Dodge WC54 Ambulance | Italeri no 226

Walter Jonkers

(Bijna) geen detail te gek …
Moderator
Regiocoördinator Zuid-West
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
AMX-13/105mm, NEKAF-TOW groep, Centurion Mk5/2, Dodge WC54, YP408, VW T2a KMAR
De Dodge W54 Ambulance No 226 gaat het worden in deze “old school Italeri” groepsbouw.
IMG_0745.webp

Decennia lang de enige kit van deze Ambulance die ik vooral uit mijn kinderjaren uit de serie M*A*S*H ken. Hoewel ik er later achter kwam dat hier een Dodge WC9 figureerde (wat hoger op zijn pootjes, smallere wielen en andere wat bolle grille) maar dat mag de pret niet drukken!
IMG_0780.webp
IMG_0782.webp
Ooit begin jaren tachtig al eens gebouwd. Ook toen had ik al idee dat er iets in de verhoudingen niet goed zat maar schonk er verder geen aandacht aan. Nu komt dat gevoel weer. Zijn het de wielen die net wat te groot zijn of zit er iets niet helemaal goed bij de voorste spatborden …. Ik ga er komende maanden vanzelf wel achterkomen. De achterinrichting is trouwens Spartaans te noemen. Geen afscheiding met de cabine maar een open doos met twee opklapbanken langs de wand, 4 beugels aan de zijkanten en wat banden aan het plafond waar de brancards in gehangen konden worden. Ik denk wel dat ik hem open ga bouwen met ook een cabinedeur open en voorruit wat open gezet.
Nu de komende tijd plaatjes verzamelen ! IMG_0770.webp

En nog even “back to memory lane” (met dus een WC9 ipv WC54) met deze geweldige serie!

Laatst bewerkt:
De Dodge W54 Ambulance No 226 gaat het worden in deze “old school Italeri” groepsbouw.
Bekijk bijlage 52542

Decennia lang de enige kit van deze Ambulance die ik vooral uit mijn kinderjaren uit de serie M*A*S*H ken. Hoewel ik er later achter kwam dat hier een Dodge WC9 figureerde (wat hoger op zijn pootjes, smallere wielen en andere wat bolle grille) maar dat mag de pret niet drukken!
Bekijk bijlage 52540
Bekijk bijlage 52541
Ooit begin jaren tachtig al eens gebouwd. Ook toen had ik al idee dat er iets in de verhoudingen niet goed zat maar schonk er verder geen aandacht aan. Nu komt dat gevoel weer. Zijn het de wielen die net wat te groot zijn of zit er iets niet helemaal goed bij de voorste spatborden …. Ik ga er komende maanden vanzelf wel achterkomen. De achterinrichting is trouwens Spartaans te noemen. Geen afscheiding met de cabine maar een open doos met twee opklapbanken langs de wand, 4 beugels aan de zijkanten en wat banden aan het plafond waar de brancards in gehangen konden worden. Ik denk wel dat ik hem open ga bouwen met ook een cabinedeur open en voorruit wat open gezet.
Nu de komende tijd plaatjes verzamelen ! Bekijk bijlage 52543

En nog even “back to memory lane” (met dus een WC9 ipv WC54) met deze geweldige serie!
Werd de WC54 wel gebruikt in MASH?

Uhm.....ga je die WC-54 nou ombouwen tot een WC-9 of gaat het lukken om de witte profielen en platen met rust te laten? 😨
😉

Uhm.....ga je die WC-54 nou ombouwen tot een WC-9 of gaat het lukken om de witte profielen en platen met rust te laten? 😨
😉
Nee hoor, het blijft gewoon een WC54!

Walter,
Ik denk dat de vraag is, welke versie -WC9 en/of WC54- er in MASH-eenheden in Korea werden gebruikt (dus niet in de TV-serie)
Ik neem aan de WC54 omdat de WC9 de voorganger was uit begin WOII en vermoedelijk na de oorlog er het eerste uit is gegaan.

Mooi voertuig ! ik ben wel een beetje gek op die klassieke busjes 😁
Mocht je iets anders willen dan de ambulance uitvoering : dit voertuig was ook in gebruik als radiowagen en bij de militaire politie.

Happy Voorpret 😄👍

De Dodge W54 is via het MDAP programma aan de Koninklijke Landmacht verstrekt. In 1954 had de KL er 81 (Bron: Wiel en Rups, Sander Ruys). Dat is mooi want zo kan ik dus mooi bij mijn KL focus blijven.
Nu nog foto’s van dit voertuig in Nederlandse dienst zien te vinden. Op de foto in Wiel en Rups zie ik al dat net als bij de NEKAF jeep er echter reflectoren voorop en ook knipperlichten aan de zijkant zitten. Ik ben dus erg benieuwd naar de achterzijde van de Nederlandse versie. IMG_0785.webp

Ik ben hier slecht in Walter maar staat op de foto in de link niet een WC-54. Weliswaar niet als ambulance maar toch.....
Klopt. Foto uit 1949 volgens het bijschrift. Dit was er vermoedelijk één die na de oorlog uit de dump voorraden is overgenomen. Daar zijn later de grotere MDAP aantallen bijgekomen. Let op de beide achterbanden met elk een ander profiel! Vraag is of ze toen al aan de verkeerseisen moesten voldoen die in de jaren vijftig tot extra verlichting en reflectoren leidde.

Goeie keus, Walter! De Italeri kit is nog steeds een hele leuke...de verhoudingen, voor zover mij bekend, goed, maar qua detaillering is er nog wel wat te halen.....bijvoorbeeld door de grille wat fijner te maken met rond profiel of messing draad...en een schuurpapiertje langs de scherpe rand van de spatborden. De aansluiting tussen het gedeelte van het dak boven de cabine en het dak van de achterbak is een....bij de 1:1 versie zit er hier ook een naad, maar die is bij de Italeri kit wel iets forser.

De NIMH beeldbank heeft ook nog een paar foto's van een KL WC54.....een andere dan die in het boek van Sander Ruys zo te zien, want die van Sander is een "late" met verdieping rond de benzine vuldop en die in de NIMH beeldbank (en ook de Italeri kit) is een vroege met een vuldop rechtstreeks in de zijkant.

Precies…die vuldop. Bij Italeri is dit de vroege versie zonder verdieping en dat houd ik graag zo want anders moet ik ook van binnen gaan aanpassen. Grille vraag inderdaad wel wat ambachtelijke aandacht (3D versie niet toegestaan 😉). Dank voor de tip van NIMH …had ik zelf op moeten komen🙄🫣…

Laatst bewerkt door een moderator:
Mocht je iets anders willen dan de ambulance uitvoering : dit voertuig was ook in gebruik als radiowagen en bij de militaire politie.
"period" Fotografisch bewijs is voor zover mij bekend nog steeds schaars van WC54's in andere rol dan Ambulance, althans tijdens WO2. Een bekende uitzondering is de luidspreker versie voor psychologische oorlogsvoering en een WC54 van de Militaire politie in Duitsland in de jaren '50.

Op Militaire voertuig evenementen kom je veel WC54's tegen als radiowagen, maar dat zijn vrijwel altijd ex-Noors leger exemplaren die in de jaren '90 werden afgestoten en met weinig kilometers in handen van verzamelaars kwamen. Dit zijn echter na-oorlogse conversies.....met een mooie imperiaal op het dak, een trapje aan de zijkant en natuurlijk radio's. Wat het verwarrend maakt, is dat de Noren ook Amerikaanse WO2 radio sets in die Dodges plaatsten, waardoor veel mensen denken dat dit een originele WO2 conversies zijn.

Laatst bewerkt:
Ik houd het dus op een ambulance of beter gezegd “gewonden transport” omdat er totaal geen apparatuur aan boord was.

Bedankt Alex, dat behoed me voor een in dit geval ongewenste what if 😅

Nu nog foto’s van dit voertuig in Nederlandse dienst zien te vinden.
Deze vond ik toevallig een keer bij het NIMH (ik zocht naar de Alouette, maar dat is iets wat vliegt, dus die vergeten we maar snel… 😉 ). Op de achtergrond een WC-54. Als je goed kijkt is het kenteken KO-53-66 (?) en 733GK op de bumper.

IMG_8675.webp

Laatst bewerkt door een moderator:
Ben benieuwd wat 733GK (Geneeskundige Troepen/Dienst) aanduidt. Foto is van 1963 in Nieuw Milligen. Sommigen zijn dus blijkbaar nog vrij lang in dienst gebleven naast de DAF YA 126 ZAU

Ook erg leuk om eens een Alouette II te bouwen. In 1999 heeft Revell de KLu versie uitgebracht (dus met wielonderstel) in 1:32. Helaas nauwelijks meer aan te komen (of met een fortuin via EBay UK)

733 GK is een lastige om te interpreteren. Alleen al omdat er GK in plaats van het gangbare GNK staat.
733 lijkt ook nog eens nergens binnen de structuur van het Veldleger te passen.
Gewestelijke Kommando's, GNK eenheden die in kazernes of garnizoensteden de dagelijkse medische zorg op zich namen? Past ook allemaal niet bij de 733 GK aanduiding.
Nieuw Milligen was in die tijd toch vooral in gebruik bij de Luchtmacht? Wat zou een Landmacht Zau daar dan doen? Kenteken lijkt wel Landmacht te zijn. 🤔
Ergens neig ik ernaar om er een voertuig nummer in te zien dat niet naar een eenheid verwijst.

Hier een link naar de versie op volledige grootte van die foto:

Ik lees na inzoomen KO-33-66 of KO-53-66, maar gelet op de kentekenreeks in Wiel en Rups moet dat -53- zijn.
Ja, die kenteken conclusie had ik ook al getrokken. Is er dus één uit het MDAP. 733 past inderdaad niet binnen structuur van de KL (ik kan het niet vinden in ieder geval).

Ik trof bij de Alouette foto’s bij NIHM ook deze. Mooie groep voor dio … maar dan weer niet passend bij een WC54 maar eerder bij een YA126 ZAU of een NEKAF ZAU…. IMG_0927.webp

Trouwens ..dit is wel even mooi stukje “studie in stijl” over de plooien in een broek en jas zoals het er ook in model uit zou horen te zien !IMG_0931.webp

Ook erg leuk om eens een Alouette II te bouwen. In 1999 heeft Revell de KLu versie uitgebracht (dus met wielonderstel) in 1:32. Helaas nauwelijks meer aan te komen (of met een fortuin via EBay UK)
Toch komen ze nog wel eens voorbij op marktplaats, ook nog wel voor redelijke prijzen.
Tip; druk op het knopje 'bewaar zoekopdracht' je krijgt dan automatisch een melding als er een advertentie geplaatst wordt met jouw zoektermen.

Ik heb em eens gebouwd, en t viel niet mee, de cockpit is echt veel doorzichtig plastic, en net als bij de echte, is het een bijna gammel geheel

Ik heb em eens gebouwd, en t viel niet mee, de cockpit is echt veel doorzichtig plastic, en net als bij de echte, is het een bijna gammel geheel
Ik las al wat bouwverslagen en daar werd ik niet echt vrolijk van. Slecht passen etc.
Maar …hij zou niet misstaan in de vitrine naast de Bo105 of op diorama (ik durf 1:32 en 1:35 wel te combineren als het om KLu vliegdinges en KL voertuig gaat)

733 GK is een lastige om te interpreteren. Alleen al omdat er GK in plaats van het gangbare GNK staat.
733 lijkt ook nog eens nergens binnen de structuur van het Veldleger te passen.
Gewestelijke Kommando's, GNK eenheden die in kazernes of garnizoensteden de dagelijkse medische zorg op zich namen? Past ook allemaal niet bij de 733 GK aanduiding.
Nieuw Milligen was in die tijd toch vooral in gebruik bij de Luchtmacht? Wat zou een Landmacht Zau daar dan doen? Kenteken lijkt wel Landmacht te zijn. 🤔
Ergens neig ik ernaar om er een voertuig nummer in te zien dat niet naar een eenheid verwijst.
Op Nieuw-Milligen zitten/zaten meerdere squadrons/commandos in de 700-reeks. Ondanks het kenteken wellicht toch een KLu eenheid?

Zou zomaar kunnen want daar had je MilATCC (Military Air Traffic Control Centre) van de KLu. Ik denk dus dat vraag is beantwoord …..

Mooie referentie foto’s zijn erg welkom! Dank je!

Weet nog dat die kit twee dingetjes heeft, de portieren die niet dicht willen (dat heeft François mooi opgelost op de doos)
En wat met de binnenkant te doen...
Dacht help je wat op weg

Net al even de doos geopend en geroken….oh… die heerlijke muffe kartonlucht en de Italeri plasticlucht ….. nog 2 nachtjes slapen !

Vanmiddag eerder van werk thuis! Beginnen bij de bodem. O wat een hard plastic. In de tijd dat Tamiya en Italeri je keuze bepaalde kwam dat plastic altijd zo goedkoop over vond ik destijds.
En ik merk het nu ook direct. Het chassis bestaat niet uit mooie recht gegoten vlakken maar het is allemaal wat “hol” gegoten waardoor je eerst alles vlak moet schuren zodat het wat strakker oogt. En wat een sink marks overal 😱….IMG_2525.webp

Vroeger, toen ik bij de intertoys nog kitjes kon kopen (2000 ofzo), waren dit de kitjes die binnen mn budget vielen, niet te schuren plastic, en ik kreeg het nooit echt strak, maargoed, als 14 jarige heb ik er bakken plezier aan beleefd, en dat is ook heel wat waare

En schuren zullen we!
Ben nu met de achterste bumpers/ stootdingen bezig. Op de foto zie je het verschil door te gaan schrapen en schuren. De bovenste is gedaan. De onderste is vers van de spruw. Zo wordt een dik grof onderdeel opeens een stukje fijner (veel dunner kan ik niet gaan want dan breekt het).IMG_2527.webp

Terug
Bovenaan