"Defeat of the dutch" klaar!

Re: "Defeat of the dutch" stug III ausf G 12/12

Erg mooi schilderwerk!

Ik heb pas ook geprobeerd met olieverf een gezicht te schilderen, maar ik hou toch maar op acrylverf, vind ik net wat prettiger werken 😉 .
Maar dat neemt niet weg dat jij het geweldig in je vingers hebt 😱 😉 .

Ik ben benieuwd naar de Stug.

Groeten,

Maarten

niels huijnen zei:
thanks en voor de highlights???

Heho Niels,

kijk even op pagina 5 van dit topic, alwaar de heer Hurkmans tot in detail de verschillende stappen beschrijft, en ook de kleuren verf...

Eric
(die dit weekend de kleuren napelsgeelrood, transparant rood medium, coldgrey, green umber en cinnabar green erbij heeft gehaald...)

Niels, behalve dat Roger op pagina 5 al het nodige uitlegd heb ik op pagina 6 ook de link bijgevoegd van Roger zijn 251/9 waarin ie ook heel veel info geeft over zijn schildertechnieken!

JW

Maarten: Jammer dat je niet hebt doorgezet met het schilderen van olieverf.Het is even oefenen maar als je het eenmaal onder de knie hebt werkt het toch zeer prettig!.Het belangrijkste wat je moet hebben is geduld.Ik heb zelf al heel wat figuren met olieverf geschildert maar toch denk ik elke keer als ik net een figuur geschildert heb ;is het wel goed! Dit komt omdat wanneer de olieverf net aangebracht is alles helemaal nog glanst en blinkt.Daarom kijk ik ook meestal even uit het licht hoe het er uit ziet dan krijg je een betere kijk op hetgeen wat net geschildert is.Het mooiste is dan ook wanneer ik na een week de matte vernis aan kan brengen.
Eric: als je veldgrijs gaat maken kun je het beste beginnen met het mixen van coldgrey/raw umber en wit en daarna het groen erbij doen(niet te veel,het is al snel te groen)
Ik probeer altijd de kleur te benaderen van de grondlaag (humbrol 31) maar dan iets bruiner.Het beste kun je even een proefstukje op het figuur aanbrengen dan zie je of je goed zit qua menging.Je moet ook een beetje medium toevoegen om het wat minder dik te maken(Talens painting medium Quick drying)

succes 😉

Groeten,

Roger

kleine update!

Ik heb inmiddels de commandant geschildert .Het is een mix van enkele dragon figuren .Het hoofd en de handen zijn van hornet.
IMG_0059.jpg

Groeten/Roger

Mike/Albert,

Bedankt voor jullie reactie 😉

Ik heb vanmiddag een figuur gemaakt die voor de stug komt te staan omdat ik het evolution figuur bij nader inzien toch niet helemaal bij de rest vind passen.Het figuur dat ik gemaakt heb is een mix van verschillende dragon figuren.Het hoofd en de handen zijn van Hornet.De riem is van leadfoil gemaakt.Wat details zijn aangebracht met magicsculp.

IMG_0075.jpg

Groeten/Roger

Re: "Defeat of the dutch" stug III ausf G 19/12

Recht zo, die gaat Roger!

dat belooft een spannende pea dot te worden op de broek gezien het drieluik voorop de pantalon.

prachtige beschadiging in de fabrics wederom en ik verheug me op de vordering van deze.

René

Roger,
Geweldig. Gaat weer een topper worden.
Blijf het met veel plezier volgen.
Vraag. Van welk merk zijn de epauletten op de schouder en onderscheidingen??? Zo te zien PE?
Groet,
René

wauw! Bij het figuur(tje) wat uit de stug steekt, verdun je de olieverf daarbij sterk?
Ik ben nu zelf ook aan t verweren met olieverf maar ik verdun hem soms te sterk en soms te weinig 😳
Verder geweldige figuren!

Gr/lars

Wouw! Strak schilderwerk Roger, hoeveel figuren moet je nu nog doen?
En waar heb jij die mooie PE embleempjes vandaan?

@Lars: als je eventjes terug kijkt dan staat het allemaal netjes beschreven en in zijn vorige topic zelfs met foto's.

lars wiltenburg zei:
wauw! Bij het figuur(tje) wat uit de stug steekt, verdun je de olieverf daarbij sterk?
Ik ben nu zelf ook aan t verweren met olieverf maar ik verdun hem soms te sterk en soms te weinig 😳
Volgens mij beantwoord jij zelf al je eigen vraag ... 😉

Bedankt voor jullie reacties.

Rene:de broek wordt wit dus deze keer geen oak 😉
Lars: je vraag is al beantwoord!
Rene:Het pe wat ik gebruikt heb komt gewoon uit een dragon gen2 setje.
Kanne: Ik schilder altijd eerst de figuren en dan pas het voertuig.dat wordt de volgende stap
Chris: Ik wil er hierna mischien nog 1 figuur aan toevoegen.

Ik ben inmiddels begonnen met het gezicht te schilderen:
IMG_0087.jpg
\

Groeten/Roger

Hierbij wil ik iedereen een goed en gezond 2011 toewensen!

Ik heb het laatste figuur bestemd voor dit diorama klaar.Nu kan ik gaan beginnen aan het schilderwerk van de stug
IMG_0146.jpg

Dit zijn alle figuren bij elkaar die op/bij de stug worden geplaatst.
IMG_0147.jpg

Ik heb bij de stug ook nog wat kleine aanpassingen gedaan.De wielen en vering zitten nog allemaal los vandaar dat ze niet allemaal in de tracks zitten!

IMG_0131.jpg

De stug wordt unie dunkelgelb gespoten.

Groeten/Roger

Re: "Defeat of the dutch" stug III ausf G 01/01/2011

Goed werk Roger,

Mooi om de figuren zo bij elkaar te zien.
De beschadigde loopwielen van de stug heb je ook mooi aangepakt.

Groetjes!

Bedankt voor jullie reacties.Ik had het onderstaande figuur ook nog geschildert voor dit diorama.Het wordt dit figuur of die met de cap die voor de stug komt te staan,daar ben ik nog niet helemaal uit.
IMG_0150.jpg

Hoi Roger,

in een woord WOW :!: :!: dit ziet er echt gaaf uit ben zeer benieuwd hoe de dio wordt. Kan niet wachten op het eind resultaat 😉

Groetjes peter

Geweldige figuren weer, Roger!

Ik ben gisteren bezig geweest aan de hand van jouw step-by-steps en dit keer is het echt goed gelukt en ik denk er zelfs over om definitief naar olieverf over te stappen 😉 😀.

Zo zie je maar dat doorzetten en blijven oefenen wel degelijk helpt.

Ik dank je zeer voor deze geweldige topics 😉 !

Groeten,

Maarten

Dat is nou eens goed het nieuwe jaar in gaan.
Echt een fraaie collectie figuren heb je weer neergezet Roger.

Succes en plezier met de Stug 😉

Roger,
Pet af. GEWELDIG. Wederom een set figuren om bij te kwijlen. 😛
is altijd weer een groot plezier jouw draadjes te volgen.
Gelukkig Nieuwjaar en BLIJF PLAKKEN, ook in 2011

Dank voor de reacties.
Kanne,dat is toch niet de bedoeling 😉
Maarten,Ik heb hier een korte sbs van hoe ik feldgrauen uniformen schilder

grondlaag aanbrengen met humrol 31
IMG_0091.jpg

basiskleur olieverf aanbrengen en daarna de schaduw met van dijck bruin.Daarna blenden in de basis kleur
IMG_0106.jpg

opliggende delen wit aanbrengen.Hetzelfde doen als met de donkere kleur,blenden in de basis kleur
IMG_0108.jpg

Hier is het bovenste deel van het figuur klaar.Als de olie verf droog is breng ik met een penseel 5x0 nog dunne schaduwranden aan op de kraag en zakken( van dijck verdund met medium)alslaatste spuit ik na ongeveer een week nog een laagje matte vernis over het geheel om de glans van de olieverf te doen verdwijnen
IMG_0110.jpg

Roger Hurkmans zei:
dat is toch niet de bedoeling

Allicht niet, en jaloers ben ik ook niet echt, maar als ik die foto's van jou zie komt wel het gevoel boven van: "Ik wou dat ik dat ook kon!"
Dank je voor je korte tutorial, zodra ik weer met figuren bezig ga (kan zomaar nog een poos duren) zal ik dat ook eens proberen. Zou je nog kunnen vertellen welke verf en welke kleuren je gebruikt?

Kanne,vandaar de knipoog 😉 Voor de kleuren die ik gebruik moet je bij deze topic even een pagina terug kijken daar staan de kleuren vermeld die ik gebruik.
Niels'Ja ik wordt oud 🙁 .Ik moest vandaag nog even aan je denken toen ik de kerstspullen weer naar de zolder bracht!Ik vond daar een diorama wat ik gemaakt heb toen ik 17/18 jaar was (ongeveer jou leeftijd) dus dat is alweer 23 jaar geleden.Toen was de buffalo nog niet op schaal te koop dus moest ik hem scratchen,iets wat in die tijd vrij normaal was want toen was er nog niet zo veel aanbod van bouwdozen als vandaag de dag.

IMG_0154.jpg

Zo,dat was weer een stukje jeugdsentiment,nu weer terug naar 2011 😉

Groeten,

Roger

Hee Roger,

kan je een goede beschrijving geven van hoe je de camouflage pakken schilderd. Ik gebruik al zo'n 30 jaar Humbrol, maar als ik deze figuren van jouw zie dan wordt ik erg stil en wil dan ook zo'n mooi werkje neerzetten.....

Peter

Hoi Peter,

Dan moet je even bij mijn topic kijken,Stuhlweissenburg sdkfz251/9 hij staat 1 of 2 pagina's verder.Hierin staat een sbs van oak camo met humbrol geschildert.

Groeten,

Roger

Mooi werk weer, Roger. Leuk om te zien hoe je 23 jaar geleden bouwde. Knap werk voor iemand van 17!

hallo Roger,

Super om deze buffel weer eens te zien ik kan het met als de dag van gisteren voor mijn geest halen dat ik deze in het echt zag voor het eerst.
in Kralingse veer de "goede"oude tijd, ja jongen we worden ouder hahaha 🙂

Ik was toen al onder de indruk van je kunnen en dat is altijd wel zo gebleven, nu stond deze foto hier en ik heb hem toch maar even gauw geprint voor mijn
prive verzameling.

Ik hoop dat je nog jaren en jaren mag bouwen en nog meer van die mooie dio's gaat neer zetten.

Dit jaar zal ik ook weer eens van de partij proberen te zijn op de wedstrijd tafels, kijken of ik het ook nog kan, anders moet ik maar even naar de Hurkmansschool om wat bij te spijkeren met alle nieuwe technieken die er ondertussen zijn.

ik spreek je snel weer eens hoop ik,

groeten

Ton van Rijnberk

Hi Roger,

Allereerst de beste wensen voor 2011! Gaaf die Buffalo, je bent gezegend met veel talent, dat was toen al te zien 🙂

Grtn

Vincent

Eelke,Vincent bedankt voor jullie reactie.
Ton, inderdaad de tijd vliegt.Ja het Kralingseveer...Dat waren mooie tijden,Met Rob Evers als Voorzitter en Benno Goosens die elke keer de eerste prijs pakte.Trouwens jammer dat we geen werk meer van hem zien want hij maakte altijd mooie diorama's.Goed om te horen dat je weer aan het bouwen bent .Je kunt natuurlijk ook eens wat werk op het forum zetten 😉

Groeten,

Roger

Ik ben nog steeds druk bezig met mijn stug.Hier een paar foto's van de status.
IMG_0214.jpg

IMG_0212.jpg

Omdat de stug al vrij druk overkomt door de vele figuren die er op komen houd ik het vignette waar hij op geplaatst wordt vrij rustig.Hij komt in ieder geval in de sneeuw te staan.

Groeten,

Roger

Re: "Defeat of the dutch" stug III ausf G 23/01/2011

Hoi Roger,
Ik volg deze SBS al vanaf het begin. Herhalen wat andere zeggen heeft dan niet zoveel zin. Ik reageer,omdat ik het met Vincent eens ben. Als je de buffalo van toen zag en jouw ontwikkelingen nu, dan is jouw talent van toen nu gelukkig bevestigd. De Buffalo was duidelijk een beetje Verlindenstijl. De Stug is een Hurkmans stijl 😉
Ik geniet weer volop. Ik kijk al uit naar Schiedam en anders D-Day in Eindhoven, want daar zal deze en hopenlijk ook de andere stukken van je, weer live te zien zijn. Dan zijn ze nog mooier.

Maarten,Rob

Bedankt voor jullie reactie.
Rob,die 'Verlinden stijl" heb ik inderdaad jaren aangehouden omdat ik dat simpelweg in die tijd de mooiste stijl vond.De manier van schilderen zoals ik vandaag de dag doe hanteer ik eigenlijk nog niet zo lang ,ik denk nu zo'n jaar of 4/5.
Op de vorig geplaatste foto's lijkt het alsof er bijna geen beschadigingen op de schurtzen zitten maar als je naar deze foto kijkt zie dat het wel zo is,het lijkt nu zelfs dat het te veel is maar in het echt valt het best wel mee.aan de onderkant komen nog wat modder spatters en mischien nog een klein beetje roest.
IMG_0218.jpg

Als ik heb op tijd klaar heb zal ik hem mee naar Schiedam nemen anders wordt het 15 mei 😉

Groeten,

Roger

Ziet er goed uit Roger, erg subtiel allemaal, weinig chips etc maar toch is het een bak die veel geleden heeft.
Groeten John.

Roger, ik betrapte mezelf erop dat ik verdorie enorm aan het genieten was van je kleurgebruik en het feit dat alles wonderbaarlijk mooi op mekaar is afgestemd, het is nog niet klaar maar ik laat je alvast even weten dat deze in posterformaat bij mij aan de muur mag !

Top, kan niet anders zeggen.
Vooral het contrast tussen het lichte geel en het bruin/rode van de (pin) washes is erg goed.
Goed kleur gebruik.

Groeten

Ben weer een stapje verder met mijn stug.Er moet nog het een en ander gedaan worden maar hierbij alvast een paar foto's
IMG_0232.jpg

IMG_0224.jpg

IMG_0227.jpg

IMG_0228.jpg

Groeten,

Roger

Re: "Defeat of the dutch" stug III ausf G 28/01/2011

Roger, ik zou graag wat commentaar leveren maar ik denk dat ik nu niet verder kom dan ...OOOOOWWWwww.
Ik hoop je met dit model te kunnen zien en spreken tijdens de TWENOT meeting in Schiedam zodat ik een zinnig commentaar kan geven. (foto's tonen nu eenmaal niet alles en soms te veel)

groeten,

Willem

Erg mooie compositie, zeer indrukwekkend.
Ik vind dat je nu al een goede sfeer hebt neergezet en dan heb je er geen eens een ondergrond bij.

Groeten,

Eelco

Roger,
Geweldig.
Zeer pakkend tafereel. Ben net klaar met het boek van " Kistemaker " en nu bezig met "Tragedy of the faithful". Met dit dio wordt je gelijk op de plek gezet waar het zich afgespeelt heeft.
Zeer realistisch.
Ik hoop dat de nieuwe camera bevalt????
Groet,
René

Bedankt voor jullie reactie.

Willem: foto's komen inderdaad altijd net wat anders over dan dat je het model in het echt ziet .Ik hoop hem voor Schiedam klaar te hebben!
Eelco: bedankt
Rene: Het boek Tragedy of the faithfull is voor dit model ook weer een inspiratiebron geweest en dit zal ook niet de laatste zijn.Het boek van Kistemaker heb ik ook gelezen.Jammer dat er geen foto's in staan van zijn panther anders had ik deze graag op schaal nagemaakt.Wat de camera betreft hij bevalt mij prima maar het is nog wel even oefenen met de afstelling en plaatsing van het licht ed.

Groeten/Roger

die Stug ziet er erg mooi uit. als ik weer s een fatsoenlijke laptop/pc heb moet ik maar eens goed lezen hoe je dat allemaal hebt gedaan.
ben vooral benieuwd hoe je dat roestige en grauwe uiterlijk zo krijgt.

(kan best zijn dat je t al eens ergens uit hebt gelegd hoor maar op een mobiel lees je nogal makkelijk over bepaalde dingen heen)

Tja, wat kun je hier nou van gaan zeggen.
Het enige wat me te binnen schiet is eigenlijk alleen maar de welbesproken Oooww`s en Aaahh`s
Nu alleen nog een `ruig` ondergrondje om het compleet te maken
Grtz Jacco

Hoi Roger,

Mooie setting en gaat wederom een mooi historisch plaatje worden!! Ik zou de onderkant van de laarzen de nagels onder de zool er nog wel extra uit laten springen door ze meer metaallook te gaan geven!

Hoop het in Schiedam te mogen aanschouwen!!

Gr.JW

Terug
Bovenaan