Ebay plaatjes ter inspiratie ende vermaak (19 september)

Timo,

De StuG op de foto is geen A of een B maar een C of een D. Kijk maar naar de opbouw van het pantser aan weerszijde van de schietbuis. Die gepantserde kappen over de koplampen zie je overigens terug op StuG's tot en met de ausf. F uitvoering.

Groet,

Erik

Eric,

Bedankt voor het plaatsen weer interessante plaatjes 🙂 🙂 🙂

Bert

Ohja, nu zie ik het. Nu lijkt het mij voor mn stug3a wel een geinige toevoeging, maar, ik twijfel nog wat, het zou een beute moeten zijn in russische dienst, dus dan dan er beter zon machinegeweer op met zon ronde trommel, misschien heb ik die nog wel ergens van dragon, beetje pimpen en helemaal leuk!

Krijg weer transpi ohnee, inspiratie!

een paar foto's van (kennelijk) de Kromhout kazerne in Utrecht, 1940 (met logees):

http://www.ebay.de/itm/Foto-Bunker-...t=Militaria&hash=item43aa280d1f#ht_500wt_1156
http://www.ebay.de/itm/Kromhout-Kaz...t=Militaria&hash=item35b5cd72a0#ht_500wt_1156
http://www.ebay.de/itm/Kromhout-Kaz...t=Militaria&hash=item43aa2804c8#ht_500wt_1156
http://www.ebay.de/itm/Kromhout-Kaz...t=Militaria&hash=item43aa2805e2#ht_500wt_1156

en verder veel panzer foto's gepost te
http://www.network54.com/Forum/47207/message/1319743005/Ebay-+various+items...+well...+MANY+items...

waaronder een leuke airbrushjob:

iyhFs2PHjt.jpg

en...
161anmz6.jpg

vVCCR5LlNt.jpg

kg3ju88musiklogoeinfach.jpg

etc etc...

Eric

Hallo Eric,

Hoe moet ik dit zeggen ?

Ik waardeer het echt enorm dat jij, maar ook anderen (Arjan Wiskerke ea) zoveel zoek en puzzelwerk doen en dat ook nog delen.
Foto's zijn altijd verdomd interessant en ik bekijk ze graag.
Iedereen zou dat ook zelf kunnen doen, maar er gaat veel tijd, energie en kennis in zitten en niet iedereen heeft daar de puf of tijd voor.

Dus hierbij een woord van waardering, een schouderklop af en toe mag ook wel vind ik. (Dit geldt uitdrukkelijk ook voor de andere historische posters !)

Beste groeten, Wim

wim meesters zei:
Dus hierbij een woord van waardering, een schouderklop af en toe mag ook wel vind ik. (Dit geldt uitdrukkelijk ook voor de andere historische posters !)
+1

da's geloof ik de jongemensen manier om te zeggen: ik ben het hier mee eens en ook namens mij bedankt. En ik ben het hier dus mee eens en wil ook mijn dank uitspreken

Wederom hartelijk dank!!!!
Groet,
Willem

Ook wat leuke voertuigen; veel LKW's (met kookpot voor Ronald, Willem of Peter) maar ook pontjes&bruggetjes (voor Bert):

Weer bedankt voor al dit moois, voor al van die kraanwagen die zou eens moeten worden uitgebracht schitterend ding en kan ook nog omgebouwd worden voor op het spoor.

Bert

Bert Koopman zei:
...die kraanwagen ... zou eens moeten worden uitgebracht ...

Beste Bert,

Die is er al !...van Wespe-models !

100_38791-300x155.jpg

Weet niets van de prijs, maar daar durf ik dan ook weer niet naar te zoeken, hoewel ik het een prachtapparaat vind...

groet Frank

Frank ik weet niet veel van geallieerd spul maar dit is toch echt een Daimler met het neushoornembleem van de 1st Armoured Division (of misschien heetten ze toen nog niet zo in 1940?).

Groet,

Arjan

@ Arjan en Alex ;

Jullie hebben helemaal gelijk ! Bij verder kijken dan mijn neus lang is, zag ik het ene aanknopingspunt na de andere voor een mogelijke Adler verdwijnen. Ik verdenk die verdomde duitse soldaten er ALWEER van dat ze vroeger een hoop foto's hebben gemaakt om ons modelbouwers-anno-nu alleen maar van het padje af te brengen...

groet Frank

Hoi Eric,
die eerste foto's van die Panzer I met zwillingsockel zijn mooi maar roepen een paar vragen op:
- het lijkt er op dat de panzer I is ingegraven en dus niet (meer) mobiel is?
- zijn er meer foto's bekend van een dergelijke bewapening van een schoolpanzer?
- als hij is ingegraven, wat is het nut van zo'n opstelling, midden in een veld?
Vreemd.....
Groet,
Willem

Het lijkt erop dat aan de achterkant een geul is, en het voertuig daar is afgeschermd (waarom ?) met golfplaten.

Alleen de zijkanten zijn dus volgestort met zand en dus kan het voertuig waarschijnlijk ook weer (achteruit ?) wegrijden.

Blijft evengoed een merkwaardige opstelling, nogal kwetsbaar zo in het open veld.

Wim

wim meesters zei:
Het lijkt erop dat aan de achterkant een geul is, en het voertuig daar is afgeschermd (waarom ?) met golfplaten.Alleen de zijkanten zijn dus volgestort met zand en dus kan het voertuig waarschijnlijk ook weer (achteruit ?) wegrijden.

De achterzijde is in werkelijkheid de voorzijde, hij kan dus vooruit om weg te rijden. Ook het motorluik achter staat open...
Inderdaad een vreemde opzet en lokatie! Ik heb deze variant nog nooit zo gezien...

Eric

Ha dat doet weer vreugd zo'n lading foto's.

Maar op een wil ik even reageren om dat het haast niet zichtbaar is en wel deze "Ketten für Panzer Stug Sturmgeschütze werden Entladen"
Als je goed kijkt zijn ze geladen op een SdAh 116 weer een bewijs dat die aanhangers voor alles en nog wat zijn ingezet.

Groet Bert

Hej Erik,
bedankt voor de links!

De sdkfz 250 is feitelijk een 251/8.
Er bestaan meerdere foto's van dit voertuig, o.a. met het rode kruis maar zonder witte cirkel en wat interieurdetails.

Ik denk van het Oostfront, want de Sovjets hadden weinig op met de conventie van Genève, vandaar de minder opballende markeringen en de bewapening van het voertuig.

Hi Eric,

Bedankt voor het plaatsen van de links naar de verschillende ebay-veilingen!!!

Dankzij één van jouw eerder posts ben ik vanaf heden de erg trotse bezitter van een origineel duits fotoalbum.
Album was van "een" oostenrijkse soldaat uit de 9.Pz.Div. die gedurende de meidagen van '40 zijn veldtocht door nederland heeft gefotografeerd.
Helaas geen naam van de beste man, maar wel boeiende fotos van de diverse locaties waar deze divisie is langsgekomen zoals Dord & Rotterdam.

Nogmaals dank, en a.u.b. blijven posten!! 😀

Groet, Erwin

Bij het opmaken van de Vrijdagse Lijst der mooie Ebay Items trof ik deze Grille foto's die ik de liefhebbers niet wil onthouden:

3mv4ipd2aqw.jpg

4c7l2w6hvbf.jpg

240wezhk1cr.jpg

en deze SdKfz 10 met pak 38
$(KGrHqF,!icE7BOE5s1yBO1R0oPH7w~~60_12.JPG

en wie zou deze heer kunnen zijn?
270krtvwyq46.jpg

Eric

Bedankt Eric, ik had de Grille foto's nog niet gezien. Deze stond ook nog op ebay, niet dezelfde eenheid lijkt me (afgaand op positie van Balkenkreuz):
http://www.ebay.de/itm/Orig-Foto-Panzer-Haubitze-SIG-33-Grille-Besatzung-Tarn-Camo-/170738097395?pt=Militaria&hash=item27c0c89cf3
Jammer genoeg bieden de foto's geen houvast voor eenheid identificatie. Het type letters dat gebruikt werd voor de voertuigen heb ik nog niet eerder gezien.

Groet,

Arjan

Eric,

Weer bedankt voor de foto's die van de Bunkerknacker zijn heel verhelderend mbt wat details.
De laatste over de fahre dit is zover als ik kan zien een Siebel fahre, en dus geen MFP.

Groet en een prettig weekend.

Bert

Merci Eric! Bert, er zijn ook nog wat foto's van Pilabo 40's . Ik geloof trouwens niet dat alle Siebelfoto's aan de Middellandse zee gemaakt zijn, die met die sjouwende vrouwen zullen vast aan de Zwarte Zee gemaakt zijn:
00027313.jpg

00027415.jpg

Groet,

Arjan

Zeker weten de van Horne kazerne te Weert.

Horne_Kazerne.JPG

Ingang van de VHK.

Dezelfde poort. Overige omgeving is inmiddels wel aardig veranderd.
Gebouw op de achtergrond is het gebouw van de eerste foto.

Gr,
Bart (die daar regelmatig door naar binnen heeft mogen komen)

Van dit polderuitzicht is tegenwoordig niets meer over;

nu weet ik niet meer zoveel van aardrijkskunde maar een polderuitzicht in Weert 🙄 🙄

Maar het zijn wel weer mooie plaatjes en zeker als je weet waar ze zijn opgenomen.

Groet Bert

Bij het prepareren van de wekelijkse lijst met nieuwe Ebay items zag ik deze StuG IV foto's die voor mij nieuw zijn:

see-10.jpg

see-6.jpg

see-3.jpg

see-2.jp
g
see-1.jpg

en een Bergepanzer III
see-5.jpg

De rest volgt later!

Eric

Merci Eric, dat zijn interessante plaatjes. Wel vreemd dat die Ostketten al in de zomer gemonteerd waren en ook merkwaardig dat men voor het railtransport geen normale tracks had gemonteerd (dan zouden ze toch minder uitsteken). Aan het vaantje te oordelen betreft het hier een Sturmbatterie van een Panzer Division die dus zowel StugIV's als StugIII's in haar gelederen had.

Groet,

Arjan

Die Ostketten waren voor de modder in de lente en herfst, maar gezien al dat groen en de hoogte van de zon lijkt het nog volop zomer?

Ook nog een nieuwe (?) SdKfz 10 met een 50mm pak:
panzerjgerlogodop.jpg

Over die uniformen zullen we maar zwijgen... een typische outfit voor bouwgroep Zutphen meen ik...

Eric 😉

Wat ik eigenlijk ook niet kan verklaren is dat het hier relatief vroege StugIV's betreft en die werden meestal toegewezen aan Infanterie of Panzergrenadier divisies. In 44 hebben dacht ik alleen een aantal SS-Panzer Divisies Stug IV's ontvangen. Misschien weet Niels wat meer, een aantal van de Stugs lijken een redelijk uniform camopatroon op de Schürzen te hebben. Nu weet ik niet of het tactische teken op het vaantje ook gebruikt werd bij Panzergrenadier Divisies. In dat geval zouden het zelfs Stugs kunnen zijn van Pz.Abt.8 (20.Pz.Gren.Division) want die hadden zowel Stug III als IV.

Arjan

Eric,

Superfoto's, bedankt voor het posten.
Ik weet niet of het zomer was, maar in ieder geval scheen de zon. Misschien een warme nazomer/ herfst?
Weet iemand trouwens wanneer en hoe de ostketten ter beschikking werden gestelt? Was dit op aanvraag, of had de eenheid ze het hele jaar in reserve liggen?
Zie trouwens dat er ook verschil is in de manier waarop de C-haken zijn bevestigd.

Marc Brandes zei:
Ik weet niet of het zomer was, maar in ieder geval scheen de zon. Misschien een warme nazomer/ herfst?
Weet iemand trouwens wanneer en hoe de ostketten ter beschikking werden gestelt? Was dit op aanvraag, of had de eenheid ze het hele jaar in reserve liggen?

Kennelijk zijn de Ostketten of in het voorjaar van 44 of juni 44 geïntroduceerd (laatste tijdstip volgens Spielberger/Jentz ). In deze thread is ook een foto te zien waarbij ze gebruikt werden in bepaald stoffige omstandigheden:
http://www.network54.com/Forum/47207/thread/1292081018/ID+of+Nashorn+with+Ostketten

Pz.Abt.8 blijft voor mij een kandidaat (railtransport binnen Rusland) want aan de kraagspiegels te zien (op 1 foto) hebben we niet te maken met een SS-eenheid (bron Feldgrau):

I have the following StuG deliveries to Pz.Abt. 8:

1943.september 42 StuG III 1
1944.mars 42 StuG IV 1
1944.september 17 StuG III 2
1945.apríl 10 StuG III 3

1:It had been formed as Pz.(Stu.Gesch.)Abt. in the area of Ob. West on 25.8.1943 originally as an independent 'Heerestruppe' but then was assigned to the 25. Pz.Gren.Div. on 21.9.1943. This assignement was finally changed to the 20. Pz.Gren.Div. on 27.10.1943. During late September 1943 the unit received 42 StuG III and after several weeks of training on 18.11.1943 Pz.Abt. 8 received orders to join the 20. Pz.Gren.Div. on the Eastern Front. On 24.11.1943 the Wehrmachtsbefehlshaber Niederlande reported that the trains with Pz.Abt. 8 were on their way to H.Gr. Süd area.
However, probably due to the situation on the front H.Gr. Süd (later Nordukraine) used Pz.Abt. 8 as fire brigade and it took until June 1944 until it finally was allowed to join the 20. Pz.Gren.Div. for good. I have only sporadic informations about assignements of Pz.Abt. 8 until June 1944, for instance during mid Dec 1943 it was subordinated to 3. SS-Pz.Div. and 17. Pz.Div.. Losses must have been considerable since during early March 1944 Pz.Abt. 8 received a full complement of 42 new StuG IV and just before it joined the 20. Pz.Gren.Div. another full complement of 42 StuG III was sent to the unit.
Martin BlockSource: Feldgrau

Arjan

Terug
Bovenaan