Dragon Jagdpanzer IV L/70 1:35 # 9042

Hm, ik kom er niet echt uit, vandaar deze nieuwe blote sessie, mijn voorkeur qua model neigt toch hier naar; dan is hij maar onderweg naar de Ardennen. Mijn setting klopt toch al niet.

Zonde van die disk camo.
rest mij nog de modder op de wielen bijwerken, hier en daar wat finetunen en de bemanning.

Gr, Martin

m.van kammen zei:
Hm, ik kom er niet echt uit, vandaar deze nieuwe blote sessie, mijn voorkeur qua model neigt toch hier naar; dan is hij maar onderweg naar de Ardennen. Mijn setting klopt toch al niet.

Zonde van die disk camo.

rest mij nog de modder op de wielen bijwerken, hier en daar wat finetunen en de bemanning.

Gr, Martin

En dat is wat telt, dat jij er content mee bent.
Ik vind het een mooi resultaat waar je best een leuke setting bij kunt maken als je dat wil.
Have fun,

Rico

Het telt dat jij er happy mee bent, misschien niet helemaal historisch correct maar dat is vast een wijze les als je de volgende wel correct wilt bouwen. Zo'n zoektocht maakt het ook interessant wat een eenheid heeft gedaan in een bepaald gebied en maakt de hobby er alleen maar leuker op ( vind ik).

Nu heb je toevallig zo'n specifieke camo gekozen waar de keuze erg klein is qua setting maar al met al een prima model waar veel tijd in zit, ik zou m lekker zo laten!

Hallo Martin,

Je Panzerjäger IV ziet er goed uit.

Ik denk, dat je het "aanmodderen" nog wat moet verfijnen, omdat het nu net lijkt, of dat de modder kunstmatig is aangebracht.
Verder denk ik, dat bij een (bijna) nieuwe tank de rupsbanden veel meer zwart/metaal-achtig zouden moeten zijn i.p.v. roestbruin.

Terugkomend op de eenheid :
Gedurende het Ardennen-offensief was de schwere Heeres-Panzerjägerabteilung 560 met zeker zo'n 20-25 Panzerjäger IV/70 (naast Jagdpanthers) toegevoegd aan de 12.SS-PzDiv.

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

Met vr.gr.,
Hans

Hé Martin,

De takken waren voor mijn gevoel helemaal niet slecht! Misschien de grote en vorm iets anders gedaan.
Lekker door blijven knutselen 😉

Gr.JW

Ik heb het gevoel dat ik tevreden kan zijn 🙂 , ik zie op de foto's nog een paar kleine puntjes, wat ik gek genoeg niet gewoon zie, die ik ga bijwerken. 🤣
Zo staat hij; de JP IV er nu voor:

Ik heb alles wat meer bestoft en de figuren geplaatst, dat viel mij niet mee en heb hiermee nog een lange weg te gaan met het opzetten van de basiskleuren, die ik niet heb en alles moest ik mengen. 😕
Maar ik neem aan dat iedereen zo is begonnen, ik schaam me dus niet en leren kijken en vragen.

Ik denk dat ik de JP-IV zo als finished ga beschouwen en wie weet toon ik hem wel eens op een evenement.
Ik weet nog niet of dat in Sneek al gebeurt, de regels weet ik nog niet en daar kan ik ook goed de kat uit de boom kijken 😉

Gr, Martin

Martin het is gewoon een grote happening met handel, bouwers die hun kunsten vertonen en er is een showtafel. Niks spannends aan en de enige manier om iets op te steken is toch om je modellen mee te nemen en neer te zetten op de showtafel. Je kan ze gewoon neerzetten! Geen regels aan-verbonden of voorwaarden!

Bedoel als je niks meeneemt kunnen die die je willen helpen ook niks zeggen of je tips/tricks geven. En je op bepaalde punten wijzen! Het is ook geen afzeiken van modellen maar elkaar hierin helpen/stimuleren!!!

Gr.JW

Een kort nabrandertje over dit model:

Dit is al een verouderd model van Dragon, je zult hem bijna niet meer vinden in reguliere shops, desalniettemin een heel mooie kit en de buitenkant goed afgewerkt, pasvorm is ook goed.
Wel zaak de tekening eerst goed doorlezen en kijken. Binnenzijde is zo kaal als een lege fles, of de luiken dicht of figuren erin lost dit op.
Voor ik besloot geen figuren te plaatsen hen ik de binnenzijde volledig gescratched van een samengesteld rommeltje, maar gaf gelijk een ander beeld binnenin, maar door toch figuren te plaatsen overbodig. Wel een leuk leerproces! 🤣
Wat wel een punt van aandacht vereist is de bevestiging van de loop; wanneer deze zo als op tekening gelijmd wordt zakt deze gelijk naar beneden en wiebelt alle kanten op in plaats van de richting die jij wilt. Ik heb dit opgelost door piepkleine stukjes postebuddy's tussen de draaipunten (A27 en de nokjes van de loop) te vouwen. Blijft kleverig en de loop steekt nu steviger op z'n plaats.

De tracks zitten in sprues gegoten en ga je deze gebruiken vereist vrij veel schoonmaakwerk.
Deze heb ik dan ook vervangen door metalen tracks van het merk Spade ace model. In 1 woord; geweldig, het doorhangen gebeurd als echt. Wil niet meer anders! 8)

Ook de buitenzijde werd ook opgeleukt met een PE set van Voyager model, wel wat dun en zwak, je kunt niet eindeloos buigen.
Hier heb ik nog niet echt de slag van te pakken, dat moet ik echt nog leren. Maar er zitten zeker zaken en deeltjes bij die het accuraat maken van het echte JagdPanzer IV model.

Het spuiten en camoufleren is een verhaal op zich; Ik heb de "moeilijke" weg gekozen, zie mijn verslag, maar er zijn ook maskers van diverse merken te koop, geen ervaring mee.

De figuren was voor mij ook nieuw, kan daar nog niet veel over zeggen, maar het hoort erbij en geeft het model wel een andere dimensie en diorama's komen langzamerhand ook in de hersens opborrelen.

Al met al was het zeer leuk project en geeft mij de stimulans om dieper in deze materie te duiken en beter te bouwen. 😀
Iedereen die dit model op de kop weet te tikken koopt geen kat in de zak en geeft veel bouwplezier en laat je fantasie er op los.

😉 Gr, Martin

Mooie Panzer geworden Martin !
super_zps0681fd38.gif

Als dit pas je tweede tank is belooft dat wat voor de toekomst...
Goed dat je de takjes hebt weggelaten, inderdaad een beetje "zonde" om je fraaie paintjob daarmee te verstoppen.

Leuk bouwverslag ook, en leuk om te merken dat het leerproces je zoveel plezier geeft 😉

Happy modelling 😀
Peter

Terug
Bovenaan