Finse Stug III G

Hij is helemaal klaar voor de spuit, ik heb alleen geen zin om 'm te spuiten 🙄
01-07-2009001.jpg

01-07-2009002.jpg

01-07-2009003.jpg

01-07-2009004.jpg

01-07-2009005.jpg

01-07-2009006.jpg

01-07-2009007.jpg

Jan 🙂

Mooi Jan!
Goed om te zien dat je hem afgebouwd hebt! Hij ziet er goed uit. Echt een interessante versie van de StuG. Ik ben benieuwd naar het airbrushwerk.

Groeten

Allo Jean,

Wat een werk heb je verzet sinds de bouwavond zeg! 🙄 ...
Misschien gewoon maar de airbrush aanzetten en bezig gaan. Wie weet komt de inspiratie dan wel terug. Of neem hem de 22e mee, krijg je een zeer originele camo 😉

Kallum, MartinD

Jan Peters zei:
Hij is helemaal klaar voor de spuit, ik heb alleen geen zin om 'm te spuiten 🙄
01-07-2009001.jpg

Een fraaie conversie, mooi aftermarket materiaal!

Hoort die zimmerit er op de zijwand, tussen de wielen er te zitten? Ik zie op de gerestoreerde Finse StuGs hier geen zimm zitten, wellicht juist niet vanwege de platen die erover gemonteerd werden. Al werd de zimm er natuurlijk al in Duitsland aangebracht, en de modificaties later...

De tracks hangen nog los maar hoe los hangen ze nog als ze in elkaar geschoven zijn? Niet te losjes?

Even wachten op inspiratie en dan losgaan met de airbrush. Indien niet dan helpen we natuurlijk graag, bijvoorbeeld op 22 augustus (er zijn ook groene verfballetjes...). 😉

Eric

Hij staat nu even stofvrij opgeborgen, wil eerst even iets anders doen 🙄

Eric, de tracks zijn zeker nog te lang, iets te fanatiek in elkaar gestoken denk ik. Zimmerit hoort er zeker op achter de wielen, is ook op ongerestoreerde Finse stugs terug te vinden;
53103507.jpg

Jan 🙂

Jan Peters zei:
HZimmerit hoort er zeker op achter de wielen, is ook op ongerestoreerde Finse stugs terug te vinden

Kijk... gedegen bestudeerd voor er gebouwd werd... 😉
Maar laat het lekker even staan tot er weer vol inspiratie is, bouw ondertussen aan wat anders... Of kijk naar die Finse film!

Hij is mooi geworden, Jan! Ik volg hem al een tijdje in stilte. Als je geen zin hebt, gewoon wegzetten en iets anders doen, de zin komt vanzelf weer (al duurt het soms maanden, weet ik uit ervaring 😕)

Er was opeens zin 😀
Ik stond op het punt aan wat anders te beginnen (krasnoe sormovo) toen ik als vanzelf de airbrush ter hand nam en de stug zwart gespoten heb. Heerlijk gevoel! 😀
Jan 🙂

Eindelijk verf op de stug 🙂
Geprimed in X18 black
stug024.jpg

Wielen gemasked met quick mask, handig spul!
stug026.jpg

stug028.jpg

stug030.jpg

Een basislaag van X60 was het volgende, daarna stukjes track in de houders gedrukt om wat extra effect aan de stug te geven....
stug031.jpg

stug032.jpg

stug033.jpg

Laatste laagje is Russian green, highlights met camo light green.
stug034.jpg

stug035.jpg

stug037.jpg

stug038.jpg

stug039.jpg

stug040.jpg

stug041.jpg

Commentaar is welkom 😉
Jan 🙂

Hey Jan,

Ziet er veelbelovend uit. Ben erg benieuwd wat het eindresultaat gaat worden.

Nog even over dat Quick Wheel... Zit er een uitsparing aan de achterkant, waardoor de wielen goed blijven zitten of wordt het geplakt?
Eigenlijk, hoe werkt het precies?

Ten tweede, waar heb je dit vandaan? Is zeker een handig ding!

Groeten,

Eelco

Ik heb de quickmasks van Atak model uit Polen, maar Olav van Reality in scale verkoopt ze ook 😉
Het is eigenlijk een plastic plaat waar je de wielen in steekt, het blauwe wat je ziet is een soort rubberachtige folie. De wielen klemmen er mooi vast in, het werkt echt perfect, had ik eerlijk gezegd niet verwacht...Deze is voor de Stug/panzer III van Tamiya, maar de wielen van dragon passen er ook in 😛

Jan 🙂

He Jan,

Spuitwerk is zoals gewoonlijk erg netjes. Wat is je plan nu? Ga je hierna weatheren? Ik vind dat er wel een ietsje meer contrast in mag. Hoe meer je in het begin hebt, hoe beter.

Groet, MartinD

Ha Jan,

Goed bezig! 😀 Mooi effect om de gele kleur te laten doorschijnen. Zelf zou ik nog wel iets meer highlights erin airbrushen met een lichtere tint groen. Ideaal zeg die "wielen mal"! Zal ik ook eens naar kijken bij Olav.

Groetjes!

Hij is in het echt wat lichter als op de foto's, veel meer contrast is denk ik niet nodig, hooguit wat randjes hier en daar, maar dat gaat goed komen tijdens het chippen.... omdat hij 'in het veld' gespoten is bladdert de verf natuurlijk wat meer af als normaal 😉 Volgende stap is een laagje blanke lak, als de luchtvochtigheid en temperatuur wat gedaald is, daarna de decals en lekker chippen en verweren.
Ik heb vanaf nu vakantie, dus wat meer tijd om er mee verder te gaan.
Jan 😀

Kleine update.
Ik ben er nog eens met wat zand geel en groen overheen gegaan, zodat het spuitwerk wat grover lijkt.
stug042.jpg

stug043.jpg

stug044.jpg

stug047.jpg

stug048.jpg

De blanke lak zit er ook al op, volgende stap; decals 😀
Jan 🙂

Dat ziet er goed uit. Ik ben benieuwd hoe je die boomstammen gaat afwerken, dat ga ik zeker volgen want ik vindt het nogal moeilijk om hout zo natuurlijk mogelijk te schilderen en af te werken.

Eddy

Leuk karretje Jan, volg hem al poosje en begint steeds spannender te worden. Uniek thema ook wat je te weinig ziet. Heb je hem nu verder helemaal gespoten met Tamiya of combi met Vallejog?

Tippie voor die mal:

http://www.draftingsteals.com/21373.html

Voor paar eurootjes ben je klaar en je alle wielen voorzien van een leuk laagje voor weinig! Af en toe wat schoonmaken met méthanol en werkt al jaren prima. Kan je weer eurootjes besparen voor een leuke kit 😉

JW

De stammen zijn geschilderd en de stug heeft een paar washes gehad.

stug055.jpg

stug056.jpg

stug057.jpg

stug058.jpg

stug059.jpg

stug060.jpg

stug061.jpg

Ik ben ook begonnen met chippen van het dak.
stug062.jpg

stug063.jpg

stug064.jpg

Jan 🙂

Mooi hoor! Dat van de kleur is al vermeld dat hij op de foto's te donker lijkt. Maar verder daar geen commentaar meer over.

Zijn je boomstammen trouwens klaar? Want ik zou er nog wat jaarringen in schilderen. Is overigens ook een mooi detail dan denk ik.

Verder niets op aan te merken eigenlijk.

Greetz, Hilbert

Hoi Jan,

Ik weet niet hoe je het gedaan hebt, maar ik vind de beschildering van de houten balken werkelijk schitterend. Net echt!

groeten,
Jan

Dank u heren 😀

Hilbert, een beetje verder tweaken kan zeker geen kwaad. Jaarringen schilderen.... hoe stel je je dat voor?

Eelke, Ik heb op de betonnen delen met witte en buff olieverf gespeeld, ik zal binnenkort even wat foto's plaatsen 😉

Jan, de verfjes staan op de eerste foto erbij... de basis is weathered wood en new wood, dun over de zwarte basislaag. De twee kleuren alleen, en beide in verschillende tinten gemengd. Daarover een wash van verdunde german pale camo brown en german uniform (voor de bruine en grijsgroene tinten in het hout) als laatste een wash met MIG dark wash, om wat meer contrast te maken. Easy as that 😉

Jan 🙂

Weer iets verder, meer chips en weathering met 502 olieverf en Humbrol.
Commentaar is welkom, zeker als het verbetering opleverd 😉
stug067.jpg

stug068.jpg

stug069.jpg

stug070.jpg

stug071.jpg

stug073.jpg

stug074.jpg

stug076.jpg

stug077.jpg

stug082.jpg

stug083.jpg

stug084.jpg

Jan 🙂

He Jan,

Indrukwekkend werk zo! Ik heb eigenlijk geen tips voor je, vind dit een zeer mooi staaltje. Enige puntje is de nogal brede loper op het zijpantser van de onderromp. Die is wat te egaal van kleur voor de breedte.

Groet, MartinD
-- die op deze manier wel gestimuleerd wordt om weer eens het weatheren te gaan

Tering man, hij wordt echt bruut vet dope shit ouwe... 😀

Ik zou er niet al te veel aan toevoegen. Je kan nog in sommige schuin aflopende pantserplaten een kleine uitlopende filter met gebrande sienna plaatsen. Leg ik binnenkort wel ff in real-life uit, kan ik hem ook beter beoordelen!!!

lekker doorgaan

Hoi Jan,

Wat betreft de jaarringen. Ik zou het niet weten. Ik heb zoiets op deze schaal nog nooit gezien. Maar het zou wel een mooie eye catcher zijn. Zelf zou ik iets geprobeerd hebben met hele dunne holle staafjes. Alleen of zoiets bestaat voor de normale consument weet ik niet. Of gewoon uit de losse pols?

Verder wordt hij erg mooi. Ik heb bewondering voor je weathering style.

Groet,

Hilbert

Mooi werk Jan! Ik vind vooral de boomstammen fraai. Zijn die donkere 'banden' over de bast het resultaat van een wash in kerven in de stam, of zijn ze handmatig geschilderd?

Hoe komen de bovenste stammen vast te zitten (opdat ze niet verschuiven), een pin door het gat van de houder?

Eric

Hilbert, ik denk niet dat je jaarringen terug ziet op deze schaal 😉

Eric, inderdaad met de washes 🙂

Weer een update: zoek de verschillen 😀
stug085.jpg

stug086.jpg

stug087.jpg

stug088.jpg

stug089.jpg

stug090.jpg

stug091.jpg

stug092.jpg

Ik heb besloten dat er een simpel ondergrondje onder komt, met een figuurtje erbij. Omdat er geen Finse tankers te koop zijn ga ik een rus verbouwen... het figuurtje hieronder lijkt me perfect.
stug094.jpg

Jan 🙂

Jooo Jan hij wordt mooi! 1 minpuntje... de foto van de zijkant laat nogal een erg brede roeststreep zien. Ik persoonlijk vind deze te breed en te rood van kleur.
Ben benieuwd naar t vervolg!

Grtz Jeroen

Bedankt 😀 Jeroen, op de foto is de olieverf nog niet droog, bovendien wordt het nog verder verzwakt met een stofwash 😉

Even voorstellen.... dit is Markku. Hij viert het einde van de oorlog in Finland 🙂 Het Nemrod figuurtje is aangepast met een Duits Hornet hoofdje, de pet heb ik aangepast met magic sculpt en een gepunchte cocade.
stug095.jpg

stug096.jpg

stug097.jpg

stug098.jpg

stug099.jpg

stug100.jpg

Het hoofdje is nog los, en moet nog in de torso gewerkt worden 😉
Jan 🙂

Eelke, de pul zat bij het figuurtje van Nemrod. De pet hoort schijnbaar zo, ik vind het ook geen gezicht, maar ik heb het niet verzonnen 🙂
Kentt36_9.jpg

Nog een update: Ik heb schuim aan de pul toegevoegd, en het hoofdje met magic sculpt in de torso verwerkt. Daarna heb ik 'm in de primer gezet, zodat het schilderen kan beginnen 😀
stug101.jpg

stug103.jpg

stug110.jpg

stug111.jpg

stug112.jpg

stug113.jpg

stug114.jpg

stug115.jpg

Omdat het achterdek nogal leeg was, en er niet voor niks een rek op zit heb ik deze mand tevoorschijn gehaald (nog bedankt Eelke 😉) Hij is wel wat groot... doen of niet?
stug106.jpg

stug108.jpg

stug109.jpg

De hull heeft nog een laatste stof wash gekregen...
stug116.jpg

stug117.jpg

stug118.jpg

stug119.jpg

Dit zag ik toen ik uit het raam keek... zomeravond in Arnhem 😀
stug121.jpg

Jan 🙂

Heel mooi werk Jan, ja ik val in herhaling. Ik heb zelf al het een en ander gebouwd aan modern fins spul, maar deze finish brengt mij wel erg in de verleiding om deze aan de verzameling toe te gaan voegen.

Figuur is prachtig en origineel! De rieten mand zou ik zeker toevoegen, ondanks dat hij wat groot is.

Wanneer is de volgende update?

😀

Hey Jan,
Ik moet eerlijk zeggen dat ik onder de indruk ben van jouw weathering.
Zou je in het kort kunnen vertellen hoe je die regenstrepen op die zijplaten zo krijgt. Gewoon stipjes zetten met olieverf, en dan met een vochtig penseel verticale strepen trekken. Of heb je hier een andere methode voor. Zoals ik het hier boven vertel heb ik al eens geprobeerd, maar geen mooi behaald succes. Wat zou ik fout kunnen doen

Greetz Jacco

Heren, bedankt 😀

Mijnheer de dodelijk engel... ik zou graag een pb met uw volledige voor- en achternaam ontvangen, zodat ik uw account aan kan passen... Nicknames zijn niet toegstaan op deze forums 😉

Bas, moet je wat van me of zo? 😛 😈 🙂 bedankt, je moet 'm zeker ook eens maken, erg apart en vooral heerlijk om te verweren dit model 😀

Jacco, de strepen zijn gedaan met Humbrol. Ik heb er gewoon een wash van gemaakt ( eerst dark earth, daarna light earth) en daar heb ik gewoon vertikale strepen mee getrokken 😉

Volgende update volgt snel, Jan 🙂

Aan een kant liggen de tracks erom, de andere kant moet nog, maar er moeten wat linkjes bij geplaatst worden 🙄
IMG_2543.jpg

IMG_2544.jpg

Jan 🙂

Ha die Jan!
In het begin had ik m'n twijfels een beetje of hij niet te monotoon zou worden, maar ik vind het toch een interessant model worden. De stofeffecten doen het goed op de groen/ gele basis. Wel zou ik de strepen op de staalplaat wat afzwakken bij het loopwerk. Ook vind ik het roest hier te fel en te veel, maar dat is zo weg te werken. Leuk figuur ook!

Groeten en succes verder!

Ik heb gisteren de stug van zijn tweede track voorzien, en verder in elkaar gezet. Er moet nog wat fine tuning gedaan worden, maar hij is voor 99% klaar.
stug124.jpg

stug125.jpg

stug126.jpg

stug127.jpg

stug128.jpg

stug129.jpg

stug130.jpg

stug131.jpg

stug132.jpg

Ook het figuurtje is onderweg...
stug134.jpg

stug135.jpg

stug136.jpg

stug137.jpg

stug138.jpg

Jan 🙂

Ha Jan,
Één van je beter model (of de beste)! Die mand heb je super fijn gedaan! De stammen zou ik iets lichter maken in de kern, of nog iets roder als nu (Lariks) Figuur kan nog wat diepte en highlights gebruiken, maar hij is ook nog niet af zoals je zei. Good job!

Mzzls

Terug
Bovenaan