DAF YP408

De mooiste DAF, vind ik ook 👏🏼.
Aanmoedigingsprijs! 🏆

Laatst bewerkt:
Dit model blijft een “ernaast project”. Dit om de lol er in te houden. Vandaag weer eens verder met het interieur rond de chauffeursplek
(die bij dit model ten opzichte van het chauffeursluik helemaal niet goed zit, zo’n 0,7 cm teveel naar voren). Ik heb de boel al wat naar achteren gekregen zodat als je via het luik naar binnen kijkt de stoel er een beetje onder zit. Maar goed…. het interieur was slechts voor het gevoel dat er binnen ook wat zit (moet ik mezelf wel steeds aan herinneren …). Maar langzaam komt het interieur op een niveau dat als je via alle kanten door de open luiken kijkt je een voldoende acceptabel geheel ziet. Hopelijk morgen en overmorgen beetje tijd daarvoor.IMG_7942.webpIMG_7943.webp

Ik had al wel in de gaten dat deze YP408 gebreken heeft. Vandaag mijn MR Models (ongebouwde) versie erbij gepakt. Die is goed in de vorm en maatvoering … en dan zie je dat er echt naast de binnenzijde ook aan de buitenzijde in de vormen echte fouten zitten (luiken afmetingen, het hele motorhuis dat te smal is terwijl de voorzijde in totaal wat te breed is. Je ziet direct waar het fout is gegaan zodat de chauffeur nu niet goed onder zijn luik zit. Echt heel jammer en teleurstellend want dit was op basis van goede tekeningen die er van dit voertuig zijn gewoon eigenlijk niet nodig geweest. Ik had de hele tijd al wat het idee dat iets in de verhoudingen niet helemaal klopte. Probleem is dat als je het weet je er iets mee moet:

🤔 Keuze A: gewoon accepteren dat het een model met gebreken is en er het beste van maken,
🤔 Keuze B: de zaag erin en gewoon proberen te verbeteren voor zover mogelijk in de wetenschap dat het nooit helemaal gaat lukken omdat er een paar vrij fundamentele zaken niet kloppen
🤔 Keuze C: zelf bouwen en bruikbare onderdelen daarin gebruiken
🤔 Keuze D: aan de kant leggen en wachten op beter model.

Keuze C valt voor mij af. Die moed kan ik niet opbrengen na al het werk dat ik er al in heb gestoken. Keuze D kan altijd natuurlijk maar vind ik te makkelijk.
Keuze A en B denk ik maar te gaan combineren. Aanpassingen doen dus door rigoureus ingrijpen en accepteren dat het model daar beter van wordt maar niet optimaal. De binnenzijde bijvoorbeeld ga ik laten zoals ik het nu heb verbouwd. Buitenzijde ga ik wel aanpakken en dat geeft mooi gelegenheid om wat andere luiken open of dicht te doen…

Wens me maar sterkte…..ik moet me even over baal momentje zetten en ombuigen in een uitdaging waar ik zin in heb …IMG_7956.webpIMG_7958.webpIMG_7960.webp

Terug
Bovenaan