Dragon #6245 Jagdpather early type 1:35

M.van Kammen

Lid van de TWENOT
Zo, het nieuwe jaar in met deze, wanneer ik het model op zich bekijk lijkt de inhoud en de JP op zichzelf ook kaal, zeer kaal. 😕 Het is ook al een gedateerde kit en heb deze op een veiling op EBay voor een habbekrats gekocht, niemand wilde hem zeker. Daardoor had ik een redelijke speling om een PE setje van Voyager en weer tracks van Spade ace models via hobbyeasy.com er bij te gooien. Ook een passende zimmerit set van Atak (rechtstreeks) erbij en dan wat ik later nog tegenkom, figuren, hulzen enz.
Dit alles om hem wat op te sieren. Ik wil per slot werk hebben van deze hobby en niet binnen een paar weken klaar zijn. 8)
Daarnaast moet ik nog heel wat spitwerk verrichten wat de camouflage aangaat, want de zebra of streepjescode camouflage vind ik eigenlijk maar niks. Misschien kom ik hier niet uit, wil ik de richting van een bestaande eenheid realiseren.
Het liefst ga ik naar Arnhem, 9e SS PD Hohenstaufen of Normandië/Hongarije, 2e SS PD Das Reich, dus iemand voor de camouflage is hulp welkom.

Klein stukje over deze JP:
Een zware tankjager gebaseerd op het 88 mm Pak 43 kanon en het Panther-tankchassis werd op 2 oktober 1942 besteld als ontwerp Sd.Kfz. 173. Dit kanon was een bijzonder effectief antitankwapen dat de potentie had Duitsland een voorsprong te geven in de wedloop tussen pantsering en vuurkracht; maar het was zo groot dat het niet eenvoudig in de toren van bestaande voertuigen kon worden geïnstalleerd. Er zou een aparte tank geproduceerd worden die het kanon droeg: de Tiger II, maar die was te duur om in zeer grote aantallen gefabriceerd te worden.
Om het grote kanon te kunnen plaatsen werden de zijkanten van de Panther verbreed. Hierdoor ontstond een grote gevechtsruimte die een lager profiel had. Het kanon was een antitankkanonversie van hetzelfde 88 mm kanon als de Tiger II; daarnaast was er een MG34 machinegeweer in de voorkant voor nabijverdediging. Men beschouwde de Jagdpanther als een goede machine, die efficiënter was dan zijn tegenhanger bij de tanks, de Tiger II. Beide werden door het trefzekere hoofdwapen in staat gesteld veel vijandelijke voertuigen te vernietigen. Het enige nadeel van de Jagdpanther was de beperkte traverse van het kanon (naar links en rechts) maar dit was minder relevant in het verdedigende gevecht dat Duitsland toen meestal voerde. Het voordeel was dat het voertuig dezelfde krachtige motor had als de Tiger II maar wel twintig ton lichter was: zijn mobiliteit op het slagveld was dus superieur. Omdat het voertuig gebaseerd was op het bestaande Pantherchassis was er geen aparte logistieke ondersteuning nodig en de hoeveelheid vereist onderhoud was daardoor veel geringer. Het lagere profiel zorgde ervoor dat de tankjager makkelijker gecamoufleerd kon worden en minder opviel in een hinderlaag.

Dit tezamen maakte de Jagdpanther tot een zeer geduchte tegenstander, vooral als hij voor verdediging werd gebruikt. (Wikipedia)

Dit is dus waar ik mee start;

Ik weet het, vreemde volgorde die ik er op na hou, maar ik wilde eerst een probleem aanpakken wat mij niet aanstond, de pinnetjes door de trackdelen, deze zijn van Spade Ace helemaal doorboord en je kunt het niet met een tangetje bereiken wanneer je de originele draad erdoor steekt.
En ik wilde perse aan de buitenzijde boutkopjes.
De oplossing hiervoor kwam van mij vrouw, koploze spelden uit de naaidoos, opgemeten en perfecte diameter, ermee naar de plaatselijk founiturenwinkel en 2 setjes opgehaald.
Malletje gemaakt op de juiste lengte van koperbuisje met een binnendiameter van 1mm. en dat gaat prima. Stevig het kopje er tegenaan en knip. 😉
Daarna even afwerken door de speld stevig vast te pakken met een hobbytang,
met een sleutelvijl eerst vierkant en daarna kruislings nog een keer, daarna het bolletje nog even.

Op deze manier lijkt het een stuk realistischer en niks lijmen, zitten gelijk mooi stevig en ik ga er het veld toch niet mee in. Groot voordeel is dat bij wijzigingen je zo één of een paar pennetjes er uittrekt en de track soepel kunt verwijderen. Dus ik ga eerst verder met de tracks, (nu wel goed opletten wat links/rechts wordt!!)
ps: denk om de afgeknipte puntje door er een bakje onder te houden, wanneer deze per ongeluk lijkt me niet een lekker gevoel om ze terug te vinden! 😱

Gr, Martin

In Normandië heb je één optie: s.Pz.Jg.Abt.654. Rond Arnhem überhaupt geen, maar in België en zuid Nederland is er bijv. s.Pz.Jg.Abt.559.

Simpel lijstje
Jagdpanther
320 units on the Western Front

JUNE 1944:
- Schwere PJAbt. 654 with 8 units
JULY 1944:
- Schwere PJAbt. 654 with 18 units
AUGUST 1944:
- none
SEPTEMBER 1944:
- Schwere PJAbt. 559 with 30 units
OCTOBER 1944:
- Schwere PJAbt. 519 with 17 units
- Schwere PJAbt. 560 with 4 units
NOVEMBER 1944:
- Schwere PJAbt. 560 with 5 units
- Schwere PJAbt. 654 with 38 units
- Schwere PJAbt. 655 with 5 units
DECEMBER 1944:
- Schwere PJAbt. 519 with 4 units
- Schwere PJAbt. 560 with 4 units
- Schwere PJAbt. 654 with 20 units
- Schwere PJAbt. 655 with 9 units
JANUARY 1945:
- Schwere PJAbt. 519 with 6 units
- Schwere PJAbt. 559 with 6 units
- Schwere PJAbt. 560 with 12 units
- Schwere PJAbt. 655 with 10 units
FEBRUARY 1945:
- Schwere PJAbt. 654 with 16 units
- 2./PR. 130 [Lehr PD] with 14 units
MARCH 1945:
- 2./schwere Pz.Abt. 507 with 3 units
- Schwere PJAbt. 559 with 5 units
- I./PR. 16 [116. PD] with 15 units
- SS Kampfgruppe "Wiking" with 7 units [formed from personnel from SS PR. 5]
APRIL 1945:
- Schwere PJAbt. 559 with 19 units
- Schwere PJAbt. 655 with 10 units
- II./PR. 130 [Lehr PD] with 35 units
MAY 1945:
- none

Ik geloof je onmiddellijk, maar wat wordt je dan vaak op het verkeerde been gezet op wiki en diverse andere sites. 😕 En dan nog Dragon, met zijn Normadie uitvoering.
Maar hoe zit het dan met Das Reich in Hongarije? En dan zit ik nog met de camouflage kleuren.

Gr, Martin

Hello Martin, websites als Wikipedia en WoT kun je beter overslaan als het om betrouwbare informatie gaat. Dat is zo'n beetje regel nummer 1. Het is veel beter om op dit forum of bijv. Missing-Lynx te vragen wat de mogelijkheden zijn. Als je een tikje impulsief een model uitkiest om te gaan bouwen kom je al snel in de problemen als dat vervolgens historisch correct moet. Daar ben je trouwens niet alleen in. 😉 Precies om deze reden zie je dat veel mensen een keus maken: óf historisch correct, óf wat ze zelf willen.
Probleem is alleen dat sommige onderwerpen zich niet goed lenen voor een 'vrije' interpretatie. Met een Pz.IV kan je alle kanten op, maar met een Jagdpanther zit je al snel vast aan een klein aantal zelfstandige s.Pzj.Abt.

Advies, eerst een beetje onderzoek doen voordat je een model uitkiest. Op dat moment kan je beslissen of het historisch correct moet of niet. Hiermee voorkom je dat je ineens allemaal beperkingen op je af ziet komen, dat is nogal frustrerend.

Je mag ervan uitgaan dat het lijst dat ik in m'n vorige post heb staan correct is. Afgezien van een paar uitzonderingen zijn er geen andere eenheden met Jagdpanthers geweest.

Dat is nu juist ook de reden dat ik lid ben geworden van Twenot, als starter zag ik al snel in dat dit toch betere commentaren en reacties op leveren.
Aangezien ik dit model nu eenmaal op de kop had getikt probeer ik mij te focussen op s.Pz.Jg.Abt.654, ook vanwege zimmerit en maar weer eens verder uitzoeken op missing-lynx. En wat uitvogelen over Lehr en Wiking.
Bedankt dat je mij zo op weg helpt. Gelukkig na dit model komen de Sd.Kfz. 251 en de Sd.Kfz StuG IV aan bod, die les heb ik wel geleerd en ook geen oude kits meer.
Al doende leer ik en hoop dat 2015 mij naar een iets hoger plan brengt. Ik heb mijn draai in elk geval gevonden in deze hobby! 😉

Gr, Martin

Lijkt me de juiste instelling Martin 😀 Veel succes en je kan nooit teveel vragen stellen.

Als je je Jagdpanther als s.Pzj.Abt.654 gaat zijn er een aantal aanpassing die je kan doen. Die eenheid heeft heel veel van het gereedschap een nieuwe plaats gegeven. Die informatie kom je op ML waarschijnlijk vanzelf tegen.

Ik zit nog steeds met de kleurstelling, wat is jullie mening, diverse malen tegen gekomen op sites, niet geheel identiek maar in de buurt van;
ook vanwege de schaarsheid van verf en de gedachte in het achterhoofd dat vele panzers in het veld werden behandeld

of deze, of een mix van beide

Gr, Martin

Op pagina 625 van dit boek: The combat history of schwere panzer abteilung 654 staan wat tekeningen van jp's in Normandië. Eentje in geel met alleen 1 groene streep onder het kanon en twee tekeningen van een jp in 3 kleuren. De drie kleuren zijn in brede wolken, niet in dunne lijntjes. Ook alle jp's van deze unit later dat jaar zijn allemaal met brede wolken camo, geen dunne lijntjes...

hoop dat je er wat aan hebt.

Oscar

Helaas bezit ik dit boek niet jammer genoeg, maar met wat gegoogle kom ik hier op, is dat meer de richting waar ik het zoeken moet? Als zijnde starter zijn "wolken" een ruim begrip. 😱

Enkele voorbeelden van camo van wat vroege JP's van de schwere panzerjagerabteilung 654:

Ik heb zelf ook recent van deze abteilung een JP gebouwd:

Op Missing Lynx kan je ook nog wel wat voorbeelden vinden en ook betreft het verplaatsen van gereedschap naar het achterdek op de JP.

Succes!

Grtz,

Rob.

Dat lijkt er op wat ik zoek! Maar dat niveau wat jij laat zien............... 😱
Afijn, ik probeer gewoon maar, dit zal jou 3e tank niet zijn neem ik aan 🙂 😉
Ik ga er voor qua kleuren, wel iets anders natuurlijk. En het verplaatsen van gereedschap, denk dat ik het eerst maar houd op de vorige versie. 😕 Moet die lat ook niet gelijk te hoog leggen. In de eerste instantie plezier en leren, wie weet wanneer ik 70 ben ook zoiets kan laten zien. 🤣
Bedankt!

Gr, Martin.

Lekker aan het bouwen en ik vermoed dat een ieder het wel eens overkomt; na het spuiten van de wielen deze niet weer terug te vinden! 😕

Alleen de buitenkant en kan iedereen hier in huis de schuld geven, de poezen die graag met vreemde voorwerpjes spelen of de vrouw die het huis o zo schoon houdt, maar ik vermoed dat ik met opruimen zelf niet goed heb opgelet, snik 1 sprocket naar de ..... hele middag de kamer afgezocht maar niets hoor.
En ik denk ook niet dat er hier iemand is die zo'n buitenzijde van het aandrijfwiel van Dragon voor het grijpen heeft, ze worden geplaatst. Weet iemand een oplossing? 😳

Gr, Martin

Ha die Martin,

Wellicht toch een oproepje plaatsen bij "Vraag en aanbod"? Lijkt me niet zo'n heel moeilijk onderdeel om aan te komen. Dragon biedt vaak meerdere versies aan per doos, er zal waarschijnlijk best iemand zijn die een andere versie heeft gebouwd.

Ik zal vanmiddag eens kijken in mijn scrapbox. Weet zeker dat ik het onderdeel in ieder geval gehad heb, maar ik heb in de loop van de jaren veel weg gegeven...

In ieder geval dat oproepje plaatsen dus!

groeten, Richard.

Het beeld wat ik langzamerhand voor ogen krijg is dat het een Normandië uitvoering wordt van de s.Pz.Jg.Abt.654, met alle gereedschappen naar achteren, bij ML een mooi voorbeeld gevonden. Alleen zit ik nog met de uitlaten; de linker met 3 pijpen voor heating of een enkele uitlaat en dan kaal of met beschermers er om heen.
Het wordt allemaal wel passen en meten en ook scratchen.
Zimmerit zit erop en viel mij niet tegen, mooi spul van ATAK. Maar in warm tot heet water heeft niet geholpen, maar ook opgelost. 🤣
Foto's volgen nog.

Gr, Martin

Wat betreft de uitlaat, sommige (vroege) jp's hadden de drie pijpen en andere weer niet. Je kan dus kiezen.
Let ook even op de loop, die kon uit een stuk of twee stukken bestaan.
Als je een specifiek jp wilt nabouwen moet je hierop letten.

Hi Martin,

Ben benieuwd naar de voortgang, interessant voertuig de Jagdpanther. Goed idee om de tracks te verfraaien met speldenknoppen, zeker als de rupsen niet onder de modder zitten. Heb je het aandrijfwiel inmiddels al? Ik heb er denk ik ook nog wel ergens een van een G. Weet niet of het kan, anders veldmodificatie door mijnschade 😉

Mvg,

Vincent

@Rob,
Ik heb wel veel keus wat betreft de uitlaten, 3 pijpen links, 1 pijp links en met of zonder beschermkappen.
De loop is de gladde (eerste) uitvoering. Deze alu loop zit in deze bouwdoos, wat tevens door het gewicht ook weer voor problemen zorgde, zoals de bouwvoorschriften zou het betekenen dat hij 6 meter voor de JP modderkluiten staat te beschieten 😕 , veel te zwaar, wordt ook nog met foto's aangekaart.

@ Vincent,
op zich is het een mooi panzertje, alleen zou ik niet weer voor deze doos kiezen, er hapert nog wel het één en ander aan. Nieuwere uitgaven lijken mij beter, deze is zeer kaal van binnen. Maar ja, voor 15 euro niet zeuren voor een starter. 🙂
Ben op dit moment aan de layout aan de achterzijde.
Verrassend genoeg vind ik die spelden zeer geslaagd, al zou ik de tracks zwaar bemodderen, dan heb je op die "bouten cq scharnierpunten toch zeer weinig modder vanwege het continu bewegen op die punten. 🤣
En het mooie is dat ik in een week tijd de sprocket al in huis had, dank forumleden! 😀
Zoals ik al zei; foto's volgen (dit weekend) en hij gaat misschien half afgebouwd mee naar Sneek voor feedback.

Gr, Martin

Ok mooi dat de sprocket binnen is! Ja Dragon, ik ben eerlijk gezegd niet zo'n fan van dit merk. Heb de Jagdtiger, Hetzer, Panther A, Elefant, Tiger 2 Porsche, Nashorn, en Puma gebouwd, maar ik vind zeker de recentere kits wat 'overengineered', zoals de Puma. Het assembleren van de kijkluiken daarvan was bijvoorbeeld dusdanig dat ik dacht kan dat niet eenvoudiger.

Hun oudere kits zoals de Hetzer uit de jaren 90 vond ik leuker, die waren met wat scratch werk vaak snel te bouwen tot mooie realistische modellen. Wat dat betreft vind ik Tamiya nog altijd leidend. Superkwaliteit en gebruiksvriendelijke kits.

Samenvattend met foto's:
Klein stukje verder, ik mag niet te snel gaan, want hij gaat kaal mee naar Sneek 31 januari voor feedback en adviezen. Vandaar dat ik rustig aan doe.
De zimmerit van ATAK zit er voor het grootste gedeelte op en dit spul bevalt mij prima, mooi te verwerken, binnenin het geheel gelijmd met Gator-Glue en de randen met secondelijm.
De randjes daarna waar nodig bijgewerkt met Putty.

De loop kreeg meer aandacht; deze werd in alu meegeleverd (massief) geeft een enorm gewicht op het draaipunt en zou dan alleen maar 6 meter verderop in de grond vuren.
Zijdelingse draai kreeg een schijfje posterbuddy er tussen en op en neer........... bout met moer! 😈
Nu draait of staat hij strak waar ik hem wil. 🤣
De kopboutjes van de tracks vallen mij niet tegen met die spelden, hadden misschien nog iets kleiner gekund.
Voor het totaalbeeld de wielen even gehecht met houtlijm, dat gaat er straks allemaal weer af voor de spuiterij. 😉

Alle gereedschappen verhuizen naar de kont en het achterdek, voor mij nog een heel gepuzzel wil het enigszins kloppen met de s.Pz.Jg.Abt.654 ten tijde van Normandië.
Alleen zit ik nog te twijfelen welke type uitlaten;
Links met... of zonder 3 pijpen en wel of geen uitlaat beschermers. Wie weet hoor ik dat nog.

Ben nu aan het scratchen van de koker voor de pompstokken ed.

Strak werkje hoor ziet er goed uit!
Wat de uitlaten betreft, ik gok dat de 3 uitlaten aan de linker kant het meeste kans heb. Dan ga ik uit van de Panther ausf A die in Normandië het meeste voorkwam en ook die uitlaten had. Echter kan ik dat niet met zekerheid zeggen maar ik denk dat er wel iemand is die hier meer licht op kan werpen.

Groetjes
Marvin

Na een verplichte rustperiode (3 gescheurde wervels, gekneusde rug en hersenschudding) ben ik eindelijk weer in staat zo nu en dan weer in de "knutselstoel" te klimmen, want mijn handen en hersens kriebelen weer. 8)
Komende week weer met het PE aan de slag en kan de JP in de primer. Foto's volgen.

Gr, Martin

Het gaat nog tergend langzaam, maar er zijn vorderingen. Alle gereedschappen ( behalve de dommekracht, die kan los geplaatst worden) zitten op hun plek, wat lijmrestjes verwijderd en gister stond de JP helemaal in de primer.

Ik begin dus weer omgekeerd, ik start met de gehele onderzijde in de kleur te zetten, 90% dunkelgelb (Tamiya XF-60) met 10% buff(Tamiya XF-57), met washes en verwering en een vleug modder.
Wielen worden dito ook helemaal op die wijze bewerkt, weer veel rubber randjes 😈
Kortom, we zijn weer in de running! 8)

Gr, Martin

Nou Martin, je zei dat het tergend langzaam gaat, maar gelukkig gáát het 😉
En het ziet er mooi strak uit ook...

Veel plezier met de kleurtjes
happy08_zps2c57a29e.gif

Ha die Martin,

Ziet er idd strak uit, zowel de primer als het bouwwerk. Als het vervolg net zo mooi is als dit, dan belooft dat veel goeds. Je schreef eerder dat de luiken met houtlijm vastzitten (en dus nog open gaan?). Welke figuren heb je in gedachten?

Blijf 'm volgen 🙂 .

groeten, Richard.

ps: leuke onderschriften heb je steeds 🙂 ....

Hallo Richard,
volmondig ja, door het verplaatsen van het gereedschap, waar ik hier op het Twenot-forum werd gewezen, naar het achterdek krijg je een erg strak model.
De luiken gaan inderdaad straks weer open en het is de bedoeling 2 of drie fieguren te plaatsen in rusthouding en in het grote achetluik eentje die bezig is de lege hulzen te ruimen, daarvoor heb ik het al in huis. Boven uit de luiken 2 man in bespreking na een beschieting, al dan niet over resultaten. Door de houtlijm blaas ik ze niet weg en komt het camo patroon perfect door te lopen.

En wat het onderschrift betreft; daar sta ik volmondig achter in dit jachtige leven, behalve wanneer ik op een nieuwe zending zit te wachten 🤣

Gr, Martin

Na een zoek en spit periode, oa bij missig-lynx, ben ik hier op uit gekomen.
Het lijkt nu nog ontzettend saai natuurlijk, zo in de pure kleuren, maar door washes en weathering zal dat straks wel veranderen. Waar ik bang voor ben, wanneer ik ook nog bruin toevoeg aan de camouflage dat het wat te druk wordt. 😕

Ook is mij hier op het forum gewezen dat de verf in de laatste periode van de oorlog door schaarste ook een issue was. Ook zie ik op vele real time foto's dat de kleuren vrij flets zijn ten opzichte van de rest op foto's.
Nu is mijn vraag; zit ik op de goede weg qua camo of zeggen jullie no go. Persoonlijk vind ik; hoe langer ik er naar staar en de afwerkingen erbij denk, dat het zo voldoende is, maar ja, wie ben ik als starter.
Kom maar op met de kritieken, als dat nog lukt na Breda! 🤣

Gr, Martin

Ben tussentijds ook wat aan het experimenteren gegaan, dat ik dat gapende gat achter die "saukopf" nou één twee drie mooi vond, neu.

Dus maar met een tissue en houtlijm bezig om een dekkleed te fabriceren.

Nu nog wat ringetjes/oogjes plaatsen en een passende kleur zoeken voor dit kleed.

Gr, Martin

Ha die Martin,

Ik volg dit met grote interesse. Het dekzeil is een mooie toevoeging en ik ben ook blij dat je het bruin achterwege hebt gelaten. Nu komt de camo heel natuurgetrouw over. Mooi strak gespoten overigens! Hoop wel dat je het inlijnen met mate opbouwt: "less is more" zegt men wel eens....

Heb ik verder dan geen enkele op- ofaanmerking? Neu..... 😉 . Ik blijf voorlopig kritiekloos langs de zijlijn staan.

groeten, Richard.

Ik probeer elke keer bij een model iets van mijn grenzen te verleggen, nu is dat kleed niet noodzakelijk, maar ik wilde uitproberen hoe het werkt met tissues en verdunde houtlijm en dan wat realistisch te vormen, gewoon "het" ervaren. Nu wordt het ook zaak de juiste kleuring te vinden en met slagschaduwen te verven. Anders leer ik het nooit.
Ook met PE steeds fijner proberen en het solderen komt ook later nog aan bod, net zoals figuren verven met name gezichten.
En maar lezen en zoeken van; hoe doen ze dat??? 😱
Daar kruipt bij mij nog de meeste tijd in en daarna kan ik misschien geschiedkundig wat "echtere modellen" later tonen. 🤣

Beschouw het maar zo; ik zit nog op school en wil voor mijzelf graag een "diploma" halen. 🙂 Dat ik door dit virus besmet ben staat als een paal.

Gr, Martin

Inmiddels weer een stukje verder, de wielen zijn doorbehandeld en omdat ik dit enigszins wat saai werk vond ben ik met de bovenbouw bezig geweest; filter aangebracht en wat washes.
Het viel mij op dat een beetje bruin aan de camo toe te voegen het model geen kwaad deed en besloot dat de bemanning dit met modderige klei had aangebracht (fantasie dus 🤣 ) en dat ga ik straks met de pigmenten iets versterken.
Deze keer geen fout gemaakt met de decals, beste kledder sol erover en ze zakten mooi in de zimmerit weg. Blij toe.

De komende weekend maar eens met modder en smurrie aan het knoeien (met mate) en zoals ik al zei; de bruine vlakken iets versterken en met het doekje bezig, ik hoor niets negatiefs dus die hoe ik er nog even in. Kan per slot altijd weggehaald worden.
Werk genoeg voor dit weekend, de luiken open en binnenzijde afwerken en dan op naar de figuren. (Dan zijn we al weer een poos verder.)

Gr, Martin

Mooi in de spreekwoordelijke lak alleen dat kleedje is te dik voor het 1/35 formaat. Ook beetje een toevoeging die voor mijn gevoel ook wel weggelaten mag worden. Maar ziet er qua paintjob super uit!!!

Gr.JW

Dank JW, het kleed beeld eigenlijk een tarp uit wat geheel over de bovenbouw getrokken was, maar door in actie te treden hebben ze dit maar voren geflapt, maar zoals jij ook al aangeeft en waar ikzelf mee dub is misschien gewoon weglaten, ligt los dus geel eenvoudig, ik wil gewoon een beetje oefenen met tinten de vouwen wat proberen te schilderen, anders blijft die techniek achter. 🤣

Gr, Martin en bedankt over het spuitwerk!

Gister en vandaag een beetje met verweren bezig geweest en langzamerhand krijg ik de JP zoals ik voor ogen heb. Wel met de nadruk dat het "bruin" modder moet voorstellen en NIET gespoten (bij gebrek aan).
Anders lijken alle modellen zo op elkaar en wij deden dit zelf ook tijdens oefeningen, dus waarom niet. 🤣
Wielen en erachter zijn zover klaar en nog over het geheel een vleug pigment toegevoegd.

De gehele achterzijde moet nog, lang nog niet klaar, net zoals de gereedschappen.

Nu de aandacht op de binnenzijde van de bovenste luiken, grendels ed, kleuren en lijmen, de achterzijde, gereedschappen en niet te vergeten de tracks.
En als laatst de figuren.

Gr, Martin

Hoe fraai de JP er ook uitziet Martin, dat moddercamo effect komt niet over als opgedroogde modder.

Naar mijn idee zou de modder op z'n minst de Zimmerit naadjes moeten opvullen en niet zo donker opdrogen.
Er mag dus best een laag modder te zien zijn wil je het op modder laten lijken, maar dan nog denk ik
dat de kleur van opgedroogde modder hier te licht zal zijn voor een overtuigend camoflage effect.

Het effect van het schone gebiedje rond het voertuignummer... wat is de bedoeling daarvan ?

groetje 😉
Peter

Hoi Martin,

Wat dat kleedje aangaat is het meer dat ie te dik is voor de 1/35 verhouding. Dus als je iets zou willen doen met een kleed/tarp dan zou je opzoek moeten gaan naar een meer passend formaat, lees dikte.

De modder/modderefcten denk ik persoonlijk dat je te veel in 1x hebt aangebracht of wel te snel bent gaan werken. Je kan het beter laagje voor laagje dun opbouwen zodat je de controle blijft behouden. En dan is het wel heel toevallig dat beide kanten de omgeving van Balkenkreuz/torennummers helemaal schoon is?? Wat ik je als eens eerder heb verteld je wilt teveel in 1x en je wilt te snel. Je hoeft nu dit jaar geen 10 modellen af te maken 😉 maar geef jezelf de tijd. MIjn idee is dat je de cammo door je "modder" effect dus wel hebt weggehaald of ieder geval heb je teveel aangebracht. Ga het opbouwen en dan bij de balkenkreuzen/torennummers zit een vorm die mij het idee geeft dat daar een soort maskeer heeft gezeten en dus veel te kunstmatig nu.

Probeer je meer in te leven in waar moet je modder/vuil hebben en waar niet. Ga desnoods foto's in boeken bekijken of heel simpel ga eens wat modellen van anderen goed bestuderen. Ga jezelf afvragen waarom moet er ergens vuil zitten en waar ook waar moet niks zitten. Bijv. heel simpel kijk eens naar landbouwvoertuigen, zijn er genoeg in onze omgeving 😉 🤣 , en kijk waar zich vuil heeft opgestapeld.

Kijk eens naar dit recente werk:
http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?f=3&t=30639

http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?f=3&t=29238&start=20 (zie je ook gelijk wat ik bedoel met de tarp 😉 )

http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?f=3&t=29165&start=20

Zomaar een greep uit aantal werkstukken die je wat mee nemen in de wereld van "modder/vervuiling". Soms is het al mooi om hoger gelegen delen alleen met airbrush te doen. Probeer ook met bijv. olieverf te werken of een combinatie van humbrolverf met vulmiddel (van de lokale gamma) of droog zand met wat modelbouwgras. Ga beetje experimenteren met dingetjes.

Less is more 😉

Gr.JW

Ik geef beide heren in deze gelijk, zit nog in een oefen en leerproces. 😳
Maar één gelukje, het is heel eenvoudig bij te werken, omdat dit; door het leren en kritieken van ervaren bouwers daar rekening mee heb gehouden.
Er wordt weer aan gewerkt! 8)
Bedankt voor de opbouwende kritieken, daar heb ik meer aan dan de OH's en AH's. 🤣

Gr, Martin

Hi Adriaan,

Die modder is eenvoudig te herstellen/repdroduceren. Men neme wat echte klei, die ligt er ook genoeg in Fryslân 8) witte hobbylijm, wat water en een stukje krant. Maak er een papje van en breng het aan op de plekken waar je het wilt hebben. Je kunt het beste de krantensnippers eerder in het water laten weken. De papiervezels zijn nodig om de klei niet te laten barsten op dikke plekken en je hebt dan meteen wat wortels/grassprieten die ook in modder te vinden zijn. Zie ook mijn dio van de Hetzer paar maanden terug.

Grtn

Vincent

Hallo Vincent,
ik ga die Hetzer eens nauwkeurig bestuderen, bedankt voor deze tip! Het mooie is dat ik hier precies op het 3 grondenpunt woon, zuid is woudgrond, noord is klei en oost is veen 😱
Ik het de bruine pigmenten wat de modder moest voorstellen helemaal gereduceerd tot bijna nul en tevens iets meer stof toegevoegd, er waren ook mooie en droge weken bij.
Ben nu bezig met de tracks en wanneer die erom komen toon ik foto's met de resultaten en wacht maar opbouwende kritieken. 😀

Gr, Martin

OK ja klei geeft doorgaans het mooiste effect vanwege de fijne structuur. Zand etc. is te grof. Ben benieuwd naar de finish, je zit iig op de goede weg. 🤣

Haha, wanneer ik de klei van plusminus 50cm. diep zou gebruiken werd hij lichtblauw!! Ik vermoed dat je er zelfs van kunt pottenbakken 🙂
Maar alle gekheid, jou Hetzer ziet er schitterend uit, het moeilijke is dat ik op forums alles maar moet zien te vinden met een uitleg, dat valt niet altijd mee.
Het lijkt mij het verstandigste een paar keer ( of vaak) regio bouwavonden te bezoeken, maar helaas is Joure op dit moment geen optie, dan kun je voorleggen waar ik mee worstel.
Je komt ineens zoveel tegen in deze hobby, airbrushen, filters, olieverf verwering, stof, modder en niet te vergeten PE!
Het idee ontwikkelen, het lijmen en bouwen op zich vind ik al schitterend en merk ook vorderingen, op dit moment ben ik zachtjes aan met solderen van PE bezig en het lukt, tot mijn verbazing 🤣
wordt veel steviger, kijk, dat vind ik nu echt leuk dat je groeit.
Vergeet niet dat de JP pas mijn vierde model wordt en met een beetje kunde in verweringen aan te brengen moet het bij het veertigste kitje toch wel eens lukken iets goeds op de plank te zetten.
Per slot ben ik dan pas 80 jaar oud, dus dat moet lukken. 8)
Ik ben allang blij dat ik dit forum heb gevonden!!

Gr, Martin

Ja hier op de forums kun je het meeste leren, zonder meteen toevlucht te hoeven nemen tot dure oplossingen, die vaak ook niet werken. Zo heb ik hier eens een goede instructie van Roger Hurkmans gekregen hoe je het beste figuren kunt schilderen. Dat gaf echt wel een kwalitatieve impuls, en daarmee ook de motivatie. En je hoeft niet altijd het wiel opnieuw uit te vinden, scheelt tijd en frustratie 🤣

Hoi Martin,

Ik gebruik altijd gewoon Alabastine met kunstschilders acrylverf erdoor. Alabastine heeft een fijne structuur en plakt altijd, zonder toevoeging van lijm of andere middelen. Omdat je verf toevoegt heb je de volledige controle over de kleur. Ik vind rauwe omber een prima resultaat geven. Houd er rekening mee dat de massa veel lichter opdroogt. Je moet dus wat experimenteren om door te krijgen hoe het materiaal zich gedraagt. Je kunt voor dikkere lagen modder meerdere laagjes opbrengen. Wil je rommel in de modder simuleren, dan meng je dat gewoon door de massa. Zie http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?f=3&t=28406&p=265256&hilit=Marder+III#p265256 voor een voorbeeld.

Succes,

Jan Coen

Bedankt Jan Coen, dit soort zaken zoek ik steeds, de materialen en technieken die iemand gebruikt, zoals jij met de Marder.
Ik weet nog niet of ik bij de JP deze al ga gebruiken, het mooie is dat ik bijna alles in huis heb, olieverven, pastelkrijt, acrylverven, ecoline, inkten, modelgips en ook nog Alabastine. Maar stom genoeg daar nooit aan gedacht. Ben jaren bezig geweest met tekenen en schilderen;

Deze is deels met airbrush en penseel gemaakt, tweede ook, jammer dat er veel is weggegeven of op Harleys is aangebracht.

Met deze nog bezig, maar komt door deze hobby wat op de achtergrond.
Heeft in principe niks met de JP te maken. 😳

Jij spoort mij in elk geval flink te experimenteren met deze spulletjes.
Maar het is een heel spitwerk om de juiste sites te vinden, in elk geval heb ik er nu weer eentje bij! 😀

De JP komt nu een beetje in de buurt die ik eigenlijk zocht, het was niet altijd blubber en regen natuurlijk, maar ook droge stoffige periode,
kontje en achterdek zijn niet interessant, daar moet nog van alles aan gebeuren en niet te vergeten de figuren.

Nu nog goed afborstelen en de tracks nog bijwerken met een vleug gedroogde modder, daarna het achterdek.

Gr, Martin

Terug
Bovenaan