Dragon SdKfz 164 "Hornisse" [Helemaal AF 9-6]

Martin Visser

Lid van de TWENOT
Interesses
Shermans, Bustes
Schalen
  1. 1:9
  2. 1:35
  3. 120 mm
Hoi allemaal.

Hier het bewijs dat ik niet heb stil gezeten de laatste tijd.
Weer iets duits van mijn kant 😉

De Dragon SdKfz 164 "Hornisse"
Dit is de oude hornisse in een nieuw jasje. Een mooie kit wat hier en daar wel wat werk kan gebruiken. Zo zit het binnen werk vol met sinkmarks en zijn de rekken van de hulzen standaard dicht.

Gelukkig heb ik open rekken kunnen bemachtige, bedankt john. Deze komen uit de nieuwere dragon Nashorn.

Het loopje is van RB model

Enfin hier de fotos

IMG_55311.jpg

IMG_55251.jpg

IMG_55291.jpg

IMG_55281.jpg

IMG_55331.jpg

En na 2 avondjes spuiten is hij naar wens:

IMG_56281.jpg

IMG_5629.jpg

IMG_5631.jpg

IMG_5633.jpg

Wederom spuit werk met Tamiya acryls

Als basis Dark Yellow, voor de eerste highlights is er Buff toegevoegd. Voor de felle highlights is er Deck Tan gebruikt.
De schaduw is Dark Yellow met een paar druppels German Grey
Voor het groen is Olive green gebruikt met een beetje Buff.

Verder met het verweerden van de "koepel

Dit is gedaan met de volgende stappen:
Donkere wash van zwart + bruin (burn umber) met terpetine
Vervolgens sommige onderdelen een ander kleurtje gegeven.
daar ook weer een wash over en dat stukje gedrybrushed met een zacht, licht groene kleur.

Vervolgens chipping met humbroll/revell
Voor de lichte chips heb ik wit met dessert yellow gemengd tot een zacht gele kleur. Voor de donkere heb ik humbroll 159 + 90 gemengd

IMG_5644.jpg

op het schild heb ik burn umber olie verf punts aan de bovenkant gezet en met terpentine naar beneden uitgetrokken

IMG_5643.jpg

IMG_56421.jpg

IMG_56401.jpg

IMG_56371.jpg

IMG_56391.jpg

Groet Martin

Re: Dragon SdKfz 164 "Hornisse"

Hello Martin,
Voor je verder gaat moet je eens naar de binnenzijde kijken, de stukken H19 en H20 zijn bedoeld als sjabloon om H1 te plaatsen en moeten terug verwijderd worden.
Voor de rest vind je schilderwerk knap gedaan, mooie shipping van het geschut.
Ik blijf kijken

Eddy

eddywillems zei:
Hello Martin,
Voor je verder gaat moet je eens naar de binnenzijde kijken, de stukken H19 en H20 zijn bedoeld als sjabloon om H1 te plaatsen en moeten terug verwijderd worden.

**** crap, uhmm bedankt voor het aandachtspuntje helaas is het niet mogelijk om het nu nog te verwijderen. Zo zie je maar dat duits niet helemaal mijn ding is....
Ach dan maar een zeer mooie weathering er op los laten en een volgend project maar weer voor de correctheid gaan

@ Jeroen, thnx 🙂

Bouwfoutje of niet, ik vind 'm heel netjes gespoten met een heel subtiele camo.
Ik ben dan ook benieuwd naar het verdere verloop van dit kunstwerkje.

Ik vroeg me alleen af, welke delen eigenlijk fout zijn, niet in het bezit zijnde van de bouwtekening kan ik met de onderdeelnr's weinig beginnen.

Mooi werk! , de Nashorn is mijn favoriete voertuig en ik zie er dan ook graag geslaagde modellen van . Ik zou niet graag alle mensen de kost geven die zich verslikt hebben in die sjablonen 😉 . Het is toch niet zo moeilijk ze eruit te slopen? Gebruik gewoon een beiteltje, beetje plamuren, schuren en weer een laklaagje erover.

Arjan

Bedankt mannen,

@ Arjan, ik heb even gekeken of ik het sjabloon er uit kan halen maar ik ga de gok niet nemen. Volgend project beter. Nu rest mij alleen om een mooie afwerking er aan te geven 😉

De tracks zijn ondertussen ook weer gereed. Misschien de volgende keer friuls er onder hangen. Ik wordt het afmeten van die losse dingen ook wel zat 🙁

IMG_5654.jpg

IMG_56551.jpg

IMG_5653.jpg

IMG_5652.jpg

Die sjabloon op de vloer, tegen de zijkant hoort er niet op. Maar de beschrijving vermeld niet dat het onderdeel er uit gehaald dient te worden
IMG_5656.jpg

Groet Martin

hoi martin,

heel mooi model, erg jammer van de sjablonen. ik blijf hem volgen heb zelf de nieuwe kit van dragon.
kan je die sjablonen niet met e.o.a. cammofleren/ doeken; een kist of zo?????

mvg steven

Thnx mannen

Next up:
Ik heb enkele filters toegepast (vooral zichtbaar aan de linker kant) gedaan met MIG filter voor 3-tone camo.
Nn begonnen met het chippen van de buiten kant. Wederom met humbrol,
Ook heb ik de klinknagels wat meer uit laten springen met een donkere pinwash

Voor
IMG_5654.jpg

Na
IMG_5659.jpg

IMG_5661.jpg

IMG_5663.jpg

IMG_5664.jpg

IMG_5662.jpg

Groet Martin

Erg mooi Martin

sommige regen-roeststrepen lijken flink wat scheef te lopen, let hier mee op deze zijn puur verticaal door de zwaartekracht.

gr John.

Bedankt voor de woorden

@ John, ik heb het ondertussen bijgewerkt. Het is ook niet altijd verstandig om te bouwen als je moe bent 😉

Groet Martin

En de overige panelen zijn ook al voor een groot gedeelte geweatherd:

IMG_5680.jpg

IMG_5675.jpg

Details op de voorkant

IMG_5683.jpg

IMG_5685.jpg

Groet Martin

Ha die Martin,

Hij gaat goed man! Liepen we in Schiedam nog vrijwel gelijk op, nu ben je een stuk verder dan ik. Ik ga mijn Hornisse vandaag een verfjasje geven.

Zoals je waarschijnlijk wel weet heb ik een 2e hands Hornisse. De vorige eigenaar had al wat zaken gebouwd en ook de schermen voor het kanon (# C14 en C15) al geplaatst. Op de foto's van de bouwbeschrijving zijn deze onderdelen vervolgens gespiegeld waardoor het even puzzelen was hoe nu de onderdelen aan de binnekant te plaatsen. Maar gelukkig heb jij prima detailfoto's dus alles is op z'n pootjes terecht gekomen 😀 . De waarschuwing van Eddy kwam voor mij wel op tijd (sorry...).

Het enige waar ik mee zat is dat Dragon slechts twee kleurenschema's meegeeft en dat ik het andere schema niet veel aan vind....

Maar goed, zo mooi als jij het nu gedaan hebt zou ik het toch niet kunnen 🙄 😉 . Helaas ben ik de 24e weer niet in Utrecht. Ga je de 28e naar Eindhoven (en neem je de Hornisse dan ook mee)? Ik zie 'm graag live!

groeten, Richard.

Heel netjes, echt supermooi.

ik mis nog een beetje een 'bite' het is allemaal erg netjes, maar met mogelijk een ondergrondje of figuur komt het wat meer.

Hoi Martin,

Goed werk. Wat ik in het vervolg wel zou veranderen en wat ik vaak op je modellen zie zijn de streperige effecten. Fading en regenstrepen zijn goed maar ik vind ze er te "opgezet" uitzien. Ik denk dat het makkelijk op te lossen is door meer te dekken en vervolgens met een schoon penseel met WS er weer overhen gaan voor zachte overgangen.

Groetjes

Hey mannen bedankt voor jullie mooie woorden:

@ Jacco, de chips zijn met humbroll gedaan

@ Richard, Ik had je horror verhalen al gehoord op de twenot meeting 😉 Gelukkig dat het toch goed gaat komen en dat je niet dezelfde fout maakt als ik.
Ik weet nog niet of ik naar D-Day kom maar als ik ga gaat deze mee.
Ik las wel dat de bouwavond verzet was en deze komt mij beter uit. Misschien zie ik je daar

@ John, bedankt, ik mis zelf ook nog iets speciaal er aan. Gelukkig ben ik er nog mee bezig dus moet het goed komen. Figuurtje er bij, misschien een ondergrondje we zien wel

@ Bas, Bedankt

@ Boris, Kijk hier heb ik ook nog wat aan. Ik ga zeker nog wat doen aan de strepen op de zijkanten. Misschien met nog wat extra filters of gewoon "schoon" af vegen.
Ik ga er nog even mee aan de slag.

Groet Martin

Ha die Martin,

Ik heb de bouwbeschrijving nog eens goed bestudeerd en ja, als je op de foto die ná het installeren van onderdeel H1 komt kijkt, dan zie je (als je goed langs het kanon tuurt en gluurt) idd dat de onderdelen H19 en H20 daar wél verwijderd zijn (... 🙄 ...). Maar waarom dan niet, een paar stappen terug, even een waarschuwing oid 😕 ...

Maar goed, ik heb een vraag: ik zie aan de foto's dat jij het kanon afzonderlijk hebt bewerkt. Ook heb je onderdeel H1 en het stuurwiel (H8?) naar beneden liggen. Mijn vraag: hoe is bij jou het gemak van het installeren en verwijderen van het kanon? Zelf heb ik H1 en het stuur naar boven staan, en nu ik de camo gespoten heb twijfel ik om het kanon er weer uit te halen. Dit omdat het bij het installeren niet echt makkelijk op z'n plaats kwam (heb zelfs de basislaag Dessert Yellow op de stuurstang beschadigd). Dat betekent dan wél dat ik moeilijk bij allerlei detail van het kanon kan komen, laat staan daar in die hoeken filters en washes toepassen......

Snap je het nog een beetje 😳 ?

Ik hoop dus dat jij een truuk ontdekt hebt om het kanon er makkelijk in- en uit te krijgen zonder de verf te beschadigen...

Foto's van mijn Hornisse volgen binnenkort, eerst de details schilderen.

groeten, Richard.

uhmmm, ik denk dat het scheelt dat ik de stuurstang, en onderdelen naar beneden heb gelaten. maar mij mij was het eigenlijk vrij gemakkelijk om het kanon weer van zijn plek te halen.
Ik moet wel zeggen dat 1 keer de schildplaten los kwamen omdat ik met iets te veel geweld het kanon los wou trekken.

Maar bij het terug plaatsen van het kanon heb ik altijd een mesje moeten gebruiken om het pinnetje in het gaatje te duwen (damn dat klink smerig 😈 )
Als het goed is is het mogelijk om het kanon er uit te halen en weer terug te plaatsen

Succes

Martin

hi Martin,

ziet er mooi uit. Heb van de foto's en commentaar een kopie gemaakt voor mezelf om het ook zo te proberen bij mijn Panzer II. Hoop dat deze er net zo mooi uit komt te zien!!!! 😀 😀

Groetjes

Peter

Goede avond.

Zo voorlopig een laatste update aan mijn Hornisse, met een verhuizing in het verschiet en het opruimen van de hobby ruimte.

Maargoed eerst de fotos

Als laatste heb ik met MIG pigmenten de modder op de onderkant van de tank gesmeerd.
en de tracks en loopwielen verder verweerd

de voor nu eindfotos (BULK UPLOAD)

IMG_5691.jpg

IMG_5692.jpg

IMG_5693.jpg

IMG_5694.jpg

IMG_5695.jpg

IMG_5697.jpg

IMG_57011.jpg

IMG_5704.jpg

IMG_57051.jpg

IMG_5710.jpg

IMG_5711.jpg

Groet Martin

Re: Dragon SdKfz 164 "Hornisse" [verlopig eind]

Ha die Martin,

Hij is fijn 😀 !

Mooi eindresultaat voor nu. Persoonlijk hou ik wel van een iets sterker aangezette (pin-)wash, maar smaken verschillen nu eenmaal. Ben ook zeer blij met de foto's van het interieur. Had de periscoopjes nog niet geschilderd 🤣 ...

Zelf heb ik het kanon er uiteindelijk redelijk schadevrij uit kunnen krijgen en ben ik bezig met de detail. Eén dezer dagen zullen er wel foto's hier op het forum komen, maar momenteel ben ik echt met vier verschillende projectjes bezig...

Succes met verhuizen in ieder geval. Blijf je nog wel in Utrecht komen?

groeten, Richard.

Hoi mr Visser,

Ik vind t een erg mooi model!
Daar waar je de OD-technieken dik onder de knie hebt, laat je een prachtig geweatherde duitse camo zien!

Ik hoop m woensdag te kunnen zien. ..

Groet frank

Frank Haspels zei:
Hoi mr Visser,

Ik vind t een erg mooi model!
Daar waar je de OD-technieken dik onder de knie hebt, laat je een prachtig geweatherde duitse camo zien!

Groet frank

Hier ben ik het helemaal mee eens. Bijna perfecte weathering en een prachtig camouflagepatroon. Ik vind de Hornisse één van de mooiste Duitse voertuigen uit WII.

Wat wordt je volgende project?

Groeten,

Maarten

Bedankt mannen.

En toch als ik de fotos terug kijk ontbrak er iets.
Iets waardoor er meer leven in kwam. Dus heb ik eerst een figuren set van Tristar aangeschaft. Deze is in 1 woord geweldig. Super mooi gegoten en zeer fijne details. Zelfs de hoofdjes zijn prima te doen.

Daarna nog maar wat extra's toegevoegd zoals een kabel en wat doeken van magic sculp. Tot slot met de zelfde methode als mijn M4 Sherman heb ik wat camoflage takken aan de zijkanten gedaan.

En hier het (even tussen door) resultaat.

IMG_61881.jpg

IMG_61901.jpg

IMG_61981.jpg

Groet Martin

Re: Dragon SdKfz 164 "Hornisse" [verder 7-5]

Erg mooi aan het worden Martin. Ik vind vooral die touwtjes erg leuk qua detail. Verder had ik het "zeilje" bij de towing cable nog niet gezien. Erg geloofwaardig . Struikjes zien er ook realistisch uit!

Ja gaaf model, de Hornisse is ook een van mijn favo's. Dit model leent zich ook echt voor actie met de bemanning in actie, dan komt die echt tot leven. Erg fraai gedaan, misschien nog wat kleine dingetjes aan interieur toevoegen voor nog meer levendigheid, denk aan een verrekijker, landkaart etc. Verder zou ik er niets meer aan doen, de verwering is mooi subtiel en realistisch, gefeliciteerd!

Grtn,

Vincent

Erg netjes gedaan!
Je kan er evt nog een antenne op zetten.

martin, je hornisse ziet er echt mega goed uit. 🤣

en voor die antenne zou je 0,5mm koolstof vezel staaf kunnen nemen.
heb ik ook gebruikt voor mijn m3.
werkt echt perfect.

groeten Chris

mike, het zou kunnen maar zoveel kost het toch niet.
voor 5 euro koop je toch wel een heel eind van dat spul en daar doe je toch wel erg lang mee.
plus het voordeel dat je het alleen maar op maat hoeft te knippen en dat het altijd kaars recht is.

maar dit is weer ook een beetje kwestie van smaak,
ik kies zelf voor het koolstofvezel, wat jij kiest moet je zelf weten 😉

groeten Chris

Ik heb voor 30 cent een stuk (1.5 meter) .25mm recht ijzerdraad dus dat gaat ook prima. Daarbij heb ik voor andere projecten nog messing antennes van RB model liggen.

Dus het komt wel goed.

@ Rest, bedankt voor de toffe reacties.

Zo de laatste hand aan de figuren en nog wat extra spullen toegevoegd

Enjoy

IMG_6234.jpg

IMG_6235.jpg

IMG_6237.jpg

IMG_6238.jpg

IMG_62391.jpg

IMG_6240.jpg

IMG_62411.jpg

IMG_6242.jpg

IMG_6243.jpg

IMG_6245.jpg

IMG_6246.jpg

IMG_6247.jpg

IMG_6248.jpg

IMG_6251.jpg

Martin

Sluit me bij Jeroen aan, het is een mooi en stabiel plaatje, figuren zien er goed uit en de samenhang is prima, Hornisse ziet er ook mooi uit, netjes afgewerkt en subtiel, mag ik wel 😉

Terug
Bovenaan