"Defeat of the dutch" klaar!

Re: "Defeat of the dutch" stug III ausf G 11/10

Hmmm, tav het laten zien vanschotwonden e.d.. Artillerie was waarschijnlijk een van de meest effectieve wapens aan het oostfront. Een granaatexplosie hoeft niet meteen zichtbare verwondingen op te leveren, veel soldaten stierven alleen al door de druk van de explosie en interne verwondingen.
Lijkstijfheid kan ongeveer drie dagen duren en dan nog de vrieskou erbij...Net als Eelco zegt, er is geen standaard voor hoe een lichaam/lijk er bij ligt.

groet,
RJ

Indrukwekkend en mooie aanvulling op het gehele plaatje!!

JW

Tijdje niet meer op het forum geweest en krijg je dit............................, Roger mooi man.

Je kan beter iets met piraten maken want alleen met dit idee en opzet ga je weer het goud wegkapen 🤣
Maar dat is ook niet erg als je zoiets neerzet verdiend het al goud.

Ik zou bijna wat rubber opsturen dan kan je de figuren ingieten.

"Keep up the good work"

Marc

Eelco: Ik ben nu wel erg benieuwd wat voor beroep jij hebt ?
Robert Jan:Ik heb de figuren toch nog een beetje aangepast zodat ze nog iets meer op het voertuig rusten.
Artur:Many thanks
Jw: Ja een goed idee enkele doden achter op de stug! Hoe kwam ik hier ook alweer op?(nog bedankt voor het idee 😉 )
Albert:bdeankt voor je reactie
Marc: Dat is nog wat voorbarig! Eerst maar eens zorgen dat alles tot een goed einde komt en dat zal nog wel een tijdje duren.

Ik ga mij nu weer even richten op het detailleren van de stug.

Groeten/Roger

hoi Roger,

ik zou de beschermplaten aan de zijkant wat in deuken. Het is toch wel mooi
om te zien als die platen beschadigt zijn!
Verder vind ik ze figuren erg mooi!

Groetjes Lars

Hi Roger,

Misschien nog een idee om een Grenadier op een van de reservewielen te plaatsen die waakt over zijn gevallen kameraden?

Groeten,

Vincent

Lars: Als je naar originele foto's kijkt dan zul je zien dat de schutzen meestal gewoon recht zijn!
Vincent: Bedankt voor de tip maar ik vind het toch beter dat de nog levende figuren zich concentreren van wat er aan de voorkant gebeurd.
Ik heb nog wel de positie van de liggende dode figuur met feldbluse de positie van de benen verandert.1 been heb ik onder het andere been gebogen.Zo is de houding toch iets beter.

Groeten/Roger

Nog ff over die platen; ik denk dat de kans op deuken erg klein was. Reden is dat ze niet al te stevig hingen dus enige weerstand zou de platen er zo afdrukken.

Groetjes

Ik heb een paar kleine aanpassingen gedaan aan de figuren die naar mijn mening nu iets beter zijn.
DSC01247.jpg

De rechterarm van de Stugbemanning houdt nu de beschermplaat vast
DSC01253.jpg

van dit figuur heb ik de torso en hoofd vervangen.

Groeten/Roger

Kanne/Eelke,bedankt voor jullie reactie!
Na de figuren meerdere keren aangepast te hebben denk ik dat ik het hier voorlopig bij laat !.Het figuur wat op de fender ligt, veert nog iets omhoog .Deze zal pas goed op zijn plaats komen te liggen als ik hem eenmaal vast gelijmd heb.
DSC01259.jpg

DSC01261.jpg

DSC01262-1.jpg

Groeten/Roger

Re: "Defeat of the dutch" stug III ausf G 24/10

Hoi Roger,

Figuren zien er top uit, wat me (nu pas) opvalt is diegene rechtsboven (diegene die zijn schouder vast heeft) leunt op zijn arm. Denk niet dat het logisch is dat je leunt aan je pijnlijke kant.

Voor de rest is het weer genieten!

Grtzz

Die pijnlijke kant zou ook best wel eens de rechterkant kunnen zijn, dit is namelijk ook een typische houding voor iemand die b.v. zijn rechtersleutelbeen gebroken heeft. Eventueel zou een mitella over de rechterarm dat beeld kunnen versterken...

Ben benieuwd naar het schilderwerk straks....

Niels,ik vind dit 1 van de weinige hoofdjes van evolution die juist wel mooi is daarom heb ik hem niet vervangen.
Elco/Bas ,ik had ook de zelfde gedachte maar ik vond de pose op zich wel aardig in het geheel passen en heb de bovenkant van dit figuur trouwens recht uit een Dragondoos gehaald(Georgian Legion) niet dat het dan automatisch goed is al moet ik zeggen dat de boxarts van Ron Volstad meestal wel accuraat zijn wat houding en kleding betreft.

Groeten/Roger

Ik denk dat je hem nu perfect in orde hebt met deze line-up Roger.
Veel figuren, dus dat worden lange avonden 😀 , maar wel leuk.
Ik probeer deze week nog 1 tankfiguur af te krijgen dan is de Tiger II af, ben je zaterdag in Nieuwegein?

gr John.

Hoi John,

Nee ik ben niet in Nieuwegein aanwezig.
Het schilderen van figuren vind ik eigelijk het leukste van alles,daarom plaats ik altijd zoveel figuren op een diorama 😉

Groeten,

Roger

Roger, denk dat je de juiste beslissing hebt gemaakt om wat aanpassingen te doen! De genoemde Georgische soldaat gewoon zo laten je kan een verhaallijn zien in zijn houding. Het zou kunnen zijn dat ie wat aan het faken is om zo een ritje te krijgen op de Stug. terwijl zijn vriend die ligt een por krijgt van de staande soldaat of ie nu echt wel zo gewond is. 😉 Zal niet de eerste zijn die zoiets aan het faken is dus mooi zo laten.

Deel je mening wat het Evolution figuur aangaat, deze heeft een super uitdrukking en hopelijk gaat Evolution meer met dit soort uitdrukking doen!!

Gr. JW

Ik heb inmiddels de stug voorzien van alle details en ben nu begonnen met het schilderen van de figuren.Hierbij enkele foto's van de stug en de geschilderde figuren .
DSC01270.jpg

DSC01301.jpg

De grondverf voor de gezichten is aangebracht met flesh vallejo
DSC01323.jpg

DSC01326.jpg

DSC01325.jpg

DSC01331.jpg

Groeten/Roger

Re: "Defeat of the dutch" stug III ausf G 27/11

Voertuig ga ik helemaal niks van zeggen, geen verstand van.

Ik volg je vooral vanwege je figuren 😀 ..............schitterend om te zien voor me, leer ik veel van en geeft veel inspiratie.

Gr. Albert

S-C-H-I-T-T-E-R-E-N-D !!!

Ach, kon ik dat maar, de figuurtjes zijn bijna levensecht...

Hoe krijg je het voor mekaar, heel precies de lettertjes ss op de kragen enzovoorts.
Ik ben al blij als ik er een zilver vlekje heb....
Er zijn dus echt mensen die op een rijstkorrel kunnen schrijven en tekenen....

Bedankt voor jullie reactie.
Wim,die ss rune kun jij ook aanbrengen zonder problemen, het zijn nl decals van archer.Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan 😉
Groeten,

Roger

Roger,

erg knap wat je bouwt en schildert.

Ik heb al een svaker je topic bekeken en sta versteld van je manier van bouwen, aanpassen en afwerken.
Erg leerzaam, bewondering daarvoor,

Rico

Ik ben vooral onder de indruk van die Nederlander voorop, met z'n dikke oog en sombere gezicht..... geweldig!

Het eerstvolgende figuur ga ik toch ook maar eens met olie proberen. Het blenden van de kleuren spreekt me erg aan iets wat met Vallejo erg lastig is (of je moet JW heten tegenwoordig 😉 )

Het ziet er weer geslaagd uit in ieder geval, het drama spat er vanaf.

Jemig, Roger 😱
Dat ziet er allemaal weer super mooi uit!
Ik had alleen 1 vraag, laat jij ieder laagje drogen voordat je de volgende doet of schilder jij nat op nat?
deze gaat dan over zowel de gezichten als de uniformen.
groeten Chris

Bedankt voor jullie reacties.
Chris,ik werk alsvolgt:

1. onderlaag met enamel of acryl (ongeveer de kleur die het in olieverf moet worden dus bijvoorbeeld wit/wit)
2.aanbrengen van olieverf ,meestal verdund met talens painting medium(quickdrying)
3.overtollige verf met een platte kwast er weer af halen
4.als de basis laag nog nat is de schaduw aanbrengen.Dit doe ik bijna altijd met van dijck bruin.bij witte kleding maar ook bij bijvoorbeeld met feld grau.
5.de schaduwkleur blenden in de basis kleur
6.hetzelfde kun je doen met de opliggende delen maar dan nu met de basis kleur met wit of alleen wit want het wordt toch weer geblend in de basiskleur
7. Dan laat ik het een dag drogen .Vervolgens breng ik nog wat scherpe fijne schaduw aan met penseel 000 sterk verdund met medium.
8.weekje laten drogen en dan met vellejo matte vernis spuiten.

Het lijkt mischien wat complex maar het is even een handigheidje.je moet echter wel wat meer geduld hebben dan wanneer je met acryl schildert .Het grote voordeel van olieverf is dat je het makkelijk kunt blenden en de kleuren zijn intenser dan bijvoorbeeld acryl.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Groeten/Roger

Groeten/Roger

hee vriend,
moet ik 'r ook nog wat veren insteken 😀 ?
nee hoor, ziet 'r goed uit!
alles goed met de tweede? hier druk met huis en werk, laat snel weer wat weten.
groeten ruud

Erg goed Roger,

Een duidelijk afgetakeld koppel. Niet alleen de verwondingen en depri gezichten zijn goed maar ook de grouwe kleuren en de uitgeputte houdingen.

Groetjes

Oke Roger ik begrijp dus dat jij het niet voor iedere stap laat drogen?
Ik wil namelijk ook met olie, en enamel de figuren gaan schilderen want ik vind het er gewoon mooier uit zien en makkelijker werken.
Als je verder nog handige tips hebt, ze zijn van harte welkom.
Inieder geval, bedankt

Gr, Ghris

Roger, weer mooi stukje werk tot zover en dat met de nodige drukte om je heen!!! Mocht je nog meer nederlandse vlaggetje gaan plaatsen kan je ze ook wat lager plaatsen op de mouw en evt. ook een vlaggetje met oranje/wit/blauw doen. Binnen de NSB gebruikte men nl. het oranje en deze zag je ook terug bij de oostfrontstrijders.

Chris, als je met olieverf gaat werken het is zo dat je dus in de kleuren in elkaar laat overlopen en dat doe je nat op nat. Bij enamel ook zo maar dat heeft weer een iets andere techniek qua overlopen omdat je dan een basis kleur hebt en deze basiskleur later weer aanbrengt en dan na heel korte droogtijd met andere kleur/schaduw/highlight gaat laten overlopen. Dus wel degelijk een andere techniek en kijk eens op dit forum:

http://www.hfmodeling.com/modules.php?op=modload&name=SquawkBox&file=index&req=viewforum&forum_id=88&page=1

Het één is niet makkelijker dan het ander maar puur een kwestie van oefening en techniek.

JW

Wederom weer bedankt voor jullie reacties.

Ruud: we spreken elkaar snel 😉
JW.Ik heb nu de Archer transfers gebruikt .Op de Abt 54 stugcrew kan ik trouwens geen vlaggetje vinden!
Jeroen: Ik probeer elke dag een uurtje te schilderen.Met jou vraag hoe lang ik gemiddeld over een figuur doe werk ik alsvolgt bijvoorbeeld:
maandag : grondlaag aanbrengen met enamel (moet ongeveer een dag drogen) mag ook acryl dat is veel sneller droog
dinsdag: handen en gezicht schilderen.Dit laat ik ook weer een dag drogen.
woensdag: aanbrengen van olieverf bestemd voor jasje en eventueel broek als het dezelfde kleur is
Donderdag: grondlaag van details aanbrengen als knopen,riem patches etc Dit moet ook weer een dag drogen
Vrijdag: details verder afwerken zoals gesp in zilvertint,lederdelen met gebr.sienna schilderen
zaterdag: transfers aanbrengen op kraag,helm.mouw (als dit nodig is) met micro-sol
zondag(een week later) matte acryl vernis aanbrengen.en met pigment helm en schoendelen behandelen (mix van pigment en water)

Je Kunt dus zeggen dat ik ongeveer 7 uur over een figuur doe.Dit is natuurlijk ook afhankelijk van de hoeveelheid details.

Ik had Van Eric Reits nog een pb ontvangen met de vraag welke kleuren ik gebruik maar mischien is er nog iemand meer die dit wil weten daarom hier een overzicht:

Duits uniform: basis humbrol 31 olieverf: mix van rembrand coldgrey/rawumber/green umber/cinnabar green en wit
schaduw: van dijck bruin Highlights: met wit
Witte kleding: basis humbrol wit 5 olieverf: Titanium wit
schaduw: van dijck bruin . Highlights wit
Leder delen: basis humbrol zwart olieverf: gebrandesienna met een beetje raw umber. highlights zefde mix met okergeel

Knopen/gespen: basis zwart of van dijckbruin daarna schilderen met mix van zilver en raw umber .High lights met alleen zilver

Patches: Meestal zwart33 basis ,drybruschen met mix zwart en flesh,zijstrepen wit 5 met een beetje rawumber

Oak camo(zoals hierboven) basis Humbrol 98 daarna stippels met mix 62 en 63 dan stippels 72 met beetje 33 zwart en als laatste enkele stippels98 in de kleur 62/63

helm: basis hubrol 66 .drybrushen met 179 .transfer aanbrengen, pigment aanbrengen(Mig rubbeldust/europe dust) beschadegingen zwart en als laatste zilver/rawumber op rand en nagels aanbrengen

Dit is in grote lijnen zoals ik het doe maar lang niet de enige manier want door de jaren heen verander ik ook nog wel eens 😉

Groeten/Roger

Dankjewel Roger en J.W. voor de hulp!
Eindelijk snap ik een beetje hoe het werkt, of genoeg om zelf eens een goede poging te wagen 😀

Mzzl, Chris

Oi, dat bedoelde ik ook natuurlijk 😉 Bijna elf uur mijn antwoord geplaatst... Met een dochter van 4 en eentje van 3 maanden moet je dan niet meer gaan antwoorden, moet je gewoon op bed liggen eigenlijks 😉

Gr,
Jeroen

Hey Roger,

Even een vraag betreft het schilderen met olieverf. Schilder jij de gezichten ook met olieverf? En welke kleuren gebruik je daar voor? Want een gezicht schilderen is voor mij altijd nog iets anders dan een uniform schilderen. Bij jou zijn de gezichten naar mijn mening echt subliem 😉 😱 !

Groeten,

Maarten

Hoi Maarten,

Ik gebruik eigenlijk niet zo veel kleuren voor het schilderen van gezichten .Dit is de volgorde zoals ik het doe:

1Basis vallejo flesh
2 schaduw delen napelsgeelrood met een beetje transparant rood medium(diepe schaduw zoals binnenkant oor rawumber)
3 highlights alleen napelsgeelrood
4 extra highlights met titanium wit
5 wang blenden met kraplakdonker
6 baard groei raw umber
7 onderlip mix raw umber/ transparant rood medium,highlight met een beetje wit
8 baard groei highlights met een beetje wit
9 5 o clock schaduw met raw umber

Dat is het .Ik hoop dat het duidelijk is.

Groeten,

Roger

Terug
Bovenaan