De jubileum FOC gaat van start

Richard Polderman

Lid van de TWENOT
Plakkers,

FOC 12 gaat bij deze van start. Onderwerp van deze jubileum FOC is:

"Nederlandse militaire voertuigen van 1936 tot heden"

Een kleine toelichting.

Nederlandse voertuigen vanaf 1936 tot heden past natuurlijk goed bij een nederlandse vereniging.

Waarom vanaf 1936? Dat was het jaar van de oprichting van de nederlandse gemotoriseerde cavalerie.

Deze FOC eindigt op zondag 17 april 23.00 uur. Tot die tijd kunnen de eindfoto's geplaats worden.

Meedoen? Open een topic met je naam en onderwerp. Bv: [Puk van de petteflat]Daf pantserwagen

Bouwsels die voor 25% af zijn mogen meedoen, voorwaarde hierbij is wel dat er een peebee naar mij wordt gestuurd met foto's van de staat van het voertuig.

We hopen op veel deelnemers en veel modellen straks in de Overloon op de FOC tafel.

Veel plezier.

Groeten,

Richard

Ja, het past supergoed bij de Twenot...en het jubileum...maarrrrrr.....
ik denk dat t op de Hollandse klompen is aan te voelen dat het aantal
deelnemers minimaal zal zijn........... 😢

een minder ""Hollands" onderwerp, maar wellicht veel populairder had misschien beter geweest voor de jubileum editie ?

wens allebei de deelnemers suc6, maar ik pas.......
(dit is sarcastisch bedoeld en tevens een aansporing om mijn ongelijk te bewijzen voor de twijfelaars)

Dan. 🤐

Hoezo Danny?
Er zijn zat voertuigen om uit te kiezen, alleen zal WW2 Duits inderdaad wel afvallen.

Ik vind 't weer eens een verfrissende insteek en vindt het jammer dat mijn M3A1 al ver klaar is....

Prima keuze, hoewel ik er zeer weinig van weet (bouw voor 90% Duits) denk ik dat ik uit voldoende voertuigen/ideeën kan kiezen, mocht ik mee willen doen. Komt er bij deze FOC ook een soort van databank waar wij uit kunnen putten?

Daar heb ik dan nog ruim de tijd voor om over na te denken want..... lees ik dat nu goed? 17 april 2011 😱 ? Als je nu de deadline niet haalt... 🙄 😉

Groeten en succes aan een ieder.

Richard.

Danny, you can't please 'm all.... 😉
Er is anders keuze genoeg, van de M38 via de shermans tot aan de bushmaster (toch?) aan toe...
Jan 🙂

Ja, het past supergoed bij de Twenot...en het jubileum...maarrrrrr.....
ik denk dat t op de Hollandse klompen is aan te voelen dat het aantal
deelnemers minimaal zal zijn...........

Alsof de vorige foc een groot succes was qua deelname... 1876 inschrijvingen en 6 halen de eindstreep 😉

Ik ga in ieder geval de bushmaster bouwen.

Bas Hermsen zei:
Alsof de vorige foc een groot succes was qua deelname... 1876 inschrijvingen en 6 halen de eindstreep 😉

Ik ga in ieder geval de bushmaster bouwen.

Ik vind 1 op 313 een goed gemiddelde 🤣 beter dan 0 uit 2 😈 😉

Is de Bushmaster OOTB als NL voertuig te bouwen ? 🙄

Enne......SWS met Flak43 !? 8) fotoos !?

Een Nederlands tintje kan ik helemaal volgen, maar waarom dan niet "Militaire voertuigen in Nederland". Natuurlijk kun je het niet iedereen naar de zin maken maar de verstokte bouwers van Duits spul vallen nu geheel uit de boot en dit is dacht ik toch de grootste groep bouwers. Kan me ook best voorstellen dat er zo nu en dan een FOC topic moet zijn dat niet aan de wensen van de "Duitse bouwers" tegemoetkomt, maar nu net bij een jubileum FOC? Ook vind ik persoonlijk alleen het aantal inschrijvingen interessant, niet hoeveel de eindstreep halen. Het aantal inschrijvers geeft nu eenmaal aan in hoeverre een FOC onderwerp "leeft". Ik ben met Danny eens dat het aantal inschrijvingen (en trouwe volgers)nu helaas erg beperkt gaat zijn. Mijn voorstel is om het onderwerp te verruimen naar "Militaire voertuigen in Nederland en Nederlandse militaire voertuigen in den vreemde 1936 tot heden".

Arjan

Arjan Wiskerke zei:
... maar de verstokte bouwers van Duits spul vallen nu geheel uit de boot en dit is dacht ik toch de grootste groep bouwers... Mijn voorstel is om het onderwerp te verruimen naar "Militaire voertuigen in Nederland en Nederlandse militaire voertuigen in den vreemde 1936 tot heden"...
Arjan

Als dat zou kunnen, ben ik aan boord!

Eric

"Militaire voertuigen in Nederland"

Wordt het dan niet heel erg breed? Er schijnt nogal wat amerikaans spul via Rotterdam door Nederland getransporteerd te zijn, om maar wat te noemen. Lijkt me ergens wel goed om een FOC-thema wat in te kaderen, misschien worden bijvoorbeeld verstokte Duits-bouwers op die manier uitgedaagd om eens in een andere sloot te vissen...

Kanne, ik vrees dat mensen zoals Eric en ik echt alleen maar geïnteresseerd zijn in Duitse vis, belangstelling en enthousiasme laten zich nu eenmaal niet in een bepaalde richting dwingen. Ik zou in dit geval toch echt denken "hoe meer zielen hoe meer vreugde". Wat mij betreft kent men bonuspunten toe aan bouwers van Nederlandse voertuigen bij de jurering 🤣 .

Arjan

Dat laatste ben ik meer eens, hoe meer zielen hoe meer vreugde zeker als het een jubileum FOC is.

Heb over dit onderwerp wat opgezocht op internet, maar de meeste kits moeten allemaal aangepast worden, decals is zoekwerk en ik vraag me af of dit nu motiverend is voor bouwers die graag iets bouwen maar niet tot het naadje willen scratchen.

Het onderwerp op zichzelf past natuurlijk helemaal bij het Twenot Jubileum.

Maar het zou misschien handig zijn als er een lijstje komt met bruikbare kits, aftermarket, decals en verf, misschien dat er dan meer motivatie is?

En de Prinses Irene Brigade is natuurlijk ook Nederlands 😀

Bruce

Bruce Oomen zei:
Het onderwerp op zichzelf past natuurlijk helemaal bij het Twenot Jubileum.

Maar het zou misschien handig zijn als er een lijstje komt met bruikbare kits, aftermarket, decals en verf, misschien dat er dan meer motivatie is?

En de Prinses Irene Brigade is natuurlijk ook Nederlands 😀

Bruce

Kijk das nu eens zinvol. Een lijstje met voertuigen die in aanmerking komen. Zeker omdat ik er helemaal geen kaas van gegeten heb, maar het wel een super idee vind!

Gr,
Jeroen

Zoals Jan zei, you can't please them all. En zo gaat het ook bij bijna elke FOC :!:

De voorwaarde dat deze foc een jubileum editie is, is dat het onderwerp aansluit op twenot. Er zijn tussen 1 van de bestuursleden, enkele mensen en mij wat onderwerpen naar voren gehaald, en we hebben besloten dat dit onderwerp het beste uit de bus komt. En daarbij valt duits helaas buiten de boot. Maar ja, als we duits bouwen dan zeggen de moderne bouwers..... Als we modern bouwen dan zeggen de duitse bouwers.....en zo kunnen we nog wel even doorgaan 😉 .

Zie deze foc ook als een motivatie om eens iets anders te bouwen en daarbij een steentje bij te dragen aan het jubileum straks op 15 mei middels een goed gevulde foc tafel :idea:

Een lijst met beschikbare kits etc. vind ik ook een goed idee. Echter zelf heb ik niet de kennis van wat er allemaal beschikbaar is, en als iemand die kennis wel heeft nodig ik die persoon uit om dat hier met ons allen te delen.

En wat Bruce zegt, de prinses irene brigade is ook nederlands 😀

Groeten,

Richard

:idea: Iets uit mn Kfor tijd heb ik altijd al eens willen omzetten naar een bouwseltje... :idea: misschien heel misschien... eerst eens wat foto's en boeken doorspitten wellicht dat er een leuk idee uit voort komt.. 🤐

Qua ideeën is er natuurlijk zat, uitzendingen Bosnië, Eritrea, Libanon, Afghanistan, Korea enz.enz. grote oefeningen.. en de rest natuurlijk.. al bouw ik graag Duits, ik denk dat een beetje zoeken verrassende resultaten kan opleveren...

Medeplakkers

Ondanks mijn niet al te geweldige trackrecord wat betreft afgemaakte (FOC) modellen, en het (in eerste instantie) voor mij niet al te aansprekend onderwerp, ben ik eens gaan kijken wat de mogelijkheden waren.......

En toen vond ik wel wat leuks.......
dus doe ik toch maar weer mee.

greetz Ronald

Zo moeilijk kan het toch niet zijn?
(Mag de Panther in Overloon trouwens meedoen? 😉 )

WOII: Prinses Irene, Brencarrier
Politionele Acties Ned Indie: M3A1 Stuart, M4A3E8 105mm Korps Mariniers, Jeep
Na oorlogs: haltrack M3 oid, zie internet, diverse Shermans, britse pantserwagens, Nekaf, AMX -13, Centurion, Leopard 1, M-107, M-109,
M-113, YPR-765, Leopard 2, M2A2 Bradley (testvoertuig)

Marc Brandes zei:
M2A2 Bradley (testvoertuig)

Is nooit officieel in dienst geweest van de KL, maar altijd als Amerikaans voertuig geregistreerd geweest.
Ongeveer 1,5 jaar geleden is het voertuig dan ook teruggegeven aan de rechtmatige eigenaar.

(ik heb er nog wel ergens foto's van voor de liefhebber)

Groeten Eric

Heren,

heb even gebladerd door "Nederlandese pantservoertuigen", van Schulten en Theil.

Hier een kort lijstje:

(Toevoeging aan eerdere posting)

M3A3 Stuart
M3A3 Stuart recce (politionele acties)
M4 artillery tractor
M4A4 en M4A4 Firefly
M4 en M4A3E8 105mm Sherman
M4A1 en M4A1E8 76mm
M24 Chaffee
M106A1 mortier drager
M557A1

Heb alleen voertuigen genoemd waarvan plastic kits in 1/35 te koop zijn, of die je met een beetje kitbashen kunt maken.

Terug
Bovenaan