Dodge WC54 Ambulance | Italeri no 226

Waarmee schuur je dit walter? Het is verrekte strak namelijk
Met nagel/schoonheidsschuurstokjes van Kruitvat voor de eerste grote slag. Daarna van die hobby schuursstokjes en met een puntmesje dan met hele snijvlak er vlak overheen schrapen. Zo heb ik het ook bij de NEFAF jeeps en bij de resin DAF YA314 gedaan. Werkt prima en ziet er stuk beter uit! IMG_2528.webp

Ik vindt de normale schuurdingetjes van de modelbouwwinkel vaak te zacht, maar de wegwerpnagelschuurstokjes had ik niet aan gedacht!

Inderdaad mooi strak gelijkmatig dunner gemaakt Walter,ben ook benieuwd hoe je dit hebt gedaan!
Heb deze kit ook liggen omdat ik deze nodig heb voor een volgend te bouwen Dio maar toen ik deze open deed had ik hetzelfde gevoel als jou!😁

..ben ook benieuwd hoe je dit hebt gedaan!
Aan de zijkanten van binnenuit dunner maken met de nagelvijlstokjes en aan de kopse kant van buitenaf. Eerst wat schuren op de hoeken zodat hij wat ronder oogt en niet met van die scherpe hoeken. Daarna gaan vijlen. Omdat dit grof is daarna bijwerken met fijnere schuurstukjes. Beetje ook schrapen met hobbymes zodat je de boel goed vlak krijgt. En ten slotte met heel fijn polijst schuurstokje. Voorzichtig te werk gaan want als het dunner wordt is het ook kwetsbaarder. Bij elkaar kwestie van geduld hebben en voorzichtig werken.

zo leuk dat het is begonnen, heb veel modellen waar ik nieuwsierig naar ben, maar deze staat wel hoog op het lijstje. Veel succes met de verdere bouw !

En toen was het chassis met assen en vering al bijna klaar …. volgens Italeri …
Gelukkig heb ik wat fotomateriaal van de onderzijde en het chassis gevonden. Aan de hand daarvan kunnen wat visuele verbeteringen/aanvullingen worden gemaakt. De foto’s in de TM zijn helaas zo donker dat er weinig van te maken is. IMG_2570.webpIMG_2576.webpIMG_2574.webpIMG_2580.webp

Mooi project Walter.
Zoals ik al,eerder meldde kan ik moeilijk energie steken in delen die ik niet meer zie. Soft skin heeft vaak erg veel details aan de onderzijde, maar als ik de oude resin kits bekijk gaat dat prima zonder.
Mooi te zien dat jij er plezier in hebt dit wel op te pakken.

Ik doe hier alleen de dingen die zichtbaar zijn. Zullen bouten zijn bij de vering, zaken van het stuurmechanisme, een uitlaat die er overtuigend uitziet en dat soort kleine dingen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Deze wagen had dus geen schokbrekers! Alleen meer de bladvering. Opmerkelijk voor een militair voertuig voor in het veld. Ik dacht eerst dat Italeri hier een forse steek had laten vallen…maar ze zijn er dus niet blijkbaar…

Ja, alleen net effe een ander smaakje als de lineaire variant. Heeft een specifieke naam en kwam vaker voor als je zou denken maar de naam is me ontschoten. in het nederlands vast reatiearm-schokbreker of iets dergelijks

Knee-action shock absorbers......maar geen idee hoe dat in het Nederlands heet. Dezelfde schokdempers zitten op de hele WC serie, maar dezelfde ook op de GMC CCKW en ook Chevrolet Canada....alleen de reactie-armen verschillen. Blijkbaar vonden de rode kruis medewerkers dat de dempers niet echt voldoende waren voor comfortabel transport van gewonden, want de latere WC64 heeft telescopische dempers op de vooras.

Aha, zijn daar die “dingen” voor. Belangrijk dus om aan te brengen!….dus toch iets dat Italeri heeft vergeten/weggelaten.

Op Duitse voertuigen zitten dezelfde soort schokbrekers.

Begonnen aan de schokdempers in het bekende witte materiaal. Verder ook wat zaken bij de assen verwijderd omdat die onzinnig waren. Bijgewerkt met putty dat nu aan het harden is in afwachting op bewerking.
Ik heb op Scalemates de handleiding van de Zvezda WC54 gedownload. Tja en als je die ziet dan schrik je omdat je dan ziet wat er allemaal mist bij deze Italeri. Dat gaan we dus niet allemaal overnemen en namaken want dan wordt het weer een ontspoort project (dat zei ik ook bij de Tamiya PRTL…). Maar als je nu serieus een mooie Dodge WC54 wil maken dan raad ik toch echt de Zvezda aan want die is echt veel completer. Veel zaken zijn echter nauwelijks zichtbaar. Dus….voor mij geldt dus nu: niets van aantrekken, simpele en zichtbare zaken (zoals de schokbrekers) toevoegen maar daarna vooral richten op de opbouw. IMG_2611.webp

Hoe kom ik aan traanplaat die jaren 80 verantwoord is???

Eén manier is een bestaande kopiëren met aluminiumfolie.

Maar omdat toen amper of niet aan traanplaat te komen was, zie ik het probleem niet om een stukje van een moderne geëtste o.i.d. te pakken.

Mooi werk Walter....die demper ziet er zeer netjes uit......blijft een mooi voertuig die WC54!
Hoe kom ik aan traanplaat die jaren 80 verantwoord is???
Zoek je iets specifieks? teveel sink marks op de Italeri delen? De WC54 heeft volgens mij alleen traanplaat op het stepje achterop en op beide treedplanken. Als het je daarom gaat...mogelijk heb ik nog wel wat reserve (Dodge) delen in de spares box.....mogelijk met minder sink marks.

qua verantwoord "period" traanplaat.....er bestaat Styreen traanplaat, wat er volgens mij in die tijd ook al was. Maar.....ik was niet kapot van dat profiel....zelfs de versie bedoeld voor 1/48 vond ik al veel te grof voor 1/35.

Laatst bewerkt:
In de cabine werd het ook toegepast en ik wil de deur open. Ik heb het nodige traanplaat PE liggen maar dat valt buiten de opzet van de groepsbouw….

Chassis is voor dit moment gereed. Er zitten wat witte dingen aan, maar ik heb me beperkt tot zichtbare zaken. Er volgen nog wat zaken zodra de opbouw er op gaat zoals de bumper/balk aan voorzijde en de trekhaak aan achterzijde. Nu met de opbouw beginnen! En dan denk je in eerste instantie: dat zit in een dag in elkaar. Maar als je dan gaat kijken zie je weer de nodige verbeterpunten (zeker als de deuren opengaan)….IMG_2629.webpIMG_2628.webp

Ziet er goed uit. Maar ik heb zelf ook traanplaat hoor, alleen zocht ik naar iets uit de jaren tachtig … maar ik ga smokkelen..

= old school dus ja ! 😁
Juist toen was er enorme nadruk op discipline en uiterlijk vertoon…. Kan het me nauwelijks voorstellen. Ik had hem zelf in het gewonden gedeelte op het plafond aangebracht …. om de moed er in te houden!

IMG_2639.webp
En ja hoor! Ik heb de inmiddels zeldzame bouwdoos van deze Alouette na veel speuren gevonden in België via de FB groep Modelbouw Koninklijke Luchtmacht en inmiddels overgenomen!

att.2XI72Y_Hx_Zw7YR0pKF_zpiBTd5BgPAihMrT-lItnkk.webp

Gaaf! Dat is een toestel die erg veel samenwerkte met de Koninklijke landmacht en ik meen zelfs dat ze onder de Koninklijke landmacht vielen.

Genoeg mogelijkheden voor een diorama setting! Bijvoorbeeld vanaf het slagveld opgehaald door de Alouette, gebracht naar een veilige plek achter de linies en vandaar met de WC54 naar het (veld)hospitaal gebracht!

34216.webp

Ah….goed te weten. Hopen dat deze Alouette II er ook staat!

Mn schoonvader vertelde over de alouette: hij werdt tijdens een navo oefening van het ene naar het andere schip gehelicopterd, met een belgische alouette, ging allemaal prima, maar zodra meng ging vliegen begon alles te trillen en te klapperen, want het ziet er niet alleen uit als poppenspul, het is het ook

Schuren en vijlen…..we gaan weer vrolijk verder. De binnenwanden zijn aan de beurd.
De bevestigingsbalk voor de achterbanken tegen de zijwanden hebben een veel te dikke en slecht afgewerkte zijkant, waar je recht tegenaan kijkt bij open achterdeuren. Alles bijgewerkt zodat het optisch veel dunner lijkt. Ik werk niet de hele balk van binnen bij maar werk door naar binnen toe schuin bij te werken.

IMG_2644.webp
zijkant voor bewerking

IMG_2645.webp
Zijkant na bewerking

IMG_2646.webp
Aangebracht met optisch resultaat dat het realistischer lijkt.

De brancard bevestigingsbeugels. Links voor behandeling en rechts na de (eerste) behandeling. Ik wil proberen het nog iets fijner te krijgen maar het mag niet breken natuurlijk. Maar wat je ziet is dat door dit soort bewerkingen onderdelen en ook het model er beter uit gaat zien. IMG_2648.webp

De brancard bevestigingsbeugels. Links voor behandeling en rechts na de (eerste) behandeling. Ik wil proberen het nog iets fijner te krijgen maar het mag niet breken natuurlijk. Maar wat je ziet is dat door dit soort bewerkingen onderdelen en ook het model er beter uit gaat zien. Bekijk bijlage 54813
Heel fraai gedaan, Walter! Die beugels zijn echt een flinke verbetering!

Ik heb hier nog wat Traanplaat Italeri Dodge treedplankjes voor je, als je de weg wilt gaan van "veel-gedoe-met-dunner-maken-en-op-maat-maken-van-traanplaat-voor-in-de-cabine-om-etswerk-te-voorkomen"

IMG_20250907_174838.webp

Dank je Alex. Dit gaat echter zo’n lijdensweg worden dat ik toch op dat punt ga smokkelen door PE te gebruiken.

Binnenzijdes met wat verfijningen. Volgende stap zijn de banken tegen de wanden. Hier zal het wit weer om de hoek komen kijken.IMG_2650.webpIMG_2649.webp

Ik heb besloten dat ik al die ingezakte gaten en sinkmarks totaal zat ben. Ik ben nu dus al de onderdelen op de sprues aan het nalopen en vast aan het vullen zodat ik daar niet meer door wordt opgehouden per bouwfase. Ongelofelijk … ik was bijna vergeten dat dit wel een USP van Italeri is. Destijds maalde ik daar niet om of smeerde het dicht met een kwak Revell of Humbrol verf. In de stoelen zitten toch gaten….daar gaat bijna een complete kop koffie in!
Het smokkelwaar is inmiddels binnen. Mooie traanplaat van Eduard voor in de cabine. Toestemming door de Umpire of the Italeri Universe is verkregen ! IMG_2731.webp

Terug
Bovenaan