemaakt hoor !

Wat betreft dat laatste ding; ik dacht dat het hier ging om een magazijnvuller. Dus leeg magazijn eronderhangen en dan maar ammo erin gooien en duwen. Heer Reits weet van hoed en rand over dit item. Slechts een dio-opleuk-itempje, vind ik zelf...

groet Frank

Re: HeroldD. Flakpanzer I [update 09-01-12]

Hoi Herold 😀 het loopwerk ziet er véél beter uit nu !
Het is dat-ie in de modder komt, anders zou ik zeggen dat (voor een droge omgeving)
de droge "roeststoffige" verwering overtuigend overkomt. (onthouden wat je gedaan hebt :idea: ).

Het ziet er goed uit !!

Plezier met de laatste loodjes 😀
Peter

Flakpanzer I - ondergrondje 14-1-12

Hallo beste mensen,

Afgelopen week onder andere bezig geweest met een eenvoudig ondergrondje.
Op een leuk plankje heb ik met wat muurvuller een zandweggetje met een berm gevormd. Terwijl ik bezig was bedacht ik me dat ik vergeten was om wat bruine of zwarte verf toe te voegen aan de muurvuller. Dit om bij eventuele 'schade' er geen wit te zien is.
Na ongeveer een kwartiertje wat sporen gemaakt met wielen en tracks. Ik ben alleen wat voetsporen vergeten 😳 . Er komen namelijk ook nog twee figuurtjes bij.

Toen dit droog was het geheel zwart gemaakt met Vallejo primer.
Daarna met Tamiya verfjes in diverse bruin kleuren het geheel een aarde look gegeven
De bermen voorzien van diverse kleuren en lengtes gras van GreenLine. Deze plukjes vastgezet met contactlijm.

Daarna het de bruine kleuren voorzien van glanslak. Achteraf had ik dit voor het plaatsen van het gras moeten doen.
Toen nog een wegwijzer richting Moskou. Maar dan zo dat de Duitse soldaat het lezen kan 🤣 . De wegwijzer komt uit een Tamiyasetje. Het paaltje heb ik een poosje geleden van een blokje hout gesneden waarbij ik ook een stuk van m'n duim te pakken had 😳 . Dit is redelijk mooi weer aangegroeid 🙄 .

Een kleine impressie:
img3351z.jpg

img3354v.jpg

img3350u.jpg

Ik zie net dat een spijker in de wegwijzer mist. Die zal ik er nog even intikken. Jaja, ik denk aan m'n duim...

Ook ben ik nog bezig geweest met het aanbrengen van pigmentpoedertjes van MIG op de Flakpanzer. En dan alleen op het onderstel voor een modderig uiterlijk. Dit staat nu te drogen. Morgen met wat glanslak erover voor een natte modder'look'.
Dan ook wat plaatjes ervan.

Groet Herold.

Re: HeroldD. Flakpanzer I [update 17-01-12]

Hallo mensen,

De bevuiling van de flakpanzer vind ik geslaagd.
Zoals eerder gezegd, afgelopen nacht heeft het geregend, vandaar een nat pad. De tracks en de wielen heb ik daarom iets willen laten glimmen door het natte modder. De wielen van het karretje zijn misschien iets te. Zie hier de plaatjes.
Het karretje:
img3362j.jpg

img3359y.jpg

En de panzer:
img3361tz.jpg

img3360wamo.jpg

Het witte puntje op het spatbord wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de flits.

Een tweetal figuurtjes van Alpine erbij.
Deze zijn door een kameraad van mij geschilderd.
img3356o.jpg

img3355t.jpg

img3367l.jpg

Ik heb het idee dat het geheel nog niet helemaal af is en zal daarom nog wat puntjes op de i willen zetten.
Opmerkingen zijn meer dan welkom.

Groet Herold.

Mooi hoor Herold !! je zei:
De tracks en de wielen heb ik daarom iets willen laten glimmen door het natte modder. De wielen van het karretje zijn misschien iets te.
Ikzelf vind 't wel meevallen, maar je zou de glans kunnen afzwakken met wat satijnglans.

modderspattend groetje 😀
Peter

Terug
Bovenaan