Fahrrad Panzer

Ronald Schoenmakers

Lid van de TWENOT
Heren

NA een TE LANGE modelbouw dip ben ik weer voorzichtig begonnen.

DIt keer wordt het een Duitse Reichswehr oefenpanzer van omstreeks 1926.

Bij gebrek aan een kit van dit Vehicle ben ik weer aangewezen op m'n eigen "kunde" 🙄 .......dus scratchen maar weer

De background die ik heb kunnen vinden was jammer genoeg bedroevend weinig (zie post op het nieuwsgroepforum)en bestaat uit "maar liefst " 7 afbeeldingen
Maar ik vind het een dusdanig leuk ding om te maken, dus met het betere gokwerk wat betreft de afmetingen en wat Evergreen en messing staafjes kwam ik tot het volgende:

DSC04604.jpg

dit bouwsel had echter de sterkte van een natte krant (dankzij de dunne evergreen staafjes) waardoor alles schots en scheef zat.

Alles gesloopt en opnieuw begonnen nu uitsluitend met messing staafjes en Soldeertin....
Na een hoop gepruts en een stuk of honderd brandblaartjes later kwam er dit tevoorschijn:
DSC04608.jpg

DSC04609.jpg

't is in ieder geval een stuk steviger

daarna ,om een beetje beeld te krijgen hoe het er uiteindelijk uit komt te zien ,alvast een soort van bekleding gemaakt van brede Schilderstape

DSC04617.jpg

Voordat ik verder ga ,gaat dit er weer af en als het frame helemaal af is
komt er een nieuwe "huif"(tissue met houtlijm) op.
over het koepeltje ben ik niet tevrede, dus daar komt wat nieuws voor.

commentaar (liefst positief 😉 )zeer welkom
greetz
Ronald

Hallo Ronald,

Origineel idee. Tot nu toe prima werk hoor. Ik ben echt heel erg benieuwd naar het schilder/ airbrush werk. Lastig denk ik om hier een interessant model van te maken wat er uit springt op een wedstrijd tafel.
Maar wie weet lukt het je! 😀
In ieder geval succes.

Groetjes

Hoi Ronald,

zwaar goed werk joh ! Interessant projectje weer. Neem je 'm mee volgende keer bij Utregter bouwavond ?

groet Frank

heren,
bedankt voor de reacties

Na "het ding" eens nader bestudeerd te hebben en vergeleken te hebben met de foto's, heb ik hier en daar alweer wat missertjes ontdekt waarvan de grootste het te ver doorlopen van het "trackgedeelte" aan de achterkant 😈 😈

Aangezien dit toch wel erg opvalt tov de foto's ga ik eens kijken of dit nog valt te herstellen....... 😕

Verder ben ik er niet aan begonnen met als einddoel de wedstrijd tafel,
Met het huidige modelbouwgeweld vrees ik dat ik uberhaupt die kwalteit niet voor elkaar krijg (maar wie weet 😉 )
Ik vind het gewoon leuk dit soort onconventionele dingen proberen na te maken,( er staan er nog een paar op stapel)
En of het allemaal lukt, zien we wel.(in het ernstigste geval er is nog altijd mijn grote vriend ,...de Kliko 🙂 )
Ik ben al een blij mens als het naar mijn tevredenheid afkomt (zeker met mijn "trackrecord" van goedbedoelde ,maar ernstig mislukte projecten)

Bij het volgende bouwavondje (mocht ik vrij krijgen) neem ik hem zeker mee.....

greetz Ronald

Een erg leuk onderwerp dat je, zo te zien, goed aanpakt. Met koperdraad is dit erg mooi te maken, stevig en makkelijker uit te richten dan wiebelend evergreen profiel.
De afwijkende track lengte zou ik zeker aanpassen. Het opnieuw bekleden is denk ik niet zo moeilijk. Ook lijkt het me wel aardig als je straks enkele kleine lapjes hier en daar opzet die herstelwerkzaamheden voorstellen. (Een winkelhaak zit er zo in. 🙂 )

groeten Maarten

kleine update

Achterkant is ingekort en fietswielen er (nog) los onder (de wielen moeten nog afgewerkt worden),en ik moet aan de hand van de foto's nog effe de juiste plek van de achterwielen gokken 🙄
Verder twijfel ik nog steeds of er nu wel of geen (fiets)stuur in zat ,op alle afbeeldingen die ik heb staat het voorwiel rechtvooruit

Anders probeer ik "gewoon" figuren te vinden die in het ding staan met de achterkant gedeeltelijk dicht (canvasdoek),zodat je niet naar binnen kunt kijken.

DSC04620.jpg

DSC04618.jpg

Er begint een ideetje voor een klein dioramaatje te ontwikkelen
En paar Reichswehr heren die op een landweggetje aan dat ding lopen te sleuren om hem vooruit te krijgen terwijl er wat burgers (liefst kinderen) meewarig toe staan te kijken wat ze in hemelsnaam aan het doen zijn...........
iemand suggesties voor figuurtjes ?

greetz Ronald

Hoi Ronald,

Weer een leuk projectje van je.

Nog een diorama-ideetje: jouw Fahhrad Panzer naast een Königstiger/Maus/E100 met als titel: Evolution of the Panzer (of: Entwicklung der Panzer). 😉

Ga zo door!

Groeten, Patrick

Ha Ronald,

Ontzettend leuk geval, dit! Ben benieuwd wat 't gaat worden. Heb ook wel een idee voor een dio: Guderian beschreef in zijn boek al dat toen ze in de vroegah jaren '30, vòòrdat ze de Pz I en II hadden bij oefeningen, schoolkinderen uit de buurt er lol in hadden om hun potloden door de wanden van deze modellen te steken. Er is een setje met schoolkinderen te krijgen bij Mol, is wel te vinden met een simpele zoekactie.

Misschien kan je d'r iets mee...

Regs,
Ptr

Hey,

Inderdaad een super leuk idee!
Ik zat te denken aan de pantserbuks figuren van dragon, maar als dat van die kinderen te realiseren is, is dat natuurlijk nog orgineler.

Veel succes in ieder geval,

Anne

Setje met kinderen is gevonden 😀

prachtig mooi setje van Andrea met precies de poses die ik in gedachte had 8)

met dank aan Rob de Jong van Lancier.

SG-A36.jpg

foto:Andrea miniatures

greetz Ronald

Leuk projekt, lekker origineel!
Ook de uitvoering ziet er goed uit. Ik ga toch maar 's aan denken mij het solderen eigen te maken. Lijkt me toch wel lastig zulke kleine en toch strakke solderingen te krijgen.

Dat figuurtje... komt me erg bekend voor. Uit welke kit is die?? Zoek nl. zo'n figgie.... 8)

Heren (en dames)

niet zo zeer een fysieke update
(ik heb weer nachtdienst gehad en dan gebeurt er weinig op modelbouwgebied 😈)
Maar heb wel weer wat relevante info opgedoken 8)

ten eerste:
waarvan werden de "tanks" gemaakt 😕:

er waren verschillende versies
van stof (canvas)en........

Karton 😱

Dit verklaart wel het potloodverhaal wat Peter van Stiphout eerder vermeldde

Maar hoe karton na te maken ?
Ik heb wat gewoon printerpapier genomen, patroontje uitgeknipt en over het frame gehangen en nat gemaakt.
Het resultaat is best wel bevredigend, het enige wat ik nog ga doen, als ik de definitieve ga maken, is insmeren met verdunde houtlijm voor wat meer stevigheid.

ten tweede:
Het camoschema

Dat bestond uit het zgn" Buntfarbenanstrich"
bestaande uit de RAL kleuren
17 erdgelb
18 braun
28 grun

Ik heb wat equivalente Vallejo nummers gevonden voor RAL 18(Vallejo 984) en 28(Vallejo 979) , alleen 17 erdgelb blijft een beetje een raadsel
Ik heb verschillende tinten bruin gezien van bijna geel tot donkerbruin.
Heeft iemand suggesties wat betreft deze kleur?

Hieronder nog een fotootje van de "tank" met de printerpapieren opbouw
DSC04624.jpg

greetz
Ronald

Erg leuk project! zoiets heb ik nog nooit in 1/35 gezien. En wat betreft de kleuren; gewoon wat uitproberen en een beetje mengen. Je komt vanzelf iets tegen wat goed bij de andere kleuren past. 😉

Rinus

De basis staat:

nu nog even afwerken, spuit er over ,en diotje in elkaar zetten......Klaar 😉

DSC04626.jpg

DSC04630.jpg

DSC04631.jpg

Effe zonder gekheid...

Koepeltje is klaar ,bekleding van de romp zit er op en heb een beetje op de gok (aan de hand van foto's) de plaats van de wielen bepaald

Moet nog een hoop gebeuren , ramen erin ,aan binnenkant moeten nog wat verstevigingen komen (ook voor de wielen) ,her en der nog wat randjes aan de buitenkant en natuurlijk schilderen
de bedoeling is een camo schema als hieronder maken
het zgn "buntfarbenanstrich" waarmee de reichwehr schijnbaar rond reed in de jaren 20
163301_1.jpg

En voor het dioramaatje wat in gedachte heb, ben ik nog steeds op zoek naar het Miniart set met de figuren die tegen olievaten lopen te duwen (deze gaan dus de fietstank voortduwen)
Maar ik vaag me af of die al uit zijn ,ik zie ze nergens......

commentaar op het geheel van harte Welkom

greetz
Ronald

Hallo Ronald,

Heb "Miniart 35041" gegoogeld en daarop verscheidene hits gekregen. Weet echter niet of jij, en zo ja : bij welke, internetwinkels besteld (is het nog te volgen?).

Maar het item is dus al verkrijgbaar, o.a. hier:

http://www.modelhobbies.co.uk/shop/miniart-german-soldiers-with-fuel-drums-35041-p-11020.html

groeten, Richard.

Hey,

Ik heb het olievatenduwerssetje al es gezien in de "echte" winkel. Ik dacht dat het de Lancier in Gouda was.

Dat setje van Dragon met die antitankbuksen zou ook wel stoer zijn denk ik hé.
t_17059.jpg

Of vind je dat teveel werk?

Cheers, Anne

Bedankt voor de reacties

In vaste vorm ben ik de Miniarts nog niet tegen gekomen ,maar ga nu proberen of ze niet gewoon te bestellen zijn. ik zou eigenlijk wel effe die figuurtjes goed willen bekijken of ze bruikbaar zijn.
Op internet zjn inderdaad wat buitenlandse internetshops die ze hebben 😳

verleden week ben ik nog bij Lancier geweest ,maar daar waren ze in ieder geval niet.......

Mocht iemand die set hebben en er van af willen.......... 😉

Die andere figgies van Dragon zij inderdaad ook kandidaten en ik kan waarschijnlijk aan die twee lopende figuren komen,
maar wil toch effe die Miniart eerst bekijken

in ieder geval bedankt voor de tip

greetz Ronald

Geachte Medeplakkers

Het is even stil geweest omtrent de "Fahrradpanzer" .....
De rede hiervan was dat de originele ("ausf. A "zullen we het maar noemen) verdwenen is in de Kliko.
Er waren teveel dingen die niet goed zaten en/of niet bevielen,en door dit aan te gaan passen werd het er allemaal ook niet beter van...... 😢

EXIT :ausf. A........ENTER: ausf. B

Helemaal overnieuw begonnen(alleen de fietswielen zijn overgebleven)

De maten van het frame zijn iets aangepast en ook de bouw van het modelletje zelf werd iets vereenvoudigd (dankzij voortschrijdende inzichten 😉 )

Verder heb ik het Miniart setje met die duwende figuren gevonden 😀

DSC04646.jpg

messingframe (in de witte primer)
DSC04668.jpg

DSC04669-1.jpg

printerpapier/PVA lijm bekleding eroverheen

wat nog te doen:
-Op de randen van het frame moeten nog strippen komen.
Het mooiste zou zijn om PE strippen te plakken maar ik weet niet of die ergens voorradig zijn. Anders maar weer even kijken bij Evergreen
-Achter moet nog een soort van afdekzeil komen.
-Naar de plaatsing van de wielen moet nog even gekeken worden.
-Onder aan de "track" gedeeltes moeten nog een soort van bumpers komen
-De verfkwast

daarnaast zal er waarschijnlijk ook nog iets aan de figuurtjes moeten gebeuren,maar ik ben nog op zoek naar wat duidelijker afbeeldingen van de uniformen uit die tijd misschien brengt het komende barbeque /bouwavondje wel uitkomst 😉

commentaar 😕:
altijd welkom.

greetz Ronald

ps titelideetje voor het diotje:
"PANZERS"....Germany's cardboard fist

De verbeterde versie ziet er inderdaad een stuk strakker en beter uit! Ook het idee met de figuren en de uitvoering zien er tot nu toe goed uit.
Ga je er nog een "fietser" inzetten??? Of was dat toen niet?

Wat dacht je van :
"Paperpanzers, the beginning"?? of
"Paperpanzer, Ausf.A"?

weer een updeetje

Hoewel er nog steeds wat zaken zijn die nog steeds niet helemaal duidelijk zijn, komt er steeds meer info over deze voertuigen tot mij
(niet in de laatste plaats dankzij Willem Visser 8) )

Ben maar eens begonnen met het aanbrengen van de camo op het rompgebeuren Dit aan de hand van het "buntfarbenanstrich" schema wat in die tijd gebruikt werd.
Het is gewoon met de kwast gedaan, mijn airbrush (een Aztek) heeft de geest gegeven. Goede rede om eens een nieuwe aan te schaffen 😀
Tevens gestart met het ondergrondje, dit wordt gewoon een stukje licht oplopend pad met daarom heen wat lage begroeiing, ik zit nog te twijfelen om er een boom neer te zetten
Ik heb trouwens voor de eerste keer gebruikt gemaakt van een aantal overjarige potjes kruiden van allerlei aard .....Hoewel dat erg goed werkt ,heb ik het idee dat ik de laatste dagen in een Italiaanse pizzeria zit te plakken 🙂

Ook ben ik nog niet helemaal uit waar dat setje kinderfiguren komt (misschien zet ik die zittende wel op een tak van de nog te maken boom. :idea: )

Het grootste punt waar ik nog mee zit is de vorm van het koepeltje
Of het nu een 6- of 8 kantige koepel is.
Ik ken mensen die overtuigd zijn dat het 8 kantig is ,maar ik ga nog steeds voor de 6 kantige, iemand hier die hier definitief uitsluitsel over zou kunnen geven. (de foto's die ik heb geven helaas geen sluitende oplossing)
Het koepeltje wat er nu op zit, zit nog los en gaat vervangen worden en is dus verder niet geschilderd.
Verder zijn er nog wel een aantal zaken die er nog op en aan moeten ( maar dat is helemaal in de knip 🙄 )

En dan een laatste vraagje voor de duitse taalpuristen ....
Ik wil een plaatje laten maken met een naampje voor het geheel
Alleen wil ik het in het duits erop hebben ....

In het engels zou het worden;

"PUSH !"
German's armoured fist
the early years

ik heb de "babelfish" er al op los gelaten ,maar dat werd niks 🙄
en dan nu wat foto's
DSC04720.jpg

DSC04727.jpg

DSC04718.jpg

DSC04719.jpg

Schiet er maar oplos.....
Niet te hard, het is maar karton ! 😉

greetz Ronald

Ronald, eerst en vooral een compliment met de fietstank tot nog toe.
En dan, de duitse titel zou kunnen zijn:

Schieben,
Deutschlands gepanzerte Faust.
Die ersten Jahre.

ersten zou je kunnen vervangen door frühsten, maar ik vindt dat toch raar klinken.

Cheerio, Arno

Ronald, hij word errug gaaaaaaaf zeg.
Wat betreft de text klopt die van Arno wel.
Als je gaat zoeken voor een nieuwe airbrush raad ik Iwata aan (heb pas een nieuwe aangeschaft en die is geweldig)

groet Willem.

Hoi Ronald,

de duitse term voor "duwen" is schieben of stoßen. Letterlijk vertaald zou dat dus "Schieb!" of "Stoß!" opleveren, zoals ook door Arno geopperd, maar op de één of andere manier vind ik dat niet wat.
Mijn suggestie (voor wat 't waard is):

...Zwei, drei! Und..
Deutschlands gepanzerte Faust im frühesten Anfang.

Groeten,

Kanne

Kanne Berends zei:
Hoi Ronald,

de duitse term voor "duwen" is schieben of stoßen. Letterlijk vertaald zou dat dus "Schieb!" of "Stoß!" opleveren, zoals ook door Arno geopperd, maar op de één of andere manier vind ik dat niet wat.
Mijn suggestie (voor wat 't waard is):

...Zwei, drei! Und..
Deutschlands gepanzerte Faust im frühesten Anfang.

Groeten,

Kanne

Kanne, het is am frühesten Anfang.
Maar ik vindt dat " Zwei, drei! Und.." wat hebben.

Misschien "Zwei, drei! Und los"
of "Zwei, drei! Los"

Cheerio, Arno

Schieben.stoßen, drucken had ik via Babelfish ook gekregen,maar vond het inderdaad allemaal wat vreemd klinken en hoopte dat er nog een andere uitdrukking zou zijn. maar helaas dus.. 😕

misschien toch maar wat anders verzinnen.

trouwens: Heren , nog bedankt voor de reacties

greetz Ronald.

Of een titel die verwijst naar een boek (eg Guderian:'Achtung! Panzer') of een bijpassend lied? Ik denk dan aan 'Ob´s stürmt oder schneidt' en je diorama dan in lichte sneeuwvlokken bedekken (een wegwaaiende fahrradpanzer is wat overdreven 😉 ). Een combi tussen een stoere tekst en een eerste prille versie...

Ik kijk vanavond nog even in het sigarettenalbum of er foto's in staan.

Eric

Hey Ronald,
er is me iets ingevallen wat wijlen mijn broer altijd zei toen hij op de C&V reed bij het 13de zelfstandige verkenningseskadron Huzaren van Boreel.

Schnell wie die Hunde.
Stark wie Krupp Stahl.

Ik vindt het wel wat hebben.

Cheerio, Arno

het project was een beetje in vergetelheid geraakt 🙄
maar nu vond ik op "Missinglinks" dit: 😱

http://www.network54.com/Forum/47207/thread/1238142772/Time+to+consider+Plywood+Fighting+Vehicles-

Gauw kopen en verder met het project (als de FOC is afgelopen)

greetz Ronald

ps verkocht JW de Boer geen Tankograd 😕:

Terug
Bovenaan