Flak 28,... Duitse Bofors?

Dames en heren,

Ok, ok,... een beetje off-topic misschien. Maar voor een 1:35 Schnellboot type S38a of b zoek ik een stuk Flak. Ik al wat op zoek geweest op het net, maar vind niet echt specifieke duitse Bofors kanonnen (flak28) zijn er hier mensen die daar meer over kunnen/willen zeggen?

Geschut van andere nationaliteiten (bofors 40mm) is evt wel verkrijgbaar maar ik heb (nog) geen idee of dat uberhaupt geschikt is voor op het achterdek van een S38

alvast bedankt!

Rindert

@ Rick: Dat zou goed kunnen. Het is een in licentie gebouwd stuk geschut. Ik weet alleen niet of die dingen overal gelijk waren of dat elke natie haar eigen modificaties en verbeteringen doorvoerde. (Als gezegd: het onderzoek staat in de kinderschoenen,... )

@ Ronald: Dank. Er staat idd een plaat bij van een 4cm stuk flak. dank!

@ Johann: Ik wilde in eerste instantie het Robbe model bouwen. Maar ik lees overal van ernstige problemen met de bouw van dat ding. (Ernstige passingsproblemen, ruwe details, grove fouten mbt geschut (er wordt een boeggeschut gebruikt voor een zeer vroege S38a, terwijl het model toch een boot van twee generaties jonger moet voorstellen) Daarbij is dat model in schaal 1:40, en aangezien ik toch een wat aangepast model wil (ik zou de S100 moeten back-daten naar een S38a of b) en ik daarbij gebruik wil maken van 1:35 modellen/figuren heb ik ervoor gekozen zelf te proberen een romp en opbouw te bouwen. Ik heb bij Christian Schmidt een tekening besteld van de S38 in schaal 1:25. Het plan is nu die tekening te verkleinen naar 1:35 en om een S38a of een S26 en een S38b te bouwen.

Goed,... Omdat dat kanon dus licentiebouw was vraag ik me inderdaad af of ik evt geallieerd materieel kan gebruiken (hoewel ik een beetje huiverig ben voor de prijs van die modellen en me afvraag of dat ook niet beter zelf te bouwen is)

groets

Rindert

marine flak

Ok, ok,... een beetje off-topic misschien. Maar voor een 1:35 Schnellboot type S38a of b zoek ik een stuk Flak. Ik al wat op zoek geweest op het net, maar vind niet echt specifieke duitse Bofors kanonnen (flak28) zijn er hier mensen die daar meer over kunnen/willen zeggen?

Geschut van andere nationaliteiten (bofors 40mm) is evt wel verkrijgbaar maar ik heb (nog) geen idee of dat uberhaupt geschikt is voor op het achterdek van een S38

Luchtdoel geschut op boten heeft vrijwel altijd een andere affuit dan het op het vasteland gebruikte model. Dit omdat op een boot het geschut nooit waterpas gezet kan worden zoals aan land maar altijd een inrichting moet hebben voor het compenseren van het rollen en stampen van een boot. Tevens zitten er op marine kanonnen altijd speciale spullen ter bescherming van de loop en richtmiddelen tegen de inwerking van zout water. De Duitse marine heeft diverse 37mm FlaK op de snelboten gehad en allicht zijn die makkelijker als model te vinden dan de 4cm bofors

Hey, henry,

Dank je voor je post.
De Duitse marine heeft diverse 37mm FlaK op de snelboten gehad en allicht zijn die makkelijker als model te vinden dan de 4cm bofors

Ja,... daarvan ben ik me bewust. Feit is alleen dat de S38 vaak was uitgerust met een bofors of een 20mm kanon op het achterdek. Het plaatsen van een 3,7 was niet standaard. Dat was op de S100 anders. Daar was de 3,7 min of meer standaard op het achterdek. Daar is nog wel eens gespeeld met 20mm flakvierlings maar niet op de S38. Daar heb ik overigens ook weinig ander referentiemateriaal van dan een tekening met een voorstel voor nieuwe bewapening (dus een vierling op het achterdek een zwilling op het middenschip en een 30mm in het voordek).

Maar goed. Dat is mogelijk zelf te bouwen mits ik daar fatsoenlijk referentiemateriaal van vind

Overigens meen ik in mijn referentiemateriaal ook te vinden dat het geschut voor de Schnellboote vaak de versies waren die ook bij andere krijgsonderdelen gebruikt werden... Die afdekkingen tegen inwerking van zout, waren dat dan doppen en hoezen die, wanneer de wapens niet werden gebruikt, op of over die onderdelen werden geplaast? Ik vind namelijk wel foto's van wapens met canvas hoezen.

Groets

Rindert

snel bootjes...

Maar goed. Dat is mogelijk zelf te bouwen mits ik daar fatsoenlijk referentiemateriaal van vind

ik zal eens mijn snelboten geschut map opzoeken en kijken of er wat over jouw type boot in zit.

Overigens meen ik in mijn referentiemateriaal ook te vinden dat het geschut voor de Schnellboote vaak de versies waren die ook bij andere krijgsonderdelen gebruikt werden... Die afdekkingen tegen inwerking van zout, waren dat dan doppen en hoezen die, wanneer de wapens niet werden gebruikt, op of over die onderdelen werden geplaast? Ik vind namelijk wel foto's van wapens met canvas hoezen.

Zoals je zegt; het is een versie...oftewel de loop is het zelfde kaliber en hetzelfde soort munitie kan ermee worden verschoten maar dat zegt niets over het affuit. De Duitse marinekanonnen worden dan ook van het kenmerk M voorzien.
Bij boten is het vrij gebruikelijk om de vizieren afneembaar te maken zodat ze droog opgeborgen konden worden in een kist bij het kanon. Vaak is de loop ook afgesloten om te voorkomen dat hij volloopt. Bij sommige wapens kon zelfs het sluitstuk afgenomen worden. De electrische installatie zijn meestal beter beschermd dan op landversies. Daarnaast werd vaak net zoals bij tanks de loop vastgezet met een beugel.

Rindert: Waarom bouw je 'm niet gewoon 1:72?
Ook op die schaal kan ze varen hoor...

http://www.modelbouwforum.net/~foto/uploads/afb11404.jpg

http://www.modelbouwforum.net/~foto/uploads/afb11405.jpg

http://www.modelbouwforum.net/~foto/uploads/afb11406.jpg

Dit is het Revell model van de S130.
37mm achterop, 2 x 20mm midscheeps en een enkele 20mm op de boeg.
Aandrijving en besturing:
2 CD motortjes, 6V, 300 mAh accu, 1 mini-servo en een mini-regelaar van Conrad, 2 kanaals Attack installatie. Vaart als een speer, ook bij windkracht 4. (Hoewel ik dan medelijden krijg met de boegschutter 😉 )

bootjes

ik zal eens mijn snelboten geschut map opzoeken en kijken of er wat over jouw type boot in zit.

Rindert,
volgens mijn gegevens staat er op de S38 serie alleen 2 x een 20mm. Op de s100 serie wordt aangegeven 1x 4cm. Als ik die 4cm bekijk dan is dat geen 40mm Bofors maar de 37mm FLAK M42. Nu is het vrij gebruikelijk in marine kringen om milimeter kalibers af te ronden naar de dichtsbijzijnde hele centimeter. 152mm scheepsgeschut wordt 15cm geschut maar 148 mm wordt ook 15cm geschut. Ik denk dat het zelfde hier aan de hand is en de 37mm Flak M42 wordt betiteld als 4cm Flak.
Of de 37mm flak 42 in 1/35 in de handel verkrijgbaar is weet ik niet....in 1/72 wel....aansluitend op roel zijn suggestie

Tamiya heeft de 37mm FLAK op wielaffuit gehad... Productienummer in de buurt van 35170.
Het is een redelijk gedetailleerd model, maar op de site van Reyne & Zn (importeur van Tamiya) staat hij niet meer.
Wellicht eens een mailtje naar hen wagen?

Lui,

Toch leuk dat een dergelijk onderwerp nog zoveel discussie oplevert. bedankt!

@henry

Mijn referentiemateriaal:

Squadron Signals Publications ' Schnellboot in action'
Classic Warship Pictorial ' Kriegsmarine Schnellboote'
Jean Philippe Dallies-Labourdette ' S-boote - German E-boats in action 1939 - 1945'
Harald Fock ' Die Deutschen Schnellboote 1914 - 1945'

ik kan met zekerheid zeggen dat de bofors WEL werd gebruikt op de S-boote. Bij S38 type boten ter vervanging van een 20mm op het achterdek. De bofors lag wat minder in de smaak dan de later geopteerde Flak 42 (benodigd aantal personeel voor bediening was gewoon te groot, en de varieteit aan munitie was ontoereikend), waardoor de bofors op de S100 niet veel meer werd gebruikt. Inderdaad werd toen de Rheinmetal 3,7 cm Flak 42 gebruikt.
Maar wel zeker is dat de bofors is gebruikt op S38 boten dus is dat ook niet de vraag. Er is namelijk vrij veel gevarieerd met geschut. er is namelijk ook een mogelijkheid voor het monteren van een flakvierling op het achterdek(iig S65, naar alle waarschijnlijkheid een S38a, de S38b met kallotte (pantserbrug) is gebouwd vanaf S68). Dit geschut is ook niet veel toegepast door het relatief grote tal aan bemanningsleden benodigd voor een dergelijk wapen, ondanks het feit dat het een enorme impact (psychologisch) schijnt te hebben gehad (vooral indien geladen met lichtspoormunitie).
De vraag was ook meer of er uberhaupt tekeningen/modellen van de bofors beschikbaar zijn.
Feit is dat het een en ander uitkristaliseert en toch een specifieke boot gebouwd zal gaan worden. Die is uitgerust met een bofors. vandaar mijn vraag. Voor andere bewapening heb ik de MG34 zwilling al gevonden bij www.scalelink.co.uk ,... nu nog een goeie Bofors 😉

@Roel

wel koel zo'n 1/72 r/c model! Kan ik ook met de mijne gaan doen. Misschien nog een paar RAF rescue Launches erbij (heb ik nog liggen) Maar om dat een beetje fatsoenlijk te krijgen heb je wel weer White Ensign etch-sets nodig. Dan bouw ik liever op wat grotere schaal. Ik wil ook wat experimenteren met modificeren van figuren voor de S-boote. en dat doe ik toch liever wat groter
Het idee was namelijk ook om afzonderlijk maar gelijktijdig met een vriend van me een Robbe S100 te bouwen. Maar ik heb de 'pieken' even niet om zo'n kit te kopen. Daarbij zijn de details van dat model niet zo scherp en de problemen met passing en afwerking te groot voor die prijs. Dus die kameraad van me bouwt zijn 1:40 Robbe S100. Ik houd wel van wat aparts dus ga ik voor een vroege S38 met camouflage (latere types hadden dat eigenlijk niet,... tenminste niet in mijn referentiemateriaal) een 20mm op het achterdek en een S38b in Schnellbootweiss met een MG34 zwilling achter de brug, 20mm in boeg en een 40mm bofors op het achterdek.
Vraagje nog: heb je foto's van S100' s met camo? Ik meen namelijk iets van camouflage te zien op je S100. Ik dacht dat camo werd toegepast op boten die overdag opereerden. Dat deed men met de S100 door toename van tegenstand niet veel meer en daar Schnellbootweiss prima voldeed gedurende nachtelijke operaties,....Maar extra referentiemateriaal wordt natuurlijk op prijs gesteld! 😀

groets,

Rindert

Ik weet niet zoveel over schnellboote of MTB's, eigenlijk niets, maar de kleur wit voor nachtelijk operaties dat lijkt me een beetje van "hier ben ik knal me maar af". Dus m.a.w. onwaarschijnlijk. Groetjes, Arno

@Arno

Ja,... dat snap ik, maar het effect is juist verrassend effectief. Men heeft destijds best geexperimenteerd met beschildering. maar voornamelijk voor dagoperaties, waarbij donkerder kleuren uit de voorraad schuur door bemanningen met de kwast over de witte ondergrond werden gekladderd. Schnellbootweiss bleek toch de beste nachtelijke camo,... En dus beslist niet onwaarschijnlijk. Sterker: het is bij zeelui al eeuwen bekend dat na lichtval lichtgekleurde vaartuigen minder goed te zien zijn dan donkergekleurde. Lichte tinten vallen minder op in de horizon-lijn tussen zee en lucht.

Rindert

"The official shade adopted for the Schnellboot was "Schnellbootweiss" a neutral pearl grey. This color matches the modern FS paint chip # 17875 and the German RAL paint chip #9002 "Grauweiss"...."

De werkelijkheid is soms vreemder dan je fantasie...

flak

@rindert

De vraag was ook meer of er uberhaupt tekeningen/modellen van de bofors beschikbaar zijn.

als je dat nou zo graag wil; dan moet je eerst maar eens uitzoeken WAT VOOR type/model bofors je zoekt, want er zijn honderden Bofors varianten en zelfs als het een Duitse flak 28 zou zijn dan heb je ook vele varianten.

Terug
Bovenaan