EricReits - StuH late [update 13 mei: NOG meer modder...]

EricReist

Lid van de TWENOT
Een nieuwe FOC, en nog wel met de StuG/StuH... en dat zie ik nu pas :oei:

Met een StuG B, F8, G early, G late, StuG IV en twee StuH's in de kast MOET ik wel meedoen, al had ik me heilig voorgenomen eerst oude projecten af te maken. Maarja...

Het wordt de StuH, en een late versie (dus ala Jan-Willem) zoals die ook op de DVD 'Derde Rijk in kleur' te zien is:

focstuh01.jpg


Daarvoor is reeds in huis:
- StuH late van Dragon
- late schurzen
- eventueel loopje
- beetje PE
- setje met vluchtelingen
Daar de StuH op weg is naar het front in de nadagen van de oorlog...

Edit: schurzen blijken niet te kloppen, zijn rond ipv hoekig...
 
Hoi Eric

Dat gaan gezellige bouwavondjes worden....

Volgens mij waren al wat lui bezig met stuggies III, en nu jij ,Ricard en mijn persoontje er ook nog bij.....

ben benieuwd.

succes
Ronald
 
Ronald Schoenmakers zei:
Dat gaan gezellige bouwavondjes worden....

Ik hoop dat er ook Vietnambouwers zijn, anders wordt het door de stilte wel een hele STUGGE avond

sorry... te flauw

Ik zag ook deze modificatie op de schuine wand voor, mogelijk ijzeren staven waar nog beton over had gemoeten als extra bescherming?

modstuh0b.jpg


Eric
 
De kop is eraf...

onderbouw straightforward, nu bezig met bovendek. Stangen op het schuine vlak, C haken tegen de cupola...


modstuh01a.jpg


modstuh01b.jpg


Met een vluchtende moeder + kind en een Volkssturmgast. Misschien ook twee soldaten die een maxim voortslepen, als in het filmpje...

Ik laat de MG er wellicht af (NB zit los, net als bovendek). Nu de twee volgende 'items':

- zelf schurzen maken (swingvariant met hoeken ipv ronding)
- achter een rekje
- fender supports maken (Alkett ipv Miag...)

Eric
 
Mooie bak Eric.
Dat beugewerk is echt origineel! Nooit eerder gezien, en geeft toch een heel ander beeld zo.

groetjes

PS: Hoe staat het met je George Bose StuG? Die ging ook lekker. ;)
 
hoi Eric,

Omdat je een "final model" Stuh aan het maken bent , moet je misschien nog even naar deze 2 dingen kijken.

Late Stug's - Stuh's hebben geen afdekplaten over de bouten waarmee het aandrijfwiel vast zit.

File0059.jpg


Het commandants luik ligt, wanneer geopend, helemaal horizontaal.

File0060.jpg


Misschien moeilijk te corrigeren.
Anders laat je het zo. Wordt toch wel mooi.

Gr Guido
 
Guido de Jong zei:
Late Stug's - Stuh's hebben geen afdekplaten over de bouten waarmee het aandrijfwiel vast zit.

Het commandants luik ligt, wanneer geopend, helemaal horizontaal.
Misschien moeilijk te corrigeren.

Dat luik is zo te corrigeren. Ik had verder de late return rollers niet gebruikt (nodig voor een Arnhem StuH) want hier komen schurtzen voor.

Maar die aandrijfwielen... Aaargh... Laat ik altijd gedacht hebben dat het een 'slordigheid' was, maar inderdaad, de StuG bijbel zegt ook dat vanaf medio mei 1944 er geen afdekplaten op zaten. Ik heb geprobeerd de tracks los te wrikken, maar ook dan wordt het lastig met vastgelijmde bovendek. Het zit muurvast :nouja:
Guido de Jong zei:
Anders laat je het zo. Wordt toch wel mooi.
;)

Eric

Edit: Nachtje over geslapen en ik ga het toch maar veranderen. Wielddop eraf snijden, boutjes erop en wat modder...
 
Bijna klaar met de bouw...

Dankzij Guido (...) kon ik de aandrijfwielen gaan aanpassen. De bijgeleverde wielen zonder deksel had ik gereserveerd voor een Arnhem Stuh, en de gemonteerde wielen waren niet meer te verwijderen... Dus de dremel erover, een platten ring maken, en het midden glad maken. Vervolgens een bout+dop in het midden, en kleine boutjes rondom. Niet perfect maar het onderstel wordt rijkelijk voorzien van Brandenburgse klei...

Verder de spatborden vastgemaakt aan het bovendeel, kabelhouders uitgeboord, ketting+veer gemaakt voor de steun van de loop, wat gereedschap etc... Rest nog de zelf te maken schwingschurzen (hoekig) en het frame op het achterdek+planken! En het kuisen van wat details (zoals altijd te zien op zoom-ins...)

modstuh10a.jpg


modstuh10b.jpg


modstuh10c.jpg


Rest mij nog de vraag: wel of niet de remote MG erop...? Breekt een beetje de saaie bovenkant...

Eric
 
EricReits zei:

The bolt in the middle of the drive-sprocket is an early feature. The late StuGs had sprockets without the bolts, and no "hubcap" like in the picture a few posts up.

Of course it's not impossible that a late vehicle would have an early drive-sprocket, but it's not very likely.
 
Hi Andreas,

thanks for the input! If correct, the center bolt should be removed and only a small hole should be visible, right? Fortunately, this Dragon kit has the fender supports right, instead of the later StuH kit with zimmerit (als you pointed out in Ronald's posting).

Regards,

Eric
 
Bijna klaar met de constructie...

De swingschurzen moesten alsnog zelf gemaakt worden omdat deze StuH hoekige onderkanten had ipv ronde. Erboven een paar rechte platen, gemonteerd via een paar haken. Het rek achterop is bijna klaar (op een pootje na), er komen planken aan de binnenzijde + pruttel en een doek. Nog twee boomstammen op de fenders en klaar... toch?

modstuh11a.jpg

modstuh11b.jpg


en met swingende schurzen:
modstuh11c.jpg


Eric
 
En de eerste laag verf zit erop. Zwart, bruine preshade, dark yellow, dark yellow + deck tan op horizontale delen, en toen de minder geslaagde groen en bruin (welk een gespetter...). Maar dat werken we wel bij... Ook wat express gespetterd op de onderzijde (wordt een modderig beestje...)
Na afloop ook even met ParketPlus behandeld (vandaar de glim):

stuh12a.jpg

stuh12b.jpg

stuh12c.jpg

stuh12d.jpg


En met dank aan Frank voor het 3 uur durende hoorcollege door Maarten van Rossum op de achtergrond...

Eric
 
Ha Eric,

Ziek er goed uit. Mooi patroon en die overspray werk je wel weg met fading. Wel jammer dat de kleuren direct zo donker uitvallen. Ik zou proberen het niet veel donkerder te maken. Met lichtere tinten olieverf kun je de randen van de camo vlekken mooi accentueren.

Groetjes
 
Het grondwerkje met eenvoudige helling (om de swingende schurzen tot hun recht te laten komen) is zo goed als rond, de StuH was met te koper-achtige pigmenten bewerkt en moet nu overgedaan worden voor een betere match met de ondergrond. De commandant is nog wit en moet bewerkt worden, en de andere figuurtjes wat matter. En verder... gaarne uw input en suggesties!!

Ik heb nog nooit zo'n modderig werkje gemaakt (overgangen van modder naar stof wordt nog aangepast, zit nog te dik aangebracht op de schurzen), figuurtjes blijven lastig maar de scene is hopelijk duidelijk: StuH passeert vluchtend moeder + kind op weg naar het front, en moeder krijgt een sigaretje van een 'vrijwilliger' nadat ze de heuvel bedwongen heeft...

modstuh12b.jpg

modstuh12c.jpg

modstuh12d.jpg


Eric
 
Hallo Eric,

Ziet er op het eerste gezicht niet gek uit.
De meeste puntjes heb je zelf al aangegeven te verhelpen.
Ik ben alleen niet kapot van die boom. Die treinbaan-boompjes maken je vignet eerder kapot dan mooi. Lozen dat ding.
Kijk eens op de site van Grey Funnel Line. Ze hebben hele mooie bomen voor een prikkie (tenminste op de beurs in Duitsland vorige maand).

Ik hoop dat je een duidelijke sigaret hebt, want mijn eerste indruk was een suikerklontje voor het paard,.... uh, vrouw. ;)

Grtz
Patrick
 
Het treinbaan-boompje vervangen door een restant boomstam... en de modder wat dikker en natter gemaakt. Ook de modder al donkerder op het voertuig, nu nog de bovenzijde meer blenden en de eerder aangebrachte pigmenten boven veranderen. Sigaretje nog wat langer... Maar verder...?

modstuh20.jpg


modstuh21.jpg


modstuh22.jpg


modstuh23.jpg


modstuh24.jpg


modstuh25.jpg


Voor iemand die normaal 'Tony Greenland' achtige modellen bouwt (dwz net zulke 'schone' modellen, niet zo goed :) ) was dit een overmaat aan modder en vuil voor mij :huh:

Eric
 
Eric,

Ik heb hem afgelopen keer bij de utrechtse bouwavond mogen aanschouwen toen je nog bezig was, maar ik vind hem erg mooi geworden. Figuren zijn ook erg goed gelukt!

Groeten,

Remco
 
Zeer mooi dio! Vertelt een verhaal op deze manier.
Modder komt zo ook zeer natuurgetrouw over. Misschien nog wat meer aandacht schenken aan de figuurtjes? Komen ietwat grof geschilderd over ...



Gr,
Jeroen
 
Terug
Bovenaan