Ebay plaatjes ter inspiratie ende vermaak (19 september)

Weer top, Eric!
Bedankt.

Die eerste foto zou een mooi diorama of vignette kunnen opleveren. Kun je helemaal los gaan in de details.

gepost te http://www.network54.com/Forum/47207/message/1344027152/Ebay-+various+items...

met weer wat fraaie opnames, waaronder:

panzers...
img0003ae1x9hzw4t.jpg

img443d9u2of0jsg.jpg

img0005q83sc7vba6.jpg

WT0YvDXHRg9s134376405946P5496.jpg

andere AFVs
img0009k5jxgm10pe.jpg

bd821kopie.jpg

img4453tger2jbla.jpg

AF7586a.jpg

13434996000372.jpg

Schoenmakertjes
bd813kopie.jpg

bd812kopie.jpg

E447.jpg

en een rust-momentje...
bd706kopie.jpg

Goed weekend!

Eric

Eric bedankt,voor de mooie Famo foto,

Ik bouw zelf geen Duits maar de FAMO heeft toch wel wat speciaals,ik heb daar dan ook de mooie Tamiya kit(s) van oa de versie van de sd Kfz 9 met de Sd AnH 116 Trailer.
Ik heb deze foto gelijk naar de HD verplaatst.

Ik wil altijd nog graag een losse Tamiya Sd Anh 116 Trailer zien te krijgen,ik heb een paar Scammell,s(waaronder een Scammell SV2 en een Scammell R100) en zo,n Sd Anh 116 Trailer achter een van die Scammell Pioneer,s te plaatsen zou een indrukwekkend aangezicht opleveren,ik weet dat de Duitsers Scammell,s gebruikt hebben om de Sd Anh 116 Trailer voort te trekken maar ik zou de Scammell in Allied hands willen houden en dat de Allieds de Sd Anh 116 trailer gebruikten.
Maarja waar vind je een los exemplaar van de Tamiya Sd Anh 116 trailer?

Maar back to topic,erg mooie Famo foto Eric,bedankt.

Groetjes,

Jelle.

Zo daar zit weer heel wat interessants tussen
Kan iemand het laatste voertuig identificeren heb geen idee wat het is.
Denk zelf in de richting van een Russische beute

Bedankt Eric

Groet

Bert

Een zeer interessante reeks dit keer :!:

De SdKfz 250 met koepel schreeuwt om een model ... heb nog 2x een 250/3 liggen, dus dat moet goed komen.
Dan de Sd.Kfz. 6 met Flak37mm ; is het een ijzeren grid wat er over de cabine gespannen is, of gewoon doek/zeil ?

groet

Hoi Frank,
Stugabteilung 201 had een wapen dat hierop lijkt.
Die St zal waarschijnlijk voor Stab (staf) staan....

http://www.die-sturmartillerie.com/wappen.HTM

Groet,
Willem

PS: Eric weer bedankt voor al het werk! Dat is weer genieten van al die foto's.

Thanks Willem !

Wat betreft de 'Stab';
Had deze 253 -natuurlijk als en met het onderdeel van de StuG-eenheid- dan een speciale functie in het grotere geheel ?
Een ammo-panzer blijft naar mijn idee tenslotte maar gewoon een ammo-panzer ... 😕

Hoi Frank, geen idee 🙁
Ik dacht namelijk altijd dat die sdkfz 252's allemaal gewoon in de batterijen waren onderverdeeld. Maar bij St moest ik toch echt even denken aan Stab. Dat zie je wel eens vaker staan op voertuigen (van de staf dacht ik) maar waarom de staf een munitievoertuig heeft? Vaak was er geen en soms één Stug in de staf aanwezig en om daarvoor nou een apart munitievoertuig te hebben dat lijkt me een luxe.
Ik hoop dat iemand het weet.....
Groet,
Willem

Prachtige plaatjes weer !

2 vroagkes :
* De Tiger-1 van links-achter; was dat een Tiger-specifieke bak achterop de koepel, of kwam ie ergens anders vandaan ?
* De Sdkfz 251 met koepel ; het lijkt een beetje op een T34/76, pre-43-model-turret ... Zou dat kunnen ???? 😕

groet

Dank Gert :!:

De torenbak kende ik nog niet en voor 7 euri is dat wel eens de aanschaf waard.

Wat betreft de koepel van de 251 ;
Ik zie zelf toch de nodige verschillen ! Jouw foto geeft naar mijn idee een toren weer dat hoger en minder glooiend lijkt dan die van Erich ...
EricReist zei:
... en een vreemde koepel op een 251?
img546kciezvl7jg.jpg

019.JPG

Wat jij ? 🙂

groet

Hallo Frank,

Dat het twee verschillende koepels zijn ben ik zeker met je eens.
Maar ik vermoed dat ze wel het zelfde doel dienen.
Het trainen van infanterie.
Maar als ik het fout heb, hoor ik het graag.

Grtz,
Gert.

Ik denk dat je gelijk hebt als het om trainingsdoeleinden gaat; het zou ongetwijfeld een flinke verstevigingsconstructie moeten zijn daarbinnen om die 76mm granaten te verschieten.
Anderzijds; waarom oefenen met zoiets als het toch niet kan schieten ? Een flinke vlag op het voertuig zou toch net zo makkelijk oefenen zijn, non ?
Of zouden ze dat toen alleen maar gedaan hebben zodat wij anno nu gewoon extra scratch-opties hebben ? 😛

Hallo Johannes,

Eerder heb je al 2x Frank genoemd. Mijn excusses, het waren zware dagen. Zeker maandag en dinsdag. 😳 🤣
Misschien moeten we het in de tijdsperiode zien. Hoewel de tijd van de tank nu over lijkt te zijn en de meeste legers overstappen naar gepanzerde voertuigen.
Was de tank in de jaren 40 een nieuw en onbekend wapen. Er hadden waarschijnlijk wel wat foto's van tanks in de krant gestaan. En sommige mensen hadden
ze wel eens op film gezien. Maar ik denk dat de meeste mensen nog nooit, in het echt een tank hadden gezien.
Tegenwoordig rijd je op de snelweg een raas je voorbij aan gigantische vrachtwagens. In de jaren 40, had alleen de dokter een auto. De impact van grote voertuigen
was toen veel groter. Ik vermoed dat men daarom ook zoveel moeite heeft gedaan om een koepel op een 251 te zetten. Een vlag heeft niet dezelfde inpact hebben.
Als je naar de koepel kijkt zie je ook kleine kijkgaatjes. Ik vermoed om te laten zien hie beperkt het blikveld van de bemaning was.
Het zijn allemaal vermoedens. Wat dat betreft heb jij denk ik volledig gelijk. Extra scratch-opties. 🙂

Grtz,
Gert.

Ik heb de foto iets lichter gemaakt, het is een voor mij onbekende koepel:

untitled.jpg

Te ML zegt men:

'The 251 with turret is another of a series of vehicles used for training. they were usually built on the Ungepanzerte MTW 251 (see Panzertracts for full details) which was the softsteel variant of the SdKfz 251/1 A. Serveral (mock-up) turrets are known, some resemble T 34 others T 26 turrets and it is hard to see if they are original turrets or not.... My best estimate is they were detailed mock up as found on other wheeled vehicles and even tanks. '

Een vroege T34 koepel zou kunnen (model 1940) maar misschien een ander Russisch geval?

Erich

Dank Eric !

Blijft toch wel interessant waarom men dergelijke koepels maakt voor eventuele training. Een simpele (kleine) Panzer-1 koepel had voor een dergelijk doeleinde toch volstaan ? Die lagen tenslotte voor het greifen in de fabriek. Zou het de moeite zijn om het Wa.Pr.a. aan het werk te zetten om diep achter in de kelder met Tamiya-lijm en schuurpapier een (mogelijk houten) T34-gelijkende koepel na te bouwen ? ....vragen, vragen, vragen .... 🙂

Als je het mij vraagt is die toren op de Sd.Kfz.251, zoals al gezegd, een atrappe in de vorm van een T-34-toren. Ze hebben duidelijk veel moeite genomen om de toren van een T-34 na te maken, maar dat was geen uitzondering. De Duitsers bouwden niet zelden hele houten replica's van vijandelijke tanks, dus ik denk dat bij schietoefeningen niet zelden een stukje herkenning meespeelde.

Dank Eelke,

Dat feit was me duidelijk, op basis van de nodige foto's.

Weet jij wat de uiteindelijke winst was van het oefenen met zo'n nagemaakte toren, testend op een ('insufficient') 251-onderstel ?

groet

Johannes Haspels zei:
Weet jij wat de uiteindelijke winst was van het oefenen met zo'n nagemaakte toren, testend op een ('insufficient') 251-onderstel ?

Mijn waerde Johannis,

Ook bij bouwgroep Utrecht weten we verschillende lieden weliswaar ook te herkennen aan hun goddelijk-vormgegeven romp, maar de herkenning van het hoofd/koepel maakt identificatie veel eenvoudiger. Het lijkt mij dat dat bij AFVs ook opgaat; de koepel zie je als eerste (uitsteken) en is qua silhouet een goed iets om te (leren) herkennen.

Erich

Misschien dat ik nu loop te raaskallen, maar ergens doet mij de koepel aan een vroege Pz.II (ausf A bijv.) koepel denken; de vorm, de ronding voor, het kanon lijkt links naast het midden te zitten. Qua grootte zou het ook wel kunnen. Ook vwb tijdsbeeld zou dat kunnen.
Al met al gaat het om een panzeratrappe, denk ik. Deze werden inderdaad gebruikt om de troepen aan het idee van een tank te laten wennen en er mee om te leren gaan, danwel tegen te vechten, waarbij ik dan toch vooral aan het laatste denk. Het vergt toch wel wat van je zenuwen als zo'n stalen monster uit de rook op doemt en je moet dicht bij komen om 'm uit te schakelen, bijv.

Vandaag ook weer een stel prachtige foto's van een Opel Super 6 te Rhenen (opnieuw de twee Gebirgsjäger uit de eerdere serie) :

http://www.ebay.de/sch/vaterssohn10/m.html?hash=item3a7d3ba92f&item=251209165103&pt=Militaria&rt=nc&_trksid=p4340.l2562

Arjan

Mooie foto's weer, Eric!
Maar ik denk dat de werfer geen werfer is.
Meer een soort van (geluids)meetapparaat. Buizen lijken erg kort en de middelste is dusdanig gedeukt dat een evt. afgeschoten projektiel zou kunnen blijven hangen. Niet zo'n gezonde aangelegenheid, lijkt me.

Ron van Wiggen zei:
Maar ik denk dat de werfer geen werfer is.Meer een soort van (geluids)meetapparaat. Buizen lijken erg kort en de middelste is dusdanig gedeukt dat een evt. afgeschoten projektiel zou kunnen blijven hangen. Niet zo'n gezonde aangelegenheid, lijkt me.

ea521.jpg

Ik ken het hele geval niet, maar gezien de man rechts met een meter, en de kerel ernaast die ala de 120mm-Mortier-Dragon-set zijn hand omhoog houdt en op zijn klokje kijkt, suggereert een afschiet-opstelling. Mogelijk kunnen de buizen wat omhoog? Het lijken me wel bolle voorwerpen in die buizen (geen lenzen) dus iets dat afgeschoten kan worden... maar die deuk is niet plezierig. Een oefenopstelling? Verklaart ook de lakonieke houding der mannen erachter 😉

Eric

Zo te zien zijn de 'raketten' gasflessen en zitten de soldaten op de foto een grap uit te halen door te doen alsof het raketten zijn. Dat vizier rechts is duidelijk nep en de gezichtsuitdrukking van de soldaat met zijn arm omhoog spreekt boekdelen. De gasflessen lijken precies op de stadtgasflessen in Dragons Stadtgas-Panther: http://blogimg.goo.ne.jp/user_image/73/5d/cccfbe1876034bb7195a9b74f4620efc.jpg

Re: Ebay foto's voor de echte mannen... (vrijdag 18 jan)

Merci Eric voor de Marder foto's, had ik nog niet gezien. De eerste is overigens niet van een Marder III maar van de Panzerjäger II für 7.62cm Pak 36, in kit termen het nieuwe Bronco Mardertje. De foto is zeer speciaal omdat ik maar 1 andere foto ken van zo'n mg steun op het kanonschild (alleen bij de allereerste produktiemodellen werd deze steun aangebracht). De andere SS-Marder foto's zijn ook nieuw voor mij. De foto's van heer Lopesan (Vomag met 8.8cm Flak en Horch met 2cm Flak beide van Flak regiment 42) zijn helaas overbekend en er zijn betere versies van (zonder opschriften).

edit: heb toch nog drie andere foto's van die mg steun gevonden waaronder deze die ook LSSAH Marders toont, dezelfde steun zat ook nog een keer rechts voor aan de opbouw :

6311716709_819d6f1056_o.jpg

Groet,

Arjan

Terug
Bovenaan