Lui,
Toch leuk dat een dergelijk onderwerp nog zoveel discussie oplevert. bedankt!
@henry
Mijn referentiemateriaal:
Squadron Signals Publications ' Schnellboot in action'
Classic Warship Pictorial ' Kriegsmarine Schnellboote'
Jean Philippe Dallies-Labourdette ' S-boote - German E-boats in action 1939 - 1945'
Harald Fock ' Die Deutschen Schnellboote 1914 - 1945'
ik kan met zekerheid zeggen dat de bofors WEL werd gebruikt op de S-boote. Bij S38 type boten ter vervanging van een 20mm op het achterdek. De bofors lag wat minder in de smaak dan de later geopteerde Flak 42 (benodigd aantal personeel voor bediening was gewoon te groot, en de varieteit aan munitie was ontoereikend), waardoor de bofors op de S100 niet veel meer werd gebruikt. Inderdaad werd toen de Rheinmetal 3,7 cm Flak 42 gebruikt.
Maar wel zeker is dat de bofors is gebruikt op S38 boten dus is dat ook niet de vraag. Er is namelijk vrij veel gevarieerd met geschut. er is namelijk ook een mogelijkheid voor het monteren van een flakvierling op het achterdek(iig S65, naar alle waarschijnlijkheid een S38a, de S38b met kallotte (pantserbrug) is gebouwd vanaf S68). Dit geschut is ook niet veel toegepast door het relatief grote tal aan bemanningsleden benodigd voor een dergelijk wapen, ondanks het feit dat het een enorme impact (psychologisch) schijnt te hebben gehad (vooral indien geladen met lichtspoormunitie).
De vraag was ook meer of er uberhaupt tekeningen/modellen van de bofors beschikbaar zijn.
Feit is dat het een en ander uitkristaliseert en toch een specifieke boot gebouwd zal gaan worden. Die is uitgerust met een bofors. vandaar mijn vraag. Voor andere bewapening heb ik de MG34 zwilling al gevonden bij www.scalelink.co.uk ,... nu nog een goeie Bofors 😉
@Roel
wel koel zo'n 1/72 r/c model! Kan ik ook met de mijne gaan doen. Misschien nog een paar RAF rescue Launches erbij (heb ik nog liggen) Maar om dat een beetje fatsoenlijk te krijgen heb je wel weer White Ensign etch-sets nodig. Dan bouw ik liever op wat grotere schaal. Ik wil ook wat experimenteren met modificeren van figuren voor de S-boote. en dat doe ik toch liever wat groter
Het idee was namelijk ook om afzonderlijk maar gelijktijdig met een vriend van me een Robbe S100 te bouwen. Maar ik heb de 'pieken' even niet om zo'n kit te kopen. Daarbij zijn de details van dat model niet zo scherp en de problemen met passing en afwerking te groot voor die prijs. Dus die kameraad van me bouwt zijn 1:40 Robbe S100. Ik houd wel van wat aparts dus ga ik voor een vroege S38 met camouflage (latere types hadden dat eigenlijk niet,... tenminste niet in mijn referentiemateriaal) een 20mm op het achterdek en een S38b in Schnellbootweiss met een MG34 zwilling achter de brug, 20mm in boeg en een 40mm bofors op het achterdek.
Vraagje nog: heb je foto's van S100' s met camo? Ik meen namelijk iets van camouflage te zien op je S100. Ik dacht dat camo werd toegepast op boten die overdag opereerden. Dat deed men met de S100 door toename van tegenstand niet veel meer en daar Schnellbootweiss prima voldeed gedurende nachtelijke operaties,....Maar extra referentiemateriaal wordt natuurlijk op prijs gesteld! 😀
groets,
Rindert