E-10 vervolg.... figuren!

Jan, ik heb er erg mooi spul voor liggen, ga er niet te lang mee lopen klooien..🙂

En over dat railbed: als je op Google afbeeldingen zoekt op : classic railroadtracks, old railroads etc zie je genoeg voorbeelden van oude sporen zonder verhoogde bedden, en niet alleen op rangeer terreinen.
Een zwaar grindbed is nodig als de ondergrond niet al te stabiel is.
Overigens kan je vrij simpel een : industrieel of rangeer tintje aan het geheel geven, de geknakte mast is al een goed begin

Rob, alvast bedankt voor de ballast 😀
dit was mijn poging:
div002.jpg

Jan 🙂

Dit is iig veel te grof van samenstelling...🙂

zakje gaat morgenochtend op de post, nu is alles dicht hier, ietss met bieren en flauwe liedjes..🙂

Andy, niet om het een of ander.... maar wat heeft de hetzer met deze thread te maken? Vwb de foto's... ik ben ruim voorzien 😉
Jan 🙂

He Jan, dat lijken toch meer op keien dan op grove kiezels. Ik zou toch op het aanbod van Rob in gaan... Als je er voor kiest een diorama te maken geef het dan evenveel aandacht als je fraaie E-10.

Rustig maar, is allemaal al lang geregeld...🙂

Jan,
Basis ziet er mooi uit. ik zou alleen het ballastbed sowieso nog hoger leggen dan dat het nu ligt. Kijk maar naar fotos en huidig spoor. ligt allemaal redelijk hoog. in ieder geval hoger dan het ballastbed wat je tot nu toe had (zoals de rest al zei, veel te grof)

grtz jeroen

Eindelijk weer eens een update 😀
Dankzij Rob heb ik de ballast kunnen vervangen (Rob bedankt!) voor fijner spul. De modder (nog nat) is vulmiddel van de HEMA, vermengd met houtlijm. Het mangat naast de mast is een stukje evergreen, met een tiger I initial spatbord erop. De palen (wegmarkeringen) zijn sate prikkers. De vaten zijn van Reality in scale 😉
E1016001.jpg

E1016002.jpg

E1016003.jpg

E1016004.jpg

E1016005.jpg

E1016006.jpg

E1016008.jpg

E1016010.jpg

E1016011.jpg

Jan 🙂

Hoi Jan,

die ballast ziet er al een stuk beter uit, al lijkt het wat mij betreft ietwat aan de fijne kant. Iets wat je in elk geval zou moeten doen is de bovenkant van de bielzen vrijhouden van ballast. Door de trillingen veroorzaakt door een passerende trein vallen die er namelijk wel af.

Verder heb ik nog een aantal vraagtekens, maar ik weet niet wat je van plan bent (wegmarkeringspaaltjes? Op een raccordement? Mangat naast een mast? Wat voor mast is dat dan? Zulk soort dingen, snap je?). Maar jou kennende gaat dat wel goed komen.

Groet,

Kanne

Kanne, als je een beetje goegelt op afbeeldingen zie je veel soorten ballast en in veel kleuren en maten, beetje land en streek gebonden wss.
Dit spul kan prima.
Het ziet er iig eindeloos veel beter uti dan die grove rotsblokken die er eerst lagen.

Morgen Jan,
Leuke compositie.

De mast is qua beschadiging geloofwaardiger geworden, mooi gedaan.
In het diorama bezien, zal het oog denken dat deze ieder moment naar beneden klapt. Zo te zien is het al 10 over twaalf.
Ga je iets doen met die verwachting in het dio, of is het beter hem helemaal tot de grond te buigen?

heb wel misschien nog een ideetje om het spoor wat meer verlaten te laten lijken.
stukjes gras ( haar) tussen de stenen en rails.

veel succes,

René

He Jan,

Mooi werk, en er zitten mooie eyecatchers op het diorama op deze manier. Die wegmarkeringen kunnen mooi kleurrijk worden.

Twee ideetje: de mast zou je verder door kunnen laten buigen, zodat ie naar de grond wijst. De hoek van de mast zou je dan ongeveer gelijk kunnen maken met de hoek van het voorpantser van de E-10.
En misschien is een verkeersbord, geplaatst in een olievat een idee?

Kallum, MartinD

Jan,

Je bent lekker op weg. De ballast ziet er zeer goed uit zo. Waarmee heb je het gelijmd?

Ik zou wel een paar dingen aanpassen. De vakwerkmast zou ik niet zo laten. Naar mijn idee kan je deze beter helemaal tot op de grond buigen. Wat losse bedrading erbij misschien nog?! Die houten paaltjes zou ik vervangen door iets van metaal. Messing buisjes of vierkante koker-profielen stralen een wat meer industrieel uiterlijk uit.

Neem je hem donderdag avond mee?

Erik

Dominique Vanderschaeghe zei:
Volgens mij kan die mast nooit zo blijven staan, daarvoor zijn er te weinig hechtingspunten, die top moet toch een enorm gewicht zijn ?

cheers
Dom

Ik ben het wel met Dom eens. Ook naar mijn idee kan die mast nooit zo blijven hangen.

Verder ziet het er veelbelovend uit.

GJ

Kanne, als je een beetje goegelt op afbeeldingen zie je veel soorten ballast en in veel kleuren en maten, beetje land en streek gebonden wss.
Dit spul kan prima.
Het ziet er iig eindeloos veel beter uti dan die grove rotsblokken die er eerst lagen.

@ Rob: je hebt helemaal gelijk, het ziet er een stuk beter uit en het is zeker geloofwaardig. Mijn opmerking was dat het wat mij betreft wel een tikkeltje grover had gekund, maar dat is puur subjectief. Nu we het er toch over hebben, wat voor spul is het eigenlijk? Daar ben ik wel benieuwd naar!

Groet,

Kanne

Bedankt voor jullie reacties 🙂
De mast wordt nog geknikt, maar dat doe ik pas na het schilderen, zodat ik er nog bij kan 😉

Erik, ik neem 'm mee donderdag. De ballast is met verdunde houtlijm geplakt. vwb de wegmarkeringen... ik vond hout net iets mooier, nadat ik I-profielen had geprobeerd 😉

Kanne, het lijkt nog het meest op kleine steentjes (duh) of glas... Rob?
Jan 🙂

Het is geleased uit een straalcabine hier op mijn werk

😈

Jo Jan dit ziet er al veel beter uit. 1 ding vind ik echter minder... het is allemaal zo.... plat.... nu krijg je wel meer hoogte door die mast maar waarom het spoor bijv niet wat verhoogd, de weg iets lager en dan bijv nog een slootje met die drums erin? in mijn ogen is het nu echt een te plat oppervlak.

grtz jeroen

Hey Jan,

ik ga eerst een verfbeurtje afwachten om hier commentaar op te leveren. Ben in ieder geval erg benieuwd wat het gaat worden.
Ik had wel een vraagje... waarom voeg je houtlijm bij de vulmiddel?

Groeten Eelco

🙂 🙂 Wees blij dat ik nu eens een ondergrondje maak 😈 😉
Het zal er ooit wel eens van komen, maar alles op zijn tijd.
Jan 🙂
ps het is ook een kwestie van ruimte.... ik heb al moeite zat om mijn modellen 'kwijt' te raken, laat staan wanneer ik grote (hoge) dio's kwijt moet 😱

Maar Jan, hoe kan je dat nu zo doen??

Je weet toch dat er nergens in Europa een stuk grond te vinden is dat groter dan 12 x 8 meter is en dat vlak is?
En jouw diorama gaat daar zeker met een cm of 35 (in schaal) aan elke kant overheen
En vooral rangeerterreinen staan bekend om hun heuvelachtig karakter, de laatste keer dat ik bij Utrecht Centraal was moest ik zelfs zuurstof gebruiken om bij spoor 11 te kunnen komen.

En dus in normaal Nederlands:
Realisme kan ook een doel zijn voor een diorama, en bovendien erger ik me nogal stevig aan de wijze waarop nu (en in wel meer gevallen)commentaar geleverd wordt: te veel moeten, en wij vinden dat jij....!
Een beetje indimmen kan geen kwaad hier. (en daar!)

Rob Plas zei:
Je weet toch dat er nergens in Europa een stuk grond te vinden is dat groter dan 12 x 8 meter is en dat vlak is?

Ik weet niet in welk land JIJ woont, maar in het land waar IK woon is dat genoeg te vinden 🙂

Greetz,

Jurrie
PS: Uiteraard snap ik je punt 😉. Enig hoogteverschil maakt het inderdaad wat spannender, al is het maar een klein beetje. Ik probeer dat de laatste tijd ook in mijn diorama's te 'incorporeren' 😛

Ik weet niet in welk land JIJ woont, maar in het land waar IK woon is dat genoeg te vinden

😱
Welk een diorama potentieel openbaart zich hier!
We willen foto's!!

Rustig jongens het is maar een hobby hoor dus een leuk tijdverdrijf, althans dat is de doelstelling van een hobby dacht ik.

En zoals Rob al eerder scherp opmerkrte, tegenwordig moet je alles zus en zo doen 😕

Geef mij de oude tijd maar.

Ronald

Wat is het nut van dit forum als meningen, opinies en commentaren niet meer mogen ... nu lijkt het eerder op een gecensureerde krant waar elke vorm van negatieve kritiek, ook al is het zo miniem, direct de kiem wordt gesmoord zeker als die gericht is op mensen die als het ware een hogere status binnen de twenot groep hebben 😕:

Schaf dan meteen die NIEUW ANTWOORD knop af zou ik zeggen, dan kan iedereen fotoos posten zonder enige vorm van zever of nastampen nadien !

En neen dit is geen ruziestoken, enkel een heldere blik op de situatie...

cheers
Dom

Dom

Ik ga voledig akoord met Dom eerst al met dat onderwerp met die kv1 en nu dit ? 😕 Het is altijd iets wat te maken heeft met smaak slecht comentaar kun je eigenlijk niet echt slecht noemen slechte comentaar moet je opvatten als tip voor de volgende keer en niet denken dat iemand je model wil afbreken...

Mvg JO

Dominique Vanderschaeghe zei:
Wat is het nut van dit forum als meningen, opinies en commentaren niet meer mogen ... nu lijkt het eerder op een gecensureerde krant waar elke vorm van negatieve kritiek, ook al is het zo miniem, direct de kiem wordt gesmoord zeker als die gericht is op mensen die als het ware een hogere status binnen de twenot groep hebben 😕:

Schaf dan meteen die NIEUW ANTWOORD knop af zou ik zeggen, dan kan iedereen fotoos posten zonder enige vorm van zever of nastampen nadien !

En neen dit is geen ruziestoken, enkel een heldere blik op de situatie...

cheers
Dom

Nou heb ik veel onzin gelezen maar dit soort onzin slaat wel werkelijk alles! Het gaat er niet om of er gewezen wordt op bepaalde punten, of een mening word geventileerd op een werkstuk van iemand maar het is meer de manier hoe deze opmerkingen gebracht worden.

De posting m.b.t. jouw opmerking aan Jan zijn adres over zijn werk had je denk ik wel op een iets andere manier kunnen ventileren. Lees de posting van Rob Plas nog eens aandachtig door zou ik zo zeggen.

Als er iemand veelvuldig word voorzien van de nodige "opmerkingen" en hoe zijn werk zou kunnen worden verbeterd is dat geloof ik wel het werk van Jan. Kan haast ook niet anders als je één van de vaste "posters" bent van je werk. Dat daar een beleid zou zijn dat iemand een bepaalde "positie" zou hebben op dit forum is je reinste flauwekul@!! 😕 :x Het gaat dan ook helemaal nergens over. Het lijkt me heel verstandig dat we met elkaar gewoon weer lekker aan het plakken gaan.

JW

Maak je niet zo druk zeg! Er zijn meer dan genoeg dingen om je druk over te maken. Van teveel lawaai krijg je tegenwoordig ook al een hoge bloeddruk, steeds meer mensen spreken de 'r' niet uit aan het eind van het woord, bij ons in de buurt maken mensen bezwaar tegen hoognodige nieuwbouw van een school omdat ze dan niet meer naakt door de woonkamer kunnen lopen ... dus wat zitten we allemaal te zeveren met zijn allen.

Plak je plastic and everything will be fantastic. En daar wil ik het graag bij laten 😉

Jongens, denk eraan! Kallum en lief zijn voor elkaar 8)

Liefst zou ik het hier bij willen laten maar Dominique, je hebt recht op een antwoord van mij.

het is inderdaad zoals JW Stokkers al schreef: inhoudelijk valt het misschien best wel mee maar alles wordt een beetje gebracht op een manier van: ik zeg dat het zo is en dat het zo moet.
En dat herhaalt zich min of meer eindeloos.

Jouw ideeen zijn niet zaligmakend, dat is slechts een visie, een visie zoals er zo veel zijn.
En dan de aloude oververontwaardige reactie dat we hier dan allemaal maar niets meer moeten posten? Dat is weer een beetje overdone, nietwaar?
En in plaats van snel je eerdere bericht te verwijderen had je ook gewoon de dialoog gelijk aan kunnen gaan.

Maar de bottom line is: laten we inderdaad gewoon lekker gaan plakken, op een open manier eerlijk en positief kritisch naar elkaars werk kijken en vooral elkaars bouwstijl respecteren.

Jan Peters zei:

aloha Jan

Ik volg stiekem jouw project -doch geen zin in oe-ah-rotondes- en ik vind dit persoonlijk wel een tof werkje. Enige dat ik zie zijn de 1/35 dadels die tussen de bielzen liggen; was misschien gegaan voor een tussenvorm van wat je eerst had en wat er nu ligt.
Ik sta vooral versteld van die enorme toestroom aan updates...Het prikkelt toch wel weer om eens een ondergrondje te maken. Keep up the good works ! Nice job so far. 😛

groet Frank

Vrienden, wat moet ik hier op zeggen..... eerlijk gezegd wordt ik een beetje verdrietig van deze discussie 🙁

Dom: jouw mening is me net zo lief als die van een ander, het is hooguit de toonzetting van het geschrevene wat nog al belerend overkomt.
Je opmerking over een 'hogere status binnen de twenot' vind ik ronduit belachelijk :!: Het feit dat ik moderator ben staat hier buiten, ik ben niets meer of anders dan andere forumbezoekers die hun werk laten zien hier.

Ik zal snel weer wat verder gaan met dit projectje, zodat we dit allemaal weer snel kunnen vergeten 😉
Jan 🙂

ps Frank, bedankt voor je comments 😉

Gisteravond heb ik je model en dio in het echt kunnen zien en het vlakke gebied spoort juist met het lage silowetje van de e-10. Leuk detail is dat de e-10 over het olievat is heengereden. Ben benieuwd hoe het gaat uitpakken met je vallejo still water idee!

Succes,

Bas

Hoi Jan,

Blijft een fraaie bouw-blog!

ik volg je postings nog steeds met veel interesse, en heb gisteren zelfs zo'n heusche tube HEMA vulmiddel gehaald -of gebruik je een pot? Je E-10 zag er al fraai uit, die geknakte mast maakt het leuk; wellicht kun je wat gebroken kabels afglijdend naar beneden laten lopen, schuin over je voertuig? Een extra reden even diep door de knieen te gaan...

Zou het nog mogelijk zijn een afdruk van de tracks in dat olievat te drukken? Beetje schuren/vijlen/snijden?

Jan Peters zei:
Vrienden, wat moet ik hier op zeggen..... eerlijk gezegd wordt ik een beetje verdrietig van deze discussie 🙁

Laten we desnoods maar in het Twenot cafe een zij-ingang maken naar een donker zij-steegje alwaar lieden even 'op de vuist kunnen gaan' om vervolgens toch weer snel aan de bar een pintje te pakken. Het schimmige karakter van dat steegje voorkomt dat eventuele argeloze passanten/forumbezoekers er iets van meekrijgen (al komt het in de beste families voor, net als incest en kerstfeest). 😉

Eric

.

Gewoon rustig doorgaan Jan,het is maar een hobby 😛 en deze zal vast mooi genoeg worden...
Neem je hem mee op de Twenot meeting, ik wil hem graag een keer zien...
Eric

Jan,

Ik heb inmiddels ook dit model aangeschaft.

Ik heb een (misschien stom) vraagje.
Het gaat over de positie van jouw wielen.is dit een eigen verzonnen ding of zou dit in het echt ook zo geweest zijn.(indien hij echt in productie was genomen.)
Op de bouwbeschrijving kan ik er niks over vinden en ook op foto's van anderen modellen zie ik de de wielen altijd in "hoge" positie staan.

Ik vind de positie die jij hebt gemaakt een heel stuk mooier dan die "hoge" positie, en wil die van mij ook in die "ambush" positie maken.

Over jouw model (en ondergrondje) gesproken .....

petje af!

greetz
Ronald

Bedankt voor jullie reacties 😀

Eric R.: Je 'moet' de pot hebben, kant en klaar vulmiddel voor grote gaten 😉 Het idee van de schuin aflopende kabels kwam gisteren op de bouwavond ook voorbij.... eens kijken of ik daar wat mee kan doen, ik heb nog een tweede mast liggen 8)

Eric V.: Helaas ben ik er deze keer niet bij, de verjaardag van mijn zoon gaat voor 😉 Ik weet zeker dat je 'm snel in het echt ziet, en anders kom je toch even langs in Arnhem 😉

Ronald, stomme vragen bestaan niet... Het was inderdaad de bedoeling dat deze zijn ophanging kon aanpassen om een lager silouet te krijgen, op de zijkant van de doos staat er ook een afgebeeld met verlaagde ophanging, maar in de instructies vind je er niets over terug 🙄
Persoonlijk vind ik het vreemd dat er niet meer in deze positie gebouwd worden/ zijn.

André: Komt goed, ik wil 'm tegen modelforce zeker afhebben 😀

Jan 🙂

Dat komt helemaal goed Jan.

Vind het tof dat je het lef hebt om überhaupt een grondwerkje te maken!

Ik ben dat ook al jaren van plan ! 😉

Enne je hebt nog iets minder dan 2 maanden voor Modelforce'08.
Ik wil je niet onder druk zetten ofzo ! 😈 😈 😈

Grtz

Kristof

Weer iets verder, de uiteindelijke lay-out komt in zicht 😀
Het idee van de draden aan de mast liet me niet los, dus heb ik er een tweede mast bijgepakt, en ze beide gedetaileerd. Er komen nog draden aan te hangen, over de E-10 heen. Ik heb echter geen idee hoe die draden in het echt aan de isolatoren zaten.... wie het weet mag het zeggen 😉
Dit is het resultaat zover:
E1017001.jpg

E1017002.jpg

E1017004.jpg

E1017005.jpg

E1017006.jpg

E1017007.jpg

Lijkt het wat zo?
Jan 🙂

Jan Peters zei:
Lijkt het wat zo?
Jan 🙂
Ja zeker lijkt het wat zo! Ik vind dit een strakke layout, en ik kan me voorstellen dat het met bedrading erbij sterk uitziet. Gewoon ff proberen en kijken hoe het er dan bij hangt 😉 ... Mooi werk Jan!!!

Kallum, MartinD

Leg de draad op/over de witte isolator en zet er een zwart vleugelmoertje op:

istockphoto_2332088_power_lines_with_transformer.jpg

evt met kleine inkeping in de isolator of vleugelmoer voor de draad.

Hang de draden lekker laag om te suggereren dat de E10 hiervoor door de knieen moest!

Eric

Terug
Bovenaan