[fig] Duitse figuren

niels, heb jij toevallig kleurenreferenties van de platanen en eiken patroon? die staat namelijk behoorlijk hoog op mijn lijstje (sterker nog, ik heb al een heel mooi figuurtje klaar liggen!), maar mij ontbreekt het aan kleurenreferenties, en dat is vrij lastig.

over de tan methode: hij lijkt inderdaad vrij snel te donker te worden, maar door aan de basiskleur een extra drupje sunny skin toe te voegen lijkt hij me beter te kloppen, maar gezien mijn wat verminderde kleurherkenning op dat vlak ben ik er niet heel zeker van.

trouwens, je figuur ziet er evengoed prima uit, het lijkt of ik een kleur mis, maar daar ben ik nog niet zeker van, feit is wel dat je de hoveelheid "gele" stpjes behoorlijk goed hebt gevat, maar ik dacht eigenlijk dat er minder bruine stipjes in het geel zaten, en dat die eerder donkergroen zijn, waarbij het lichtgroen voorkomt in de donkergroene vlekken, maar ook, clustergewijs op de basiskleur.

lastig te doen blijf ik het vinden, maar ik vindt bou jou uniform ook de inlijning erg mooi gelukt, mooi dunne lijnen maar wel aanwezig!

alleen jammer dat er nog een paar "naadjes" zitten op de schouders, als ie toch in de ovenreiniger gaat?

wat voor figuur is het, de jas en dergelijke ziet er prima uit, maar die kop, daar heb ik niet zo veel vertrouwen in...

Timo

Heej Niels,

we ontmoeten elkaar bij een Panther telkens ergens in Overloon of bij een topic over de erwt 🙂

grotere foto's komen nog.
Ik wil ook een uitvoering maken met een lichtere basis, zoals je zei.
Met het donkergroen.

waar ik dus mee experimenteer zijn de lichtere filters die het gevoel van het patroon benaderen. Zo heb ik op het eind wat controle over de kleuren, het antraciet wordt wat groenig.

kom ook niet telkens met deze foto Niels, gooi hem in de muscle en probeer het opnieuw met de kleuren en methode zoals je aangaf.
Dit figuur heeft voor mijn gevoel het 'gevoel' niet.
Ik vind het heel fijn om in deze topic ALLE denkbare gevoelens, contemplaties, referenties en uitvoeringen van dit uniform te zien.

Omdat bij dit kostuum voor mij meer de nadruk ligt op het totaalbeeld, is het niet zo zinnig om op deze schaal de erwtjes af te meten. Ik wil het zeker eens 1/16 aanpakken.

zou het fijn vinden om wat meer studies te zien hier.
Niels, zoals ik zei, ik ga er ook eentje met de lichtere basis doen.
Ik houd het zelf even bij vier kleuren en mijn okergeel/bruin filter.
Want daar heb ik nog geen hond over horen reppen.

René

Timo de Porto zei:
niels, heb jij toevallig kleurenreferenties van de platanen en eiken patroon? die staat namelijk behoorlijk hoog op mijn lijstje (sterker nog, ik heb al een heel mooi figuurtje klaar liggen!), maar mij ontbreekt het aan kleurenreferenties, en dat is vrij lastig.

Moet je nog even op wachten. Ben druk aan het experimenten, zodat ik een goede excel tabel kan maken.
Als basis voor beide patronen ben ik trouwens geneigd om 144 te gebruiken en dan op te lichten met eerst 124 (1:1) en dan 001 (1:1:1). Die laatste stap is dan belangrijk om de hele toon van de basis wat valer te maken. Schaduwen kunnen denk ik dan weer gemaakt worden door 150 toe te voegen.

over de tan methode: hij lijkt inderdaad vrij snel te donker te worden, maar door aan de basiskleur een extra drupje sunny skin toe te voegen lijkt hij me beter te kloppen, maar gezien mijn wat verminderde kleurherkenning op dat vlak ben ik er niet heel zeker van.

De Calvin Tan methode is als basis interessant, al ben ik niet zo overtuigd van zijn kleurgebruik. Dat het Osprey boekje wat te blauw is afgedrukt is ook niet zo handig.

het lijkt of ik een kleur mis, maar daar ben ik nog niet zeker van, feit is wel dat je de hoeveelheid "gele" stipjes behoorlijk goed hebt gevat,
Precies het probleem als de basis te donker is. Het 'gevoel' van het patroon klopt dan niet.
Met een te donkere basis ga je kleuren missen of worden je stippen in de basiskleur te donker. Met de Tan methode bestaat het gevaar dat je donkergroen te dicht bij de (dus te donkere) basiskleur komt. De middelgroene kleur raak je dank ook snel kwijt.

maar ik dacht eigenlijk dat er minder bruine stipjes in het geel zaten, en dat die eerder donkergroen zijn, waarbij het lichtgroen voorkomt in de donkergroene vlekken, maar ook, clustergewijs op de basiskleur.
In het geel (tan/zalm) zitten juist veel stipjes in de basiskleur. Maar ook wel stipjes in donkergroen.
In de donkergroene vlekken kan je ook weer alles tegen komen. Stippen in de basiskleur komen veel voor maar ook wel in licht groen. Grappig genoeg lijken die meestal weer niet samen op het donkergroen te zitten. Lichtgroen en tan komen wel voor net als basis en tan.

lastig te doen blijf ik het vinden, maar ik vindt bou jou uniform ook de inlijning erg mooi gelukt, mooi dunne lijnen maar wel aanwezig!
Voor een deel heb ik die zelf wat verdiept, maar het figuur heeft al een goede basis.
wat voor figuur is het, de jas en dergelijke ziet er prima uit, maar die kop, daar heb ik niet zo veel vertrouwen in...
Tamiya figuurtje. Zal eens een foto van de kop maken. Daar zit toch nog vrij veel 'definitie' in en met goed schilderwerk kom je nog een heel end.

Hopelijk heb je er wat aan. Dit zijn de conclusies die ik baseer op de foto's die ik hier heb. In hoeverre die (wel orginele) uniformen representatief zijn voor de rest kan ik natuurlijk niet zeggen.

Ik ga weer verder kliederen 🙂

Rene Duret zei:
kom ook niet telkens met deze foto Niels, gooi hem in de muscle en probeer het opnieuw met de kleuren en methode zoals je aangaf.
Dit figuur heeft voor mijn gevoel het 'gevoel' niet.
Ik vind het heel fijn om in deze topic ALLE denkbare gevoelens, contemplaties, referenties en uitvoeringen van dit uniform te zien.

Deze foto gebruik ik juist om te (laten) zien wat er dus NIET klopt. Hij mist inderdaad het juiste gevoel. Al is ie technisch niet zo heel slecht, maar daarmee zit je dus nog niet goed. Ik ben er in ieder geval ontevreden over.
Nu is ie, in geschilderde staat, nog handig om bij de hand te houden voor nieuwe experimenten. Als afschrikwekkend voorbeeld 😈 🙂

Ook bij jouw figuurtjes mis ik het juiste gevoel. Heck, zelfs bij Calvin Tan en andere topschilders heb ik mijn twijfels. Maar misschien ben ik te perfectionistisch. Zijn eikenpatroon vind ik trouwens wel geweldig, maar zijn italiaanse patroon overtuigd mij ook weer niet.

Ben zelf terug naar af gegaan en bezig met een paar testjes voor de juiste kleuren. Daar zal ik binnenkort ook weer eens foto's van maken. Kunnen we die hier gezellig ook bespreken.

Succes

jah Niels, gezellig! 😀

Ga iets doén!

laten we onze dogma's aan de kant zetten en pragmatisch worden!
Laten we de gevoelens over dit uniform tot uiting komen!

de stipjes en vlakken = éen, maar de afwerking ( filter, wat vlekjes weghalen, toevoegen, ook nog schaduw links en rechts, kortom het geheel, is twee.

ik heb dus ook mijn twijfels over wat ik zo om me heen en in de (modelbouw)boekjes zie.
Twijfel is ook de moeder aller mislukkingen, ik ga door.
De referenties zijn foto's van deze pakken, het is ook een kwestie van interpretatie.
Ik waardeer het enorm dat je deze topic serieus oppakt Niels.

maar ik wil iets van je zien.

René

ik wilde en passant laten zien hoe ik met mijn favo kwastjes omga.

lach niet 😀
DSCF0231.jpg

brr, bij mij gaan ze even over de zeep, dan sabbel ik er nog eens lekker aan, en dan gaan ze terug in hun bescherm buisje, stofvrij en schoon.

niels: je hebt me overtuigd, ik denk dat ik het patroon toch nog beter had moeten bestuderen, en het is al wat rene in de fotoreportage ook laat zien, ik heb mijn cammo over de stof heengeschilderd alsof het 1 stuk is, terwijl het in werkelijkheid meerdere aparte stukken zijn, EN, vanwege het drukproces zit er nog best wel regelmaat in het geheel!

Timo

dat is een risico van het pea pattern schilderen, je zit heel lang hetzelfde te doen. een eenvoudiger patroon is dan wel eens lekker, en daarom schilder ik ook meestal 2 of 3 figuren tegelijk. ik ben nu bezig aan een para van hornet, dus met splinter cammo, een tank hunter met panzershreck (HOPELOOS figuur van scale line) met een witte jas, en een russische tanker in een blauwe overall, bevalt me prima, als ik het ene niet meer kan zien, dan ga ik fijn met offwhite streepjes zetten op wit om het schaduw mee te geven, en vervolgens schaduwen met SS cammo black brown. normaal doe ik dit met sepia (burnt umber dus) washes in acryl, maar dat was nu net even te licht.

gewoon de balans vinden tussen priegelen en lekker verstand een tikje terug kunnen zetten en toch vooruitgang te boeken!

Timo

Timo,

wash met acryl, doe je dat dan op waterbasis? want dat is niet zo fijn.

beter wash olieverf, trekt meer in onderliggend pigment.

laat ook eens wat tussenshots zien!

René

washes doe ik ook met acryl, of met inkt. ik gebruik op al mijn figuren enkel acryl, behalve de laatste laklaag, die doe ik meestal met good o'll humbrol.

aangezien m'n russische tanker in een vrij ver gevorderd stadium is, zal ik proberen om daar van de week foto's van te maken, zeker na je tip over het statief. de panzershreck schutter moet ik nog even zien wat ik daarmee wil, en de para gaat in de spiritus, de jas heeft nu tot 3x toe een andere basiskleur gekregen, iedere keer wassie of te groen, of te blauw, nu heb ik het juiste recept, dus dan mag ie schoon en dan krijgt ie een vers jasje.

Timo

'..de laatste laklaag..' jusses, wat houden we er allemaal aparte werkwijzen aan over hier!

zo interesant, volgens mij is er ook geen minder geformaliseerd onderwerp als figuren verven.
Meestal krijgen we wat eindshots te zien and that's it.

ben benieuwd naar jouw aanpak Timo, laat maar wat zien tzt.
crosstopic gerust in de mijne.

enne,...jah, katjes zijn erg wild op het rode stipje.
Ik had er ooit eentje die analyseerde waar het rode lichtje nu eigenlijk vandaan kwam, tracking and tracing, 🙂

maar goed, dat zijn nu abessijnen.

DSCF0274.jpg

een paar nieuwe figuren die ik wil schilderen.
Grondlaag is erg dun, wil deze eens met olieverf doen en hopen dat alle details zichtbaar blijven.
Ze komen net uit de muscle, prima spul, verwijdert echt alle verfresten.
Wel even met een wat hardere kwast het popje onder kraan houden.

René

dank je Martin.

ik las ook nog dat het 'patroon'om de 48 centimeter herhaald wordt.

geloof je toch niet he, moet je eigenlijk helemaal opletten met schilderen.

ik ga voor het gevoel.

hm.

René

ja, dat heb ik ook eens gelezen, maar dat is practisch niet te doen joh. ik vindt de figuur die martin laat zien inderdaad ook erg mooi, goed gevat. en de figuur met de mp44 ziet er ook top uit!

Timo

dat zijn overduidelijk kurken van portflessen, en dat zijn altijd van die lullige kleine flesjes. als je 1 tot 2 glaasjes port op een avond doet, dan heb je aan het einde van de week de fles leeg, weet ik uit ervaring (je moet wat als blijkt dat je geen koolzuur meer mag, anders waren het trappistjes geweest 😈 )

rene: heb je voor deze decals gebruikt voor voor de kraagdinkies? ze zien er namelijk prima uit!

Timo

Goed topic, dit!

De camo ziet er goed uit.
Mogelijk dat ik er over heen gelezen heb, maar welk merk verf heb je gebruikt?

Om de figuren te fixeren bij 't verven, heb ik een toepassing gejat van Jan, welke hij liet zien in zijn T-34-topic; dubbelzijdige (vloerbedekking)tape op een houten wasknijpertje en dat werk super!
Beter goed gejat dan slecht verzonnen, toch???

Ik ga me een dezer dagen wagen aan Splittertarnun en Sumpftarnung.
Wish me luck!! 😕

@Timo: geen kraagdingetjes. uit het handje, goeje kwast-goeje ondergrond-tekens aanbrengen met wit en dan met zwart bijwerken.
gaat beter naarmate je dit vaker doet.
@ Michel:Glenfiddich en VSOP zijn my favo brands, zal niet zeggen dat ik de kurkjes al van kindsafaan spaar, maar inderdaad, ik gooi flessen in de glasbak zónder kurk.
Het is echt ideaal, plaatje onder figuur plakken ( kan je later makkelijk afbreken), plaatje met spijkertje op kurk, hoef je niet in het figuurtje te boren.
Het figuur is ook makkelijker te positioneren in je hand op verschillende manieren, niet persé tussen duim en wijsvinger.

@ Ron: Ik gebruik Revell-lak, maar ook een potje NATO black van Tamiya.
voor riemen, gezichten olieverf en de broek van de mp44man is ook olie.

de komende figuren wil ik meer met olie doen.
Het viel me op hoeveel smurrie ik verwijderde met de muscle van de figuurtjes, ook hoeveel detail verloren gaat wanneer verf iets te dik is.
Olieverf kan je goed dun houden en mooi kleurovergangen mee manipuleren. Wel beter paar dagen laten drogen per laag.

ik wil me storten op oakleaf,

heb jij misschien wat foto's die je kan laten zien?

René

Eiej Jacco 🙂 ,

het mannetje is van Tamiya, zit bij hun Wespe.

schilder jij ook halftracks op bestelling?

😕

ik maak een bos mannetjes compleet en dan gaan we eens aan een voertuig.
Ben al een beetje versokkeld aan Eric, hm, hij heeft tzt vast iets moois.

kleine moeite hoor. Gewoon Picasa3 vragen om het contrast en de kleur te corrigeren. Moest dat in dit geval 2 keer doen 😉

PS Heb de foto's net nog iets verbeterd, dus even je browser verversen om de laatste versie te zien.

Ha Gino,

tja, ik las het over de herhaling en bedacht 'hoe'?
Ik neem aan dat de stof naar willekeur aaneen geregen werd ( misschien eens 90 graden gedraaid), is er éen bepaald patroon dat telkens herhaald wordt, als in een blauwdruk of zo?

een puzzel is het, hoop de boeken eens te kunnen bestellen van Schiller, het is een trilogie geloof ik?

thanx voor de bijval Gino,

René

Rene Duret zei:
@ Michel: zal niet zeggen dat ik de kurkjes al van kindsafaan spaar. Het is echt ideaal, plaatje onder figuur plakken ( kan je later makkelijk afbreken), plaatje met spijkertje op kurk, hoef je niet in het figuurtje te boren.
Het figuur is ook makkelijker te positioneren in je hand op verschillende manieren, niet persé tussen duim en wijsvinger.

Helaas, drink ik geen port en drink ik geen whisky met enige regelmaat, dan moet ik maar rond gaan hangen bij de glasbak om de kurken te verzamelen. kan ik ook champagnekurken gebruiken?

Michel,

beter een kurk met recht oppervlak of een dop. blijft het beter staan.
Alhoewel champagne erg lekker is.

je kan het ook op een plastic dop schroeven met een moertje of zo, zet je het terug op een flesje.

proost.

michel:

ik heb een stuk bezemsteel afgezaagd, en daar een gat in geboord van ongeveer 1MM. in de figuur die ik verf, doe ik hetzelfde, en daar steek ik een stukje messing staf in. dit past allemaal krap genoeg, en zodoende hoef je de figuur niet meer vast te pakken. ben je klaar, knip je de staf af, en zet die in je base, staat ie meteen vast!

je kunt natuurlijk iedere soort hout gebruiken, als het maar stofvrij is, en het liefste rond, want dat houdt makkelijk vast!

Timo

ik zeg plakken.
in plaats van éen spijkertje kan je het met twee stabieler maken.

als je hem vastzet daarentegen met een pin in figuur, komt er een moment dat je hem toch even wat fermer moet vasthouden om hem van de pin, of de houder te krijgen.
Lijkt me met olieverf niet zo fijn.

als het popje van de kurk is, resteert nog het plastic voetje eraan om het figuur wat te laten bijkomen in een vitrine.

moet zeggen dat ik ook best bang ben 1/35 in hakjes te boren.

pin

Je hoeft natuurlijk niet echt gaan uitmeten op hoeveel millimeter het patroon herhaalt. Maar als je bv. ziet dat over de lengt van een pijp van een broek het patroon zich twee of drie maal herhaalt, dan kan je dat op je figuur ook doen.

Ik ben 200% voor het pinnen van de figuren. Ik knip echter de pin nooit door, maar boor in mijn uiteindelijke basis ook een gaatje en kleef het figuur, via de pin in dit gat. Zo staat het figuur veel steviger op zijn uiteindelijke sokkel. Sindsdien heb ik nooit meer een figuur gehad dat loskomt tijdens transport (knock on wood).

Groetjes en alvast een prettig weekend,

gino

ik boor gewoon in voetjes hoor, dat maakt niet uit, een hak is wel ruim meer dan een millimeter en dat kan dan ook makkelijk.

de messing staf die ik gebruik is precies 1mm in doorsnede, en flink stug, dus dat buig je ook niet zomaar. ik knip het wel af, maar laat wel een stuk in het hiel zitten, dat is namelijk net als wat gino zet, lekker makkelijk neer te zetten.

op een stukje plexiglas vindt ik niets eigenlijk, dat blijf je zien, en dat vindt ik een beetje zonde.

en, als je een soort hout neemt die een stuk lichter is dan bezemsteel, dan werkt dat nog prettiger, ik ga straks nog even bij de gamma kijken wat ze hebben, er moet wel wat lichters zijn!

Timo

Hier dan mijn eerste poging tot Duitse camo.

Het is nog lang niet af, maar als basis ben ik er best tevreden mee. Er volgen straks natuurlijk nog wat washes en verwering.
De Splittertarnung:
Ik kreeg van iemand de tip het patroon te verven in bruine blokjes en driehoekjes. Dan het groen op dezelfde manier, maar zoveel mogelijk in contact met het bruin.
De basis is Tamiya J.N. Grey XF12 en de vlekken zijn Vallejo German cam. medium brown 145 en Andrea dark green AC25.
Vervolgens een wash met Tamiya XF60 om de kleuren te blenden en meer diepte te geven.
De tweede versie ging volgens hetzelfde principe maar dan met flat brown XF10 en deep green XF26 voor de vlekken. De wash was dit keer op basis van XF60 met een drupje XF10.
Het resultaat;
links het eerste figuur, rechts het tweede
05splittertarncomp.jpg

Vervolgens werd een begin gemaakt met de Sumpftarnung.
Basis is XF60, vlekken XF26 met XF10.
De truc hier is een globaal horizontaal patroon met verbredingen erin te krijgen. Dan de bruine vlekken ertussen zetten, maar ingebed in het groen. Vervolgens eerst een wash met vuilwit om de kleuren af te vlakken en dan een wash met XF10.
het resultaat;
05sumpftarn02.jpg
05sumpftarn01.jpg

En het wordt echt tijd voor een fatsoenlijke camera... 😈

DSCF0280.jpg

heel dunnetjes met olieverf de eerste basislaag opgezet voor oakleaf zomer.
Het was even mengen geblazen, heb voor de tweede laag straks een stukje magnetronfolie over de olieverf gedaan.
Ik heb toch het plan éerst de schaduwen aan te brengen, dan de patronen.

ik ga als referentie 'german soldiers of WW II' benutten.
met name pagina 90. Kan ook 91 zijn, ik kopieerde dit boek eens.
Beter het eens kopen 😕

Gino, wederom bedankt voor het aanreiken van bruikbare handvatten.
Ook fijn weekend vor jou 🙂

René

Timo de Porto zei:
en, als je een soort hout neemt die een stuk lichter is dan bezemsteel, dan werkt dat nog prettiger, ik ga straks nog even bij de gamma kijken wat ze hebben, er moet wel wat lichters zijn!

Ik ben vanavond bij de karwei geweest, heb daar een bezemsteel van 170 gehaald(er was wel wat lichters maar tegen 3x de prijs van een bezemsteel, laat dan maar) en piranha 1mm HSS-CNC boortjes. alleen moet ik even naar de modelwinkel voor een 1mm messing staaf oid. ik heb nu een zakje 1mm draadnagels, kan je steeds nieuwe pakken zonder te knippen, totale kosten € 9,57.

Ha,

Mooi man! Vooral die laatste ook, die tankcommander. Welke volgorde van schilderen gebruik jij? Ook gewoon eerst stippen en vlekken van een kleur en daar dan weer met een volgende kleur stippen op die vlekken maken? Of heb jij een snellere manier? Anders moet je steeds wachten totdat de kleur eronder droog is en steeds weer een eerder potje opentrekken omdat je van de eerste camouflagekleurlaag ook weer stippen op de laatste camouflagekleurlaag wil. En dat vier keer! (hoop dat het een beetje duidelijk overkomt).

Een dingetje van mij, alleen zijn de stippen iets te klein ben ik bang!?
3129177624_c23fbdbc73_b.jpg

Veel succes met de rest!

Anne

éla Anne,

gewoon wat ik liet zien. Basisvlakken opzetten, dan de stipjes pas.
Een filter voor totaalindruk, kijken welke stipjes wegvielen ( zalm op groen en vice versa heeft hier last van) en bijtippen later.
straf voorbeeld:
M44%20Dot%20Camo%20Erbsentarnmuster%20Uniform.jpg

dus ja, ik vind je stipjes misschien niet te klein, maar dun gezaaid.
goed kijken en je oogst!

vind de poses in je dio wel mooi, ofschoon er bij eentje de lijkstijfheid wel erg vroeg intrad 🙁

groet,

René

wat ik zo zie uit de referentiefoto die rene stuurt, is dat de stippen ongeveer net zo groot zijn als een knoop, en aangezien die nogal eens op een uniform zitten, is dat een goeie maat om eens stippen te gaan zetten.

rene: heb jij bij toeval nog meer van zulke plaatjes? ik zoek nog een paar mooie splitter plaatjes...

Timo

Terug
Bovenaan